Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 3 |
2501933 Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs, però s'entén que l'alumnat ha obtingut en els cursos precedents coneixements derivats de les matèries com Escriptura Periodística (I i II), Fonts, Tècniques i Organització del Treball Periodístic, Llenguatges Audiovisuals, Producció, Expressió i Disseny de Productes Periodístics, Teories de la Comunicació, Estructura de la Comunicació, entre altres que puguin donar una base teòrica i pràctica. Aquestes assignatures permeten tenir coneixements i competències necessàries per a seguir correctament l'assignatura de Periodisme Científic i de Salut, ja que l'alumnat tindrà una base teòrica i pràctica sobre la qual poder desenvolupar-se.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
a) Explicar les diferents formes d'aproximació del periodisme al coneixement científic i de salut.
b) Afavorir que l’alumnat pugui integrar i treballar amb coneixements complexos d’àrees específiques de les ciències naturals, socials, exactes i de la vida.
c) Desenvolupar habilitats per a comunicar informacions, idees, problemes i solucions sigui pel el públic general o especialitzat.
d) Treballar la capacitat crítica per interpretar dades rellevants, cercar informació i fonts específiques en els àmbits científics i de salut.
El contingut de l'assignatura aplicarà la perspectiva de gènere de manera transversal. Ho fa específicament a partir dels següents aspectes:
a) Coneixement sobre la inclusió de la perspectiva de gènere en els textos periodístics sobre temes de ciències i de salut.
b) Identificació i reconeixement del debat sobre la diversitat de gènere a les ciències.
c) Afavorint una reflexió sobre l'estat actual de la producció informativa arran dels temes científics i de salut des d'una perspectiva de gènere que sigui inclusiva.
--Què és la ciència i què fan els/les científics/ques
--La relació entre ciència i periodisme científic
--Comunicació de la ciència i de la salut: dels “papers” als mitjans
--Periodisme científic i divulgació científica
--Les fonts del periodisme científic i de salut
--Temes de ciència i salut de rellevància periodística en la actualitat
--Transcodificació de continguts científics i de salut: eines i tècniques
--Bones practiques en el periodisme científic i de salut: criteris d’excel·lència per analitzar i produir periodisme científic
--Mètodes periodístics i preguntes-clau a l’hora de cobrir la ciència i la salut: com comprovar la qualitat de l’evidència i evitar errors i exageracions
--Comunicació responsable del risc i del benefici en ciència i salut
--Lectura i anàlisis d’exemples destacats de periodisme sobre ciència i salut
--Arqueologia informativa: la construcció de les notícies científiques
--Producció de notícies i reportatges sobre ciència i salut
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 2, 4, 7, 21, 1, 9, 10, 12, 13, 5, 3, 17, 15 |
Seminaris | 33 | 1,32 | 6, 9, 8, 10, 12, 13, 19, 14, 5, 3, 17, 18, 16, 15, 20, 23 |
Treball autònom | 42 | 1,68 | 4, 21, 1, 9, 10, 12, 19, 14, 5, 3, 17, 18, 15, 20 |
Tutories | 8 | 0,32 | 9, 13, 17 |
La metodologia docent consistirà en activitats dirigides presencials, activitats supervisades i treball dirigit i autònom.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats Pràctiques | 50% | 30 | 1,2 | 6, 1, 9, 8, 11, 13, 19, 14, 5, 3, 18, 16, 15, 20, 23, 22 |
Examen | 20% | 2 | 0,08 | 4, 7, 1, 9, 12, 17, 16, 22 |
Treball de Curs Dirigit | 30% | 20 | 0,8 | 2, 6, 4, 21, 1, 9, 10, 11, 12, 13, 5, 3, 18, 16, 20, 23, 22 |
LES ACTIVITATS D’AVALUACIÓ SÓN:
- Activitat A - Examen, 20% sobre la qualificació final
- Activitat B - Activitats Pràctiques, 50% sobre la qualificació final
- Activitat C - Treball de curs dirigit, 30% sobre la qualificació final...
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5,0 a cadascuna de les activitats A, B i C.
RECUPERACIÓ:
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir la nota mitjana de 3,5. L'activitat que queda exclosa del procés de recuperació és el treball de curs.
SEGONA MATRÍCULA:
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en una prova breu de continguts amb un apartat teòric i pràctic, emprant la bibliografia indicada pel professorat i d'una proposta de reportatge d'investigació d'un tema científic.
La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
PLAGI:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Bucchi, & Trench, B. (2021). Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology. Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781003039242
Campos, A. (2022). Comunicación efectiva de la ciencia: ¿qué es y cómo ayuda a los científicos a mejorar su carrera y cumplir objetivos de impacto social? Revisión de la literatura. Hipertext.Net, 24, 23–39. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2022.i24.03
Dralega, C. A., & Napakol, A. (Eds.). (2022). Health Crises and Media Discourses in Sub-Saharan Africa. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95100-9
Dentzer. (2009). Communicating Medical News — Pitfalls of Health Care Journalism. The New England Journal of Medicine, 360(1), 1–3. https://doi.org/10.1056/NEJMp0805753
Elías, C. (2008). Fundamentos de periodismo científico y divulgación mediática. Madrid: Alianza Editorial.
Hernando Cuadrado, L. A. (2006). Periodismo científico y lenguaje/Scientific Journalism and Language. Estudios sobre el mensaje periodístico, 12, 331.
Hyde-Clarke, Hornmoen, Kjos Fonn, & Benestad Hågvar. (2020). Media Health. Scandinavian University Press (Universitetsforlaget). https://doi.org/10.18261/9788215040844-2020
Sanahuja Sanahuja, R., & López Rabadán, P. (2022). La gestión de fuentes como criterio de calidad en el periodismo de verificación. Uso y tendencias en la cobertura de la COVID-19 en España. Hipertext.Net, 24, 9–22. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2022.i24.02
Parrott, Nussbaum & Thompson. (2011). The Routledge Handbook of Health Communication. Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9780203846063
Oransky. (2020). Will improvements in health journalism improve health literacy? Information Services & Use, 40(Health Literacy), 1–14. https://doi.org/10.3233/ISU-200081
Urrego Zuluaga, & Bustos Villalba, J. V. (2021). Periodismo científico y perfil periodístico como elementos metodológicos para la construcción de historias hipermediales. Investigación y desarrollo, 29(2), 68–. https://doi.org/10.14482/INDES.29.2.070.4
Programari d'edició de text: Word o similar
Programari d'anàlisi de dades: Excel o similar
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |