Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502444 Química | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials. No obstant això, en el moment de començar l'assignatura, l'alumnat ha de
conèixer els conceptes fonamentals corresponents a les assignatures de Química de Batxillerat: formulació,
estequiometria, estructura atòmica i enllaç, termodinàmica i equilibris iònics (àcid-base, precipitació i redox).
L'alumnat que consideri que el seu nivell de coneixements en aquests continguts no és l'adient,
s'ofereix un curs propedèutic:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/cursos-propedeutics-1345743915619.html
L'objectiu de l'assignatura és doble. El primer objectiu d'aquest curs introductori és homogeneïtzar el nivell de l'alumnat, en tots els coneixements que formen part de les assignatures de Química dels estudis preuniversitaris. Partint d'aquests coneixements, el segon objectiu és proporcionar a l'alumnat les eines necessàries per una correcta comprensió de les assignatures químiques del segon curs. En particular i entre altres coneixements, l'assignatura ha de proporcionar a l'alumnat seguretat en els càlculs estequiomètrics complexos i la formulació i nomenclatura dels compostos químics més importants; coneixements qualitatius de l'estructura de l'àtom i dels tipus d'enllaç presents en molècules, líquids i sòlids, així com de les propietats periòdiques dels elements, i coneixement dels grups funcionals orgànics més importants i dels tipus d'isomeria que presenten.
BLOC I. Matèria, compostos i reaccions químiques
Tema 1. Matèria i compostos químics
Tema 2. Introducció a les reaccions químiques
Tema 3. Gasos
BLOC II. Estructura atòmica i enllaç
Tema 4. Estructura atòmica
Tema 5. Taula periòdica
Tema 6. Enllaç químic
Tema 7. Enllaç en sòlids i líquids
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23 |
Classes teòriques | 48 | 1,92 | 2, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 23 |
Estudi | 106 | 4,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
L'assignatura Fonaments de Química I consta de dos tipus d'activitats supervisades, les classes teòriques i les
classes de problemes, que es distribueixen al llarg del curs en una relació aproximada de 2.5 a 1.
Classes teòriques. Mitjançant les exposicions del professor/a l'alumnat ha d'adquirir els coneixements propis
d'aquesta assignatura i complementar-los amb l'estudi de cada tema tractat amb l'ajut del material que el
professorat pugui proporcionar a través del Campus Virtual/Teams i la bibliografia recomanada. Les
classes teòriques seran obertes a la participació de l'alumnat, que podrà plantejar al professorat les qüestions
i aclariments que considerin necessaris.
Classes de problemes. L'objectiu d'aquesta activitat supervisada és resoldre problemes i qüestions que han
estat prèviament plantejades a l'alumnat a través del Campus Virtual i que han hagut de resoldre prèviament,
en grup o individualment. Es pretén estimular la participació de l'alumnat en la discussió de les alternatives per resoldre els problemes, aprofitant-ho per
consolidar els coneixements adquirits a les classes de teoria i durant l'estudi personal.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 80 | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Treball continuat | 20 | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
L'avaluació dels estudiants tindrà dues opcions: avaluació continuada i avaluació única.
OPCIÓ A: Avaluació continuada (és l'opció per defecte)
Es realitzarà mitjançant diverses proves d’avaluació:
Es realitzaran dos exàmens parcials al llarg del curs, un a mitjans i l'altre a final del semestre. Cadascun d'aquests exàmens tindrà un pes del 40% sobre la nota final (amb un total del 80%). Per poder fer mitja la nota de cada examen ha de ser ≥ 4.0.
Es recolliran evidències de l’alumne al llarg de tot el curs (problemes resolts, individualment o en grup, autoavaluacions al Campus Virtual, proves curtes a classe, etc.). Aquestes activitats no es podran recuperar excepte si l'alumne proporciona una justificació major amb la documentació oficial corresponent. Aquesta activitat tindrà un pes del 20% de la nota.
Nota de l’assignatura = Nota mitja de les proves parcials (80%) + nota treball continuat (20%)
Opció B: Avaluació única
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de tot el temari teòric i de problemes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà el dia en què l'alumnat de l’avaluació contínua fan l’examen del segon parcial.La qualificació de l’estudiant serà:
Nota de l’assignatura = Nota de la prova final
Tant per l’opció A com per la B l’assignatura s’aprova amb un 5. Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació.
No avaluable:
Es qualificarà l'assignatura amb un "No avaluable" quan: a) l'alumne no s'hagi presentat a cap dels exàmens parcials i de segona opció de l'assignatura, o bé b) hagi entregat menys de tres activitats de l'avaluació continuada. Si ha optat per l’avaluació única si no es presenta a la prova final.
Llibre de text
QUIMICA GENERAL: PRINCIPIOS Y APLICACIONES MODERNAS, R. H. Petrucci, F. G. Herring, J.D.
Madura i C. Bissonnette , Pearson Educación SA, 11ª edició, Madrid 2017.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010080899706709
Altres llibres de suport:
CHEMISTRY: A MOLECULAR APPROACH, Nivaldo Tro, Pearson, 5th Ed. 2020
PRINCIPIOS DE QUÍMICA, P. Atkins i L. Jones, Médica Panamericana, 5ª edició, 2012.
QUÍMICA, R. Chang, J. Overby McGraw-Hill, 13ª edició, 2021.
INTRODUCCIÓ A LA NOMECLATURA QUÍMICA INORGÀNICA I ORGÀNICA, J. Sales i J. Vilarrasa, Reverté,
5ª edició, 2003.
INTRODUCCIÓN A LA NOMENCLATURA DE LAS SUSTANCIAS QUÍMICAS, W. R. Peterson, Reverté, 2010.
Nomenclatura de Química:
Guies breus de nomenclatura de química de la IUPAC traduïdes al català (web de la Societat Catalana de Química, SCQ):
L'assignatura no utilitza cap programari obligatori
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | tarda |