Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura no fa falta cap requisit previ.
Aquesta assignatura proporciona els conceptes generals i les bases teòriques del llenguatge audiovisual com a eina eficaç per a la producció de missatges i continguts periodístics. És la primera aproximació de l'alumnat al llenguatge sonor i audiovisual, explorant les seves característiques, potencial i limitacions.
L'objectiu de l'assignatura és dotar a l'estudiantat dels conceptes bàsics i el vocabulari específic del llenguatge audiovisual, aplicant-los en la creació de productes audiovisuals multiformat. A més, es busca afavorir l'adquisició, per part de l'alumnat, d'habilitats en la producció de productes comunicatius i en el treball en equip de manera professional, inclusiva i col·laborativa.
1. Introducció als fonaments dels llenguatges audiovisuals
2. Creació de l'espai audiovisual
3. Creació de l'espai sonor
4. Composició de la imatge
5. Realització de productes audiovisuals
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
El calendari específic amb el contingut de les diferents sessions es detallarà el dia de presentació de l'assignatura. L'alumnat podrà trobar la descripció de cada pràctica al Campus Virtual, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 6, 8, 10, 16 |
Pràctiques en els laboratoris | 33 | 1,32 | 4, 6, 10, 16, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10,5 | 0,42 | 6, 10, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, preparació de practiques, preparació de proves, etc | 87 | 3,48 | 3, 1, 5, 4, 6, 7, 10, 16, 9, 12, 2, 15, 14, 13, 17 |
L'adquisició de coneixements es realitzarà a través de diversos procediments metodològics, que inclouen classes magistrals i pràctiques. S'implementarà la metodologia d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), la qual vertebra les activitats formatives de l'assignatura, exceptuant l'examen.
En les sessions teòriques s'exposaran els continguts de l'assignatura, proporcionant els elements necessaris per a dur a terme els exercicis pràctics. Les pràctiques, que es realitzaran en equips de treball, serviran per a aplicar a casos reals l'après en les sessions teòriques. El disseny i preparació de les pràctiques formaran part del treball autònom de l'alumnat.
Es realitzarà una prova escrita per a avaluar el grau de consecució dels coneixements teòrics i la capacitat per a aplicar-los.
L'estudiantat podrà realitzar tutories opcionals amb el professorat de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita | 40% | 1,5 | 0,06 | 3, 1, 6, 11, 10, 16, 12, 17 |
Pràctiques de laboratori | 60% | 3 | 0,12 | 3, 1, 5, 4, 6, 7, 8, 11, 10, 16, 9, 12, 2, 15, 14, 13, 17 |
Donat el contingut pràctic d'aquesta assignatura, no està contemplada l'avaluació única.
Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant les següents activitats:
A. Pràctiques de laboratori: participació activa, seguiment de les pràctiques, informes i documents de producció, etc. (60%)
B. Prova escrita (40%).
Per a superar l'assignatura és imprescindible realitzar les diferents proves i exercicis programats. La nota final resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en les diferents pràctiques i la prova escrita de l'assignatura. Per a poder optar a aquesta suma ponderada, cada procediment s'ha d'aprovar de manera independent. No es farà mitjana si la nota de qualsevol activitat de l'avaluació és inferior a 5.
Recuperació: L'alumnat ha de complir els següents dos criteris per a poder presentar-se a la recuperació.
- L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats.
- Si l'alumnat no ha fet un seguiment regular de l'avaluació continuada no tindrà dret a presentar-se a la recuperació.
L'alumnat que hagi participat de l'avaluació continuada i suspengui la prova escrita (part teòrica) podrà recuperar-la sempre que hagi obtingut una nota mínima de 3,5 en la prova i hagi realitzat la revisió ordinària. La nota obtinguda en la recuperació de la part teòrica serà la nota definitiva d'aquesta part.
La part pràctica de l'assignatura (donada la complexitat de la seva organització per grups i subgrups) no podrà ser recuperada, excepte en casos molt excepcionals i justificats.
Plagi: L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que pogués instruir-se. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Bàsica
- Barroso, Jaime (2008). Realización audiovisual. Madrid: Síntesis.
- Cancho García, Nuria E. y García Torres, Marco A. (2018). Planificación de proyectos audiovisuales.Publicaciones Altaria: Barcelona. (Cap 3, 4, 6)
- Castillo, José María. 2016. Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Madrid: Instituto RTVE. (Cap 1, 5, 7, 10, 12)
- Cebrián Herreros, Mariano (1995). Información audiovisual: concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis.
- Franco, Fernando (2017): Narrativa y Lenguaje Cinematográfico. Guía Didáctica. ECAM.
- Gutiérrez, Maria; Perona, Juan José (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
- Millerson, Gerarld (2009). Realización y producción en televisión. Barcelona: Omega.
- Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture: La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación. Paidos Ibérica
- Navarro-Güere, Héctor (2023). El vídeo en formato vertical. Una revisión de la literatura en comunicación. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14(1), 69-81. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.23028
- Rabiger, Michael (2000). Dirección Cinematográfica. Técnica y Estética. 2 edición. 2000, IORTV, RTVE
- Ryan, M.L. (2001). Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Johns Hopkins University Press, USA. https://dl.acm.org/doi/10.5555/600034
- Rodero, Emma (2005). Producción radiofónica. Madrid: Cátedra.
- Scolari, Carlos A. 2013. Narrativas Transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto
Complementària
- Balsebre, Armand (2004). El lenguaje radiofónico. 4a edició. Madrid: Cátedra.
- Beltrán Moner, Rafael (1984). La ambientación musical. Madrid: IORTV.
- Brown, Larry A (2018): How Films Tell Stories. The Narratology of Cinema. Creative Arts Press
- Castillo, José Maria (2016). Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Madrid: Instituto RTVE.
- Chion, Michel (1993). La Audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.
- Fernández, Federico; Martínez, José (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós,
- Morales Morante, Fernando (2013). Montaje audiovisual. Teoria, técnica y métodos de control. Barcelona: UOC.
- Zabaleta, Iñaki (2005). Teoría y lenguaje de la información en la TV y la radio. Barcelona: Bosch Comunicación.
L'alumnat ha de tenir coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos (tipus word, etc.), editors de vídeo (Da Vinci, Premiere, etc.), editors d'àudio (tipus Audacity, Zara Studio o altres) i eines de xarxa com ara l'entorn de Google (Google docs, Gmail, etc.) i hostings com ara YouTube o Soundcloud.
Es recomana consultar els tutorials publicats en la web de la Facultat: https://www.uab.cat/web/coneix-la-facultat/serveis-de-la-facultat/laboratoris-audiovisuals/tutorials-videos-laboratoris-audiovisuals-fcc-1345828154136.html
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 13 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 23 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |