Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els i les estudiants hauran de tenir un nivell d'anglès suficient com per comprendre textos científics en aquest idioma.
Aquesta és una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS corresponent al tercer curs del Grau en Geografia, Media Ambient i Planificació Territorial; ubicada dins la matèria "Planificació i gestió dels recursos naturals". L'assignatura ofereix uns coneixements generals sobre aquesta matèria, amb la possibilitat d'aprofundir-hi a través de les assignatures optatives que el pla d'estudis contempla en la mateixa.
L'assignatura es centra, en primer lloc, en traçar una aproximació conceptual i teòrica a la qüestió de la utilització i gestió dels recursos naturals i al debat sobre els límits del creixement. A continuació, s'aborden amb major deteniment dos àmbits de particular importància en relació als recursos: la planificació i gestió del cicle de l'aigua i la planificació i gestió dels sistemes energètics.
Amb aquesta assignatura l'alumnat obtindrà coneixements generals sobre la gestió i l'ús social dels recursos naturals i els béns comuns. Així, s'aborden les dinàmiques de l'aigua, l'energia i els recursos naturals tant des de la perspectiva dels seus usos (amb especial atenció a la reutilització), com des de la perspectiva de les diferents formes de gestió (oferta-demanda; pública-privada; centralitzada-descentralitzada). L'assignatura, d'altra banda, també té per objectiu que l'alumnat conegui diferents instruments i mecanismes per a la gestió i la planificació tant dels recursos hídrics com dels recursos energètics.
En l'àmbit de la gestió del cicle de l'aigua, l'objectiu és que l'alumnat conegui les dinàmiques del mateix tant des d'un punt de vista físic com socioeconòmic, amb especial atenció en la seva dimensió ambiental. Així mateix, l'alumnat coneixerà i aplicarà a través del treball pràctic mètodes, tècniques i instruments per a la gestió del cicle de l'aigua.
En l'àmbit de l'energia, s'ofereixen conceptes bàsics en matèria energètica tant pel que fa a les fonts energètiques (renovables i no renovables) com pel que fa a la planificació i gestió dels sistemes energètics, tant en termes d'enginyeria ambiental (generació, transport, distribució, comercialització i consum d'energia) com des de la perspectiva territorial, econòmica i institucional.
Bloc I - Introducció a la gestió dels recursos naturals
Bloc II - El cicle de l'aigua
Bloc III - Els sistemes energètics
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 22,5 | 0,9 | KM39, KM55, SM30, SM32, KM39 |
Pràctiques d'aula (PAUL) | 16,5 | 0,66 | KM39, SM30, SM32, KM39 |
Sortida de camp (PCAM) | 8 | 0,32 | CM24, SM30, CM24 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis de pràctiques i sortida de camp | 15 | 0,6 | |
Preparació d'activitats | 5 | 0,2 | |
Tutories de seguiment | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 15 | 0,6 | |
Estudi personal | 35 | 1,4 | |
Lectura | 25 | 1 |
L'assignatura es divideix en tres blocs. En el primer bloc es realitzarà una introducció a la gestió dels recursos naturals. En el segon s'abordarà la planificació i gestió del cicle de l'aigua. En el tercer s'abordarà la gestió dels sistemes energètics.
Les activitats docents de l'assignatura s'estructuraran de la següent manera:
Classes de teoria
A les sessions presencials de teoria es duran a terme les següents activitats:
Pràctiques d'aula
Es realitzaran un total de 10 sessions de pràctiques a l'aula (5 al bloc d'aigua i 5 al bloc d'energia).
El professorat responsable de les pràctiques a l'aula informarà convenientment de l'activitat pràctica a desenvolupar en cada sessió. Com a resultat d'aquestes activitats l'alumnat haurà de realitzar diferents lliuraments d'exercicis pràctics.
Sortida de camp
Es realitzarà una sortida de camp que es concretarà a l'inici del curs. L'assistència a la sortida és un requisit indispensable per poder ser avaluat/da de l'assignatura.
Com a resultat de la sortida l'alumnat haurà de realitzar un informe. El professorat detallarà els continguts i requisits del mateix.
A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis pràctics | 30% | 0 | 0 | CM24, SM30, SM32 |
Exàmens | 45% | 3 | 0,12 | KM39, KM55, SM30, SM32 |
Informe sortida de camp | 15% | 0 | 0 | CM24 |
Lliuraments i activitats de teoria | 10% | 0 | 0 | KM39, KM55, SM30, SM32 |
L'avaluació de l'assignatura es fa en base a:
La nota final sortirà de la mitjana ponderada de les quatre activitats. Per superar l'assignatura cal haver aprovat (5) cadascun dels tres exàmens parcials i la mitjana dels exercicis pràctics (PAUL).
Caldrà respectar les dates de lliurament de les feines establertes pel professorat de l'assignatura.
La nota corresponent a la participació a les sessions de teoria (TE) s'obtindrà a través de diferents lliuraments (individuals o en grup) corresponents a les diverses activitats que el professorat pugui plantejar durant el desenvolupament d’aquestes sessions (debats, resums, treball cooperatiu, exposicions orals...) Algunes d'aquestes activitats poden requerir de preparació prèvia. La participació en aquestes activitats no és obligatòria; tanmateix, en aquelles activitats en què no s’assisteixi la qualificació serà de zero (0), sense possibilitat de fer el lliurament en cap altre moment.
L'avaluació de la sortida de camp es realitzarà mitjançant la realització d'un informe. Per apovar l'assignatura és obligatori assistir a la sortida de camp i lliurar el corresponent informe.
Revisió de qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (a través del Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació
Es poden recuperar els tres exàmens i els exercicis pràctics (PAUL), sempre que s’hagi obtingut una qualificació inferior a 5. Els lliuraments de les activitats de les sessions de teoria (TE) i l'informe de la sortida de camp no son recuperables. La nota màxima de les activitats recuperades és de 5.
No avaluable
Es considera no avaluable qui no ha realitzat i lliurat l'examen i/o l'informe de la sortida de camp.
Les activitats no lliurades tindran una qualificació de zero (0).
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d'avaluació única.
Gestió dels recursos naturals
Aigua
Energia
Cap d'específic més enllà de l'utilitzat durant els dos primers cursos del grau.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |