Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OB | 3 |
2501573 Economia | OT | 3 |
2501573 Economia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que l'alumne tingui coneixements adequats d'economia de l'empresa i haver cursat l'assignatura de Fonaments de Màrqueting o be Màrqueting I
El màrqueting és una matèria bàsica dins dels estudis del Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (ADE), perquè forma a l'alumne en aspectes centrals de la gestió empresarial, en concret, la gestió del departament de màrqueting, que és una peça fonamental de l'àrea comercial de l'empresa. Una formació en gestió comercial i màrqueting és necessària per a una correcta inserció laboral d'un graduat en ADE en empreses de tots els sectors productius. És també important pels graduats en Economia, ja que els permet assolir una visió global del funcionament de l'àrea de màrqueting de l'empresa. En totes aquestes situacions l'alumne haurà de tenir una visió àmplia de la gestió empresarial, per tal de dur a terme el seu treball de forma eficient i poder créixer dins l'estructura de l'organització. En el grau d´ADE els coneixements de màrqueting s'adquireixen a través de 2 assignatures obligatòries: Fonaments de Màrqueting i Direcció de Màrqueting. Fonaments de Màrqueting s'imparteix en el primer curs, mentre Direcció de Màrqueting és una assignatura obligatòria de tercer curs, quan l'alumne ja ha adquirit una important formació de base en economia de l'empresa.
L'assignatura és eminentment pràctica i té com a objectiu principal l'aplicació pràctica dels conceptes teòrics apresos a les assignatures d'empresa.
Al finalitzar el curs de Direcció de Màrqueting l'alumne ha de ser capaç de:
- Realitzar i posar en marxa un pla de màrqueting a l'empresa
- Comprendre la importància de la innovació tecnològica com a eina de competència empresarial mitjançant el desenvolupament de productes competitius
- Portar a terme una estratègia de branding mitjançant el desenvolupament i posicionament de marques competitives
- Realitzar plans de màrqueting sectorials tenint compte les característiques del producte/servei i del sector empresarial.
- Realitzar plans de màrqueting i vendes digitals tenint en compte els canvis del comportament del consumidor
- Comprendre les característiques de la força de venta i aprendre a gestionar-la i incentivar-la
INTRODUCCIÓ A LA DIRECCIÓ DE MARQUETING
1. ¿Què és la Direcció de Màrqueting¿
2. Definició de l’estratègia de Màrqueting
3. Com s'emmarca el pla de màrqueting a l'estratègia empresarial
4. Metodologia per a la elaboració del pla de màrqueting
5. La planificació de màrqueting segon sector empresarial (productes industrials, serveis, empreses no lucratives, entitats públiques, etc.)
INNOVACIÓ EN MARKETING
1. Factors d’èxit en la planificació de nous productes
2. El procés de creació de nous productes
3. Estratègies de llançament de nous productes
4. La innovació en les estratègies comercials
BRANDING MANAGEMENT
1. L’arquitectura de marca
2. Desenvolupament d'estratègies de marques competitives (Branding Management)
3. Marques nacionals vs globalització de marca
4. Casos pràctics transversals
MARQUETING DIGITAL
1. La planificació de Màrqueting en entorns digitals
2. Estratègies SEM i SEO
3. El pla de comunicació digital
4. Xarxes Social i Community Managing
5. Noves tendències en el camp del Màrqueting Digital (Màrqueting Neuronal, noves tendències de consum, segmentació digital, mobile màrqueting, E-mail màrqueting, etc.)
LA GESTIÓ DE LA DISTRIBUCIÓ COMERCIAL
1. Gestió, incentivació i control de la força de venta i equips comercials.
2. El comerç electrònic
3. Trade màrqueting
4. Introducció al software de planificació de recursos empresarials SAP
5. Aplicacions pràctiques del SAP en el camp del Màrqueting
DESENVOLUPAMENT DEL PLA DE MARQUETING
1. Posada en pràctica del pla de màrqueting:
a) Selecció de l’empresa de treball: Business to Business (B2B) o Business to Consumer (B2C)
b) Realització del pla de màrqueting i implementació del mateix
c) Control del grau de compliment del pla i estratègies de correcció
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teoria | 32,5 | 1,3 | 10, 23, 31 |
classes: resolució d'excercisis | 17 | 0,68 | 2, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 21, 24, 25, 26, 28, 31, 33, 34, 35 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 16, 18, 20, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament de casos pràctics | 15,5 | 0,62 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 31, 33, 34, 35 |
Desenvolupament del treball final | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35 |
Estudi | 50 | 2 | 9, 13, 16, 17, 18, 20, 21, 24, 28, 29, 33, 34, 35 |
L'assignatura de Direcció de Màrqueting farà servir una combinació de metodologies docents per tal de potenciar l'aprenentatge per part de l'alumne.
1) Classes magistrals: en aquestes sessions els professors desenvoluparan els principals conceptes i nocions de l'assignatura.
2) Sessions de treball centrades en un cas pràctic: S'utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes i models treballats en les sessions magistrals. Els estudiants rebran un cas sobre el qual hauran d'efectuar un informe que serà objecte de discussió a classe.
3) Realització d'activitats pràctiques i exercicis: els estudiants hauran de resoldre de forma autònoma o amb petits grups de treball les pràctiques i exercicis proposats. Algunes d'aquestes activitats es realitzaran a l'aula i altres no.
4) Activitats complementàries: lectura d'articles de premsa o recensions de llibres que contribueixin a il·lustrar i aclarir aspectes rellevants del contingut de l'assignatura.
5) Tutories presencials: l'estudiant disposarà d'unes hores on els professors de l'assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l'estudi de la matèria i/o en la resolució dels problemes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa de Treballs | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 13, 16, 17, 18, 20, 21, 29, 34 |
Presentació Casos Pràctics i activitats a classe | 25% | 2 | 0,08 | 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 35 |
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. En el cas en que l'alumne/a obtingui una avaluació de l'examen final de un mínim de 4/10 podrà sumar les notes de la avaluació continuada. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 5, l'estudiant podrà presentar-se a la prova de recuperació. En el cas que l'alumne/a no obtingui a l'examen final una nota mínima de 4/10 no se li sumarà la nota de l'avaluació continuada i haurà de repetir l'assignatura.. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació)
Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. ”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9 sempre que la qualificació de l'examen final sigui mínim de 4/10.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries."
2.1 PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
Presencialitat:
Ha de constar la següent informació referida a les característiques de l’avaluació única.
Pes a l’avaluació final (%) (2) | Durada de l’activitat | L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3) | |
Examen | 50% | 2 H | SI |
Anàlisi de casos pràctics | 25% | 1,5 H | SI |
Investigació Comercial | 25% | 1,5 H | SI |
TOTAL | 100% | 5 H |
(1) Títol descriptiu de cada evidència (examen, resolució llistes de problemes, anàlisi de casos, activitat realitzades amb un software específic que cal conèixer....)
(2) Pes de l’evidència en el conjunt de l’assignatura (especificar els percentatges de cada evidència d’avaluació que l’alumne ha de fer i/o presentar)
(3) Per a cada evidència: L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta per a l’avaluació única? SI/NO
L'alumne ha de treure una puntuació mínima de 4/10 en cada una de les parts de la prova. En cas contrari, no es farà el promitg de les proves i la assignatura estarà suspesa
2.2 RECUPERACIÓ:
“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.” Si la nota final de la prova està entre 3,5/10 i 4,9/10, l'alumne tindrà dret a la recuperació.
2.3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.
UDIZ GERMAN: "Manual de Dirección Comercial i Marketing", Ed. Grudiz, (2019 - Última Edició)-Edició Electrònica.
ANTONIO MATEO SANZ, :"Dirección Comercial", Ed. Ommpress, (2019 - Última Edició)
PÉREZ Fabián i SCHEFER Raymon,:"Dirección Comercial Avanzada: Del Análisis a la Propuesta de Valor", Ed. Cengage (2015 - Última Edició) - Edició Electrònica
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
El professor facilitarà a classe la relació de les lectures complementàries.
La activitat docent i de treball no necessita cap programa informàtic particular. Amb un ordenador portàtil o una tablet amb el paquet office es poden realitzar les activitats de recerca de la informació necessària per a les pràctiques.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 60 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 52 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 60 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 52 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 60 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |