Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503758 Enginyeria de Dades | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura no té cap prerequisit oficial. De totes formes, s’assumeix que l’estudiant ha cursat l’assignatura prèvia de "Fonaments de programació" i, per tant, està familiaritzat amb les estructures bàsiques de la programació.
Aquesta assignatura s’ha de veure com la continuació lògica de l’assignatura de "Fonaments de Programació". L’objectiu principal és ampliar les nocions bàsiques de programació introduïdes a "Fonaments de Programació" i completar-les amb els principis de la programació orientada a objectes (POO).
La programació orientada a objectes és una de les metodologies més esteses de disseny i programació. A la programació orientada a objectes el software s'organitza en classes que contenen mètodes (procediments) i atributs (dades). Les instàncies o objectes d'aquestes classes s'envien missatges les unes a les altres (fan "crides" a mètodes d'altres objectes) aconseguint així la funcionalitat desitjada. Apart del concepte de classe, altres tres elements fonamentals de la POO són l'herència, la composició i la separació de les parts pública i privada de les classes.
Durant el curs explicarem tots aquests conceptes de la POO i veurem com els podem utilitzar per construir solucions que siguin fàcilment extensibles en el futur, ja que una llei bàsica del software és que els canvis són inevitables. Per això explicarem també un conjunt de principis de disseny o heurístiques que ens diuen com s'han d'emprar els elements de la POO i que serveixen per dissenyar solucions comunes a problemes aparentment independents, però que apareixen sovint en aplicacions diferents.
D’aquesta forma, els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 50 | 2 | 1, 5, 7, 3, 4, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Implementació projecte programació | 50 | 2 | 2, 1, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 14 | 0,56 | 8, 4 |
Resolució de problemes | 32 | 1,28 | 2, 1, 6, 7, 3, 8 |
La metodologia docent de l’assignatura parteix del principi que diu que "programar és l’única forma d’aprendre a programar" i, per tant, estarà centrada principalment en el treball pràctic de l’estudiant. Les sessions presencials de classe s'organitzaran per treballar els continguts teòrics de l'assignatura, des d'una perspectiva molt pràctica a partir d'exemples i d'exercicis i problemes de programació que s'hauran de resoldre a classe directament amb l'ordinador. Per una altra banda, es realitzarà un projecte de programació que s’haurà d’anar desenvolupant de forma principalment autònoma durant tot els curs (amb seguiment i control per part del professor en sessions puntuals) i que suposarà integrar de forma pràctica gairebé tots els conceptes i eines de programació introduïts a les sessions presencials en la resolució d’un problema real complex. A més a més, es proposarà un conjunt d'exercicis que s'hauran de resoldre de forma individual al llarg del curs (alguns dels quals s'avaluaran i discutiran a les sessions presencials) que han de servir per comprendre, integrar i aplicar els conceptes desenvolupats al llarg del curs.
A nivell presencial, les sessions de classe s'organitzaran en quatre hores setmanals sense distingir entre sessions de teoria, problemes i pràctiques. S'encoratja que l'alumne porti el seu propi portàtil a classe si en disposa d'un. A les sessions presencials s'aniran treballant els conceptes que es detallen al temari de l’assignatura. En alguns casos, es podran posar a disposició de l'estudiant vídeos explicatius o altre material complementari que l'estudiant haurà de visionar abans de la sessió de classe. Les sessions de classe tindran un enfoc força pràctic amb exemples i exercicis que es plantejaran als alumnes per facilitar la comprensió i aprenentatge dels conceptes explicats.
L’estudiant haurà de completar les classes presencials amb el treball personal autònom en la realització dels exercicis que es vagin proposant i que han de servir per acabar d’entendre els continguts de l’assignatura. Cal tenir present que el temari de l’assignatura té una continuïtat lògica al llarg del curs, de manera que per poder seguir correctament una classe cal haver assimilat el que s’ha explicat a les sessions anteriors. Alguns d'aquests exercicis s'hauran de lliurar de forma individual com a part de l'avaluació de l'assignatura.
Els estudiants hauran de fer en grups de 2 un projecte de programació que es desenvoluparà de forma autònoma durant tot el curs fora de les sessions presencials. El projecte de programació permetrà abordar un problema de programació d'una certa complexitat que integri la majoria dels conceptes explicats durant el curs. Per facilitar el desenvolupament del projecte, es dedicaran algunes sessions presencials al control, seguiment i avaluació del treball fet per l'alumne en el projecte de programació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació individual | 40% | 4 | 0,16 | 1, 9 |
Lliurament de problemes | 20% | 0 | 0 | 2, 1, 6, 7, 3, 9 |
Projecte de programació | 40% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 7, 8, 4 |
En aquesta assignatura no s'aplica el model d'avaluació única.
L’avaluació de l’assignatura té en compte tres tipus d’activitats d’avaluació: lliurament de problemes, avaluació individual i projecte de programació.
La nota final de l’assignatura s’obté combinant l’avaluació d’aquestes activitats de la manera següent:
Avaluació problemes
En aquest apartat s'inclou el lliurament dels exercicis que es proposin al llarg del curs:
Projecte
Inclou tot el treball del projecte de programació:
Avaluació individual
En aquest apartat s'inclou el resultat de les proves individuals que es faran al llarg del curs. Hi haurà dues proves parcials que es faran durant el període lectiu del curs i una prova final durant el període oficial d'exàmens. Aquesta prova final serà de recuperació i només l'hauran de fer els estudiants que no hagin superat algun dels dos parcials. Si s’ha superat un dels dos parcials, però l’altre no, en aquesta prova només s’ha de recuperar la part de l’assignatura corresponent al parcial que no s’hagi superat.
Nota Avaluació Individual = (0.5 * Parcial 1) + (0.5 * Parcial 2)
Qualificacions finals
Convalidacions
Pels alumnes repetidors es podrà convalidar el projecte de l’any anterior si es compleixen aquestes condicions:
En aquest cas, la nota del projecte serà un 5, independentment de la nota obtinguda l’any anterior.
Revisions de notes
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la qual l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Nota important: còpies i plagis
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
En aquests casos, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes (i, per tant, no serà possible l'aprovat per compensació).
En l'avaluació dels lliuraments d'activitats pràctiques s’utilitzaran eines de detecció de còpia del codi del programa.
Es podrà fer servir qualsevol entorn de desenvolupament en Python, com per exemple PyCharm, Spyder o Visual Studio Code.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 81 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 82 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |