Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 3 |
2501933 Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal que l'estudiantat estigui mínimament familiaritzat en l'ús de plataformes socials i mitjans digitals. Bona part de la bibliografia és en anglès pel que també es fa necessari un bon nivell de lectura en aquesta llengua.
El principal objectiu de l’assignatura d'Anàlisi d’Audiències Digitals és que l'alumnat obtingui el coneixement bàsic sobre el comportament i l'activitat de les audiències digitals en l’àmbit del periodisme i de la comunicació, aspecte essencial des del punt de vista professional.
Els objectius específics son:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 5, 9, 12, 13 |
Pràctiques treball en grup | 18,5 | 0,74 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14 |
Seminaris | 18 | 0,72 | 4, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 7, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, preparació treball i activitats relacionades amb els seminaris | 82,5 | 3,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
La metodologia d'aquesta assignatura inclou classes teòriques, exercicis d'anàlisi i debats en els seminaris i una part pràctica on es desenvoluparà el projecte final en grup que consisteix en l'anàlisi i recerca d'una tendència actual de l'audiència digital escollida per l'estudiantat.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 30% | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 7, 8, 12, 13 |
Seminaris | 30% | 3 | 0,12 | 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Treball en grup | 40% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14 |
L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:
Per poder aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5 en les tres activitats. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir la nota mitjana de 3,5. Els seminaris (30% sobre la qualificació final) queden exclosos del procés de recuperació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Cardon, Dominique. (2018). Con que sueñan los algoritmos: nuestros sueños en el tiempo de los big data. Madrid: Dado ediciones.
Craig, Jonathan (2017). Reinventing audience studies. Critical Studies in Media Communication, 34(1), 79-83. https://doi.org/10.1080/15295036.2016.1266680
González Neira, Ana i Quintas Froufe, Natalia (coords.) (2021). Los Estudios de la audiencia: de la tradición a la innovación. Barcelona: Gedisa Editorial.
Huertas Bailén, Amparo (2015). Yo soy audiencia : ciudadanía, público y mercado. Barcelona: Editorial UOC.
López García, Guillermo (2015). Periodismo digital : redes, audiencias y modelos de negocio. Salamanca: Comunicación Social.
Neira, Elena (2015). La otra pantalla. Redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: Editorial UOC.
Perlado Lamo de Espinosa, Marta; Papí Gálvez, Natalia i Bergaz Portolés, María (coord) (2023). Audiencias y medios digitales: más allá del dato. Valencia: Tirant humanidades.
Quintas Froufe, Natalia i González Neira, Ana (2021). Evolución de la medición digital de la audiencia en el mercado español: estado de la cuestión y retos de futuro. Profesional de la información, 30(1). https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.02
Zeller, Frauke; Ponte, Cristina i O’Neill, Brian (eds.) (2017). Revitalising Audience Research: Innovations in European Audience Research. New York: Routledge.
Al llarg de les classes es proporcionarà bibliografia complementària de cada tema.
Fonts de dades rellevants:
Comscore https://www.comscore.com/esl/Productos/Audiencia-digital
Estudio General de Medios (EGM) realizado por la Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC) https://reporting.aimc.es/index.html#/main/cockpit
Informe Redes Sociales IAB Spain https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2022/
“Navegantes en la red” realizado por la Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC) https://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/navegantes-la-red/
OJD Interactiva https://www.ojdinteractiva.es/
Twitch Traker https://twitchtracker.com/
El programari i eines que utilitzarem durant el curs seran les següents:
Tots els programes utilitzats seran de software lliure o amb comptes gratuïts per a l’estudiantat.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |