Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
L'assignatura es cursa al primer semestre del primer curs del Grau de Fisioteràpia i forma part del grup de les assignatures de caràcter obligatori.
L'assignatura constitueix part de la base científica necessària del graduat en fisioteràpia i pretén:
- Conèixer l'evolució històrica de les terapèutiques físiques, naturals i complementàries i la seva independència professional en el marc de les ciències biosanitàries. Des d'una perspectiva històricosocial s'ofereixen a l'alumnat els elements crítics que li permetin l'anàlisi i la comprensió de l'estat actual de la Fisioteràpia.
- Mostrar als alumnes les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments d'atenció en fisioteràpia.
- Analitzar i sintetitzar la informació del pacient recollida durant l'anamnesi.
- Realitzar correctament l'enregistrament de dades, la història clínica, el diagnòstic en fisioteràpia així com els principals mètodes i tècniques de tractament.
- Organitzar i planificar el tractament de fisioteràpia en funció dels objectius.
- Elaborar correctament el curs evolutiu i l'informe d'alta del pacient
- Localitzar mitjançant la palpació les diferents estructures múscul esquelètiques del cos humà
- Descriure i realitzar correctament l'avaluació de la força muscular mitjançant el balanç muscular
- Dotar a l'alumne de vocabulari suficient per expressar-se de forma fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant de forma oral com per escrit.
- Ser capaç de resoldre problemes.
Aquesta assignatura es complementa amb altres assignatures bàsiques i obligatòries com l'Anatomia, la Fisiologia i la Biofísica.
PART TEÒRICA (11h)
PROFESSORA: Sandra Torrell (Sandra.Torrell@uab.cat)
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA FISIOTERÀPIA
1.1 Què és la fisioteràpia?
1.2 Fisioteràpia versus rehabilitació
1.3 Marc competencial de la fisioteràpia
1.4 Àmbits d’actuació de la fisioteràpia
TEMA 2. ACTUACIÓ TERAPÈUTICA
2.1 Funció terapèutica
2.2 Agents físics
TEMA 3. PROCÉS D’ATENCIÓ EN FISIOTERÀPIA
3.1 Etapes del PAF
3.2 Metodologia d’actuació
TEMA 4. HISTÒRIA CLÍNICA EN FISIOTERÀPIA
4.1 Concepte d’història clínica
4.2 Apartats de la història clínica:
4.2.1 Anamnesi
4.2.2 Exploració del pacient
- exploració per sistemes
- escales de valoració
- proves complementàries
4.2.3 Diagnòstic en fisioteràpia
- concepte
- objectius
- competències i límits
4.2.4 Tractament de fisioteràpia
- objectius terapèutics
- indicadors de milloria
- establiment del tractament de fisioteràpia
4.2.5 Curs evolutiu
4.2.6 Informe d’alta
PART PRÀCTICA (42h)
PROFESSORS:
Sandra Torrell (Sandra.Torrell@uab.cat)
Eduard Coll del Cura (eduard.coll@uab.cat)
Miriam Herrera Llamas (miriam.herrera@uab.cat)
Ana Lobato Bonilla (ana.lobato@uab.cat)
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES DE BALANÇ MUSCULAR
TEMA 2. BALANÇ MUSCULAR DE LES EXTREMITATS SUPERIORS
2.1 Espatlla
2.2 Colze
2.3 Canell
2.4 Mà i dits
TEMA 3. BALANÇ MUSCULAR DE LES EXTREMITATS INFERIORS
3.1 Maluc
3.2 Genoll
3.3 Turmell
3.4 Peu i dits
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 42,5 | 1,7 | 5, 7, 8, 9, 17, 20, 25, 27 |
TEORIA (TE) | 10 | 0,4 | 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 25, 26, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL, LECTURA D' ARTICLES o INFORMES D'INTERÈS | 90 | 3,6 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 26 |
L'assignatura es basa en classes teòriques i pràctiques presencials
L' ASSISTÈNCIA a les PLAB és OBLIGATÒRIA
NO està permès l' ÚS dels TELÈFONS MÒBILS, SMARTWATCHES, AURICULARS ni altres APARELLS ELECTRÒNICS durant les classes teòriques i de PLAB, ni durant els exàmens. Els dossiers de les PLAB s'hauran de portar impressos en paper.
NO està permès fer FOTOGRAFIES NI GRAVACIONS durant les CLASSES. Tot el material està sotmès a drets d'autor i estarà penjat al campus virtual. Fer negoci amb el material penjat al campus virtual implicarà automàticament suspendre l'assignatura i serà decissió del professor si pren mesures legals contra l'alumne mitjançant els serveis jurídics de la UAB.
No es permetrà l'accés a l'aula de les pràctiques de laboratori passats 10 min de l'inici de la classe, i es comptarà com a falta d'assistència no justificada.
És OBLIGATORI assitir a les PLAB amb la indumentària adequada (biquini, talla, tovallola o pareo gran, llapis d'ulls, tovalloletes desmaquillants o similars)
És IMPRESCINDIBLE cuidar la HIGIENE CORPORAL.
NO es permetrà realitzar les PLAB amb rellotges, anells, pulseres, arrecades... o qualsevol altre element que pugui anar en detriment de la comoditat i seguretat de l'alumnat durant l'execució de les maniobres de fisioteràpia. L'alumne haurà d'assistir a les PLAB amb el cabelrecollit, ungles curtes i sense pintar
Un COMPORTAMENT INADEQUAT de l'alumne durant les classes, que pugui suposar una molèstia al professor o als altres alumnes dóna dret al professor a expulsar l'alumne de l'aula. Cada expulsió serà tractada com una falta d'assistència no justificada i es descomptaran 0.25punt de l'examen
NO es pot MENJAR NI BEURE durant les classes
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
PROVA OBJECTIVA DE SELECCIÓ D' ÍTEMS D'ELECCIÓ MÚLTIPLE | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
PROVES ORALS ESTRUCTURADES | 80% | 5,5 | 0,22 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28 |
L'avaluació de la part teòrica de l'assignatura equival a 2 punts (sobre 10) de la nota global de l'assignatura i s'efectuarà per mitjà d'un examen tipus test de 20 preguntes verdader/fals amb 1 única resposta correcta i amb una penalització d'una pregunta correcta per cada resposta errònia. Serà necessari una nota mínima superior o igual a 5 a l'examen per tal de fer mitjana amb les pràctiques de laboratori.
L'avaluació de les pràctiques de laboratori equival a 8 punts (sobre 10) de la nota global de l'assignatura. S'efectuarà per mitjà de dos exàmens parcials teòrico-pràctics orals. Cada parcial equival a 4 punts (sobre 10) de la nota global de l'assignatura. Serà necessari una nota mínima superior o igual a 5 a cada un dels parcials de les pràctiques de laboratori per tal de fer mitjana amb l'examen de la part teòrica. L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. Cada falta d'assistència descomptarà 0.25 punts.
La puntuació final serà el sumatori dels punts obtinguts: avaluació dels coneixements teòrics (20%) i de l'avaluació de les pràctiques de laboratori (80%). Serà necessari una nota final superior o igual a 5 per tal d'aprovar l'assignatura.
Es donarà la qualificació de Matrícula d'honor a aquell/s alumnes que obtinguin una nota de 10 a cada un dels parcials
Els alumnes que no es presentin a alguna de les 3 proves d'avaluació tindran un no avaluable en el seu expedient acadèmic. Només els alumnes que hagin suspès l'examen de teroria i/o els exàmens de pràctiques de laboratori, podran presentar-se a la prova de recuperació. En cap cas podran presentar-se a la prova de recuperació els alumnes amb un no avaluable a l'expedient.
Si es detecta qualsevol tipus de còpia als exàmens l'assignatura quedarà automàticament suspesa amb una nota de 0.
No es permetrà l'accés a l'aula de les pràctiques de laboratori passats 10 min de l'inici de la classe, i es comptarà com a falta d'assistència no justificada.
Els dos exàmens teòrico-pràctics orals s'enregistraran en audio i/o vídeo per a la seva correcció i posterior revisió. Serà necessari, per poder fer els dos exàmens teòrico-pràctics, tenir el consentiment signat per l'alumne (si és major d'edat) o pels pares/tutors legals (si és menor d'edat). Sense el consentiment firmat l'alumne no podrá fer els dos exàmens teòrico-pràctics i constarà com no avaluable al seu expedient acadèmic
No s'acceptaran com a justificants per les faltes d'assistència documents escrits i/o signats pel propi alumne o pels pares, germans o familiars. Els justificants de les faltes d'assistència s'hauran d'enviar per correu electrònic a Sandra.Torrell@uab.cat, en cas de no haver rebut justificant es considerarà com a falta d'assistència no justificada i descomptarà 0.25punts.
Qualsevol canvi en la situació sanitària derivada de la Covid-19 pot implicar un canvi en l'avaluació del'assignatura
Gran part d'aquesta bibliografia pot ser consultada en format digital mitjançant el portal de la biblioteca de la UAB.
Gallego T. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Madrid: Editorial Médica Panamericana. Colección Panamericana de fisioterapia. 2007
Alcántara S et al. Fundamentos de fisioterapia. Madrid: Síntesis. 1995
Viel, E. Diagnóstico fisioterápico. Concepción, realización y aplicación en la práctica libre y hospitalaria. Barcelona: Elsevier Masson; 1999
Meadows JT. Diagnóstico diferencial en fisioterapia. Madrid: McGraw-Hill Interamericana 2000
Palmer ML et al. Fundamentos de las técnicas de evaluación músculoesqueléticas. Barcelona: Paidotribo. 2003
Kendall. Músculos: pruebas y funciones. Barcelona: Jims. 1984
Daniel & Worthingham. Técnicas de Balance muscular. 9a. Ed. Madrid: Elsevier Saunders. 2014
Hoppenfeld S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. Mèxic: Manual Moderno. 1979
Daza J. Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Bogotá: Panamericana. 2007
Kaltenborn FM. Fisioterapia manual. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2004
Plaja J. Analgesia por medios físicos. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2003
Rodríguez Martín JM. Electroterapia en fisioterapia. Madrid: Médica Panamericana; 2000
Miangolarra JC. Rehabilitación clínica integral: funcionamiento y discapacidad. Barcelona: Masson; 2003
French S et al. Fisioterapia: un enfoque psicosocial. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2006
OMS. Clasificación internacional del funcionamiento, la discapacidad y de la salud (CIF). Madrid: Ministerio deTrabajo y Asuntos Sociales, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales; 2001
WHO. International Classification of Impairments, Disabilitiesand Handicaps (ICIDH). A manual relating to consecuences os diseases. Ginebra: WHO
Gonzalez M. Usos de la clasificación internacional de deficiencias, discapacidades y minusvalías (CIIDM). Instituto nacional de Servicios Sociales.Perspectivas de rehabilitación internacional. Madrid: Ministerio de
Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Servicios Sociales
Asociación Española de Fisioterapeutas. Reglamento Nacional. Concepto de fisioterapia y de fisioterapeuta. Funciones y código deontológico. Madrid;1992
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |