Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502444 Química | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit.
Es recomana, però, una certa familiaritat amb l'entorn informàtic donat que moltes de les activitats es faran virtualment via l’aula Moodle i el campus virtual: Programes de tractament de textos matemàtics, creació de gràfics, generació de documents en PDF etc.
Aquesta assignatura s’imparteix simultàniament com a assignatura de primer curs (obligatòria) en els graus de Matemàtiques i , Física i com assignatura de quart curs (optativa) en els graus de Química, Ciències Ambientals, Matemàtica Computacional i Analítica de Dades, Nanociència i Nantecnologia (de la facultat de Ciències) i en els graus de Biologia, Microbiologia i Genètica (de la facultat de Biociències) .
Els objectius formatius són els mateixos, però hi haurà aspectes de l’assignatura (tipologia dels treballs, avaluacions...) que podran ser diferents segons el curs (primer o quart) i grau de l’estudiant.
Objectius formatius:
L´assignatura està estructurada al voltant d´una sèrie d´11 conferències en diferents matèries impartides per especialistes de cada camp. El curs proposa fer algunes entregues sobre temes escollits. Aquestes tasques permeten elaborar aplicacions i il·lustracions senzilles, però rellevants, en aquestes matèries.
L'alumnat del grau de química segueix una versió reduïda de 3 ECTS (del total de 6 ECTS). Les activitats avaluables per tant estan reduïdes en la proporció corresponent, és a dir, l'alumnat haurà de realitzar les activitats d'aproximadament la meitat curs d'acord amb les preferències pròpies. Naturalment, es podrà participar en totes les altres activitats si així ho desitgen (però sense avaluables).
Els temes del curs són:
Perspectiva de gènere
L'elenc de ponents és deliberadament equilibrat com a gènere amb una proporció de ponents femenines per sobre del 45%. A més, dues de les conferències analitzen directament el rol de les dones en ciència.
Sostenibilitat
Al menys dues de les conferències se centren en la problemàtica de canvi climàtic i sostenibilitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències | 12 | 0,48 | 5, 6, 7, 9 |
Seminaris | 12 | 0,48 | 2, 6, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Portafolis | 5 | 0,2 | 1, 4, 5, 8, 9 |
Treball final | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 12 | 0,48 | 1, 4, 7, 8, 9 |
L'alumnat del grau de química (assignatura de 3 ECTS) haurà de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponent essencialment a la meitat del curs (a triar). Detalls específics a la secció d'avaluació. Per defecte, se suposa que lalumnat del grau de química fa un seguiment no presencial de lassignatura sobre els aspectes que es detallen a l'partat d'avaluació.
Activitats d'aprenentatge presencials
Activitats d'aprenentatge supervisades
Activitats d'aprenentatge autònomes
L'alumne haurà de consultar bibliografia (llibres, revistes científiques) i fer recerques d'informació via internet per tal de poder fer les tasques que se li demanaran en el portafolis de l’estudiant i el treball final. Hi programades diverses tutories al llarg del curs per tal que els estudiants puguin contactar amb els professors de l’assignatura per resoldre dubtes i fer un seguiment de la confecció del portafolis i del treball final. Els assistents també rebran formació i ajuda sobre recursos TIC per a la redacció de textos científics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Portafolis | 0,35 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8, 9 |
Proves objectives individuals | 0,2 | 0 | 0 | 5, 7, 9 |
Treball final | 0,45 | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10 |
L'alumnat del grau de química (assignatura de 3 ECTS) es considera no presencial per defecte i hauran de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponents bàsicament a la meitat del curs.
Específicament:
El detalls d'aquestes activitats es decriuen a continuació
Hi ha tres tipologies d’activitats d’avaluació:
A) Proves objectives curtes individuals (20% de la nota final).
Són proves tipus test que valoraran el grau d’atenció i comprensió de la matèria. Els/les alumnes no presencials hauran de seguir les conferències via les gravacions i materials del Campus Virtual i realitzar un test específic sobre les mateixes per l’aula Moodle. L'alumnat de Química haurà de seguir al menys 6 conferències i respondre els tests corresponents. La no realització de dos tests o més comportarà automàticament la qualificació de “no presentat”, és a dir, cal realitzar al menys 4 tests.
B) Portafolis de l’estudiant (35% de la nota final).
L’estudiant haurà de portar actualitzat unportafolis virtual a l’aula Moodle, on s’hi recolliran els lliuraments dels exercicis i activitats obligatòries que li seran proposades al llarg del curs. També s’hi recollirà una selecció de materials que deixi constància de la seva implicació en les sessions de discussió de les conferències, on s’hi reflecteixin les seves opinions personals i recerques pròpies. Depenent del tipus d’exercici proposat, es valoraran competències transversals com ara el pensament crític, l’aprenentatge autònom, la capacitat d’anàlisi isíntesi, etc. i podran ser diferents per alumnes de primer i de quart curs, adaptant-se al seu nivell d’estudis.
C) Treball final (45% de la nota final)
Cada estudiant haurà de participar en la confecció d’un treball final, elaborat obligatòriament en grups de entre tres i quatre estudiants, a escollir entre els que li seran proposats pels professors de les diferents sessions. Aquest treball s’haurà d’entregar per escrit (per via telemàtica) dins dels terminis marcats i haurà d’ajustar-se a les característiques formals i de contingut d’un treball científic, acomplint els criteris que s’exposaran a l’inici del curs en una sessió informativa específica. En el cas dels alumnes de quart curs de química, aquest treball haurà de ser redactat en anglès i no es podrà realitzar sobre els temes directament relacionats amb el grau que l’alumne estigui cursant.
A final del curs es faran diverses sessions públiques de presentacions, en datesque seran anunciades en el calendari de sessions. En cada presentació hi intervindran obligatòriament tots els membres del grup. L’avaluació la farà un comitè de professors on es valorarà la qualitat de lla presentació, la capacitat de comunicació i organització, etc. En la mesura possible, els horaris de presentacions tindran en compte els lligams d'horaris per tal de que tots els alumnes (presencialsi no presencials) puguin fer la presentació, que és estrictament obligatòria. Per alumnes a l'estranger es considerarà la posibilitat de fer la seva part de la presentació per videoconferència.
En qualsevol cas, és obligació de l'alumnat reservar-se les dates de presentació, que seran conegudes a l'inici del curs, per a poder exposar el treball. En cas d'incomptabilitat s'haurà d'avisar a l'equip de l'assignatura amb suficient antelació per facilitar fer adjustaments.
La qualificació del treball final tindrà en compte tant el text lliurat com la presentació i la nota no podrà ser inferior a 4 per a poder superar el curs. En cas de no superar aquesta nota, es podrà suggerir (però no necessàriamente) una modificació del treball.
Eines d'intel·ligència artificial. Naturalment no estan prohibides per la realització del treball, però si que es penalitzarà un ús excessiu de la IA, si hi ha errors greus o si per exemple el estil i lenguatge del treball escrit s'allunya molt del estil i lenguatge utilitazat en la presentació oral.
Avaluació única:
L'avaluació única per aquesta assignatura està en certa manera inclosa en la seva estructura, doncs totes les activitats (excepte la presentació deltreball final) es poden fer de forma remota amb flexibilitat horària. En cas de incompatibilitat severaes podrà consultar amb l'equip de l'assignatura per tal d'adaptar els lliuraments.
La bibliografia de cada tema concret es donarà a la sessió complementaria o de seminari de la conferència corresponent.
Les transparències de les conferencies es disposaran al campus Virtual.
Pel tema de la redacció d'articles científics veure (per exemple):Cargill, Margaret and O'Connior, Patrick. Writing scientific research articles: strategy ans steps. Wiley-Blackwell, 2009
No es necessita programari específic per a seguir l'assignatura. Ës convenient estar familiaritzat amb editors de texts avançats com LaTeX per a l'elaboració del treball final sobre alguns temes del curs.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 5 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 6 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 7 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 8 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 9 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 10 | Anglès | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | anual | matí-mixt |