Logo UAB

Llenguatges Audiovisuals

Codi: 104983 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501933 Periodisme FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Iliana Esther Ferrer Rodriguez
Correu electrònic:
iliana.ferrer@uab.cat

Equip docent

Marta Narberhaus Martinez
Fernanda Pires De Sa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura no fa falta cap requisit previ.


Objectius

Aquesta assignatura proporciona els conceptes generals i les bases teòriques del llenguatge audiovisual com a eina eficaç per a la producció de missatges i continguts periodístics. És la primera aproximació de l'alumnat al llenguatge sonor i audiovisual, explorant les seves característiques, potencial i limitacions.

L'objectiu de l'assignatura és dotar a l'estudiantat dels conceptes bàsics i el vocabulari específic del llenguatge audiovisual, aplicant-los en la creació de productes audiovisuals multiformat. A més, es busca afavorir l'adquisició, per part de l'alumnat, d'habilitats en la producció de productes comunicatius i en el treball en equip de manera professional, inclusiva i col·laborativa.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Identificar les tradicions periodístiques contemporànies catalana, espanyola i internacional i les seves modalitats d'expressió específiques, així com la seva evolució històrica i les teories i conceptes que les estudien.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  6. Diferenciar les especificitats dels llenguatges audiovisuals.
  7. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  8. Explicar l'evolució de les tradicions periodístiques contemporànies internacionals.
  9. Gestionar el temps de manera adequada.
  10. Identificar els fonaments estructurals del sistema comunicatiu.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  13. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  14. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  15. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  16. Relacionar l'anàlisi social i els impactes de les noves tecnologies de la comunicació.
  17. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1. Introducció als fonaments dels llenguatges audiovisuals

2. Creació de l'espai audiovisual

3. Creació de l'espai sonor

4. Composició de la imatge

5. Realització de productes audiovisuals

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

El calendari específic amb el contingut de les diferents sessions es detallarà el dia de presentació de l'assignatura. L'alumnat podrà trobar la descripció de cada pràctica al Campus Virtual, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 6, 8, 10, 16
Pràctiques en els laboratoris 33 1,32 4, 6, 10, 16, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories 10,5 0,42 6, 10, 15
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de practiques, preparació de proves, etc 87 3,48 3, 1, 5, 4, 6, 7, 10, 16, 9, 12, 2, 15, 14, 13, 17

L'adquisició de coneixements es realitzarà a través de diversos procediments metodològics, que inclouen classes magistrals i pràctiques. S'implementarà la metodologia d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), la qual vertebra les activitats formatives de l'assignatura, exceptuant l'examen.

En les sessions teòriques s'exposaran els continguts de l'assignatura, proporcionant els elements necessaris per a dur a terme els exercicis pràctics. Les pràctiques, que es realitzaran en equips de treball, serviran per a aplicar a casos reals l'après en les sessions teòriques. El disseny i preparació de les pràctiques formaran part del treball autònom de l'alumnat.

Es realitzarà una prova escrita per a avaluar el grau de consecució dels coneixements teòrics i la capacitat per a aplicar-los.

L'estudiantat podrà realitzar tutories opcionals amb el professorat de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 40% 1,5 0,06 3, 1, 6, 11, 10, 16, 12, 17
Pràctiques de laboratori 60% 3 0,12 3, 1, 5, 4, 6, 7, 8, 11, 10, 16, 9, 12, 2, 15, 14, 13, 17

Donat el contingut pràctic d'aquesta assignatura, no està contemplada l'avaluació única.

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant les següents activitats:
A. Pràctiques de laboratori: participació activa, seguiment de les pràctiques, informes i documents de producció, etc. (60%)
B. Prova escrita (40%).
Per a superar l'assignatura és imprescindible realitzar les diferents proves i exercicis programats. La nota final resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en les diferents pràctiques i la prova escrita de l'assignatura. Per a poder optar a aquesta suma ponderada, cada procediment s'ha d'aprovar de manera independent. No es farà mitjana si la nota de qualsevol activitat de l'avaluació és inferior a 5.

Recuperació: L'alumnat ha de complir els següents dos criteris per a poder presentar-se a la recuperació.
- L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats.
- Si l'alumnat no ha fet un seguiment regular de l'avaluació continuada no tindrà dret a presentar-se a la recuperació.

L'alumnat que hagi participat de l'avaluació continuada i suspengui la prova escrita (part teòrica) podrà recuperar-la sempre que hagi obtingut una nota mínima de 3,5 en la prova i hagi realitzat la revisió ordinària. La nota obtinguda en la recuperació de la part teòrica serà la nota definitiva d'aquesta part.

La part pràctica de l'assignatura (donada la complexitat de la seva organització per grups i subgrups) no podrà ser recuperada, excepte en casos molt excepcionals i justificats.

Plagi: L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que pogués instruir-se. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.


Bibliografia

Bàsica

- Barroso, Jaime (2008). Realización audiovisual. Madrid: Síntesis.

- Cancho García, Nuria E. y García Torres, Marco A. (2018). Planificación de proyectos audiovisuales.Publicaciones Altaria: Barcelona. (Cap 3, 4, 6)

- Castillo, José María. 2016. Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Madrid: Instituto RTVE. (Cap 1, 5, 7, 10, 12)

- Cebrián Herreros, Mariano (1995). Información audiovisual: concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis.

- Franco, Fernando (2017): Narrativa y Lenguaje Cinematográfico. Guía Didáctica. ECAM.

- Gutiérrez, Maria; Perona, Juan José (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.

- Millerson, Gerarld (2009). Realización y producción en televisión. Barcelona: Omega.

- Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture: La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación. Paidos Ibérica

- Navarro-Güere, Héctor (2023). El vídeo en formato vertical. Una revisión de la literatura en comunicación. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14(1), 69-81. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.23028

- Rabiger, Michael (2000). Dirección Cinematográfica. Técnica y Estética. 2 edición. 2000, IORTV, RTVE

- Ryan, M.L. (2001). Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Johns Hopkins University Press, USA. https://dl.acm.org/doi/10.5555/600034

- Rodero, Emma (2005). Producción radiofónica. Madrid: Cátedra.

- Scolari, Carlos A. 2013. Narrativas Transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto

Complementària

- Balsebre, Armand (2004). El lenguaje radiofónico. 4a edició. Madrid: Cátedra.

- Beltrán Moner, Rafael (1984). La ambientación musical. Madrid: IORTV.

- Brown, Larry A (2018): How Films Tell Stories. The Narratology of Cinema. Creative Arts Press

- Castillo, José Maria (2016). Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Madrid: Instituto RTVE.

- Chion, Michel (1993). La Audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

- Fernández, Federico; Martínez, José (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós,

- Morales Morante, Fernando (2013). Montaje audiovisual. Teoria, técnica y métodos de control. Barcelona: UOC.

- Zabaleta, Iñaki (2005). Teoría y lenguaje de la información en la TV y la radio. Barcelona: Bosch Comunicación.

 


Programari

L'alumnat ha de tenir coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos (tipus word, etc.), editors de vídeo (Da Vinci, Premiere, etc.), editors d'àudio (tipus Audacity, Zara Studio o altres) i eines de xarxa com ara l'entorn de Google (Google docs, Gmail, etc.) i hostings com ara YouTube o Soundcloud.

Es recomana consultar els tutorials publicats en la web de la Facultat: https://www.uab.cat/web/coneix-la-facultat/serveis-de-la-facultat/laboratoris-audiovisuals/tutorials-videos-laboratoris-audiovisuals-fcc-1345828154136.html


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 11 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 12 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 13 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 21 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 22 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 23 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt