Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503852 Estadística Aplicada | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És altament convenient haver adquirit les competències treballades en les dues assignatures prèvies de l'àrea de metodologia: "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació" i "Anàlisi de dades". Per tant l'alumnat ha de ser capaç de comprendre i aplicar la metodologia emprada en la investigació en psicologia, així com les tècniques bàsiques d'anàlisis de dades a nivell descriptiu i inferencial.
"Models estadístics i psicomètrics" pertany a la matèria "Mètodes d'investigació i psicometria". S'imparteix en el segon semestre de segon curs, una vegada realitzades les dues assignatures prèvies de l'àrea de metodologia, amb les quals s'han adquirit els fonaments de la metodologia d'investigació i de l'anàlisi de dades. És el moment de donar el salt a models estadístics més complexos, de naturalesa multivariable, i d'introduir la solució analítica a tres fenòmens molt habituals en la investigació psicològica, la interacció entre variables, el control estadístic de variables confusores i la reducció de la dimensionalitat de les dades.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
1. Aprendre el concepte de model estadístic com una aproximació a la multidimensionalitat de la investigació en psicologia.
2. Comprendre la relació existent entre el disseny d'investigació emprat i l'anàlisi de dades corresponent.
3. Saber quan i com s'han d'aplicar tècniques de reducció de dades.
En finalitzar l'assignatura l'estudiant ha de ser capaç de:
1. Quan el disseny d'investigació ho permeti, especificar el model estadístic adequat als objectius i hipòtesis d'una investigació psicològica.
2. Distingir entre models que responen a una hipòtesi predictiva i els que responen a una hipòtesi explicativa.
3. Incloure en el model, si és necessari, variables d'interacció i/o variables d'ajust.
4. Decidir sobre la necessitat de mantenir en el model termes d'interacció i/o variables d'ajust.
5. Estimar i interpretar correctament els coeficients d'un model de regressió.
6. Delimitar els principals aspectes a diagnosticar en l'etapa de validació del model.
7. Saber aplicar un anàlisi de components principals per reduir la dimensionalitat de les dades, determinant correctament el nombre de components retinguts, la rotació òptima dels esmentats components i realitzant una interpretació adequada del seu significat.
8. Ser capaç de comprendre l'anàlisi estadístic realitzat en articles d'investigació que emprin models estadístics de caràcter predictiu o explicatiu, o models de reducció de dades.
9. Conèixer el vocabulari estadístic bàsic en català, espanyol i anglès.
10. Conèixer els elements bàsics de maneig del programa estadístic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques en grups petits: plantejament i resolució de diferents problemes pràctics d'anàlisi d'investigacions | 26 | 1,04 | |
Classes teòriques: classe magistral amb suport multimèdia | 19,5 | 0,78 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió de la resolució de les pràctiques realitzades de forma autònoma | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Consultes bibliogràfiques i documentals | 7 | 0,28 | |
Estudi per compte propi: Realització de resums, esquemes i mapes conceptuals | 37,5 | 1,5 | |
Lectura dels "Esquemes de teoria" per a la preparació de les classes teòriques | 30 | 1,2 | |
Revisió pràctica dels principals procediments analítics del curs mitjançant la resolució de les pràctiques | 10 | 0,4 | |
Seguiment i participació en els fòrums de debat a través del campus virtual | 7,5 | 0,3 |
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d'aprenentatge actiu centrades en l'estudiant. D'aquesta forma es perfila un plantejament "híbrid" en el qual combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos encaminats a fomentar l'aprenentatge significatiu i cooperatiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1: Lliurament dels resultats de les anàlisis fetes de forma autònoma d'un problema pràctic relatiu als temes 1-6. S'ha de fer per parelles (aprox. setmanes 4-7) | 15 | 0 | 0 | CM14, KM17, KM18, SM16 |
Evidència 2: Prova escrita formada per un conjunt de preguntes d'alternativa múltiple relatives als temes 1-6, així com a les comandes d'Stata que permeten realitzar les anàlisis prèvies (1er periode avaluatiu) | 40 | 2,5 | 0,1 | |
Evidència 3. Lliurament dels resultats de les anàlisis fetes de forma autònoma d'un problema pràctic relatiu als temes 7-12. S'ha de fer per parelles (aprox. setmanes 13-17) | 15 | 0 | 0 | CM14, KM17, KM18, SM16 |
Evidència 4: Prova escrita formada per un conjunt de preguntes d'alternativa múltiple relatives als temes 7-12, així com a les comandes d'Stata que permeten realitzar les anàlisis prèvies (2on periode avaluatiu) | 40 | 2,5 | 0,1 |
Les EV1 i Ev3 es realitzen en equips de dues persones. El redactat ha de ser totalment original i no copiat d’altres fonts ni equips. Per a ser avaluat/da a cada EV, caldrà haver assistit presencialment a 2/3 de les seves pràctiques. L'estudiantat ha d'informar en les dues primeres setmanes de classe, mitjançant una aplicació integrada al campus virtual, amb qui formaran parella per a la realització dels treballs. El pes de cadascuna d'aquestes evidències és de 15%. Aquestes evidències es lliuraran mitjançant el campus virtual.
Les EV2 i Ev4 (exàmens individuals) consisteixen en una prova tipus test d'aproximadament 25 preguntes (tres opcions de resposta, penalització per errors; dos errors descompten una correcta d'acord a la fórmula habitual k -1): es podrà dur imprès el material elaborat per l'equip docent així com apunts d'elaboració pròpia de l'estudiant. No es podrà disposar de dispositius electrònics a excepció d'una calculadora (no la del telèfon mòbil). A criteri del professorat, l’alumnat pot disposar de l’enunciat i d'algunes taules de resultats d’Stata unes hores abans.
A criteri del professorat, la nota obtinguda en cadascuna de les evidències pot requerir d'una defensa individual.
Les respostes a totes les evidències d’avaluació han de ser originals (no s’admetran redactats detectats procedents d’altres fonts o respostes copiades o plagiades). Un incompliment en aquesta condició implica l’anul·lació de l’evidència. Més d’un incompliment suposarà la qualificació final de 0 en l’assignatura (en aplicació de la normativasobre avaluació de la UAB i la titulació de Psicologia). Aquestes mesures s’aplicaran a totes les personesimplicades en la irregularitat avaluativa.
Per a superar l’assignatura mitjançant l’avaluació contínua és necessari que es compleixin els següents criteris: 1) La suma ponderada de totes les evidències ha de ser igual o superior a 5 punts. 2) El promig de les EV2 i EV4 haurà de ser 4.5 o superior (en una escala de 0 a 10); en cas contrari la nota màxima en l’assignatura serà 4.5.
D’acord amb la normativa de la UAB, podrà optar a recuperar l’estudiantat que no hagi superat l'assignatura per avaluació continuada i que compleixi: 1) haver realitzat evidències amb un pes d'almenys 2/3 del total, i 2) tenir una nota d’avaluació contínua de 3.5 o superior. Es podràn recuperar les evidències EV2 i/o EV4. La nota de la/es evidència/es recuperada/es substituirà la nota obtinguda prèviament i la nota total es recalcularà amb els criteris descrits.
L'estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a 'avaluable’.
La presentació de la traducció dels enunciats les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 de la normativa acadèmica i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).
No es preveu que l'’estudiant de segona matrícula o posterior s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Enllaç a les pautes d'avaluació de les titulacions de la facultat: https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_2023
L’avaluació única (AU) es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura. I s’avaluaran tots els continguts de l’assignatura.
Es realitzaran els dos exàmens corresponents a les Ev2 i Ev4 amb preguntes tipus test, i una Ev5 específica de l’AU que consistirà en una prova instrumental amb ordinador en la que es demanarà la realització d’algunes anàlisis estadístiques, fent servir els mateixos enunciats i matrius de dades dels exàmens previs. La durada total serà de 3 hores.
La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada tenint en compte que Ev2 i Ev4 tindran un pes de 40 punts cadascuna, i l’Ev5 tindrà un pes de 30 punts.
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
Evidència 2: Prova escrita formada per un conjunt de preguntes d'alternativa múltiple relatives als temes 1-6. |
40 |
La durada total és de 3 hores |
Segon període avaluatiu |
Evidència 4: Prova escrita formada per un conjunt de preguntes d'alternativa múltiple relatives als temes 7-12. |
40 |
||
Evidència 5: Prova instrumental amb ordinador consistent en la realització d’anàlisis amb Jamovi. |
30 |
Manuals de referència:
Abad, F.J., Olea, J., Ponsoda, V. i García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.
Kleinbaum, D.G., Kupper, L.L., Nizam, A., Muller, K., Rosenberg, E.S. (2012). Applied regression analysis and other multivariable methods. (5ª ed.). Boston (MA): Cengage Learning, Inc.
Ajenjo, C., Miguel, F.J., Griera, O. (2021). Manual d'ús de Jamovi per anàlisi de dades en estudis socials. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
Losilla, J.M., Vives, J. (2023). MaAnálisis de Datos con jamovi. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
Altres referències:
Domènech, J.M. i Granero, R. (2004). Anàlisi de dades en Psicologia (Vols. 1 i 2) (2ª Ed.). Barcelona: Signo.
Martínez Arias, R. (1995). Psicometría: Teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis.
Meltzoff, J. (2000). Crítica a la investigación. Psicología y campos afines. Madrid: Alianza Editorial. (Traducción del original de 1998).
Viladrich, M.C. i Doval, E. (Eds.) (2008). Psicometria. Barcelona: Edicions UOC.
Jamovi
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 214 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 513 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |