Logo UAB

Pràctiques Professionals

Codi: 104484 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503778 Relacions Internacionals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Dafne Muntanyola Saura
Correu electrònic:
dafne.muntanyola@uab.cat

Equip docent

Gabriel Colomé García
Jose Oscar Rebollo Izquierdo
Nilda Nora Sainz Gsell
John Robert Etherington
Mireia Grau Creus
Lluís Sáez Giol
Carola Castella Josa
Daniel Tarrago Sanfeliu
Dafne Muntanyola Saura

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per accedir a les pràctiques professionals l’alumnat ha d’estar matriculat en el curs acadèmic en què ho demana i ha d’haver superat un mínim de 132 crèdits en el moment de la sol·licitud de la plaça (2/3 en el cas de doble grau).

El procès de sol·licitud de les pràctiques s'inicia el curs previ al de la realització de les pràctiques. Per tal de poder realitzar la matrícula a aquesta assignatura, cal haver realitzat aquest tràmit de sol·licitud de plaça de pràctiques prèviament en una de les dues modalitats (via reserva de plaça o via oferta de catàleg). Son modalitats incompatibles: no es pot fer una reserva de manera simultània a la tria de catàleg. Es recomana que l'alumnat de doble grau faci la sol·licitud per reserva de plaça.


Objectius

En el currículum de segon cicle dels graus de Ciència Política i Gestió Pública i de Sociologia es contempla la possibilitat de realitzar un pràcticum professional de 12 crèdits. Aquestes pràctiques consisteixen en un estada en una organització, institució o empresa amb què la Facultat mantingui un conveni de col·laboració, amb una finalitat tant formativa com de caràcter professional.

Les pràctiques professionals en centres de treball constitueixen una oferta de formació on els alumnes exerciten formes d’aprenentatge diferents de les activitats formatives habituals. Per bé que és un temps curt en la formació inicial, permet desenvolupar competències professionals: coneixement de l’entorn productiu vinculat a la professió, contacte amb un àmbit de la producció i organització del treball en la professió, assumpció de responsabilitats i presa de decisions i estratègies de coneixença del mercat de treball, i inici del tempteig en la inserció professional futura.

Les entitats, institucions o empreses que s’ofereixen per acollir alumnes en pràctiques són molt variades i distintes: associacions, entitats del tercer sector, fundacions, ONG's, centres de recerca social, consultores, departaments de recursos humans i planificació, institucions de l’Administració local autonòmica o central, organitzacions polítiques, empresarials o sindicals, programes internacionals de col·laboració o solidaritat i pràctiques realitzades sota l’empara d’altres universitats. Les entitats poden ser a nivell català, estatal i internacional.


Competències

  • Analitzar l'elaboració i la implementació de polítiques públiques rellevants en l'àmbit internacional, en particular la política exterior i les polítiques de seguretat i de defensa.
  • Analitzar la societat internacional i la seva estructura, així com entendre'n la rellevància en els problemes de la vida real i la pràctica professional.
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i el funcionament de les institucions internacionals a problemes i/o casos pràctics, reals o simulats.
  • Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme treballs i estudis d'anàlisi i/o intervenció en els diferents àmbits de les relacions internacionals.
  • Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar casos pràctics de l'estructura i el funcionament de les institucions internacionals.
  2. Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  3. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  4. Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  5. Elaborar informes i propostes sobre diferents aspectes de la societat internacional contemporània rellevants per a la pràctica professional i les empreses i organitzacions.
  6. Elaborar informes i/o propostes relatives a polítiques públiques rellevants per a l'àmbit internacional.
  7. Fer informes i propostes sobre diferents impactes del procés de globalització rellevants per a la pràctica professional i les empreses i les organitzacions.
  8. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  9. Preparar estats de la qüestió, organitzar seminaris i proposar pautes d'acció sobre diferents aspectes relatius als impactes de la globalització.
  10. Preparar estats de la qüestió, organitzar seminaris i proposar pautes d'acció sobre diferents aspectes de la societat internacional.
  11. Proposar, dissenyar i dur a terme estudis i/o propostes d'intervenció en diferents àmbits de les relacions internacionals rellevants per a la pràctica professional de les empreses i/o centres on es facin les pràctiques.
  12. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  13. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  14. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  15. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  16. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  17. Valorar i aprehendre els reptes i els canvis a l'agenda de les institucions internacionals rellevants per a les institucions i els centres on es facin les pràctiques.

Continguts

El contingut de les pràctiques és en funció el tipus d'entitat on es realitzen. Amb independència del caràcter de l'entitat (administració pública, empresa privada, tercer sector, universitat) i l'àmbit temàtic concret, els possibles perfils professionals a desenvolupar són:

  • Investigador/a                                  
  • Tècnic/a projectes intervenció social
  • Tècnic/a gestió polítiques públiques     
  • Tècnic/a avaluació polítiques públiques
  • Tècnic/a relacions internacionals          
  • Tècnic/a cooperació i desenvolupament
  • Tècnic/a estudis de mercat                  
  • Tècnic/a formació    
  • Tècnic/a igualtat
  • Tècnic/a organitzacions                        
  • Mediador/a cultural i/o social

Aquests perfils es poden combinar amb tasques de gestió, formació i avaluació en àmbits com els següents: la comunicació, l'educació, la gestió cultural, les polítques de sostenibilitat, els organismes internacionals, el sector empresarial. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Realització pràctiques entitat 200 8 1, 17, 10, 9, 4, 5, 11, 15, 16, 14, 13, 12, 7, 6
Redacció memòria individual 50 2 1, 2, 17, 8, 9, 4, 11, 3, 7, 6
Tutories grupals i formació d'orientació laboral 40 1,6 15, 14, 13

L’assignatura de pràctiques externes és una assignatura de caràcter anual i té una càrrega lectiva de 12 crèdits. S’estipula la següent distribució:

- 200 hores de dedicació a l’entitat on es realitzen les pràctiques professionals

- 50 hores de treball individual per la realització de la memòria i tutories pertinents

- 40 hores de treball en grup, seguiment de tutories grupals, sessions orientació laboral i presentació oral.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe entitat 25 0 0 1, 17, 9, 11, 7
Informe individual 40 0 0 17, 15, 16, 14, 13, 12, 7, 6
Sessions grupals i d'orientació 15 5 0,2 1, 10, 9, 5, 11, 7
Tutories 20 5 0,2 1, 2, 17, 8, 9, 4, 11, 3, 6

Cada plaça de pràctiques compta amb un tutor/a a l’entitat. El tutor/a serà responsable de dirigir la tasca de l'alumnat i d'enviar-ne una avaluació final a la Facultat.

La Facultat designarà, entre el seu professorat, un tutor/a acadèmic/a que farà el seguiment individual de la pràctica i coordinarà les tutories grupals.

El tutor/a farà l'avaluació final en base a:

- L'informe de l’entitat (25%)

- La memòria individual (40%)

- El treball en les tutories grupals, la realització del pla de treball i la presentació oral de la memòria (20%)

- L'assistència a un mínim de 10 sessions de formació. (15%)

Cal que l'alumne lliuri totes les evidències (pla de treball, presentació oral, memòria, assistència a les 10 sessions formatives, assistència a les tutories) per tal de ser avaluats de forma continuada.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

En l'espai web de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia destinat a les pràctiques professionals s'ofereixen els recursos complementaris pertinents. 


Programari

No es demana programari específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.