Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503758 Enginyeria de Dades | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs. Tanmateix, els estudiants han de tenir un bon nivell matemàtic i estar familiaritzats amb els conceptes d'àlgebra fonamental, o haver superat l'assignatura "Teoria de la Informació i de la Codificació".
El curs està enfocat a la teoria de codis i les seves aplicacions al món real. La teoria de codificació és l'estudi de mètodes per a una transmissió eficaç i precisa d'informació d'un lloc a un altre. Tracta el problema de detectar i corregir els errors de transmissió causats pel soroll al canal. En sistemes d'emmagatzematge distribuit, la teoria de codis ofereix també solucions, per millorar la tolerància a fallades en els discs durs, que són molt més eficients que les basades en la replicació.
Polinomis i cossos finits.
1.1. L'anell d'enters Z i els anells Z/p.
1.2. L'anell de polinomis Z/p.
1.3. Cossos finits GF(p^n)
Codis lineals sobre cossos finits.
2.1. Introducció a la teoria de codis.
2.2. Matriu generadora i codis equivalents.
2.3. Codis ortogonals i descodificació via síndrome.
2.4. Codis de Hamming.
Codis cíclics sobre cossos finits.
3.1. Introducció als codis cíclics.
3.2. Polinomi i matriu generadora.
3.3. Polinomi i matriu de control.
3.4. Codificació sistemàtica
Codis algebraics. Codis BCH i RS.
4.1. Introducció i definicions generals
4.2. Codificació amb un codi algebraic
4.3. Decodificació amb un codi algebraic.
4.4. Codis BCH i RS.
4.5. Correcció d'errors i esborralls.
Applicacions dels codis correctors d'errors.
5.1. Codis correctors d'errors al QR, Blu-ray, DVD.
5.2. Codis correctors d'errors en les transmissions d'informació.
5.3. Codis correctors d'errors aplicats al emmagatzematge distribuit.
5.4. Codis de Hamming aplicats a watermarking i steganography.
5.5. Criptografia basada en codis correctors d'errors.
5.6. Codis LDPC i aplicacions.
5.7. Codis correctors d'erros i la codificació en xarxa.
5.8. Codis correctors d'erros òptims.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teóriques i pràctiques | 38 | 1,52 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió de pràctiques | 6 | 0,24 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Tutories i consultes | 11 | 0,44 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació d'exercicis i pràctiques | 35 | 1,4 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Preparació de la presentació oral i/o examen | 40 | 1,6 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
La metodologia aplicada al treball de l'estudiant combinarà les classes magistrals, la resolució d'exemples i el pràcticum. Durant les sessions s’introduiran diferents conceptes i es proposarà la resolució d’exercicis perquè resolguin els estudiants.
Les propostes del pràcticum seran guiades i es validaran responent a algunes preguntes. El Campus Virtual s'utilitzarà per a la comunicació entre professors i estudiants (material, actualitzacions, anuncis, etc.).
Durant el curs es duran a terme diferents activitats:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques | 25 | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Assistència i participació activa | 10 | 0 | 0 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Resolució d'exercicis | 25 | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Treball escrit i presentació oral i/o examen | 40 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 4, 2, 6 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Les dates per a l'avaluació continuada es publicaran al Campus Virtual (CV). Si es produeix algun canvi de programació en les dates, aquest serà comunicat als estudiants a través del CV, ja que s'entén que el CV és el mecanisme habitual de comunicació entre professorat i estudiants.
L’avaluació final tindrà en compte el portafoli lliurat pels estudiants, l’assistència i participació a classe, i les breus exposicions orals, de la següent manera:
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per a superar la matèria, aquest curs se suspendrà directament, sense oportunitat de recuperar en el mateix curs. Les irregularitats contemplades inclouen, entre d'altres:
Per superar l'assignatura es requereix una puntuació de com a mínim 5 punts. Si un estudiant ha participat en més del 50% dels exercicis i pràctiques o ha realitzat la presentació oral ja no pot ser considerat com a "no avaluable". No hi haurà cap tractament especial per als estudiants repetidors. S'atorgarà la qualificació "matrícula d'honor" a tots aquells estudiants que tinguin un excel·lent i entrin dintre del percentatge que la normativa permeti de les millors notes.
És important tenir en compte que no es permetrà activitats d’avaluació per a cap estudiant en una data o hora diferent a l'establerta, tret per causes justificades degudament avisades abans de l’activitat i amb el consentiment previ del professor. En la resta de casos, si no s'ha realitzat una activitat, no es pot tornar a avaluar.
En el cas de resolucions d’exercicis i activitats pràctiques es pot sol·licitar una revisió després de la data de l’activitat, permetent als estudiants revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, els estudiants podran discutir la nota sobre l'activitat que concedeixen els professors responsables de l'assignatura. Si els estudiants no participen en aquesta revisió, no hi haurà més possibilitat disponible.
Normativa d'avaluació de la UAB, aprovada pel Consell de Govern de la Universidat Autònoma de Barcelona: http://webs2002.uab.es/afers_academics/info_ac/0041.htm
C. H. Bennett, P. Shor, “Quantum Information Theory”, IEEE Trans. Inf. Theory, vol. 44, n.6, pp. 2724-2742, 1998.
Les activitats pràctiques es realitzaran mitjançant SageMath. https://www.sagemath.org/
SageMath és un sistema de programari de matemàtiques de codi obert gratuït amb llicència GPL. Es basa en molts paquets de codi obert existents: NumPy, SciPy, matplotlib, Sympy, Maxima, GAP, FLINT, R i molts més. S'accedeix a la seva potència combinada mitjançant un llenguatge comú basat en Python o directament mitjançant interfícies. Des de la versió 9.0 publicada el gener del 2020, SageMath utilitza Python 3.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 811 | Català | primer quadrimestre | tarda |