Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es tracta d'una continuació lògica de 104216 Llengües i Pobles Indoeuropeus (obligatòria del Grau en Ciències de l'Antiguitat), que, en conseqüència, es recomana haver cursat prèviament.
És convenient, però no imprescindible, que els estudiants tinguin un cert nivell d’anglès i francès, que els permeti d'accedir a la bibliografia en aquestes llengües.
Aquesta assignatura és la continuació de l’assignatura obligatòria de segon curs 104216 Llengües i Pobles Indoeuropeus, dedicada bàsicament a fonologia comparada i una introducció històrico-cultural a la família lingüística indoeuropea.
El seu contingut té com a propòsit proporcionar a l'estudiant coneixements fonamentals sobre els origens històrics de les llengües clàssiques, combinant la lectura d'alguns monuments arcaics del grec i del llatí amb l'estudi comparatiu de la morfologia nominal i verbal d'ambdues llengües des d'un punt de vista diacrònic, a partir de la comparació puntual amb altres llengües de la família indoeuropea, en especial l'antic indi.
I. Part teòrica
♦ Tema 1. Aproximació diacrònica a les llengües grega i llatina: de les llengües històriques al protogrec i l'itàlic.
♦ Tema 2. Nocions d'apofonia i prehistòria del sistema fonològic indoeuropeu.
♦ Tema 3. Morfologia comparada del grec i del llatí (I): noms i adjectius
♦ Tema 4. Morfologia comparada del grec i del llatí (II): pronoms i numerals
♦ Tema 5. Morfologia comparada del grec i del llatí (III): sistema verbal
II. Part pràctica
♦ Tema 1. Lectura i anàlisi de monuments arcaics i dialectals de la llengua grega.
♦ Tema 2. Lectura i anàlisi de monuments arcaics de la llengua llatina i d'altres llengües itàliques (esp. osc i umbre).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exercicis orals i escrits | 15 | 0,6 | |
Exposició dels continguts de l'assignatura | 37,5 | 1,5 | 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en grups reduïts | 4,5 | 0,18 | 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de bibliografia | 35 | 1,4 | 4, 5 |
Realització d'exercicis | 35 | 1,4 |
La metodologia docent d’aquesta assignatura consistirà en alternar la exposició teòrica de cadascuna de les unitats abans esmentades amb la realització de les lectures dels monuments arcaics grecs i itàlics.
Al principi del curs hom lliurarà un dossier amb els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
Examen teòric | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
Treball | 40% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Es important que l’estudiant tingui en compte que l’avaluació també inclou l’assistència regular a classe i la realització i presentació dels exercicis i de les diverses activitats proposades.
L’estudiant que hagi presentat una activitat susceptible d’avaluació no podrà renunciar a ser avaluat ni optar a obtenir una qualificació final de “No Presentat”. En la Reavaluació final, l’estudiant podrà recuperar la nota corresponent a l'examen.
Beekes, R.S.P. [1995] Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam–Filadelfia: John Benjamins Publ. Co.
Brugmann, K.–Delbrück, B. [1886-1916] Grundriß der vergleichenden Grammatik der indogermanischen Sprachen i-v. Berlin: Walter de Gruyter (reimp. 1967).
Buck, C.D. [1904] A Grammar of Oscan and Umbrian, with a Collection of Inscriptions and a Glossary. Boston-New York-Chicago: Ginn and Company.
Buck, C.D. [19552] The Greek Dialects. Grammar. Selected Inscriptions. Glossary. Chicago: The University of Chicago Press.
Humbert, J. [1972] Histoire de la langue grecque (Que sais-je? 1483). Paris: PUF.
Mallory, J.P.–Adams, D.Q. (eds.) [2006] The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World. Oxford–New York: Oxford University Press.
Meier-Brügger, M. [20028] Indogermanische Sprachwissenschaft. Berlin-New York: Walter de Gruyter (trad. ingl. [2003] Indo-European Linguistics. Berlin-New York: Walter de Gruyter).
Meillet, A. [19303] Aperçu d’une histoire de la langue grecque. Paris: Hachette.
Meillet, A. [19333] Esquisse d’une histoire de la langue latine. Paris: Hachette (trad. castellana [1973] Historia de la lengua latina. Reus: Avesta).
Meillet, A. [19378] Introduction à l’étude comparative des langues indo-européennes. París: Hachette (reimp. Alabama: University Press 1964).
Meillet, A.–Vendryes, J. [19684] Traité de grammaire comparée des langues classiques. Paris: HonoréChampion.
Pisani, V. [19744] Grammatica latina storica e comparativa. Torino: Rosenberg & Seller.
Ramat, A.G.–Ramat, P. (eds.) [1998] The Indo-European Languages. London-NY: Routledge (orig. ital. [1993] Le lingue indoeuropee. Bologna: Società Editrice Il Mulino; trad. cast. [1995] Las lenguas indoeuropeas. Madrid: Cátedra).
Rodríguez Adrados, F. [2005]. A History of the Greek Language. From its Origins to the Present. Leiden-Boston: Brill (versió castellana original [1999] Historia de la lengua griega. Madrid: Gredos).
Sihler, A.L. [1995] New Comparative Grammar of Greek and Latin. New York-Oxford: Oxford University Press.
Szemerényi, O. [19904] Einführung in die Vergleichende Sprachwissenschaft. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft (trad. ingl. [1996] Introduction to Indo-European Linguistics. Oxford: Clarendon Press; trad. castellana de 19701 [1978] Introducción a la lingüística comparativa. Madrid: Gredos).
PDF, Power Point
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |