Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap requisit específic per cursar aquesta assignatura.
Aquest curs ofereix una aproximació al desenvolupament local i territorial des de la realitat que imposa per al territori i la seva població els reptes actuals des de la crisi climàtica i mediambiental, les creixents desigualtats en la distribució de la riquesa; i el rol de les noves tecnologies i la intel·ligència artificial.
El curs té tres objectius principals: 1) examinar el concepte de desenvolupament en general i desenvolupament local/regional des de diferents teories i pràctiques, 2) comprendre la dinàmica de l'economia local dins dels condicionants imposats pels canvis econòmics, mediambientals i energètics, 3) explorar nous models econòmics recents que plantegen el desenvolupament local des d’un posicionament ètic i eco-centrat. Les classes combinaran format teòric, pràctic i de discussió.
1) El concepte de desenvolupament local. Orígens, evolució i nova formulació,
2) Teories i models de desenvolupament local,
3) L'economia social,
4) Els factors de desenvolupament local i els agents,
5) El desenvolupament local lligat al turisme: experiències, oportunitats i deficiències,
6) El desenvolupament local lligat a la economia del coneixement i la ciutat intel·ligent: experiències, oportunitats i deficiències,
7) El desenvolupament local i el canvi climàtic,
8) El rol del sector públic en el desenvolupament local,
9) Desenvolupament territorial i sostenibilitat,
10) Programes de suport al desenvolupament local PADL i AODL.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 31,5 | 1,26 | KM36, KM36 |
Pràctiques | 9 | 0,36 | CM23, SM27, CM23 |
Sortides | 8 | 0,32 | CM23, CM23 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'exercicis i projecte d'investigació | 20 | 0,8 | |
Tutories | 5 | 0,2 | CM22, CM22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 15 | 0,6 | CM22, CM22 |
Lectures | 20 | 0,8 | CM22, CM22 |
Projecte | 40 | 1,6 | CM22, CM23, CM22 |
Les classes teòriques sobre conceptes i elements teòriques es complementaran amb el treball sobre projectes reals de recerca, la qual cosa permetrà els estudiants reflexionar sobre els problemes i les dificultats que planteja el desenvolupament local.
Els estudiants hauran de construir de forma paral.lela a les sessions de docència un projecte de recerca original com a part del procés de formació en aquesta assignatura. Serà obligatòria la lectura d'una sèrie de textos bàsics sobre teories en desenvolupament local i experiències pràctiques.
El procés d'aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professorat de l'assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l'evolució de l'esmentat procés d'aprenentatge i adquisició de competències de l'alumnat.
Al començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats a fer a classe i participació a classe | 10 | 0 | 0 | CM22, CM23, KM36, SM27 |
Examen | 40 | 1,5 | 0,06 | CM23, KM36 |
Exercicis pràctics obligatoris individuals | 20 | 0 | 0 | KM36, SM27 |
Informe treball de camp | 10 | 0 | 0 | CM22, CM23, KM36, SM27 |
Treball de curs en grup | 20 | 0 | 0 | CM22, CM23, KM36, SM27 |
L'avaluació de l'assignatura es basarà en l'avaluació continuada del procés d'adquisició de coneixements i competències per part de l'alumne i constarà de:
a. Examen final (40% nota)
b. Informe de treball de camp (10%)
c. Assistència a classe, discusió i participació en les tasques que es proposin a classe (10%)
d. Elaboració projecte de recerca i presentació a classe (20%)
e. Realització d'exercicis pràctics obligatoris. Aquests s'hauran de realitzar de manera individual i en l'horari de classe. Els exercicis comporten el lliurament d'un document per a l’avaluació (20%).
L'examen final s'haurà d'aprovar per poder tenir dret a que la resta de qualificacions siguin considerades.
La sortida de camp és obligatòria.
Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació (30%) en l'acta aquesta assignatura es consignarà com a no avaluable.
Plagi
La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura.
Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
S'afegirà bibliografia complementària durant el curs.
Bibliografia opcional:
ALBURQUERQUE, Francisco (2013) "Economía del Desarrollo y Desarrollo Territorial" http://www.delalburquerque.es/images/subidas/E%20Desarrollo%20y%20Desarrollo%20Territorial%203.0.pdf
BLAKELY Eduard J. and BRADSHAW, Ted K. (2003) Planning Local Economic Development. London: Sage Publications.
CASELLAS, Antònia (2018) "Nous Reptes, Reflexions i Propostes per un Desenvolupament Local Sostenible" Col.lecció Eines. Elements d'Innovació i Estratègia. Diputació de Barcelona. 21p. https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/60118.pdf
CASELLAS, Antònia (2014) " Desenvolupament local i territori. Del creixement indiscriminat a la viabilitat social i econòmica" Diputació de Barcelona. Area de Desenvolupament Econòmic Ocupació. http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/54052.pdf
CASELLAS, A. (2010). La geografía crítica y el discurso de la sostenibilidad: perspectivas y acciones. DAG 56/3, 575-583.
ESTELA, Oriol (2020) Repensar las agencias de desarrollo económico local en la crisis de la covid-19. Asamblea general de Redel.
GIBSON-GRAHAM Julie Katherine, CAMERON, Jenny and HEALY, Stephan (2017) Retomenos la economia. Una guia ética para transformar nuestras comunidades. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana
GIBSON-GRAHAM Julie Katherine and ROELVINK, Gerda (2010) "An Economic Ethics for the Anthropocene". Antipode, 41(s1), p. 320-346.
POLI, Corrado (2010) "Sustainable Development: from Fallacy to Fraud", Human Geography. A new Radical Journal, Vol. 3 ,2, p. 63-82.
PER A CONSULTAR:
Cap.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |