Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502444 Química | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi han prerequisits oficials. No obstant això, en el moment de començar l'assignatura, els alumnes han de conèixer els conceptes fonamentals corresponents a les assignatures de Química de Batxillerat: formulació, estequiometria, termodinàmica i equilibris iònics (àcid-base, precipitació i redox).
Per aquells alumnes que considerin que el seu nivell de coneixements en aquests continguts no és l'adient, s'ofereix un curs propedèutic (informació: facultat de ciències).
L'objectiu de l'assignatura és doble. El primer objectiu d'aquest curs introductori és homogeneïtzar el nivell dels alumnes, en tots els coneixements que formen part de les assignatures de Química dels estudis de preuniversitaris.
Partint d'aquests coneixements, el segon objectiu és proporcionar a l'alumne les eines necessàries per una correcta comprensió de les assignatures de cursos posteriors. En particular i entre altres coneixements, l'assignatura ha de proporcionar a l'alumne capacitat per:
- calcular les funcions d'estat termodinàmiques i la comprensió de la seva relació amb les reaccions químiques i l'equilibri químic;
- fer càlculs en equilibris iònics àcid-base, de precipitació i de complexació;
- comprendre els processos electroquímics espontanis i no espontanis.
BLOC I. Termodinàmica i cinètica
Tema 1. Principis de la termodinàmica
Tema 2. Termoquímica
Tema 3. Equilibri químic
Tema 4. Cinètica
BLOC II. Equilibris homogenis i heterogenis
Tema 5. Equilibris homogenis en solució
Tema 6. Equilibris heterogenis
Tema 7. Electroquímica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Classes de teoria | 48 | 1,92 | 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i realització d'exercicis | 126 | 5,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33 |
L'assignatura Fonaments de Química consta de dos tipus d'activitats supervisades, les classes teòriques i les classes de problemes, que es distribueixen al llarg del curs en una relació aproximada de 3 a 1.
Classes teòriques.
Mitjançant les exposicions del professor/a l'alumne ha d'adquirir els coneixements propis d'aquesta assignatura i complementar-los amb l'estudi de cada tema tractat amb l'ajut del material que els professors puguin proporcionar a l'alumne a través del campus Virtual i la bibliografia recomanada. Les classes teòriques seran obertes a la participació dels alumnes, que podran plantejar al professor les qüestions i aclariments que considerin necessaris.
Classes de problemes.
L'objectiu d'aquesta activitat supervisada és resoldre problemes i qüestions que han estat prèviament plantejades als alumnes a través del Campus Virtual i que han hagut de resoldre prèviament, en grup o individualment. A causa del menor nombre d'alumnes en aquest tipus de classes, es pretén estimular la participació dels alumnes en la discussió de les alternatives per resoldre els problemes, aprofitant-ho per consolidar els coneixements adquirits a les classes de teoria i en l'estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències d'aprenentatge | 15% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 22, 25, 26, 30, 32, 33 |
Examen bloc I | 42,5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 14, 16, 17, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 33 |
Examen bloc II | 42,5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 27, 28, 29, 30, 33 |
Examen de recuperació | 85% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
La nota final de l'assignatura s'obté a partir de les notes dels exàmens i del treball continuat de l'alumne (evidències d'aprenentatge).
- Mitjana ponderada dels exàmens de l'assignatura = 0,50 x nota examen bloc I + 0,50 x nota examen bloc II
- Nota final de curs = 0,85 x nota mitjana ponderada dels exàmens de l'assignatura + 0,15 x nota treball continuat
Per superar l'assignatura s'han de complir les dues condicions següents:
1) la nota final de l'assignatura ha de ser ≥ 5,0
2) la nota de l'examen de cada bloc ha de ser ≥ 4,0
Treball continuat
1) Es recolliran quatre evidències; dues evidències pel bloc I i dues evidències pel bloc II. Les evidències podran ser: problemes resolts individualment o en grup a classe, proves curtes a classe, proves tipus test a classe, autoavaluacions al campus virtual, ….
2) El fet de no presentar-se a una evidència implica un zero en aquella evidència.
3) La nota del treball continuat serà la mitjana de les tres millors notes de les quatre evidències.
Exàmens:
1) Es realitzarà un examen al final de cada bloc (examen del bloc I i examen del bloc II).
2) A final del semestre s'oferiran exàmens de recuperació dels dos blocs (exàmens de segona opció).
Exàmens de recuperació o millora de nota (exàmens de segona opció):
- Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
- Hi ha la possibilitat que els alumnes que no ho necessitin es presentin a exàmens de segona opció per a millorar la qualificació del curs
- Pels alumnes que es presentin a aquests exàmens de segona opció (recuperació), la nota d'examen del bloc serà la que obtinguin en aquest examen de segona opció.
- Pels alumnes que es presentin a aquests exàmens de segona opció (millora de nota), la nota d'examen del bloc serà:
AVALUACIÓ ÚNICA
Dins el termini reglamentari establert per la Universitat, els estudiants poden sol·licitar l’avaluació única, tot renunciant a l’avaluació continuada.
L’avaluació única consistirà en dues proves de síntesi:
- Prova de síntesi del bloc I. Tindrà un pes del 50% en la nota final. Cal obtenir un mínimde 4,0 punts (sobre 10) per aprovar l’assignatura.
- Prova de síntesi del bloc II. Tindrà un pes del 50% en la nota final. Cal obtenir un mínim de 4,0 punts (sobre 10) per aprovar l’assignatura.
Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota final mínima de 5,0 punts (sobre 10) en fer la mitjana de les dues proves de síntesi.
En el cas de suspendre, els alumnes podran presentar-de a l'examen de recuperació de tot el curs (bloc I + bloc II).
- Aquest examen de recuperarció també estarà format per dues proves: bloc I i bloc II amb un pes del 50% cadascuna.
- Es demanaran els mateixos requisits per aprovar: mínim de 4,0 en cada prova i 5,0 en la nota final de curs.
Aquestes proves de síntesi i de recuperació coincidiran amb les dates dels exàmens de 2on parcial i recuperació dels alumnes que optin per l’avaluació continuada.
OBSERVACIONS GENERALS
- Qualificació de "No avaluable". Es qualificarà l'assignatura amb un "No avaluable" quan l'alumne no hagi participat a cap de les activitats d'avaluació d'un dels blocs en què es divideix l'assignatura (exàmens i treball continuat).
- Les notes dels alumnes aprovats es podran incrementar en l’acta final fins a 1,0 punts a fi d'assolir la distribució entre aprovats, notables, excel·lents i MHs que els professors considerin idònia
- Els alumnes que no superin l'assignatura perquè la nota d'un dels dos blocs sigui < 4,0, independentment que la nota final decurs sigui major o igual de 5,0, obtindran una nota final màxima de 4,5 considerant-se l'assignatura suspesa.
- Per assistir a qualsevol examen és imprescindible portar un document d'identificació (DNI o targeta universitat), amb una fotografia recent i de bona qualitat.
- Fer servir mètodes no autoritzats durant un dels exàmens de l'assignatura (copiar o comunicar-se amb algun company, ús de telèfons mòbils, ús de rellotges intel·ligents, etc...) serà penalitzat amb una qualificació de "suspens" en el global de l'assignatura del curs vigent.
Llibre de text:
- QUIMICA GENERAL: PRINCIPIOS Y APLICACIONES MODERNAS, R. H. Petrucci, F. G. Herring, J.D. Madura i C. Bissonnette , Pearson Educación SA, 10ª edició, Madrid 2011 (ISBN: 978-84-8322-680-3).
Link (11 ed.): http://www.ingebook.com.are.uab.cat/ib/NPcd/IB_Escritorio_Visualizar?cod_primaria=1000193&libro=6751
Altres llibres de suport:
- PRINCIPIOS DE QUÍMICA, P. Atkins i L. Jones, Médica Panamericana, 3ª edició, 2006.
- QUÍMICA, R. Chang, McGraw-Hill, 9ª edició, 2010.
- Physical Chemistry for the Biosciences, Chang, R. University Science Books, 2005. (Edició traduïda: Fisicoquímica para las ciències químicas y biológicas, 3a edición, MacGraw-Hill, 2008).
- Principios de Físico-química, Ira N. Levine, McGraw-Hill 6ª edició, 2014.
No n'hi ha.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |