Infografia i Visualització de Dades
Codi: 104733
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2503873 Comunicació Interactiva |
OB |
3 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Coneixements d'informàtica a nivell d'usuari i anglès llegit per alguna de les referències bibiliogràfiques i documentació del programari utilitzat.
Objectius
- Aplicar els principis tèorics per a analitzar i visualitzar dades.
- Planificar i realitzar anàlisi visual de dades d'acord amb objectius comunicatius, científics o de gestió.
- Seleccionar i aplicar diferents mètodes per recollir, analitzar i visualitzar dades.
- Presentar i discutir críticament diferents ditpus de visualitzacions de dades.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
- Diferenciar i aplicar les principals teories, elaboracions conceptuals i enfocaments reguladors de la comunicació interactiva.
- Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
- Diferenciar allò substancial d'allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de la teoria i la tècnica de la infografia i la visualització de dades.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Reconèixer les normes i les estètiques comunicatives de la visualització de dades.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o els projectes, a curt o mitjà terminis, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
- Fonaments de l'anàlisi visual de dades
- Conceptes i principis estadístics
- Processament i anàlisi de diverses formes de dades
- Visualització i análisi de dades.
- Infografies, dahsboards i empaquetat de visualitzacions de dades
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes de teoria |
15
|
0,6 |
3, 4, 6, 12, 8
|
Prácticas de proyecto |
22
|
0,88 |
3, 4, 6, 12, 8
|
Seminaris |
9
|
0,36 |
6, 12
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories de seguiment |
6
|
0,24 |
3, 4, 6, 12, 8
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
El·laboració de treballs |
30
|
1,2 |
3, 4, 6, 12, 8
|
Estudi i cerca de dades |
30
|
1,2 |
3, 4, 6
|
L'assignatura s'estructura a partir de 3 metodologies docents: Lliçons magistrals, seminaris teòrico-pràctics i l'elaboració d'un projecte de visualització de dades.
Les lliçons magistrals tenen com a objectiu la transmissió dels contiguts del programa.
Els seminaris teòrico-pràctics a vincular els conceptes teòrics i les seves aplicacions.
El projecte consistirà en el ànalisi i visualització d'un conjunt de dades i l'elaboració de gràfics i una infografia.
El calendari detallat i el contingut de les diferents sessions, s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i es penjarà també al campus virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, així com els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per l'adequat seguiment de l'assignatura.
L'assistència a classe i la participació en les sessions dedicades al projecte i als seminaris és obligatòria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Projecte |
30% |
30
|
1,2 |
1, 2, 3, 4, 13, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 8
|
Prova teoria |
40% |
2
|
0,08 |
1, 3, 4, 5, 12, 7
|
Seminaris |
30% |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 4, 13, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 8, 7
|
Aquesta assignatura es pot superar a partir de l’avaluació contínua (AC).
Hi haura una prova escrita (40%), un projecte (30%) i seminaris teòrico-pràctics (30%).
Per superar l’assignatura cal superar la prova escrita amb una nota mínima de 4. Hi haurà prova escrita de reavalauació.
El projecte és de lliurament obligatori i no dona opció a reavaluació.
Els seminaris teòrico-pràctics són obligatoris i en cas d'absència caldrà la realització d'un exercici alternatiu per a poder ser reavaluats.
Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Bibliografia
- Alberto Cairo. El arte funcional: infografía i visualización de la información. Alamut. 2010
- Alberto Cairo. The truthful art: Data, charts, and maps for communication. New Riders. 2016
- Marybeth Sandell. Visualización de Datos & Storytelling. Barbara Covarrubias, 2020
- Pere Rovira & Víctor Pascual. Analítica visual. Cómo explorar, analizar y comunicar datos. Anaya Multimedia. 2021.
Adcionalment, es facilitaran lectures complementàries i també articles curts que poden ser obligatoris per als seminaris.
Programari
Pel correcte seguiment de l'assignatura utilitzarem el següent programari disponible a la Facultat:
- Affinity: Photo, Publisher i Designer
- Davinci Resolve
- Excel
- Powerpoint
- Tableau
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
61 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
62 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
6 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |