Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Perspectiva Històrica del Món i de l'Art Contemporani

Codi: 104997 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
María Soledad Enjuanes Puyol
Correu electrònic:
sol.enjuanes@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'interès per la cultura visual i l'art no són imprescindibles però sí recomanables


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és estimular el pensament crític a través de l’anàlisi d'obres d'art en el context culturai i històric en el que sorgeixen i enriquir la cultura visual de l'estudiantat.

Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els sistemes d'anàlisi de la cultura visual
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos de gènere, culturales i ideológicos en els relats de la història de l'art
- potenciar la creativitat
- facilitar la transferència dels coneixements adquirits a suports audiovisuals


Resultats d'aprenentatge

  1. CM16 (Competència) Construir productes audiovisuals artísticament rellevants (la rellevància pot ser mesurada per l'impacte social) i industrialment competitius (l'art és de masses i es consumeix).
  2. CM16 (Competència) Construir productes audiovisuals artísticament rellevants (la rellevància pot ser mesurada per l'impacte social) i industrialment competitius (l'art és de masses i es consumeix).
  3. CM17 (Competència) Avaluar la capacitat de comunicació d'una obra artística audiovisual (icona cultural, obra referencial o de culte).
  4. CM17 (Competència) Avaluar la capacitat de comunicació d'una obra artística audiovisual (icona cultural, obra referencial o de culte).
  5. KM20 (Coneixement) Relacionar els vincles estètics entre la imatge artística i la imatge audiovisual.
  6. KM21 (Coneixement) Reconèixer quins són els moviments artístics contemporanis.
  7. SM21 (Habilitat) Aplicar a la creació audiovisual els recursos d'ideació i expressió artístics.
  8. SM22 (Habilitat) Demostrar l'adquisició de destreses artístiques pròpies de la cultura contemporània mitjançant la combinació de sensibilitat estètica i formes comunicatives audiovisuals.
  9. SM22 (Habilitat) Demostrar l'adquisició de destreses artístiques pròpies de la cultura contemporània mitjançant la combinació de sensibilitat estètica i formes comunicatives audiovisuals.

Continguts

L'eix cronològic de l'assignatura abasta des de finals del segle XIX fins a principis del segle XXI i s'estructura a partir de 4 eixos temàtics:

1. De la modernitat a les avantguardes

2. Art, cultura de masses, guerres i revolució 

3. Del gest individual a la producció seriada en el marc de la Guerra freda

4. Llenguatges plàstics i societat de consum

L'assignatura posa de relleu el biaix androcéntric de la història de l'art i potencia una anàlisi crítica del paper de les dones en l'entramat artístic —com a creadores, models i activistes— per posar en evidència els mecanismes que han provocat la seva invisibilització i el pes dels estereotips de gènere en la cultura visual.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques amb suport audiovisual 37 1,48 CM17, KM20, KM21, CM17
Tipus: Supervisades      
Tutories 23 0,92 CM17, KM21, SM21, SM22, CM17
Tipus: Autònomes      
Lectures, estudi, visites a exposicions, anàlisi de textos i d'imatges, preparació de treballs 90 3,6 CM16, CM17, KM20, KM21, SM21, SM22, CM16

Metodologia:

- Classes teòriques amb suport audiovisual
- Lectures crítiques de textos i imatges
- Visita d'exposicions
- Tutories

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tasques y particpació a classe 30 % 0 0 CM17, KM20, KM21
Treball en equip 30 % 0 0 CM16, CM17, KM20, KM21, SM21, SM22
Treball individual 40 % 0 0 CM16, CM17, KM20, KM21, SM21, SM22

AVALUACIÓ CONTÍNUA:

La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:
- Tasques i assitència 30 %
- Treball en equip 30 %
- Treball individual 40 %

Per aprovar l'assignatura, la suma de totes les notes ha de ser igual o superior a 5. 

Les proves avaluatives només sumen si tenen una qualificació igual o superior a 4. Per tant, si una prova avaluativa té una nota inferior a 4, la nota final serà un suspens i caldrà fer la recuperació per poder superar l'assignatura.

SISTEMA DE RECUPERACIÓ:

L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:

a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.

b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.

c. Haver estat prèviament avaluat d'un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen global. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

PENALITZACIONS PER IRREGULARITATS

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat en una prova avaluativa (còpia, plagi, suplantació d’identitat...), serà qualificarà amb 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

AVALUACIÓ ÚNICA

La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:
- Examen dels continguts de l'assignatura 50 %
- Treball sobre una obra d'art/artista/tema 50 %

SISTEMA DE RECUPERACIÓ:

L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:

a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.

b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.

PENALITZACIONS PER IRREGULARITATS

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat en una prova avaluativa (còpia, plagi, suplantació d’identitat...), serà qualificarà amb 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Per aprovar l'assignatura, la suma de totes les notes ha de ser igual o superior a 5. 

Les proves avaluatives només sumen si tenen una qualificació igual o superior a 4. Per tant, si una prova avaluativa té una nota inferior a 4, la nota final serà un suspens i caldrà fer la recuperació per poder superar l'assignatura.

 


Bibliografia

Lectura obligatòria

Gompertz, Will, ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Madrid: Taurus 2013 + eBook

(ed. original en anglès, 2012)

 

Bibliografia general*

Fontana, Josep. El Siglo de la revolución: una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.

Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; i Buchloh, Benjamin H. D. Art since 1900. Londres: Thames & Hudson, 2004 (traducció al castellà: Akal, 2006).

Pollock, Griselda. Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid: Cátedra, 2010.

Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del arte. Madrid: Alianza, 1997.

Sturken, Marita i Cartwright, Lisa. Practices of looking: An introduction to visual culture. Nova York: Oxford University Press, 2009.

 

*La bibliografia s'ampliarà durant el curs amb referències directament relacionades amb els continguts del temari.

 

Recursos en línea

www.macba.cat/

www.museoreinasofia.es/

www.tate.org.uk/

www.centrepompidou.fr/

www.moma.org/

www.nga.gov/

www.metmuseum.org/


Programari

Moodle (Campus virtual)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt