Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
És recomanable haver fet l'assignatura de Patologia de l'Audició, la Parla, la Veu i la Deglució.
S'aconsella repassar els continguts d'altres assignatures relacionades:
Adquisició i el processament del llenguatge, Psicologia Evolutiva I; Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit
Havent adquirit els coneixements relatius a l'anatomia i fisiologia de l'oïda així com la patologia de l'audició, aquesta assignatura té un enfocament clarament educatiu d'aplicació logopèdica. Quan l'estudiant acabi l'assignatura serà capaç d'avaluar la competència comunicativa i lingüística de l'alumnat amb sordesa i oferir la intervenció logopèdica més adequada segons la seva especificitat tenint en compte l'entorn socioeducatiu que l'envolta.
L'estudiant podrà ampliar i aprofundir els seus coneixements sobre la intervenció logopèdica en la primera infantesa de la criatura sorda si realitza l'assignatura optativa de 4rt curs: L'educació primerenca de la criatura afectada per trastorns del llenguatge i l'audició.
TEMES
Tema 1. Anatomia i fisiologia de l'orella.
Tema 2. Detecció i diagnòstic: Screening auditiu neonatal, Classificació de la sordesa, proves de valoració auditiva i interpretació d'audiometries.
Tema 3. Ajudes tècniques: Audiòfon, Implant coclear i Sistema de freqüència modulada.
Tema 4. Impacte de la sordesa en el medi familiar. Orientacions a la família.
Tema 5. Maneres de comunicació de les persones amb sordesa.
Tema 6. Modalitats d'escolarització de l'alumnat amb sordesa. Orientacions a l'escola.
Tema 7. L'avaluació de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa.
Tema 8. La intervenció logopèdica per al desenvolupament de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 21 | 0,84 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 15, 16, 17 |
Seminaris i pràctiques | 24 | 0,96 | 3, 7, 9, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 20 | 0,8 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 15, 16, 17 |
Lectura de documents | 15 | 0,6 | 2, 9, 15, 16 |
Preparació de treballs | 40 | 1,6 | 3, 5, 6, 7, 15, 16, 17 |
La metodologia consisteix en classes dirigides i seminaris de pràctiques on es combinen les explicacions amb lectures, anàlisi de materials i elaboració d'un portfoli.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: Prova de continguts | 50 | 2 | 0,08 | 2, 5, 7, 9, 15, 16 |
EV3: Portafoli | 40 | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Ev2: Audiometria | 10 | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 7, 9, 15, 17 |
L'avaluació es basarà en les següents evidències d'aprenentatge:
EV1. Prova d'avaluació de continguts: 50% de la nota final. Proves escrites. Es realitzarà durant el segon periode avaluatiu. Individual i presencial.
EV2. Anàlisi i interpretació de l'audiometria: 10% de la nota final. Proves escrites. Es realitzarà durant el primer periode avaluatiu. Individual i presencial.
EV3. Portafoli: Treball en petit grup d'anàlisi i comparació de mostres de llenguatge d'infants amb sordesa: el 40% de la nota final. Prova escrita. Es realitzarà al llarg del semestre. Grupal i presencial. El lliurament es farà a través de l'aula moodle.
Un estudiant que hagi donat proves d’aprenentatge amb un pes inferior a 4,0 punts (40%) serà considerat com a "no avaluable".
Assignatura aprovada: l’estudiant passa l’assignatura si obté una puntuació mínima de 5,0 punts (escala 0-10) com a suma ponderada de totes les evidències d’aprenentatge.
Prova de recuperació: aquells estudiants que no hagin aconseguit els criteris establerts per aprovar l'assignatura, podran realitzar la recuperació d’aquelles evidències amb un rendiment insuficient si la nota global de l’avaluació continuada és entre 3,5 i 5,0 (en una escala de 10). Cal haver estat avaluat en un mínim de 2/3 de nota final.
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada (AC), i implica el lliurament en una única data del total d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts enl’assignatura. La data serà la data que es programi per a l'EV1 per a l'alumnat d'AC. S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada. L'avaluació única es sol.licita telemàticament (E-formulari) en el període especific (més informació al web de la Facultat).
En els casos de segones matrícules o superiors, l'avaluació de l'assignatura serà la mateixa que en els casos de primera matrícula.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
El lliurament de la traducció de les proves d'avalaució presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol.licitud la setmana 4 telemàticament (E-formulari) (més informació al web de la Facultat).
Bibliografia fonamental
Departament de Salut (Generalitat de Catalunya) (2010): Protocol per a la detecció precoç, el diagnòstic, el tractament i el seguiment de la hipoacúsia neonatal. (https://e-aules.uab.cat/2020-21/pluginfile.php/959290/mod_resource/content/2/Protocol%20de%20deteccio%20i%20diagnostic%20GENCAT.pdf).
Cardona, M.C.; Gomar, C.; Palmés, C. i Sadurní, N. (2010): Alumnado con pérdida auditiva. Barcelona: Graó
Creda Jordi Perelló (2010): Els alumnes amb sordesa a l'escola. Cicle mig i superior d'Educació Primària. https://serveiseducatius.xtec.cat/creda-jordiperello/wp-content/uploads/usu975/2016/05/Dossier-CM-CS.png
Llombart, C. (2013): Tinc un/a alumne/a sord/a a l'aula. Consorci d'Educació de Barcelona. http://www.xtec.cat/~cllombar/
Silvestre, N. (2010): Les famílies que tenen criatures amb necessitats educatives específiques: les famílies oïdores que tenen criatures sordes. Educar, 45 (1-17).
Bibliografia complementària
Amat,M.T. (2011). Quadern de rehabilitació: Implant coclear. Federació AICE, Barcelona.
Calvo, J.C. (1999) La sordera: un enfoque socio-familiar. Ed.Amaru.
Cardona, C.; Gomar,C.; Palmés,C. i Sadurni, N. (2010). Alumnado con pérdida auditiva. Ed.Graó, Barcelona.
Furmanski, H.M. (2005). Implantes cocleares en niños: rehabilitación auditiva y terapia auditiva. Asociación de implantados cocleares de España, Barcelona.
Gotzens,A. i Marro, S. (1999). Prueba de valoración de la percepción auditiva. Ed.Masson, Barcelona.
Manrique i Huarte (2002). Implantes cocleares. Ed.Masson. Intervenció en implants coclears.
Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (1998) Sordera comunicación y aprendizaje. Ed.Masson, Barcelona. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya.
Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (2002) L'alumnat sord a les etapes infantil i primària. Criteris i exemples d'intervenció educativa. Servei de Publicacions de la UAB. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya. Inclou CD.
Enllaços web:
https://www.fiapas.es
https://www.acapps.org/web/
https://www.Phonak-Pip.es
No aplica
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |