Logo UAB

Aplicacions de la Teoria de Codis

Codi: 105074 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502441 Enginyeria Informàtica OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Merce Villanueva Gay
Correu electrònic:
merce.villanueva@uab.cat

Equip docent

Joaquin Borges Ayats
Cristina Fernandez Cordoba

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs. Tanmateix, els estudiants han de tenir un bon nivell matemàtic i estar familiaritzats amb els conceptes d'àlgebra fonamental, o haver superat les assignatures "Informació i Seguretat" i "Fonaments de Tecnologies de la Informació".


Objectius

El curs està enfocat a la teoria de codis i les seves aplicacions al món real. La teoria de codificació és l'estudi de mètodes per a una transmissió eficaç i precisa d'informació d'un lloc a un altre. Tracta el problema de detectar i corregir els errors de transmissió causats pel soroll al canal. En sistemes d'emmagatzematge distribuit, la teoria de codis ofereix també solucions, per millorar la tolerància a fallades en els discs durs, que són molt més eficients que les basades en la replicació. 

Aquest curs ens permet construir la base per poder desenvolupar el “treball final de grau” (TFG) relacionat amb aquest tema i/o continuar estudis de postgrau relacionats. Contempla la possibilitat d’assumir aquesta assignatura i el TFG simultàniament.


Competències

  • Adquirir hàbits de pensament.
  • Adquirir hàbits de treball personal.
  • Capacitat per a seleccionar, desplegar, integrar i gestionar sistemes d'informació que satisfacin les necessitats de la organització, amb els criteris de cost i qualitat identificats.
  • Capacitat per concebre, redactar, organitzar, planificar, desenvolupar i signar projectes en l'àmbit de l'enginyeria informàtica que tinguin per objecte la concepció, el desenvolupament o l'explotació de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
  • Capacitat per dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l'accessibilitat, l'ergonomia, la usabilitat i la seguretat dels sistemes, serveis i aplicacions informàtiques, així com de la informació que gestionen.
  • Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, la seguretat i la qualitat, d'acord amb els principis ètics i la legislació i la normativa vigents.

Resultats d'aprenentatge

  1. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  2. Dissenyar les solucions informàtiques que permetin integrar a un sistema distribuït les necessitats d'accessibilitat i seguretat.
  3. Dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions, assegurant la seva fiabilitat i seguretat.
  4. Dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar sistemes informàtics, assegurant la seva fiabilitat, seguretat i qualitat.
  5. Identificar els principals atacs que pot rebre un sistema informàtic, així com els possibles mètodes de protecció, detecció i aplicació de polítiques de seguretat que permetin evitar el dany al sistema o minimitzar la seva repercussió.
  6. Incorporar sistemes distribuits de tractament de la informació a una organització per a incrementar la capacitat operativa.
  7. Treballar de manera autònoma.

Continguts

  1. Polinomis i cossos finits.

1.1. L'anell d'enters Z i els anells Z/p.

1.2. L'anell de polinomis Z/p. 

1.3. Cossos finits GF(p^n)   

  1. Codis lineals sobre cossos finits.

2.1. Introducció a la teoria de codis.

2.2. Matriu generadora i codis equivalents.

2.3. Codis ortogonals i descodificació via síndrome.

2.4. Codis de Hamming.

3. Codis cíclics sobre cossos finits.

3.1. Introducció als codis cíclics.

3.2. Polinomi i matriu generadora.

3.3. Polinomi i matriu de control.

3.4. Codificació sistemàtica.

  1. Codis algebraics. Codis BCH i RS.

4.1. Introducció i definicions generals

4.2. Codificació amb un codi algebraic

4.3. Decodificació amb un codi algebraic.

4.4. Codis BCH i RS.

4.5. Correcció d'errors i esborralls.

  1. Applicacions

5.1. Codis correctors d'errors al QR, Blu-ray, DVD.

5.2. Codis correctorsd'errors en les transmissions d'informació.

5.3. Codis correctors d'errors aplicats al emmagatzematge distribuït.

5.4. Codis de Hamming aplicats al watermarking i steganography.

5.5. Criptografia basada en codis correctors d'errors.

5.6. Codis LDPC i aplicacions.

5.7. Codis correctors d'errors i la codificació en xarxa.

5.8. Codis correctors d'erros òptims.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teóriques i pràctiques 38 1,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pràctiques 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Supervisió de pràctiques 6 0,24 1, 7
Supervisió del treball i presentació oral o Tutories per l'examen 6 0,24 1, 7
Tutories i consultes 5 0,2 1, 7
Tipus: Autònomes      
Preparació d'exercicis i pràctiques 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Preparació de la presentació oral i/o examen 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

La metodologia aplicada al treball de l'estudiant combinarà les classes magistrals, la resolució d'exemples, el pràcticum i una breu xerrada pública sobre un tema específic aprovat prèviament. Durant les sessions s’introduiran diferents conceptes i es proposarà la resolució d’exercicis perquè resolguin els estudiants.
Les propostes del pràcticum seran guiades i es validaran responent a algunes preguntes. El Campus Virtual s'utilitzarà per a la comunicació entre professors i estudiants (material, actualitzacions, anuncis, etc.).

Durant el curs es duran a terme diferents activitats:

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques 25 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Assistència i participació activa 10 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Resolució d'exercicis 25 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Treball escrit i presentació oral i/o examen 40 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

Les dates per a l'avaluació continuada es publicaran al Campus Virtual (CV). Si es produeix algun canvi de programació en les dates, aquest serà comunicat als estudiants a través del CV, ja que s'entén que el CV és el mecanisme habitual de comunicació entre professorat i estudiants.

L’avaluació final tindrà en compte el portafoli lliurat pels estudiants, l’assistència i participació a classe, i les breus exposicions orals, de la següent manera:

  1. Assistència i participació activa. Com a mínim, cal assistir al 80% de les classes. Es poden compensar les absències amb un treball addicional acordat amb el professorat. Nota: 10%
  2. Resolucions d’exercici. Es tracta d’una tasca individual. Com a part de l'avaluació contínua, s'han de resoldre exercicis breus. Alguns seran obligatoris, altres seran opcionals. Nota: 25%
  3. Activitats pràctiques. Segons el nombre d’estudiants, serà una tasca individual o en grups de dues persones. Aquestes activitats pràctiques es realitzaran mitjançant ordinadors. Nota: 25%.
  4. Treball escrit i presentació oral, i/o examen final, segons el nombre d'estudiants i el seu perfil. Es tracta d’una tasca individual. Consisteix a fer un examen o bé un treball escrit i una presentació oral sobre un tema concret. L’elecció del tema es discutirà i acordarà a la classe, seleccionant temes d’una llista proporcionada pel professorat o pels propis estudiants. A més, l'estudiant que presenta la xarrada proposarà un exercici o qüestionari que els altres estudiants hauran de respondre. D’altra banda, els altres estudiants del públic han de fer preguntes (almenys una per a cada xerrada)durant les presentacions. Una llista preliminar de temes provisionals és la descrita al capítol 5. Nota: 40%.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per a superar la matèria, aquest curs se suspendrà directament, sense oportunitat de recuperar en el mateix curs. Les irregularitats contemplades inclouen, entre d'altres:

  • la còpia parcial o total de qualsevol activitat d'avaluació;
  • permetre a altres copiar;
  • presentar un treball en grup que no hagi estat realitzat enterament pels membres del grup;
  • presentar qualsevol material preparat per una altra persona com si fos propi, fins i tot si aquests materials són traduccions o adaptacions, incloent treballs que no són originals o exclusius de l'estudiant;

Per superar l'assignatura es requereix una puntuació de com a mínim 5 punts. Si un estudiant ha participat en més del 50% dels exercicis i pràctiques o ha realitzat la presentació oral ja no pot ser considerat com a "no avaluable". No hi haurà cap tractament especial per als estudiants repetidors. S'atorgarà la qualificació "matrícula d'honor" a tots aquells estudiants que tinguin un excel·lent i entrin dintre del percentatge que la normativa permeti de les millors notes.

És important tenir en compte que no es permetrà activitats d’avaluació per a cap estudiant en una data o hora diferent a l'establerta, tret per causes justificades degudament avisades abans de l’activitat i amb el consentiment previ del professor. En la resta de casos, si no s'ha realitzat una activitat, no es pot tornar a avaluar.

En el cas de resolucions d’exercicis i activitats pràctiques es pot sol·licitar una revisió després de la data de l’activitat, permetent als estudiants revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, els estudiants podran discutir la nota sobre l'activitat que concedeixen els professors responsables de l'assignatura. Si els estudiants no participen en aquesta revisió, no hi haurà més possibilitat disponible.

Normativa d'avaluació de la UAB, aprovada pel Consell de Govern de la Universidat Autònoma de Barcelona: http://webs2002.uab.es/afers_academics/info_ac/0041.htm


Bibliografia

  • C. H. Bennett, P. Shor, “Quantum Information Theory”, IEEE Trans. Inf. Theory, vol. 44, n.6, pp. 2724-2742, 1998.

  • D. J. Bernstein, J. Buchmann, E. Dahmen (Eds.), Post-Quantum Cryptography, Springer-Verlag, 2009.
  • Thomas M. Cover and Joy A. Thomas (1991). Elements of Information Theory, John Wiley & Sons, Inc.
  • K. Gracie and M.-H. Hamon, “Turbo and turbo-like codes: Principles and applications”, IEEE Proceedings of in Telecommunications, vol. 95, pp: 1228 – 1254, 2000.
  • K. J. Horadam, Hadamard Matrices and Their Applications, Princeton University Press, 2007.
  • Robert J. McEliece, The Theory of Information and Coding, Addison-Wesley Publishing Co., 1977.
  • J. Rifà and Ll. Huguet, Comunicación Digital, Masson Ed. 1991.
  • P. Shor, “Algorithms for Quantum Computation: Discrete Logarithm and Factoring”, Proceedings 35-th Annual Symposium on Foundations of Computer Science, pp. 124-134, 1994.
  • Mc. Williams-Sloane: The Theory of Error-Correcting Codes. North-Holland Publishing Company. Amsterdam-N.Y.-Oxford. 1978-1996.

Programari

Les activitats pràctiques es realitzaran mitjançant SageMath. https://www.sagemath.org/

SageMath és un sistema de programari de matemàtiques de codi obert gratuït amb llicència GPL.
Es basa en molts paquets de codi obert existents: NumPy, SciPy, matplotlib, Sympy, Maxima, GAP, FLINT, R i molts més.
S'accedeix a la seva potència combinada mitjançant un llenguatge comú basat en Python o directament mitjançant interfícies.
Des de la versió 9.0 publicada el gener del 2020, SageMath utilitza Python 3.

 

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 811 Català primer quadrimestre tarda