Logo UAB

Simulació Jurídica

Codi: 105067 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Gracia Casamitjana
Correu electrònic:
josep.gracia@uab.cat

Equip docent

José Algarrada Mengual

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Capacitat de treballar en grup i voluntat d'exercitar l'oratòria. Capacitat d'expressió escrita. Capacitat de reflexió.

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels objectius de Desenvolupament sostenible.


Objectius

El curs s'estructura en format debat i per això té com a objectius principals:

1) Millorar la capacitat argumentativa i l'oralitat de l'alumnat

2) Incidir en la capacitat d'anàlisi de problemes jurídics rellevants en situacions complexes, des d'una perspectiva interdisciplinària

3) Fomentar el treball en equip

4) Millorar la redacció i presentació de textos i arguments jurídics

5) Aprendre a identificar les possibles estratègies jurídiques rellevants en un cas concret

 


Competències

  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  • Presentar en públic la problemàtica que comporta un determinat litigi, les normes jurídiques aplicables i les solucions més coherents.
  • Reconèixer i resoldre problemes.
  • Redactar textos jurídics (contractes, dictàmens, sentències, interlocutòries, providències, testaments, legislacions, etc.).
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups per a aconseguir un objectiu.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar els problemes de l'aplicació de les normes jurídiques a les peculiaritats dels casos simulats.
  2. Compilar les normes jurídiques aplicables.
  3. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  4. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  5. Identificar i classificar els diferents documents i escrits processals dels diversos àmbits processals.
  6. Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  7. Planificar una estratègia processal adaptada als conflictes d'interessos subjacents a l'estudi de cas.
  8. Provar públicament les solucions proposades per a un determinat litigi.
  9. Reconèixer i resoldre problemes.
  10. Redactar textos jurídics específics pels casos simulats.
  11. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups per a aconseguir un objectiu.
  12. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  13. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  14. Utilitzar el llenguatge jurídicoprocessal.

Continguts

Bloc 1: Part General

a) Introducció al curs de simulació judicial

b) Conceptes i elements bàsics de les diciplines jurídiques relacionades amb el cas.

Bloc 2: Anàlisi del cas

a) Anàlisi dels fets del cas 

b) Anàlisi dels problemes jurídics plantejats en el cas

c) Anàlisi dels documents i altres elements de prova

Bloc 3: Estratègies de litigació

a) Preparació de la litigació segons els rols: aspectes processals

b) Preparació de la litigació segons els rols: aspectes de fons

Bloc 4: Judici i avaluació

a) Presentació dels memoràndums escrits

b) Celebració dels judicis (vistes incidents, audiències prèvies, judicis)

c) Posada en comú dels resultats

 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tallers 28 1,12 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Teòriques 8 0,32 2, 3, 5, 14
Tipus: Autònomes      
Cerca, anàlisi i estudi 104 4,16 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14

L'alumnat matriculat al curs es dividirà en 2 grups aproximadament de 10/12 persones que treballaran sobre un cas cadascú d'ells. Un centrat en Dret privat patrimonial (internacional privat, civil, mercantil) i un altre en Dret de les persones (civil, administratiu, penal). En tots dos casos serà rellevant la prespectiva litigiosa (Dret processal); i en algun moment els dos grups s'interconnectaran. Així mateix, els grups podran subdividir-se en subgrups cadascú dels quals s'encarregarà de la defensa jurídica d'una part en conflicte.

Els dos grups utilitzaran la mateixa metodologia. L'assignatura requereix "proactividad" de l'alumnat, que treballaran els continguts de manera autònoma amb l'objectiu de preparar una estratègia per a defensar una posició oral i escrita.

El treball que haurà de realitzar-se per a l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta signatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.

1.- Activitats dirigides. Les activitats que es realitzaran a l'aula són les següents:

Classes magistrals impartides per el/la professor/a, en les quals s'examinaran els continguts teòrics bàsics dels sectors del Dret relacionats amb el cas.
Una vegada presentats els continguts fonamentals es presentarà el cas i es realitzarà una guia per al seu estudi i es prepraran els peritnents escrits processals o extraprocessals, que s'analitzaran i ulteriorment es defensaran oralment.


2.- Activitats autònomes

Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de tres tipus:

Treball en grup de dos tipus:

  1. Cerca d'informacióianàlisi dels temes fonamentals del cas.
  2. Cerca d'informació i anàlisi de les estratègies processals de les parts en conflicte.

Treball individual dels temes, lectures de materials i preparació de presentacions orals.

Simulació d'actuacions processals (audiències prèvies, incidents, judicis).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Escrits en grup processals/extraprocessals 30% 0 0 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14
Informes juridics individuals temes especifics 15% 5 0,2 1, 2, 4, 5, 7, 9, 10, 13
Intervencions orals 40% 5 0,2 3, 6, 8, 9, 11, 14
Treball en grup temes especifics 15% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14

L'assistència a les sessions de classe és obligatòria, almenys en un 80%. 

L'avaluació dels dos grups que examinen el casos proposats es realitzarà de la següent manera:

1º.     Es valorarà el treball en grup sobre els temes del cas que correspongui (la nota podrà ser individual per cada membre) (15%).

2º.     Es valorarà els escrits que es confeccionaran en grup a partir dels materials treballats de forma col·laborativa amb la resta de grups del cas (30%)

3º.     Es valorarà l'exposició oral que realitzi cada grup (amb nota individual per a cada membre) del rol que els correspongui ocupar (40%).

4ª      Es valorarà l'escrit es que confeccionarà individualment sobre un aspecte específic del cas assignat (15%)

La participació en els tallers de treball i preparació del judici servirà per a arrodonir la nota fins a un 5%.

La re-evaluació consistirá en realitzar un examen oral sobre el cas.

L'alumnat serà avaluable sempre i quan hagi participat en la realització d'un mínim de 2/3 de les activitats avaluables realitzades al llarg del curs; en cas contrari, l'alumnat podrà ser considerat no avaluable.

 

L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

 Per la titpologia i metodologia de l'assignatura: NO ES PREVEU AVALUACIÓ ÚNICA

 


Bibliografia

Bibliografia general bàsica:

Donada la naturalesa interdisplinar dels casos i la metodologia de l'assignatura, no existeix un manual bàsic pel seguiment de l'assignatura. L'alumnat pot recórrer a l'ús dels manuals recomanats en les diverses guies docents de les assignatures de civil, mercantil administratiu, penal, dret internacional privat i processal.

S'haurà de treballar amb les lleis i normativa de referència en cada moment i consultar jurisprudència

Al llarg del curs els professors proposrcionaran lectures específiques per a la resolució dels casos.

 

 

 

 

 

 

 

 


Programari

Es treballarà amb processadors de text i bases de dades de jurisprudència.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt