Logo UAB

Tècniques de Realització i Direcció Sonora

Codi: 105010 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Armand Balsebre Torroja
Correu electrònic:
armand.balsebre@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits específics. És una continuïtat dels coneixements, competències i habilitats adquirides a Locució i presentació (primer), Guió Audiovisual de Ficció (segon) i Llenguatge Radiofònic (tercer). Es valora molt positivament per a la pràctiques de laboratori el coneixement operatiu dels sistemes d’edició sonora.

 


Objectius

Aquesta assignatura forma part de la matèria Creació i Realització Audiovisual, la qual es desenvolupa al llarg del tercer i quart curs del Grau. Es tracta d'una matèria formada per nou assignatures, l ́objectiu principal de les quals és proporcionar coneixements específics sobre les estratègies creatives en disseny, producció, realització, edició i postproducció dels missatges de la Comunicació Audiovisual.

En el cas concret de Tècniques de realització i direcció radiofònica es vol formar l'estudiant en el control de totes les etapes del procés creatiu de la posada en escena (“mise-en-scène”) sonora a la ràdio per a la realització d’un programa de ficció: adaptació “sonora” del guió; disseny del perfil sonor general del programa; planificació de la producció; selecció de les veus, músiques i ambientació sonora més congruent; direcció de locutors i actors; construcció de paisatges sonors a partir de l’enregistrament previ en ambients reals; muntatge musical; edició i postproducció sonora del programa mitjançant diferents sistemes d’edició digital. A partir de l’anàlisi dels guions literaris proposats pel professor i les discussions als seminaris sobre les estratègies creatives més oportunes per a la seva adaptació, les pràctiques de laboratori dirigiran l’estudiant cap a la realització i edició de tots els materials sonors i a la direcció de l’equip de veus professionals que intervenen en el procés de producció i enregistrament sonor del programa, la unitat didàctica bàsica al voltant de la qual gira també l’avaluació dels estudiants.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM14 (Competència) Idear la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  2. CM14 (Competència) Idear la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  3. CM14 (Competència) Idear la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  4. CM15 (Competència) Organitzar la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  5. CM15 (Competència) Organitzar la producció de missatges audiovisuals per a diferents públics i plataformes.
  6. KM19 (Coneixement) Aplicar les teories de comunicació audiovisual en produccions audiovisuals de tipus industrial.
  7. KM19 (Coneixement) Aplicar les teories de comunicació audiovisual en produccions audiovisuals de tipus industrial.
  8. SM20 (Habilitat) Desenvolupar a través de la direcció les produccions audiovisuals i sonores.
  9. SM20 (Habilitat) Desenvolupar a través de la direcció les produccions audiovisuals i sonores.

Continguts

1.- LA MISE-EN-SCÈNE SONORA A LA RÀDIO. ADAPTACIÓ “SONORA” DEL GUIÓ LITERARI.

2.- DISSENY DEL PERFIL SONOR DEL PROGRAMA.

3.- REWRITING DEL GUIÓ EN FUNCIÓ DEL PERFIL SONOR GLOBAL DEL PROGRAMA.

4.- REWRITING DEL GUIÓ EN FUNCIÓ DE LES ESTRATÈGIES CREATIVES.

5.- PLANIFICACIÓ TEMPORAL DE LA PRODUCCIÓ SONORA (ASSAIG VEUS, LOCALITZACIÓ MATERIAL SONOR, ENREGISTRAMENTS, POSTPRODUCCIÓ DIGITAL).

6.- MUNTATGE MUSICAL I PLANIFICACIÓ TECNOLÒGICA DE L’AMBIENTACIÓ SONORA.

7.- DIRECCIÓ DE LOCUTORS I ACTORS.

8.- POSTPRODUCCIÓ SONORA.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 11,25 0,45 CM14, CM15, CM14
Pràctiques Laboratori 22,5 0,9 KM19, SM20, KM19
Seminaris 11,25 0,45 CM15, SM20, CM15
Tipus: Supervisades      
Activitats d'avaluació 7,5 0,3 CM14, CM15, KM19, SM20, CM14
Tutories 7,5 0,3 CM15, KM19, CM15
Tipus: Autònomes      
Lectures, audicions, preparación exercises 82,5 3,3 CM14, CM14

L’assignatura incorpora al nou àmbit formatiu sobre al procés creatiu de la realització i la direcció radiofónica els coneixements previs adquirits per l’estudiant a les assignatures de llenguatge radiofònic, guió audiovisual i locució. Els continguts teòrics de les lliçons magistrals i les sessions dels seminaris estan al servei de la conceptualització dels exercicis que l’estudiant desenvoluparà a les classes pràctiques de laboratori. Les lliçons magistrals es duran a terme amb l’audició i anàlisi de programes de referència. A les sessions dels seminaris els alumnes sotmetran a la discussió i debat general les diferents propostes creatives per a la realització dels exercicis. Les classes pràctiques estan orientades a la planificació, producció i enregistrament de diferents exercicis o unitats didàctiques mínimes que permetran l'enregistrament i postproducció final del programa radiofònic o unitat d’avaluació principal de l’assignatura. El temps que l’estudiant dedicarà a la preparació dels debats als seminaris i dels exercicis pràctics s’adscriu al temps de treball autònom que correspon a aquesta assignatura, conjuntament amb les lectures i audicions proposades pel professor.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Asistencia i participació Seminaris 20% 1,5 0,06 CM14, CM15
Exercici teóric 30% 2,25 0,09 CM14, CM15
Pràctiques de Laboratori 50% 3,75 0,15 KM19, SM20

Avaluació

El sistema d'avaluació està integrat per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s'ha d'aprovar amb un mínim de 5 punts sobre 10 per a superar l'assignatura. El pes d'aquestes parts és el següent:

a) Exercici teòric: Dossier del pla de producció, disseny i realització de la pràctica final: 30%

b) Assistència i participació als seminaris: 20%
 c) Exercicis de les pràctiques de laboratori: 50%

Els criteris d'avaluació estan directament relacionats amb els resultats d'aprenentatge. La qualificació final de l’estudiant vindrà principalment determinada per l’exercici final (l’enregistrament i postproducció d’un programa radiofònic). Les qualificacions obtingudes a les diferents pràctiques prèvies identifiquen el nivell de progressió i qualitat del treball de l’estudiant, però només representen el 20% de la nota corresponent a les pràctiques de laboratori. Són obligatòries totes les pràctiques programades.

 

Activitats de recuperació

Les darreres tres setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podran acollir els estudiants que acompleixin la següent condició: que hagin obtingut una nota entre 3 i 4,9 a l’exercici pràctic final. En cap cas es podrà optar a la reavaluació per pujar nota.

No són proves reavaluables: les pràctiqués prèvies a la pràctica final, ni l’assistència i participació als seminaris, ni el dossier del pla de producció, disseny i realització de la pràctica final.

Les característiques d'aquesta prova de reavaluació seran puntualment comunicades.

 


Bibliografia

Bibliografia 

BÀSICA:

ARNHEIM, RUDOLF: Estética radiofónica. Gustavo Gili, Barcelona, 1980.

ASH, WILLIAM: Radio Drama, Elm Tree Books, London, 1985.

BALSEBRE, ARMAND: El lenguaje radiofònico, Cátedra, Madrid, 2014 (6a edición).

BLANCH, MARGARITA y LÁZARO, PATRICIA: Aula de locución, Cátedra, Madrid, 2010.

BUSTOS, INÉS (ed.): La Voz. La técnica y la expresión, Paidotribo, Badalona, 2007 (2a edición)

RODERO, EMMA y SOENGAS, XOSÉ: Ficción radiofónica,Instituto RTVE, Madrid, 2010.

 

COMPLEMENTÀRIA:

JAMEUX, DOMINIQUE: Radio, Fayard, Paris, 2009.


LAVANDIER, YVES: 
La dramaturgia. Los mecanismos del relato: cine, teatro, ópera, radio, televisión, cómic, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2003.


Programari

El software d'edició sonora que es fa servir a l'assignatura és el que està implementat en els Laboratoris Audiovisuals de la Facultat.

De manera autònoma, els estudiants poden fer servir el software d'edició sonora lliure i gratuït Audacity. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt