Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503778 Relacions Internacionals | FB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
S’espera que l'alumnat disposarà de, com a mínim, els coneixements fonamentals de les matèries impartides a les assignatures Dret Internacional Públic i Institucions i Polítiques de la Unió Europea (segon curs del Grau en Relacions Internacionals).
- Descriure i analitzar els elements definitoris de la UE, des d'una perspectiva jurídica, per tal de comprendre'n la naturalesa jurídico-política i la seva subjectivitat internacional.
- Conèixer el sistema de repartiment vertical del poder a partir dels principis que regeixen l’atribució de competències a la UE.
- Comprendre els procediments de presa de decisions a la UE, especialment d'aquelles que tenen una dimensió internacional.
- Conèixer els diferents instruments que integren l’ordenament jurídic de la UE, especialment aquells que tenen una dimensió externa.
- Conèixer les conseqüències de la primacia i l'efecte directe del dret de la UE.
- Comprendre els mecanismes d'aplicació tant legislativa com administrativa del dret de la UE en l'estat espanyol, tant en l'àmbit central com l'autonòmic.
- Comprendre el sistema de control judicial i el paper central de les jurisdiccions internes en l'aplicació del dret de la UE.
BLOC 1. LA UNIÓ EUROPEA COM A SUBJECTE INTERNACIONAL
TEMA 1. LA UNIÓ EUROPEA: NATURALESA JURÍDICA I REGULACIÓ VIGENT
La personalitat jurídica de la Unió. El Tractat de la Unió Europea i el Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els valors de la Unió: la defensa de l’estat de dret. La flexibilitat: diverses vies i marc jurídic.
TEMA 2. COMPETÈNCIES DE LA UNIÓ EUROPEA
El fonament de les competències de la Unió Europea: el principi d'atribució. La base jurídica. Categories de competències. La dimensió externa de les competències. Els principis que regeixen l'exercici de competències: subsidiarietat, proporcionalitat.
BLOC 2: LA UNIÓ EUROPEA COM A POTÈNCIA NORMATIVA
TEMA 3. ELS PROCEDIMENTS NORMATIUS
El procediment legislatiu ordinari. Els procediments legislatius especials. Els procediments delegats i executius. El procediment de celebració d’acords internacionals. Altres procediments.
TEMA 4. L’ORDENAMENT JURÍDIC DE LA UNIÓ EUROPEA
El caràcter autònom de l’ordenament jurídic de la UE. Principals característiques.
TEMA 5. EL DRET PRIMARI
Concepte, contingut, característiques i funcions. Àmbit d'aplicació territorial, personal i temporal. Interpretació. Revisió. Adhesió i retirada.
TEMA 6. NORMATIVA INTERNACIONAL
El dret internacional general. L’activitat convencional de la Unió. Tipologia d’acords. El soft law.
TEMA 7. EL DRET DERIVAT
Concepte. Característiques. Els actes obligatoris: a) reglament, b) directiva, c) decisió. Els actes no obligatoris: recomanacions i dictàmens. La distinció entre actes legislatius, delegats i executius. Les decisions de la Política Exterior i de Seguretat Comuna.
BLOC 3: LA INTERACCIÓ ENTRE ORDENAMENTS JURÍDICS
TEMA 8. ELS PRINCIPIS QUE REGEIXEN LES RELACIONS ENTRE EL DRET DE LA UNIÓ I ELS DRETS INTERNS
L'aplicabilitat immediata. L'efecte directe. La primacia: el problema dels drets fonamentals. La responsabilitat de l'Estat per incompliment del dret de la Unió.
TEMA 9. L'APLICACIÓ LEGISLATIVA I ADMINISTRATIVA DEL DRET DE LA UNIÓ
L'aplicació per les institucions i òrgans de la UE. L'aplicació per les autoritats nacionals. L'aplicació en els Estats territorialment complexes: el cas espanyol.
BLOC 4: UN SISTEMA JUDICIAL INTERNACIONAL SUI GENERIS
TEMA 10. EL CONTROL JUDICIAL
Les diferents funcions de les jurisdiccions internes i de la Unió. Naturalesa del control del Tribunal de Justícia i criteris classificatoris. Característiques del sistema de recursos. El procediment davant el Tribunal de Justícia i el Tribunal General. El recurs d'anul·lació. El recurs d'incompliment. La sanció a l'Estat incomplidor.
TEMA 11. LA QÜESTIÓ PREJUDICIAL
Naturalesa de la qüestió prejudicial. Característiques. Procediment. Efectes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i seminaris i pràctiques a l'aula | 52 | 2,08 | 5, 6, 7, 8, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures bàsiques i complementàries; estudi personal; organització dels apunts i material; cerca d'informació | 77 | 3,08 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Aquesta assignatura és de 6 crèdits ECTS, és a dir, implica una dedicació total de l'estudiant de 150 hores, que es divideix en diversos tipus d'activitats, cadascuna d'elles amb un pes determinat d'hores de treball. Aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies diferenciades:
- Activitats dirigides: són activitats a l'aula, amb la presència del professorat i poden consistir en classes magistrals (amb el suport de les TIC i amb la possibilitat de desenvolupar debats en grups); en seminaris de discussió de les lectures obligatòries i en sessions més orientades a qüestions pràctiques, en les que s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs. Per aquestes sessions, hi hauran lectures prèvies obligatòries anunciades amb antel.lació. Aquestes activitats representen aproximadament un terç del total del treball exigit (50 hores).
- Activitats supervisades: són activitats dutes a terme per l'alumnat fora de l'aula d'acord amb un pla de treball dissenyat i tutoritzat per part del professorat. També s'hi inclouen les tutories i altres activitats anàlogues de seguiment de curs. Aquestes activitats representen, aproximadament, el 10% del treball exigit (15 hores).
- Activitats autònomes: són totes aquelles activitats que fa l'alumnat pel seu compte i d'acord amb les exigències de la assignatura per tal de superar-la amb èxit. Poden ser lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe i dels manuals o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s'assoleix en aquest curs. Aquestes activitats representen la meitat del temps de treball dels alumnes (75 hores).
Aquestes activitats seran objecte de concreció en un cronograma que es penjarà a l’aula Moodle abans d’iniciar el curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat 1 | 5% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Activitat 10 | 5% | 2 | 0,08 | 2, 6, 8, 9, 10, 11 |
Activitat 2 | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Activitat 3 | 5% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 9, 11 |
Activitat 4 | 5% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 9, 11 |
Activitat 5 | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Activitat 6 | 5% | 0 | 0 | 1, 3, 8, 9 |
Activitat 7 | 5% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11 |
Activitat 8 | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11 |
Activitat 9 | 5% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 11 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 7, 8, 9 |
L'avaluació consta d'un examen (50%) i 10 activitats avaluables (50%). La nota final serà el resultat de calcular la mitjana aritmètica de totes les activitats d'avaluació.
A l'inici del curs el professor/a responsable del grup informarà de les activitats i la seva programació.
Només qui no superi l'assignatura en el seu conjunt i hagi obtingut un mínim de 3 (sobre 10) a l'examen podrà presentar-se a la reavaluació. La reavaluació consistirà en un examen.
Alumne no avaluable
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a "no avaluable".
Avaluació única
L'avaluació única consistirà en el següent:
Examen escrit de 10 preguntes curtes sobre els continguts teòrics de l'assignatura: valor 50% de la nota final
Cas pràctic 1 relacionat amb l'aplicació dels continguts teòrics de l'assignatura: valor 25% de la nota final
Cas pràctic 2 relacionat amb l'aplicació dels continguts teòrics de l'assignatura. valor 25% de la nota final
Si l'avaluació única és suspèn, es podrà fer revaluació seguint el mateix model
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada
No avaluable: S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
A.- Textos
- Tratado de la Unión Europea, Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea, Carta de Derechos Fundamentales de la Unión Europea
B.- Manuals
- BORCHARDT, K.-D., El ABC del Derecho de la Unión Europea, Oficina de Publicaciones de la UE, 2016, disponible a https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/5d4f8cde-de25-11e7-a506-01aa75ed71a1
- GUTIÉRREZ ESPADA, CESÁREO; CERVELL HORTAL, MARÍA JOSÉ; PIERNAS LÓPEZ, JUAN JORGE, La Unión Europea y su derecho, Trotta, 2019. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.
- MANGAS MARTÍN, ARACELI; LIÑÁN NOGUERAS, DIEGO JAVIER, Instituciones y Derecho de la Unión Europea, Tecnos, 10 ed., Madrid, 2020.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
- ALONSO GARCÍA. RICARDO, Sistema jurídico de la Unión Europea, Civitas, Madrid, 4ª ed., 2014
- SARMIENTO, DANIEL, El Derecho de la Unión Europea, Marcial Pons, Madrid, 2020.
Aqusta assignatura no requereix cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |