Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503873 Comunicació Interactiva | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no té requisits obligatoris, però es recomana la superació prèvia de les següents assignatures de l'grau:
Sistemes d'informació
Emmagatzematge i recuperació d'informació
Serveis Web Avançats
L'objectiu principal de l'assignatura és introduir els i les estudiants en els conceptes bàsics i en les pràctiques principals del Big Data.
Així mateix, el curs té els següents objectius específics:
1. Introduir els conceptes de fonts i tipus de dades (estructura, classificació, integració i qualitat).
2. Promoure el treball amb fonts d'Open Data.
3. Realitzar les primeres aproximacions a l'anàlisi de bases de dades en entorns d'eines de treball amb fulls de càlcul i altres eines pràctiques.
4. Desenvolupar un coneixement propedèutic per al desenvolupament posterior d'aplicacions de Business Intelligence: el desenvolupament de solucions de big data per a la intel·ligència de negoci i la seva influència en la presa de decisions.
Unitat 1. El Big Data: Introducció a l'assignatura. Concepte del Big Data, els seus processos i les seves característiques. Intel·ligència Artificial i Big Data.
Unitat 2. Fonts, captura i emmagatzematge de dades: Presentació de fonts de dades (principalment fonts obertes), dels processos d'accés i sol·licituds d'informació pública i lleis de transparència. Processos de recerca, descàrrega i emmagatzematge de diferents tipus de dades (formats).
Unitat 3. Processament i anàlisi de dades: Ús d'eines i funcions de neteja i anàlisi de dades per a la presa de decisions. Estadística bàsica per al tractament de les dades.
Unitat 4. Anàlisi i seguiment de dades de Social Media: Introducció a Social Media com a font de big data: presentació de tècniques i eines per extreure insights de les xarxes socials.
Unitat 5. Visualització de dades i cartografia: Presentació d'eines de visualització de dades i possibilitats de representació cartogràfica de la informació per a la presentació d'informes orientats a la presa de decisió.
(*) El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut d'aquesta assignatura seràsensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de laboratori | 33 | 1,32 | 2, 4, 1, 6, 8, 23, 11, 10, 12, 14, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 3, 22, 16 |
Sessions teòriques | 15 | 0,6 | 4, 1, 8, 11, 9, 10, 20, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris | 10 | 0,4 | 2, 4, 1, 5, 6, 8, 7, 23, 11, 9, 10, 12, 14, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 3, 22, 17, 16 |
Tutories | 10 | 0,4 | 7, 15, 18, 21, 3, 22, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom: realització de lectures, preparació de treballs i pràctiques i estudi personalcurs | 60 | 2,4 | 1, 5, 6, 8, 7, 11, 10, 12, 15, 18, 20, 21, 3, 22, 17 |
L'estructura de l'assignatura, en la qual es realitzen diferents activitats pràctiques, busca la interiorització de competències relacionades amb l'ús del Big Data (recerca, extracció, anàlisi i publicació de dades per a la presa de decisions). La seva metodologia és completament pràctica. A través de les activitats de laboratori, de tallers i de la realització del treball final de curs, s'avalua tant el component teòric de l'assignatura, com l'aplicació pràctica dels continguts estudiats.
L'avaluació continuada de l'assignatura, en la qual es realitzen pràctiques puntuals i contínues de curta durada, permet realitzar un seguiment precís sobre l'aprenentatge i la progressió de l'estudiant. Així mateix, es treballa de forma progressiva sobre l'adquisició dels coneixements que, pas a pas, són involucrats en les pràctiques següents.
L'assignatura d'Introducció al Big Data contempla tres tipus o categories d'activitats formatives avaluables:
Pràctiques de laboratori: treballs individuals o en equip en els quals es realitzen activitats pràctiques amb un entregable puntual amb temps límit. Els estudiants han d'aplicar els coneixements, distribuir el temps i preparar els lliuraments dins de l'aula i en les hores destinades a la pràctica sota la guia de professor.
Seminaris: treballs individuals o en equip en què es realitzen activitats pràctiques més extenses i amb entregables oberts a la creativitat dels estudiants. No hi ha temps limitats a l'aula, però sí dates límits de lliurament. Els estudiants han d'aplicar els coneixements, distribuir el temps i preparar els lliuraments iniciant el seu treball dins de l'aula, però continuant sota la modalitat d'activitats supervisades per l'equip docent.
Treball final de curs: exercici pràctic d'avaluació grupal en el qual els estudiants han de resoldre, durant el desenvolupament del curs, un problema d'aplicació pràctica vinculat al Big Data. Els estudiants han de plantejar el problema i realitzar els quatre processos per brindar una proposta de solució basada en grans quantitats de dades: recerca, extracció, anàlisi i publicació de l'informe de dades que inclogui una proposta de decisió basada en la informació recol·lectada i analitzada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de treballs | 30% | 6 | 0,24 | 2, 4, 1, 5, 7, 23, 9, 12, 14, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 3, 22, 17, 16 |
Pràctiques d'aula | 30% | 8 | 0,32 | 2, 4, 1, 5, 6, 8, 7, 23, 11, 9, 10, 12, 14, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 3, 22, 17, 16 |
Pràctiques de laboratori | 40% | 8 | 0,32 | 2, 4, 1, 5, 6, 8, 7, 23, 11, 9, 10, 12, 14, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 3, 22, 17, 16 |
Avaluació continuada
Les activitats d'avaluació són:
Activitat A: Pràctiques de laboratori, que tenen un pes del 40% sobre la qualificació final
Activitat B: Pràctiques d'aula, que tenen un pes del 30% sobre la qualificació final
Activitat C: Entrega de treballs, que té un pes del 30% sobre la qualificació final
Per poder aprovar l'assignatura, cal treure una nota mínima aprovatòria (5,0) en cadascuna de les activitats.
RECUPERACIÓ: En les tres últimes setmanes del curs els estudiants que no hagin superat l'assignatura podran presentar-se a una prova de síntesi de reavaluació que consistirà en un test teòric i en un exercici pràctic. La condició obligatòria per poder optar a la recuperació de l'assignatura és haver fet, com a mínim, 2/3 del total de les pràctiques del curs (activitats A, B i C) i haver obtingut una nota mitjana igual o superior a 3,5 (i menor que 5) en totes les activitats d'avaluació.
D'acord amb els criteris assenyalats anteriorment, si un estudiant no realitza, al menys, el 66% de les pràctiques de les activitats d'evaluació es considerarà com no avaluable d'aquesta assignatura.
SEGONA MATRÍCULA:
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà en un test teòric i un exercici pràctic. La qualificació de lassignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. L'estudiant que vol fer aquesta prova de síntesi ho ha de comunicar per escrit al coordinador de l'assignatura.
PLAGI:
Encas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Alcalde, Ignasi. (2015). Visualización de la información. De los datos al conocimiento. Editorial UOC.
Bounegru, Liliana; Gary, Jonathan (Eds.). (2020). The Data Journalism Handbook II. Towards a Critical Data Practice. European Journalism Centre and Google News Initiative. https://datajournalism.com/read/handbook/two
Bradshaw, Paul. (2017). Scraping for Journalists. How to grab information from hundreds of sources, put it in data you can interrogate - and still hit deadlines (2nd edition). Leanpub
Bradshaw, Paul. (2019). Finding Stories in Spreadsheets. Recipes for interviewing data - and getting answers. Leanpub
Bradshaw, Paul., Maseda, Bárbara. (2015). Periodismo de datos: Un golpe rápido. Cómo entrar, obtener los datos, escabullirse con la noticia… ¡Y asegurarse de que nadie salga herido! Leanpub.
Cairo, Alberto. (2016). The Truthful Art: Data, charts, and maps for communication. New Riders.
Cairo, Alberto. (2017). ¿Visualización de datos: una imagen puede valer más que mil números, pero no siempre más que mil palabras. El profesional de la información, 26(6), 1025-1028.
Carlberg, Conrad. (2011). Análisis estadístico con Excel. Anaya.
CARTO (2018). The Top Trends in Data Visualization for 2018. Medium. https://medium.com/@carto/the-top-trends-in-data-visualization-for-2018-54911e875375
Charte Ojeda, Francisco (2016). Excel 2016. Anaya.
Ferrer-Sapena, Antonia; Sánchez-Pérez, Enrique. (2013). Open data, big data: ¿Hacia dónde nos dirigimos? Anuario ThinkEPI, 7, 150-156.
Fernández-Rovira C., Giraldo-Luque S. (2021). La felicidad privatizada. Monopolios de la información, control social y ficción democrática en el siglo XXI. Editorial UOC.
Fernández-Rovira C., Giraldo-Luque S. (Eds.). Predictive Technology in Social Media. CRC Press. Taylor & Francis Group.
Fuchs, Christian. (2017). “Dallas Smythe Today – The Audience Commodity, the Digital Labour debate, Marxist Political Economy and Critical Theory. Prolegomena to a Digital Labour Theory of Value”. En: Fuchs, C., Mosco, V. (Eds.). Marx and the Political Economy of the Media. Haymarket Books. pp. 522-599.
Giraldo-Luque Santiago; Fernández-Rovira Cristina (2021) Economy of Attention: Definition and Challenges for the Twenty-First Century. En: Park S.H., Gonzalez-Perez M.A., Floriani D.E. (Eds.). The Palgrave Handbook of Corporate Sustainability in the Digital Era. Palgrave Macmillan. pp. 283-305.
Greene, Derek. (2014). Practical Social Network Analysis With Gephi. Practical Social Network Analysis With Gephi · Derek Greene
Greene, Derek; Cunningham, Pàdraig (2013). Producing a Unified Graph Representation from Multiple Social Network Views. Proc. ACM Web Science’13
Kauffmann, Erick; Peral, Jesús; Gil, David; Ferrández, Antonio; Sellers, Ricardo; Mora Higinio (2020). A framework for big data analytics in commercial social networks: A case study on sentiment analysis and fake review detection for marketing decision-making, Industrial Marketing Management, 90, 523-537.
Mayer-Schönberger, Viktor; Cukier, Kenneth (2013). Bigdata. La revolución de los datos masivos. Turner.
O’Neil, Cathy. (2017). Armas de destrucción matemática. Cómo el Big Data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Capitan Swing.
Patino, Bruno (2020). La civilización de la memoria de pez. Pequeño tratado sobre el mercado de la atención. Alianza.
Tascón, Mario (2013). Introducción. Big Data. Pasado, presente, futuro. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 95, 47-50.
Turing, Alan. (1974). ¿Puede pensar una máquina? Universidad de Valencia.
A l'tractar-se d'una assignatura completament pràctica el programari requerit és l'habitual per a la realització de les tasques de captura, tractament i anàlisi d'informació en diferents formats.
En concret, es requereixen de les següents eines:
Programari d'edició de textos: Word o similar
Programari d'anàlisi de dades: Excel or similar
Programari de visualització de dades: Flourish - Datawrapper - Gephi
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 61 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 62 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 6 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |