Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500001 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Requisit mínim:
Comprensió de la llengua catalana i expressió i escriptura en llengua catalana o castellana. L'assignatura té una fort component d'avaluació de participació i exposició oral, per tant és un requisit tenir un bon nivell d'expressió i escriptura en català o castellà.
L’assignatura representa un pas més en la formació de l’alumnat en temes de geografia i dinàmiques urbanes. Neix amb la voluntat d’aprofundir en alguns dels continguts introduïts a les assignatures de 1r Curs ‘Introducció a la ciutat contemporània’ i ‘Demografia, societat i economia’, així com de tractar-ne de nous.
La matèria proporcionarà a l’alumnat elements per a la comprensió i l’anàlisi de les dinàmiques del procés d’urbanització. La temàtica serà abordada des de dos punts de vista, corresponents a diversos nivells d’escala: el sistema urbà i la morfologia urbana, interrelacionats a través del concepte de xarxa.
Aquests són els grans eixos sobre els quals s’estructura l’assignatura:
- Definició i delimitació de la ciutat a través dels diversos mètodes disponibles: institucional, morfològic, funcional, estructura econòmica, jerarquia dels serveis, formes de vida, etc.
- Morfologia urbana: les trames urbanes i els seus elements constitutius.
- Renda del sòl urbà, com a element essencial per a la configuració dels espais urbans i com a condicionant de l’economia i la societat urbana, inclosa la distribució dels grups socials sobre el territori.
- Resiliència urbana. Reptes del procés d'urbanització i aproximacions innovadores.
- Sistemes urbans. Integració, interrelació i interdependència als diversos nivells d’escala: metropolitana, regional, continental i planetària.
Durant el curs es treballarà en base a aquest programa general:
1. Definició i delimitació de la ciutat.
2. Morfologia urbana: les trames urbanes i els seus elements constitutius.
3. La renda del sòl, segregació i gentrificació.
4. Resiliència urbana. Reptes urbans i aproximacions innovadores.
5. Sistemes urbans i governança: integració, interrelació i interdependència en un sistema multiescalar.
A l’inici del curs es proporcionarà el programa detallat per sessions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques dirigides | 9 | 0,36 | |
Classes teòriques dirigides | 23 | 0,92 | |
Treball de camp | 9 | 0,36 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals o en grups reduïts | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i preparació proves escrites | 30 | 1,2 | |
Realització de la memòria de sortides de camp | 9 | 0,36 | |
Realització del pòster de recerca | 25 | 1 |
El curs tindrà una durada d’unes 13 setmanes, a raó de 3 hores setmanals (més 2-3 sortides de camp a realitzar)
A continuació es resumeixen els diferents tipus d’activitat docent:
- Sessions teòriques: Obeeixen a la clàssica articulació que el professor o professora presenta el contingut teòric a través d’un power point i contingut audiovisual. Es proposaran lectures i contingut audiovisual per a cada sessió i es fomentarà la participació a classe. Les sessions teòriques incorporaran 15 minuts a l'inici de classe per contestar un test d'avaluació de la sessió anterior.
- Sessions pràctiques: 1) Sessions sessions pràctiques relacionades amb el contingut teòric i basades en lectures i un debat estructurat, que caldrà perparar amb antrelació i serà avaluable. i 2) sessions pràctiques dedicades a la preparació del pòster de recerca que l’alumnat ha de preparar al llarg del curs destinades a treballar directament en el pòster i es reforçarà el treball que l’alumnat ha de fer pel seu propi compte (resoldre dubtes i aprendre tècniques de preparació de pòsters científics).
- Sortides de camp. Es realitzaran 2-3 sortides de curs a l’interior de la Regió Metropolitana de Barcelona amb l’objectiu d’observar i analitzar sobre el terreny els conceptes teòrics tractats a l’assignatura.
S’utilitzarà el Moodle del Campus Virtual com a mitjà de comunicació entre el professorat i l’alumnat. En el Moodle del Campus Virtual s’inclouran els materials de l’assignatura: temari, sessions teòriques (ppt), instruccions per a les sessions pràctiques, guies per a l’elaboració del pòster de recerca i altres materials útils.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració i presentació d'un pòster de recerca | 20% | 9 | 0,36 | 1, 4, 5, 7, 8, 3, 11, 10 |
Examen teòric | 40% | 9 | 0,36 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 2, 3, 11 |
Participació activa a les sessions pràctiques a l'aula | 10% | 9 | 0,36 | 1, 4, 5, 6, 7, 3 |
Prova test setmanal | 20% | 4 | 0,16 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 2, 3 |
Sortides de camp i memòria | 10% | 9 | 0,36 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 3, 11 |
Sistema d'avaluació continuada. Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única
L’avaluació consta de 4 ítems principals:
- Contingut teòric:
- Pòster de recerca: 20%
- Memòria del treballs de camp: 10%
- Sessions pràctiques: 10%
- Examen del contingut teòric individual: Una prova tipus test a cada inici de sessió teòrica. L’objectiu de la prova és el de constatar si l’alumnat ha adquirit els coneixements teòrics que s’han impartit a les classes anteriors. Té caràcter acumulatiu (20%) . Dues proves de desenvolupament de questions teòriques i practiques al llarg del curs (40%). Si la mitjana obtinguda de totes les proves és un 5 o superior permetrà superar l'assignatura i no haver-se de presentar a l'examen final (data pre-fixada per la coordinació de grau). S’ha de superar el contingut teòric ( 5 o més ) per fer mitjana amb la resta d’ítems. En cap cas es permetrà l'ús d'aparells de traducció durant les proves escrites, ni cap altre aparell electrònic.
- Realització d’un pòster de recerca en grup. L'alumnat, agrupats en grups de 4-5 persones, hauran d’analitzar en profunditat alguns dels temes proposats, que ells mateixos escolliran. S'haurà de triar la informació més significativa per plasmar-la al pòster, que hauran de presentar i defensar públicament. El resultat del pòster de recerca representarà el 20% de la nota del curs. La realització del pòster de recerca és obligatòria, tot i que no cal treure més d'un 5 per fer mitjana.
- Memòria del treballs de camp individual. Caldrà presentar una memòria de les sortides de camp, representen 10% de la nota. És obligatori el lliurament de la memòria, tot i que no cal treure més d'un 5 per fer mitjana.
- Participació individual a les sessions pràctiques es valoraran amb un 10% de la nota final.
Notes:
Suspens: Serà la nota d'aquelles persones que no obtinguin un 5 en les proves de contingut teòric (test setmanal + dos examens teòrics parcials)
No avaluable: En cas que no es faci cap lliurament, ni es faci cap examen, la nota corresponent serà un “no avaluable”. En qualsevol altre cas, hi figurarà la nota corresponent.
Recuperació: L'alumnat que suspengui un o dos dos dels exàmens parcials s'hauran de presentar a l'examen final e la part corresponent (en data pre-fixada per la coordinació de grau). Pel que fa al pòster com a la memòria de pràctiques, es podran re-avaluar només una vegada en cas de suspens. La presentació del pòster no és re-avaluable
Còpia o plagi: Si alguna persona realitza alguna irregularitat en les activitats d’avaluació -còpia, plagi o d’altres- obtindrà per a l’esmentada activitat una qualificació de 0, sens perjudici d’altres accions que es puguin emprendre al respecte.
En el cas de persones que cursin l'assignatura per segon any (repetidores) es podran conservar les notes de les activitats pràctiques (pòster de recerca o memòria de pràctiques) sempre i quan hagin superat el 5.
Matrícula d'Honor: Les matrícules d’honor es concediran a lespersones que obtinguin una nota final superior a 9, fins al 5% de l'alumnat matriculat segons ordredescendent denota final.
La revisió de les avaluacions es farà en el període indicat pel docent ia petició de la persona interessada a través de la revisió dels materials i la discussió.
Abella, Martí (2004): Ciutat Vella. El centre històric reviscolat. Barcelona: Aula Barcelona.
Albet, A., i Benach, N. (2017). Gentrification as a Global Strategy: Neil Smith and Beyond. London i New York: Routledge.
Busquets, J. & Correa, F. (2007). Ciudades X formas: una nueva mirada hacia el proyecto urbanístico. Itàlia: Harvard University, Graduate School of Design, Nicolodi Editori
Benach, N. & Albet, A. (2018 ). "La gentrificación como una estrategia global". Papers: Regió Metropolitana de Barcelona: Territori, estratègies, planejament 60, pp. 17-23
Borja, Jordi (2010): Luces y sombras del Urbanismo de Barcelona. Barcelona: Editorial UOC.
Capel, H. (2002). La morfología de las ciudades. Tomo I: Sociedad, cultura y paisaje urbano (Vol. 37). Barcelona: Ediciones del Serbal.
Font, Joan; Blanco, Ismael (2003): Polis, la ciutat participativa. Participar en els municipis: qui, com i per què? Barcelona: Diputació de Barcelona.
Institut Metròpoli. (2018) . Revista papers. N.60 – Gentrificació i dret a la ciutat. https://www.institutmetropoli.cat/ca/revistapapers/n-60-gentrificacio-i-dret-a-la-ciutat/
Institut Metròpoli. (2018) . Revista papers. N.61 – Governança metropolitana. https://www.institutmetropoli.cat/ca/revistapapers/n-60-gentrificacio-i-dret-a-la-ciutat/ https://www.institutmetropoli.cat/ca/revistapapers/n-61-governanca-metropolitana/
Institut Metròpoli. (2018) . Revista papers. N. 58– Megaregions i desenvolupament urbà sostenible. factors estratègics per a l’Àrea metropolitana de Barcelona en el context europeu. https://www.institutmetropoli.cat/ca/revistapapers/n-58-megaregions-i-desenvolupament-urba-sostenible-factors-estrategics-per-a-larea-metropolitana-de-barcelona-en-el-context-europeu/
López-Gay, A. (2017). Hacia un patrón territorial complejo de la movilidad residencial. El caso de la Región Metropolitana de Barcelona. Papers. Revista de Sociologia, 112(4), 793-823.
Nel·lo, O. (1998). "Los confines de la ciudad sin confines. Forma urbana y límites administrativos en la ciudad difusa". En Monclús, F.J. La ciudad dispersa. Barcelona: CCCB.
Nel·lo, O. & Mele, R. (2016). Cities in the 21st century. London-New York: Routledge.
Mitchell, B., & Franco, J. (2018). HOLC ‘Redlining’maps: The persistent structure of segregation and economic inequality. Whasington: National Community Reinvestment Coalition
Paquet bàsic d'ofimàtica i de forma complementària Sistemes d'Informació Geogràfica (MiraMon, Qgis...)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 611 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PCAM) Pràctiques de camp | 611 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 613 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | tarda |