Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Un prerequisit addient serà una distinció prèvia ben clara sobre la distància entre la informació i l'opinió, així com haver assolit habilitats en l'execució de gèneres periodístics interpretatius. No cal dir que s'espera de tot l'estudiantat un excel·lent nivell de llengua que permeti estalviar problemes expressius per aquesta causa.
Assignatures vinculades a coneixements previs són Expressió i Argumentació en català o castellà i i Fonts, tècniques i organització del treball periodístic.
El curs no es planteja (només) amb l'objectiu de fer un repàs escuet dels anomenats gèneres d'opinió. En primer lloc, perquè la genologia de l'opinió explícita és prou ambigua, cosa que es pot comprovar amb qualsevol llibre dels que hi ha sobre aquesta matèria. En segon lloc, perquè considerem més eficaç orientar el procés d'instrucció en l'escriptura cap a la retòrica i l'argumentació. Aquestes bases són el substrat indefugible del qual es nodreixen les infinites variants formals dels gèneres d'opinió i argumentatius.
L'alumne que sigui competent en l'elaboració i el desenvolupament d'arguments es veurà en condicions d'enfrontar-se al repte d'escriure un editorial, una columna personal o una anàlisi. El curs -malgrat la seva limitació temporal- també inclou un repàs de les constants i les variables dels gèneres d'opinió argumentals més consolidats: l'editorial, les formes de l'anàlisi i la crítica.
Objectius per als alumnes
Solvència en la reflexió sobre el concepte de gèneres del discurs: què és un gènere? Com funciona i evoluciona?
Coneixement de les constants i les variables de les formes genèriques d'anàlisi i d'opinió explícita.
Anàlisi argumentada de la separació tradicional entre fets i opinió: vigència i crítica.
Domini dels recursos expressius, de composició i d'estil, propis de: l'argumentació, l'exposició
la narració en els discursos escrits i orals.
1. Els gèneres discursius
La tradició canònica i normativa enfront de la descriptiva. Definició de gènere discursiu (: forma de l'enunciació relativament estable. Innovació i tradició en els gèneres. Els gèneres periodístics i els gèneres d'opinió explícita.
2. La distinció entre informar i opinar: la genologia periodística
El paradigma positivista: facts are sacred, comments are free. Les formes de l'opinió implícita a la premsa informativa: la inclusió del context en el text. Proposta d'un periodisme interpretatiu de qualitat. L'anàlisi com a forma informativa contextualitzadora.
3. Retòrica i argumentació: l'articulisme d'opinió explícita i d'anàlisi o comentari expert.
3.1 La retòrica clàssica: l'art de trobar allò més persuasiu en cada tema (Aristòtil). Les parts de la retòrica: inventio, dispositio i elocutio (memoria i actio) Les parts del discurs argumentatiu (dispositio) . Les formes de l'elocutio. La detecció de fal·làcies i de punts febles de l'argumentació. L'elaboració de proves i exemples. La construcció de sil·logismes (inventio). El desenvolupament del text.
3.2 Aplicació de la retòrica a l'escriptura de textos periodístics d'anàlisi i d'opinió. El comentari analític d'expert: la contextualitació orientativa. L'article editorial. L'article d'opinió personal o columna.
4. La crítica
El to analític i contextualitzador. El didactisme: recursos d'argumentació i descripció.
En alguna sessió es prendran 15 minuts per a l'enquesta de professorat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 5, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i estudi | 22 | 0,88 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 19, 20 |
Preparació de les pràctiiques | 20 | 0,8 | 1, 3, 5, 7, 8, 12, 16 |
El curs es desenvoluparà en sessions de teoria i de pràctica. A la teoria es desenvoluparà el temari teòric amb l'ajut de material de suport: textos o videos diversos que il·lustren les explicacions de tipus magistral, però amb interès pel debat i per la participació dels alumnes. La perspectiva de gènere es tindrà en compte a l'hora d'escollir els textos. L'apartat teòric es completarà amb lectures obligatòries.
Les pràctiques seran de seguiment de l'evolució de cada alumne individualment i de valoració del progrés aconseguit i totes són avaluables. L'alumne tindrà sempre constància de quan està elaborant un treball puntuable. Els seminaris no es puntuaran però es controlarà l'assistència.
Les pràctiques cercaran d'interrelacionar els continguts sobre persuasió i procediments de composició i estil amb l'escriptura d'alguns dels gèneres més representatius del periodisme d'opinió, així com de reflexionar sobre el propi treball i reforçar les peces en allò que resulti encara millorable.
Es valorarà l'especialització temàtica personal dins dels gèneres persuasius.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 30% | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20 |
proves pràctiques | 70% | 96,5 | 3,86 | 1, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18 |
El sistema d'avaluació serà continu i valorarà els progressos dels i de les alumnes en els seus textos i discursos i pel que fa a la pràctica, que suposa tres quartes parts del valor de la nota final.Normalment l’alumnat disposa d’unes 6-7 notes de progressió per donar lloc a la nota final pràctica.
La pràctica s'avalua per un sistema continu i progressiu, en què cal superar cada gènere (article, anàlisi), que tindran una nota numèrica. Cada gènere s'avaluarà dos cops durant el curs. La nota final s'obté ponderant cada gènere i valorant una progressió positiva o negativa global del curs.
Article: 20%
Anàlisi: 20%
Debat: 20%
Estructura argumentativa i fonts especialitzades: 10%
En ser un sistema continu, la recuperació es farà dels gèneres que hagin quedat sense superar durant el curs, article i anàlisi El debat està exclòs de recuperació.
Cada gènere o tipus de discurs treballat es podrà recuperar un cop en la setmana pactada per la UAB, llevat de la competició oral. Per a superar el curs caldrà aprovar com a mínim article i anàlisi.
La part teòrica s'avaluarà amb diverses proves que poden ser excloents. És a dir, si en l'avaluació de la primera prova no se supera el 5 i s'ha de recuperar, no es podrà accedir a la següent, exclosa de recuperació. Per poder reavaluar la part teòrica caldrà una nota mínima de 3 en la primera convocatòria.
Tanmateix, per aprovar l'assignatura cal superar tant la teoria (30% de la nota) com la pràctica (70% de la nota) per separat.
Per a un correcte desenvolupament de la classe i per a garantir la bona convivència a l'aula, no es podran utilitzar dispositius electrònics ni pantalles mentre duri la classe teòrica, llevat que s'indiqui el contrari en una activitat concreta.
Cal destacar que la detecció de plagis o ús de la IA en els textos suposarà un suspens immediat de la pràctica o de l'assignatura, segons la gravetat que presenti. Els casos greus o les suplantacions seran comunicades al Deganat.
Aristòtil (1998.) Retòrica. Poètica. Edicions 62.
Bermejo, Lilian (2014). Falacias y argumentación. Plaza y Valdés.
Cassany, Daniel (1992). Descriure escriure. Empúries.
Cassany, Daniel (1995). La cuina de l'escriptura. Empúries.
Fuentes, Catalina y Alcaide, Esperanza (2020). La argumentación lingüística y sus medios de expresión. Arco.
García Damborenea, Ricardo (2000). Uso de razón. Diccionario de falacias. Bibliotea Nueva.
Miranda Alonso, Tomàs (2002). Argumentos. Publicacions de la UV.
Olbretchs-Tyteca, Lucie i Perelman, chaïm (1958). Tratado de la argumentación. La Nueva retòrica (traducció a ed. Gredos, 2015).
Pastor, Lluís (2008). Escriptura sexi. Editorial UOC.
Perelman, Chaïm i Olbrecths-Tyteca, Lucie (1998). Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Gredos.
Puig, Luisa (2021). Armarse de argumentos. Persuadir y algo más con la palabra. Penguin.
Reyes Almarza, Miguel y Escalona Gálvez, Noelia (2015).
Argumentación para todos: Manual Teórico-práctico para educadores, estudiantes y curiosos sobre la argumentación. Pentian.
Sàez, Ferran (2003.) Comunicació i argumentació. Trípodos.
Teruel, Elvira (1997). Retòrica, informació i metàfora. Servei de Publicacions de la UAB - Aldea Global.
Toulmin, Stephen E., Rieke, Richard y Janik, Allan (2018) Una introducción al razonamiento. Palestra
Vega Reñón, Luis (2003). Si de argumentar se trata. Montesinos.
Weston, Anthony (1994.) Las claves de la argumentación. Ariel. (avaluable). Es troba en línia.
El programari habitual de redacció de textos, normalment word.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 23 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |