Logo UAB

Seguretat laboral

Codi: 104044 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Manuel Del Pino Santiago
Correu electrònic:
manuel.delpino@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits


Objectius

Objectius Formatius

Conèixer els principals agents materials així com els riscos derivats de la seva utilització.

Conèixer les principals mesures preventives per eliminar o controlar els riscos.

Conèixer la importància de la investigació d'accidents i com portar a terme la mateixa.

Conèixer les diferències entre un pla d’emergències i un pla d’autoprotecció i poder elaborar les consignes bàsiques d’emergència per a un centre/activitat.

Conèixer per a cada temàtica la normativa preventiva bàsica de referència


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  3. Aplicar els sistemes de responsabilitat i els models de gestió propis dels models de gestió de prevenció de riscos laborals.
  4. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Identificar els factors de riscos laborals més habituals.
  8. Implementar i avaluar el pla de prevenció de riscos laborals en una organització.
  9. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  10. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  15. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  16. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

Introducció. Condicions de treball i Salut.

Tipologia de riscos.

Accidents/Incidents.

Investigació d’accidents/incidents.

Anàlisi de risc. Avaluació del risc.

Seguiment mesures correctores.

Anàlisi, avaluació i control del risc. Espais de treball

Anàlisi, avaluació i control del risc.  Codi Tècnic de l’Edificació

Plans d’emergència i autoprotecció

Anàlisi, avaluació i control del risc.  Seguretat de producte (màquines i equips de treball).

Resguards i dispositius.

Equips de protecció individual.

Senyalització

Anàlisi, avaluació i control del risc. Altres equips de treball

Equips mòbils i equips d’aixecament de càrregues.

Instal·lacions.

Bastides i Escales Manuals

Emmagatzematge

Incendis-Explosions


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació i Classes 16 0,64
Tipus: Supervisades      
Prova d'avaluació continuada I i II 24 0,96
Tipus: Autònomes      
Autònoma 110 4,4

 

Llengua de docència: Castellà

La formació es basarà principalment en la lectura del manual de l'assignatura.
Aquest serà el document bàsic per poder superar-lo.
No obstant això, una sèrie de documents de referència es presentarà com a lectura complementària durant l'assignatura.
 
 

Es important mencionar que les videoclasses tenen com a principal objetiu resoldre els dubtes relatius al temari, per tant es imprescindible una preparació dels temes abans de cada sessió

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova Final d'Avaluació Continuada 50% 0 0 3, 1, 4, 2, 6, 7, 8, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 15
Proves d'avaluació continuada 50 % 0 0 3, 1, 4, 2, 6, 7, 8, 9, 5, 13, 14, 12, 11, 10, 16, 15

 

AVALUACIÓ CONTINUADA

Es realitzaran quatre PACs individuals corresponents als temes estudiats en l'assignatura.


Cada PAC té un pes del 12.5% respecte a la nota final de l'assignatura.

 

El 50% restant correspon a l'examen teòric.


L'examen fa mitjana amb l'avaluació continuada amb independència de la nota obtinguda  a partir de 3.


La mitjana total ponderada haurà de ser de 5 punts o superior per a poder aprovar.



AVALUACIÓ ÚNICA

Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura amb una part teòrica i una part pràctica.

La data per a aquesta prova i el lliurament del treball de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

AVALUACIÓ DE L'ALUMNAT EN SEGONA CONVOCATÒRIA O MÉS

L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula Moodle.


EXAMEN DE RECUPERACIÓ


L'alumne que no superi l'assignatura, que no arribi a 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts en els dos apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final.
En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de l'assignatura que no s'hagin superat en l'avaluació continuada.
En el cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l'examen.

 

NO AVALUABLE

“L'alumne que no hagi realitzat com a mínim dues terceres parts de les proves qualificables de l'assignatura.

 



CANVI DE DATA D'UNA PROVA O EXAMEN


L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai Moodle de Tutorització EPSI.
Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a coordinació del Grau.

REVISIÓ


En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.

ALTRES CONSIDERACIONS


Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.


Bibliografia

BIBLIOGRÀFIA COMPLEMENTÀRIA

 

 

 

Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, Web del Ministerio de Empleo y Seguridad Social, recuperat juliol 2012 a: http://www.insht.es/portal/site/Insht/

 

 


Programari

Aquesta assigantura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre tarda