Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Teoria i Estructura de les Relacions Públiques

Codi: 104776 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503868 Comunicació de les Organitzacions OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Ileana Lis Zeler
Correu electrònic:
ileana.zeler@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és necessari cap requisit previ.


Objectius

  • Explorar la disciplina des dels seus fonaments teòrics, la conceptualització i els orígens històrics.
  • Comprendre la dimensió professional de l'activitat tant a Espanya com en l'àmbit internacional.
  • Familiaritzar-se amb les diferents àrees d'especialització en el camp de les relacions públiques.
  • Adquirir coneixements sobre les eines bàsiques utilitzades en les relacions públiques.
  • Entendre els principis ètics fonamentals per a l'exercici de la professió en l'àmbit de les organitzacions.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i de document útil per a l'elaboració de missatges.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip.
  • Determinar l'estructura i les funcions del context tecnològic i econòmic de les organitzacions.
  • Diferenciar les principals teories relatives a la comunicació de les organitzacions, que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits.
  • Establir objectius de comunicació i dissenyar i aplicar les estratègies més adequades per a la comunicació de les organitzacions i els seus treballadors, clients i usuaris i la societat en general.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar d'acord amb la deontologia professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar la discrepància i no menysprear altres persones, col·lectius o institucions per raó ideològica, de raça, gènere, discapacitat, etc.
  2. Adaptar-se a noves situacions relacionades amb un entorn professional en contínua transformació.
  3. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  4. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  5. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  7. Demostrar capacitats de lideratge i iniciativa.
  8. Explicar les teories que caracteritzen la comunicació persuasiva en l'àmbit de les accions de les relacions públiques.
  9. Generar idees creatives en el seu entorn de desenvolupament professional.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
  11. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  12. Preparar les accions comunicatives per als públics interns i externs d'una organització.
  13. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  14. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  15. Reconèixer i distingir la tipologia professional i funcions dels diferents subjectes que intervenen en les organitzacions per poder aplicar les millors tècniques de les relacions públiques a cada cas.
  16. Transmetre oralment els missatges de l'organització en les situacions en què calgui.
  17. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.
  18. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de l'assignatura.
  19. Utilitzar l'aprenentatge de les tècniques de les relacions públiques per explicar i divulgar oralment i per escrit les informacions relatives a les organitzacions als públics específics.

Continguts

Unitat 1: Les Relacions Públiques: orígens, fonaments, conceptualització

Unitat 2: Conceptes i elements fonamentals de les Relacions Públiques

Unitat 3: Origen i evolució de les Relacions Públiques

Unitat 4: Els models de gestió de les Relacions Públiques

Unitat 5: La professió i el seu desenvolupament en les organitzacions

Unitat 6: Àrees d'especialització de les Relacions Públiques

Unitat 7: Els principis i l'ètica del professional de les Relacions Públiques

       * El contingut de l'assignatura serà sensible a aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

El calendari detallat amb el contingut de les unitats es presentarà el dia de presentació de l'assignatura. També es penjarà al Campus Virtual on l'alumnat trobarà el pla docent de l'assignatura. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions expositives i pràctiques 96 3,84 7, 8, 9, 12, 15, 16, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories, presentació oral de treballs 8 0,32 8, 12, 15, 17, 19
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de pràctiques i proves, realització de treballs 174 6,96 2, 6, 7, 9, 12, 15, 17, 18

Per a aquesta assignatura, es preveuen activitats dirigides mitjançant classes expositives i pràctiques, complementades amb treball autònom de l'alumnat, que inclou activitats tant grupals com individuals, i activitats supervisades, que inclouen tutories grupals, presentacions orals de treballs i activitats d'avaluació.

Les sessions expositives consisteixen en la presentació dels conceptes teòrics de l'assignatura i les sessions pràctiques consten d'exercicis pràctics, casos d'estudi i/o activitats grupals amb l'objectiu d'assimilar els aspectes teòrics presentats.

L'alumnat disposarà al campus virtual de materials complementaris vinculats a les unitats docents. Aquests materials hauran de ser llegits i revisats per a la realització de les activitats formatives.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques 35% 15 0,6 2, 3, 4, 7, 10, 13, 14, 15, 17, 18, 19
Proves teòriques 40% 4 0,16 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 15, 17, 18, 19
Treball final 25% 3 0,12 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16

El sistema d'avaluació de l'assignatura està basat en els següents criteris:

  • Activitat A: Proves teòriques (40% sobre la qualificació final). Per superar l'assignatura, les proves hauran de ser aprovades amb una qualificació igual o superior a 5,0 (condició indispensable).

  • Activitat B: Realització i presentació de les activitats pràctiques (35% sobre la qualificació final). En cas de no presentar les activitats pràctiques en temps i forma, s'obtindrà una nota igual a 0,0. La nota global del criteri B s'obtindrà a partir de la mitjana del conjunt de notes de les activitats pràctiques.

  • Activitat C: Realització i presentació del treball final (25% sobre la qualificació final). En cas de no presentar el treball final en temps i forma, s'obtindrà una nota igual a 0,0.

 

A (40%) + B (35%) + C (25%) = 100% NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA

Per superar l'assignatura és obligatori obtenir una nota igual o superior a 5,0 en cadascun dels criteris d'avaluació (A, B i C).

 

Recuperació

a) L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat en el conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura i haver obtingut almenys un 3,5 de nota mitjana ponderada de l'assignatura.

b) La teoria pot recuperar-se només si l'estudiant ha obtingut entre un 3,5 i un 4,9 en la qualificació de la prova teòrica. La prova de recuperació consistirà en un examen d'avaluació de coneixements teòrics.

c) L'alumnat que hagi tret una D en una de les pràctiques, ja sigui perquè ha suspès o perquè no l'ha presentada (sempre que sigui per raons degudament acreditades i acceptades per l'equip docent), tindrà l'opció de presentar-se a la seva recuperació durant el període establert ad hoc. La recuperació de cada pràctica consistirà en la resolució d'un cas o problema de comunicació (dia, hora i lloc a determinar).

d) El treball final de l'assignatura (25%) és un treball avaluable que no es podrà recuperar, ja que resulta pràcticament impossible la realització d'un altre treball d'aquestes característiques amb el temps disponible.

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

 

Plagi

En el cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, independentment del procés disciplinari que pugui instruir-se. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

  • Aced, Cristina (2018). Relaciones Públicas 2.0. Cómo gestionar la comunicación corporativa en el entorno digital. Editorial UOC.
  • Arceo, José Luis (Coord.) (2004) Las Relaciones Públicas en España. Madrid: McGraw-Hill.
  • Castillo, Antonio (2009) Relaciones Públicas: teoría e historia. Editorial UOC. Libro electrónico de Antonio Castillo (Libro de RRPP)(Ant_Castillo)-pdf
  • Costa, Joan (2009). El DirCom hoy. Barcelona: Costa PuntoCom.
  • DIRCOM (2024). Código Ético de DIRCOM. Disponible en https://www.dircom.org/wp-content/uploads/2024/03/Codigo_Etico_Dircom_.pdf
  • Fernández, Manuel y Román, Yolanda (2007). Deontología de las Relaciones Públicas y la Comunicación: Análisis Comparativo de los Principales Códigos. En Rodríguez Patrón, Aida (Coord.) Tendencias Actuales en las Relaciones Públicas (pág. 121-135).
  • Grunig, James y Hunt, Todd (2003): Dirección de Relaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000.com.
  • Míguez, M. (2010). Los Públicos en las Relaciones Públicas. Barcelona: Editorial UOC
  • Noguero, A. (1990) Relaciones Públicas e Industria de la Persuasión. ESRP-PPU.
  • Oliveira, Andrea; Capriotti, Paul y Zeler, Ileana (2019). Investigación de los públicos en los modelos de planificación estratégica de comunicación, Sphera Publica, 2(19), 21-35.
  • Palencia-Lefler i Ors, Manuel (2011): 90 Técnicas de Comunicación y Relaciones Públicas. Madrid: Profit.
  • Wilcox, Dennis L., Cameron, Glen T. y Xifra, Jordi (2012). Relaciones Públicas. Estrategias y Tácticas (10ma ed.). Mexico: Pearson
  • Xifra, Jordi (2003). Teoría y Estructura de las Relaciones Públicas. Madrid: McGraw-Hill.
  • Xifra, Jordi (2011): Manual de Relaciones Públicas e Institucionales. Madrid; Tecnos.

Programari

Per a aquesta assignatura no es necessita cap programa informàtic específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 71 Espanyol anual tarda
(SEM) Seminaris 72 Espanyol anual tarda
(TE) Teoria 7 Espanyol anual tarda