Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'interès per la cultura visual i l'art no són imprescindibles però sí recomanables
L'objectiu principal de l'assignatura és estimular el pensament crític a través de l’anàlisi d'obres d'art en el context culturai i històric en el que sorgeixen i enriquir la cultura visual de l'estudiantat.
Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els sistemes d'anàlisi de la cultura visual
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos de gènere, culturales i ideológicos en els relats de la història de l'art
- potenciar la creativitat
- facilitar la transferència dels coneixements adquirits a suports audiovisuals
L'eix cronològic de l'assignatura abasta des de finals del segle XIX fins a principis del segle XXI i s'estructura a partir de 4 eixos temàtics:
1. De la modernitat a les avantguardes
2. Art, cultura de masses, guerres i revolució
3. Del gest individual a la producció seriada en el marc de la Guerra freda
4. Llenguatges plàstics i societat de consum
L'assignatura posa de relleu el biaix androcéntric de la història de l'art i potencia una anàlisi crítica del paper de les dones en l'entramat artístic —com a creadores, models i activistes— per posar en evidència els mecanismes que han provocat la seva invisibilització i el pes dels estereotips de gènere en la cultura visual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques amb suport audiovisual | 37 | 1,48 | CM17, KM20, KM21, CM17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 23 | 0,92 | CM17, KM21, SM21, SM22, CM17 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, estudi, visites a exposicions, anàlisi de textos i d'imatges, preparació de treballs | 90 | 3,6 | CM16, CM17, KM20, KM21, SM21, SM22, CM16 |
Metodologia:
- Classes teòriques amb suport audiovisual
- Lectures crítiques de textos i imatges
- Visita d'exposicions
- Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Tasques y particpació a classe | 30 % | 0 | 0 | CM17, KM20, KM21 |
Treball en equip | 30 % | 0 | 0 | CM16, CM17, KM20, KM21, SM21, SM22 |
Treball individual | 40 % | 0 | 0 | CM16, CM17, KM20, KM21, SM21, SM22 |
AVALUACIÓ CONTÍNUA:
La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:
- Tasques i assitència 30 %
- Treball en equip 30 %
- Treball individual 40 %
Per aprovar l'assignatura, la suma de totes les notes ha de ser igual o superior a 5.
Les proves avaluatives només sumen si tenen una qualificació igual o superior a 4. Per tant, si una prova avaluativa té una nota inferior a 4, la nota final serà un suspens i caldrà fer la recuperació per poder superar l'assignatura.
SISTEMA DE RECUPERACIÓ:
L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:
a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.
b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.
c. Haver estat prèviament avaluat d'un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen global. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
PENALITZACIONS PER IRREGULARITATS
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat en una prova avaluativa (còpia, plagi, suplantació d’identitat...), serà qualificarà amb 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA
La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:
- Examen dels continguts de l'assignatura 50 %
- Treball sobre una obra d'art/artista/tema 50 %
SISTEMA DE RECUPERACIÓ:
L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:
a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.
b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.
PENALITZACIONS PER IRREGULARITATS
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat en una prova avaluativa (còpia, plagi, suplantació d’identitat...), serà qualificarà amb 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Per aprovar l'assignatura, la suma de totes les notes ha de ser igual o superior a 5.
Les proves avaluatives només sumen si tenen una qualificació igual o superior a 4. Per tant, si una prova avaluativa té una nota inferior a 4, la nota final serà un suspens i caldrà fer la recuperació per poder superar l'assignatura.
Lectura obligatòria
Gompertz, Will, ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Madrid: Taurus 2013 + eBook
(ed. original en anglès, 2012)
Bibliografia general*
Fontana, Josep. El Siglo de la revolución: una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.
Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; i Buchloh, Benjamin H. D. Art since 1900. Londres: Thames & Hudson, 2004 (traducció al castellà: Akal, 2006).
Pollock, Griselda. Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid: Cátedra, 2010.
Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del arte. Madrid: Alianza, 1997.
Sturken, Marita i Cartwright, Lisa. Practices of looking: An introduction to visual culture. Nova York: Oxford University Press, 2009.
*La bibliografia s'ampliarà durant el curs amb referències directament relacionades amb els continguts del temari.
Recursos en línea
www.macba.cat/
www.museoreinasofia.es/
www.tate.org.uk/
www.centrepompidou.fr/
www.moma.org/
www.nga.gov/
www.metmuseum.org/
Moodle (Campus virtual)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |