Logo UAB

Fonaments de la Fisioteràpia

Codi: 104099 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sandra Torrell Vallespin
Correu electrònic:
sandra.torrell@uab.cat

Equip docent

Ana Victoria Lobato Bonilla
Míriam Herrera i Llamas
Eduard Coll Del Cura

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

L'assignatura es cursa al primer semestre del primer curs del Grau de Fisioteràpia i forma part del grup de les assignatures de caràcter obligatori.

L'assignatura constitueix part de la base científica necessària del graduat en fisioteràpia i pretén:
- Conèixer l'evolució històrica de les terapèutiques físiques, naturals i complementàries i la seva independència professional en el marc de les ciències biosanitàries. Des d'una perspectiva històricosocial s'ofereixen a l'alumnat els elements crítics que li permetin l'anàlisi i la comprensió de l'estat actual de la Fisioteràpia.
- Mostrar als alumnes les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments d'atenció en fisioteràpia.
- Analitzar i sintetitzar la informació del pacient recollida durant l'anamnesi.
- Realitzar correctament l'enregistrament de dades, la història clínica, el diagnòstic en fisioteràpia així com els principals mètodes i tècniques de tractament.
- Organitzar i planificar el tractament de fisioteràpia en funció dels objectius.
- Elaborar correctament el curs evolutiu i l'informe d'alta del pacient
- Localitzar mitjançant la palpació les diferents estructures múscul esquelètiques del cos humà
- Descriure i realitzar correctament l'avaluació de la força muscular mitjançant el balanç muscular
- Dotar a l'alumne de vocabulari suficient per expressar-se de forma fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant de forma oral com per escrit.
- Ser capaç de resoldre problemes.

Aquesta assignatura es complementa amb altres assignatures bàsiques i obligatòries com l'Anatomia, la Fisiologia i la Biofísica.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té coneixement de les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Elaborar i emplenar de manera sistemàtica els registres de fisioteràpia
  • Elaborar l'informe d'alta de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques bàsiques en la terapèutica de les lesions i / o malalties que afecten el sistema musculoesquelètic, posant l'accent en la teràpia manual.
  5. Aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema múscul-esquelètic i la seva possible repercussió funcional.
  6. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  7. Descriure els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en fisioteràpia.
  8. Descriure i analitzar els mètodes d'anàlisi del moviment humà.
  9. Descriure i aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació de l'aparell locomotor i la seva possible repercussió funcional.
  10. Elaborar la història clínica de fisioteràpia incloent-hi tota la informació necessària perquè aquesta sigui un instrument vàlid de comunicació intra i interdisciplinar.
  11. Enumerar i descriure els diferents elements que configuren els registres habituals de fisioteràpia, plasmats en la història clínica.
  12. Enumerar i descriure els elements dels quals consta un informe de fisioteràpia de qualitat.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Explicar el concepte, l'evolució i els fonaments de la fisioteràpia en els aspectes científics i professionals.
  15. Explicar i aplicar les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics.
  16. Explicar la teoria general del funcionament, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia i la seva pràctica assistencial.
  17. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  18. Identificar la metodologia necessària per a la determinació del diagnòstic en fisioteràpia.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Localitzar mitjançant la palpació en superfície els diferents músculs.
  21. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  22. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  23. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  24. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  25. Raonar amb sentit crític.
  26. Registrar de manera adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe d'alta de fisioteràpia, en funció de l'especialitat clínica.
  27. Treballar en equip.
  28. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

PART TEÒRICA (11h)

PROFESSORA: Sandra Torrell (Sandra.Torrell@uab.cat)

TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA FISIOTERÀPIA 

1.1  Què és la fisioteràpia?

1.2  Fisioteràpia versus rehabilitació

1.3  Marc competencial de la fisioteràpia

1.4  Àmbits d’actuació de la fisioteràpia

TEMA 2. ACTUACIÓ TERAPÈUTICA

2.1 Funció terapèutica

2.2 Agents físics

 TEMA 3. PROCÉS D’ATENCIÓ EN FISIOTERÀPIA

3.1 Etapes del PAF

3.2 Metodologia d’actuació

 TEMA 4. HISTÒRIA CLÍNICA EN FISIOTERÀPIA

4.1 Concepte d’història clínica

4.2 Apartats de la història clínica:

            4.2.1 Anamnesi

            4.2.2 Exploració del pacient

                        - exploració per sistemes

                                       - escales de valoració

                        - proves complementàries

            4.2.3 Diagnòstic en fisioteràpia

                        - concepte

                        - objectius

                        - competències i límits

            4.2.4 Tractament de fisioteràpia

                        - objectius terapèutics

                        - indicadors de milloria

                        - establiment del tractament de fisioteràpia

            4.2.5 Curs evolutiu

                           4.2.6 Informe d’alta

 

PART PRÀCTICA (42h)

PROFESSORS:

Sandra Torrell (Sandra.Torrell@uab.cat)

Eduard Coll del Cura (eduard.coll@uab.cat)

Miriam Herrera Llamas (miriam.herrera@uab.cat)

Ana Lobato Bonilla (ana.lobato@uab.cat)

 

TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES DE BALANÇ MUSCULAR

TEMA 2. BALANÇ MUSCULAR DE LES EXTREMITATS SUPERIORS

2.1  Espatlla

2.2  Colze

2.3  Canell

2.4  Mà i dits

TEMA 3. BALANÇ MUSCULAR DE LES EXTREMITATS INFERIORS

3.1  Maluc

3.2  Genoll

3.3  Turmell

3.4  Peu i dits


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 42,5 1,7 5, 7, 8, 9, 17, 20, 25, 27
TEORIA (TE) 10 0,4 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 25, 26, 27
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL, LECTURA D' ARTICLES o INFORMES D'INTERÈS 90 3,6 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 26

L'assignatura es basa en classes teòriques i pràctiques presencials

L' ASSISTÈNCIA a les PLAB és OBLIGATÒRIA

NO està permès l' ÚS dels TELÈFONS MÒBILS, SMARTWATCHES, AURICULARS ni altres APARELLS ELECTRÒNICS durant les classes teòriques i de PLAB, ni durant els exàmens. Els dossiers de les PLAB s'hauran de portar impressos en paper.

NO està permès fer FOTOGRAFIES NI GRAVACIONS durant les CLASSES. Tot el material està sotmès a drets d'autor i estarà penjat al campus virtual. Fer negoci amb el material penjat al campus virtual implicarà automàticament suspendre l'assignatura i serà decissió del professor si pren mesures legals contra l'alumne mitjançant els serveis jurídics de la UAB.

No es permetrà l'accés a l'aula de les pràctiques de laboratori passats 10 min de l'inici de la classe, i es comptarà com a falta d'assistència no justificada.

És OBLIGATORI assitir a les PLAB amb la indumentària adequada (biquini, talla, tovallola o pareo gran, llapis d'ulls, tovalloletes desmaquillants o similars)

És IMPRESCINDIBLE cuidar la HIGIENE CORPORAL.

NO es permetrà realitzar les PLAB amb rellotges, anells, pulseres, arrecades... o qualsevol altre element que pugui anar en detriment de la comoditat i seguretat de l'alumnat durant l'execució de les maniobres de fisioteràpia. L'alumne haurà d'assistir a les PLAB amb el cabelrecollit, ungles curtes i sense pintar

Un COMPORTAMENT INADEQUAT de l'alumne durant les classes, que pugui suposar una molèstia al professor o als altres alumnes dóna dret al professor a expulsar l'alumne de l'aula. Cada expulsió serà tractada com una falta d'assistència no justificada i es descomptaran 0.25punt de l'examen

NO es pot MENJAR NI BEURE durant les classes

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
PROVA OBJECTIVA DE SELECCIÓ D' ÍTEMS D'ELECCIÓ MÚLTIPLE 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28
PROVES ORALS ESTRUCTURADES 80% 5,5 0,22 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28

  • Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única

L'avaluació de la part teòrica de l'assignatura equival a 2 punts (sobre 10) de la nota global de l'assignatura i s'efectuarà per mitjà d'un examen tipus test de 20 preguntes verdader/fals amb 1 única resposta correcta i amb una penalització d'una pregunta correcta per cada resposta errònia. Serà necessari una nota mínima superior o igual a 5 a l'examen per tal de fer mitjana amb les pràctiques de laboratori.

L'avaluació de les pràctiques de laboratori equival a 8 punts (sobre 10) de la nota global de l'assignatura. S'efectuarà per mitjà de dos exàmens parcials teòrico-pràctics orals. Cada parcial equival a 4 punts (sobre 10) de la nota global de l'assignatura. Serà necessari una nota mínima superior o igual a 5 a cada un dels parcials de les pràctiques de laboratori per tal de fer mitjana amb l'examen de la part teòrica. L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. Cada falta d'assistència descomptarà 0.25 punts.  

La puntuació final serà el sumatori dels punts obtinguts: avaluació dels coneixements teòrics (20%) i de l'avaluació de les pràctiques de laboratori (80%). Serà necessari una nota final superior o igual a 5 per tal d'aprovar l'assignatura.

Es donarà la qualificació de Matrícula d'honor a aquell/s alumnes que obtinguin una nota de 10 a cada un dels parcials

Els alumnes que no es presentin a alguna de les 3 proves d'avaluació tindran un no avaluable en el seu expedient acadèmic. Només els alumnes que hagin suspès l'examen de teroria i/o els exàmens de pràctiques de laboratori, podran presentar-se a la prova de recuperació. En cap cas podran presentar-se a la prova de recuperació els alumnes amb un no avaluable a l'expedient.

Si es detecta qualsevol tipus de còpia als exàmens l'assignatura quedarà automàticament suspesa amb una nota de 0.

No es permetrà l'accés a l'aula de les pràctiques de laboratori passats 10 min de l'inici de la classe, i es comptarà com a falta d'assistència no justificada.

Els dos exàmens teòrico-pràctics orals s'enregistraran en audio i/o vídeo per a la seva correcció i posterior revisió. Serà necessari, per poder fer els dos exàmens teòrico-pràctics, tenir el consentiment signat per l'alumne (si és major d'edat) o pels pares/tutors legals (si és menor d'edat). Sense el consentiment firmat l'alumne no podrá fer els dos exàmens teòrico-pràctics i constarà com no avaluable al seu expedient acadèmic

No s'acceptaran com a justificants per les faltes d'assistència documents escrits i/o signats pel propi alumne o pels pares, germans o familiars. Els justificants de les faltes d'assistència s'hauran d'enviar per correu electrònic a Sandra.Torrell@uab.cat, en cas de no haver rebut justificant es considerarà com a falta d'assistència no justificada i descomptarà 0.25punts.

Qualsevol canvi en la situació sanitària derivada de la Covid-19 pot implicar un canvi en l'avaluació del'assignatura


Bibliografia

Gran part d'aquesta bibliografia pot ser consultada en format digital mitjançant el portal de la biblioteca de la UAB.

Gallego T. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Colección Panamericana de fisioterapia. 2007

Alcántara S et al. Fundamentos de fisioterapia. Madrid: Síntesis. 1995

Viel, E. Diagnóstico fisioterápico. Concepción, realización y aplicación en la práctica libre y hospitalaria. Barcelona: Elsevier Masson; 1999

Meadows JT. Diagnóstico diferencial en fisioterapia. Madrid: McGraw-Hill Interamericana 2000

Palmer ML et al. Fundamentos de las técnicas de evaluación músculoesqueléticas. Barcelona: Paidotribo. 2003

Kendall. Músculos: pruebas y funciones. Barcelona: Jims. 1984

Daniel & Worthingham. Técnicas de Balance muscular. 9a. Ed. Madrid: Elsevier Saunders. 2014

Hoppenfeld S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. Mèxic: Manual Moderno. 1979

Daza J. Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Bogotá: Panamericana. 2007

Kaltenborn FM. Fisioterapia manual. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2004

Plaja J. Analgesia por medios físicos. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2003

Rodríguez Martín JM. Electroterapia en fisioterapia. Madrid: Médica Panamericana; 2000

Miangolarra JC. Rehabilitación clínica integral: funcionamiento y discapacidad. Barcelona: Masson; 2003

French S et al. Fisioterapia: un enfoque psicosocial. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2006

OMS. Clasificación internacional del funcionamiento, la discapacidad y de la salud (CIF). Madrid: Ministerio deTrabajo y Asuntos Sociales, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales; 2001

WHO. International Classification of Impairments, Disabilitiesand Handicaps (ICIDH). A manual relating to consecuences os diseases. Ginebra: WHO

Gonzalez M. Usos de la clasificación internacional de deficiencias, discapacidades y minusvalías (CIIDM). Instituto nacional de Servicios Sociales.Perspectivas de rehabilitación internacional. Madrid: Ministerio de

Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Servicios Sociales

Asociación Española de Fisioterapeutas. Reglamento Nacional. Concepto de fisioterapia y de fisioterapeuta. Funciones y código deontológico. Madrid;1992


Programari

Cap


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 101 Català primer quadrimestre matí-mixt