Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Fonaments de Química I

Codi: 105032 Crèdits: 8
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502444 Química FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Gregorio Ujaque Perez
Correu electrònic:
gregori.ujaque@uab.cat

Equip docent

Gregorio Ujaque Perez
Arnau Carne Sanchez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials. No obstant això, en el moment de començar l'assignatura, l'alumnat ha de
conèixer els conceptes fonamentals corresponents a les assignatures de Química de Batxillerat: formulació,
estequiometria, estructura atòmica i enllaç, termodinàmica i equilibris iònics (àcid-base, precipitació i redox).
L'alumnat que consideri que el seu nivell de coneixements en aquests continguts no és l'adient,
s'ofereix un curs propedèutic:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/cursos-propedeutics-1345743915619.html


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és doble. El primer objectiu d'aquest curs introductori és homogeneïtzar el nivell de l'alumnat, en tots els coneixements que formen part de les assignatures de Química dels estudis preuniversitaris. Partint d'aquests coneixements, el segon objectiu és proporcionar a l'alumnat les eines necessàries per una correcta comprensió de les assignatures químiques del segon curs. En particular i entre altres coneixements, l'assignatura ha de proporcionar a l'alumnat seguretat en els càlculs estequiomètrics complexos i la formulació i nomenclatura dels compostos químics més importants; coneixements qualitatius de l'estructura de l'àtom i dels tipus d'enllaç presents en molècules, líquids i sòlids, així com de les propietats periòdiques dels elements, i coneixement dels grups funcionals orgànics més importants i dels tipus d'isomeria que presenten.


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aplicar els coneixements químics a la resolució de problemes de naturalesa quantitativa o qualitativa en àmbits familiars i professionals.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar motivació per la qualitat.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Tenir destresa per al càlcul numèric.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Anomenar i formular els compostos químics orgànics i inorgànics.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  5. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  6. Demostrar motivació per la qualitat.
  7. Descriure l'estructura de l'àtom.
  8. Descriure les propietats dels diferents estats d'agregació de la matèria, i relacionar-les amb l'enllaç químic i les forces intermoleculars.
  9. Descriure les teories d'enllaç de valència i d'orbitals moleculars.
  10. Determinar la hibridació dels àtoms en molècules a partir de la teoria d'enllaç de valència i aplicar la teoria d'orbitals moleculars a molècules diatòmiques.
  11. Determinar les configuracions electròniques dels elements i, a partir d'aquestes, les propietats dels elements.
  12. Dibuixar les estructures de Lewis de molècules i descriure a partir d'aquestes, les seves propietats principals.
  13. Diferenciar entre els diferents tipus d'enllaç químic i d'interaccions intermoleculars.
  14. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  15. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  16. Identificar els processos de reducció i oxidació en una reacció redox i igualar l'equació química corresponent.
  17. Mantenir un compromís ètic.
  18. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  19. Proposar idees i solucions creatives.
  20. Raonar de forma crítica.
  21. Resoldre problemes i prendre decisions.
  22. Tenir destresa per al càlcul numèric.
  23. Treballar correctament amb equacions químiques i amb les principals magnituds de la matèria.

Continguts

BLOC I. Matèria, compostos i reaccions químiques

Tema 1. Matèria i compostos químics

Tema 2. Introducció a les reaccions químiques

Tema 3. Gasos


BLOC II. Estructura atòmica i enllaç

Tema 4. Estructura atòmica

Tema 5. Taula periòdica

Tema 6. Enllaç químic

Tema 7. Enllaç en sòlids i líquids

 

Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 20 0,8 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23
Classes teòriques 48 1,92 2, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 23
Estudi 106 4,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

L'assignatura Fonaments de Química I consta de dos tipus d'activitats supervisades, les classes teòriques i les
classes de problemes, que es distribueixen al llarg del curs en una relació aproximada de 2.5 a 1.


Classes teòriques. Mitjançant les exposicions del professor/a l'alumnat ha d'adquirir els coneixements propis
d'aquesta assignatura i complementar-los amb l'estudi de cada tema tractat amb l'ajut del material que el
professorat pugui proporcionar a través del Campus Virtual/Teams i la bibliografia recomanada. Les
classes teòriques seran obertes a la participació de l'alumnat, que podrà plantejar al professorat les qüestions
i aclariments que considerin necessaris.


Classes de problemes. L'objectiu d'aquesta activitat supervisada és resoldre problemes i qüestions que han
estat prèviament plantejades a l'alumnat a través del Campus Virtual i que han hagut de resoldre prèviament,
en grup o individualment. Es pretén estimular la participació de l'alumnat en la discussió de les alternatives per resoldre els problemes, aprofitant-ho per
consolidar els coneixements adquirits a les classes de teoria i durant l'estudi personal.

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 80 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Treball continuat 20 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

L'avaluació dels estudiants tindrà dues opcions: avaluació continuada i avaluació única. 

OPCIÓ A: Avaluació continuada (és l'opció per defecte) 

Es realitzarà mitjançant diverses proves d’avaluació: 

  • Exàmens escrits:  

Es realitzaran dos exàmens parcials al llarg del curs, un a mitjans i l'altre a final del semestre. Cadascun d'aquests exàmens tindrà un pes del 40% sobre la nota final (amb un total del 80%). Per poder fer mitja la nota de cada examen ha de ser ≥ 4.0. 

  • Treball continuat

Es recolliran evidències de l’alumne al llarg de tot el curs (problemes resolts, individualment o en grup, autoavaluacions al Campus Virtual, proves curtes a classe, etc.). Aquestes activitats no es podran recuperar excepte si l'alumne proporciona una justificació major amb la documentació oficial corresponent. Aquesta activitat tindrà un pes del 20% de la nota. 

Nota de l’assignatura = Nota mitja de les proves parcials (80%) + nota treball continuat (20%) 

 

Opció B: Avaluació única 

L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de tot el temari teòric i de problemes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà el dia en què l'alumnat de l’avaluació contínua fan l’examen del segon parcial.La qualificació de l’estudiant serà: 

Nota de l’assignatura = Nota de la prova final  

 

Tant per l’opció A com per la B l’assignatura s’aprova amb un 5. Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. 

 

No avaluable: 

Es qualificarà l'assignatura amb un "No avaluable" quan: a) l'alumne no s'hagi presentat a cap dels exàmens parcials i de segona opció de l'assignatura, o bé b) hagi entregat menys de tres activitats de l'avaluació continuada. Si ha optat per l’avaluació única si no es presenta a la prova final.


Bibliografia

Llibre de text
QUIMICA GENERAL: PRINCIPIOS Y APLICACIONES MODERNAS, R. H. Petrucci, F. G. Herring, J.D.
Madura i C. Bissonnette , Pearson Educación SA, 11ª edició, Madrid 2017.

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010080899706709


Altres llibres de suport:

CHEMISTRY: A MOLECULAR APPROACH, Nivaldo Tro, Pearson, 5th Ed. 2020


PRINCIPIOS DE QUÍMICA, P. Atkins i L. Jones, Médica Panamericana, 5ª edició, 2012.
QUÍMICA, R. Chang, J. Overby McGraw-Hill, 13ª edició, 2021.
INTRODUCCIÓ A LA NOMECLATURA QUÍMICA INORGÀNICA I ORGÀNICA, J. Sales i J. Vilarrasa, Reverté,
5ª edició, 2003.
INTRODUCCIÓN A LA NOMENCLATURA DE LAS SUSTANCIAS QUÍMICAS, W. R. Peterson, Reverté, 2010.

 

Nomenclatura de Química:

Guies breus de nomenclatura de química de la IUPAC traduïdes al català (web de la Societat Catalana de Química, SCQ):

https://scq.iec.cat/publicacions/nomenclatura-de-quimica/


Programari

L'assignatura no utilitza cap programari obligatori


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 4 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre tarda