Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura es cursa a partir de segon curs i és aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Biologia Cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular, Anatomia i Fisiologia. És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal.
L'estudiant adquirirà el compromís, mitjançant la signatura d'un document de confidencialitat específic, de preservar la confidencialitat i secret professional de la informació i de les dades i/o imatges que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
En els CAP de l'Institut Català de la Salut existeix la normativa OBLIGATORIA de que el primer dia de la seva incorporació a les pràctiques, l'estudiant ha de portar un exemplar del certificat com que no constar en el registre de delictes sexuals del Ministeri de Justícia. Aquest certificat l'ha de demanar l'estudiant DOS SETMANES abans de forma personalitzada al Ministeri de Justícia, normalment, disponible via online a la web del propi Ministeri de Justícia.
El responsables tècnics de gestió del CAP el proveirà d'altre material de protecció que és necessiti per les seves pràctiques. El mateix Tècnic de Gestió o referent docent del CAP el farà arribar al correu electrònic que subministri l'estudiant les normes de seguretat que ha publicat el Servei de Prevenció de Riscos Laborals de l'àmbit del CAP de l'Institut Català de la Salut.
Es tracta d'una assignatura optativa que es pot cursar a partir del segon curs i que té com a objectiu general que l'estudiant es familiaritzi amb la pràctica professional al primer nivell assistencial (L'ATENCIÓ PRIMÀRIA DE SALUT) en context real amb Metges de Família, Pediatres i d'altres especialistes, incorporats a les activitats d'un Centre d'Atenció Primària (CAP) o un centre Sòcio-Sanitari o equip de recerca acreditat orientat a l’Atenció Primària, realitzant tasques pròpies de forma supervisada. Les estades de pràctiques es poden realitzar en l'àmbit de totes les unitats docents i CAP o dispositius d'atenció primària o socio-sanitaris vinculats i disponibles per cada curs.
La llista de CAP estarà accessible pels alumnes matriculats.
Lloc on es desenvolupa l'assignatura: Centre d'Atenció Primària (CAP) o equip de recerca acreditat i orientat a l’Atenció Primària
L'estudiant pot escollir en quin Centre d'Atenció Primària es vol incorporar, sempre en funció de la disponibilitat que s'actualitza per cada edició del curs acadèmic.
Es contemplen diversos contextos:
Àrea clínica
Pràctiques en serveis de l'àrea de medicina de família i pediatria de l’àmbit de l’atenció primària. Durant la pràctica l'alumne observarà:
- Aspectes generals de la relació clínica i dels conceptes de salut i malaltia.
- Metodologia assistencial en l'entorn de l'Atenció Primària.
- Els aspectes bàsics de l'entrevista clínica i els diferents models d'entrevista adaptats a situacions especifiques.
- Etiologia, fisiopatologia, semiologia i propedèutica clínica, grans síndromes i manifestacions de les malalties prevalents,
- Procediments diagnòstics i terapèutics de les malalties més freqüents
- Exploració Funcional dels diferents aparells i sistemes.
- Utilització de les tècniques pròpies del Centre o Servei.
- Acte quirúrgic. Control de les conseqüències de la cirurgia.
La vivència clínica es completarà amb l'assistència i participació a les sessions clíniques assistencials, sessions de formació continuada específiques, o d'altres que el CAP o centre tingui programades.
Integració en una línia de recerca
L'alumne es podrà integrar en línies i equips de recerca per tal de familiaritzar-se en els sistemes de recuperació de la informació, les tasques de recerca de documents científics i mèdics i en el maneig de les bases de dades biomèdiques.
Durant l'estada programada, l'alumne registrarà les vivències clíniques més significatives i resumirà en un document "tipus porfoli" el contingut de les sessions en les que ha participat. Aquesta documentació serà lliurada al final de la estada al tutor de la mateixa i constituirà la base de la seva avaluació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 56,25 | 2,25 | 7, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 22, 23, 24, 26 |
Qualsevol reprogramació de la recuperació de l’assistència obligatòria al 100% per imprevistos és donarà preferència a la disponibilitat d’espais assistencials oferts pels referents del CAP.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classe i seminaris | 100 % | 3,75 | 0,15 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Els alumnes matriculats en aquesta assignatura rebran informació prèvia a l’UD CMB i les activitats es realitzaran en els Centres d’Atenció Primària (CAP) coordinats i acordats per cada edició de curs acadèmic.
El tutor del CAP farà una avaluació observacional de 5 conceptes sobre l'aprenentatge i actituds de l'alumne i 3 valoracions sobre progressió d'habilitats durant l'estada al CAP (en base als 8 conceptes i la suma de 25 punts màxim) amb una valoració especial per la valoració de la possible excel·lència. El responsable de l'assignatura supervisarà aquestes notes i en els casos dubtosos podrà demanar als alumnes una prova pràctica.
Per superar l'assignatura l'alumne ha d'haver assistit com a mínim a un 95% de les activitats programades als CAP assignats pels responsables del curs i tenir una avaluació positiva mínima del tutor de 14 punts sobre els 25 punts totals.
Les opcions a l’obtenció de l’excel·lència (matricula d’honor) dependran de:
1) Obtenció de la màxima nota en els dos apartats (assistència i valoració del tutor/a),
2) Tenir la menció d’excel·lència
3) La disponibilitat autoritzada en funció del nombre de matriculacions.
La coordinació de l’assignatura es reserva la possibilitat de demanar un treball de recerca sobre les matèries de l’assignatura per aquests possibles casos.
Els estudiants que no tinguin acreditat el 95% de les activitats programades als CAP seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Consultar la bibliografia:.
INFORMACIÓ GENERAL SOBRE AP
http://www.fmed.uba.ar/depto/medfam/bibliografia/Martin-Zurro.pdf
Martin Zurro A, Cano Pérez JF. Compendio de Atención Primaria: Conceptos, organización y práctica clínica. 3rd ed. Barcelona: Elsevier S; 2008. eBook ISBN: 9788480865142.
Cites i referencies bibliogràfiques:
http://www.metodo.uab.cat/docs/Requisitos_de_Uniformidad.pdf
http://ddd.uab.cat/pub/guibib/60727/modelvancouver_a2010-2.pdf
http://www.nlm.nih.gov/bsd/uniform_requirements.html
GUIA DE BONES PRACTICA EN RECERCA
IDIAP
http://www.idiapjgol.org/images/stories/Difusio/Publicacions_IDIAP/guia_bones_practiques_2010.pdf
REFORMA DE L'ATENCIO PRIMARIA A ESPANYA
http://www.gacetasanitaria.org/index.php?p=watermark&idApp=WGSE&piiItem=S0213911111002470&origen=gacetasanitaria&web=gacetasanitaria&urlApp=http://www.gacetasanitaria.org&estadoItem=S300&idiomaItem=es
http://www.elsevier.es/es-revista-revista-administracion-sanitaria-siglo-xxi-261-articulo-la-coordinacion-entre-atencion-primaria-13091843
No cal programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.