Logo UAB

Investigació privada

Codi: 104038 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Antonio Lozano Morcillo
Correu electrònic:
joseantonio.lozano@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits


Objectius

L' objectiu de l' assignatura és dotar dels coneixements teòrics i pràctics, emmarcats en la formació específica del detectiu privat, en àrees de coneixement que són pròpies del seu exercici professional. En aquest sentit es desenvoluparan els coneixements teòrics en els quals es fonamenten les funcions i competències dels detectius privats, es determinarà la seva aplicació pràctica en l' àmbit professional i s' argumentarà el desenvolupament i contingut dels informes que es deriven de les investigacions realitzades.

Els objectius formatius generals de la signatura es concreten:

- Perfeccionament de la capacitat d' aprenentatge, de la capacitat d' anàlisi i d' aplicació dels coneixements a la pràctica.

- Desenvolupament de la capacitat creativa i emprenedora: capacitat de formular, dissenyar i gestionar projectes, capacitat de recerca i tractament de la informació i de la capacitat per assimilar nous coneixements.

- Ser capaç d' analitzar, sintetitzar i seleccionar la informació essencial per al desenvolupament tècnic de casos específics i conèixer la seva influència i transcendència en la seguretat i en la recerca.

 - Assimilar el contingut teòric i pràctic d' aquelles comeses professionals més transcendents i d ' actualitat que es relacionen directament amb la professió del detectiu privat.

 - Conèixer quina rellevància tenen els temes tractats en la recerca operativa i ser capaç de delimitar la forma d' actuar conforme a la legislació específica de cada matèria.

 Desenvolupament de capacitat crítica i autocrítica i de la capacitat per mostrar actituds coherents d' acord amb els conceptes ètics i deontològics.

 

 

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Aplicar la normativa legal inherent al sector de la prevenció i la seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Gestionar eficientment els recursos humans.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar la normativa a l'exercici professional de la seguretat privada i la recerca privada.
  6. Diagnosticar la situació de la seguretat integral en empreses i en organitzacions.
  7. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  9. Gestionar col·laborativament els plans de seguretat privada.
  10. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  13. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  14. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  15. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  18. Seleccionar els recursos mínims per a la gestió eficient de riscos.
  19. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  20. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

 El contingut de l' assignatura tractarà sobre les funcions dels detectius en l' àmbit de la recerca privada; tècniques, eines i fonts d' informació utilitzades en l' exercici de la professió, atenent la normativa vigent. Noves tendències en el món de la recerca privada.

 Bloc 1: Funcions del Detectiu. Marc legal. 

Bloc 2: Metodologia i fonts d' informació. 

Bloc 3: Competències professionals. Àrees de recerca. 

Bloc 4: Tècniques OSINT en l' àmbit de la recerca privada. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 3, 4, 5, 2, 6, 10, 7, 16, 17, 15, 14, 13, 20
Classes magistrals amb suport de TIC, participació activa dels estudiants. 6 0,24 3, 4, 5, 2, 6, 10, 11, 16, 19
Tipus: Supervisades      
pràctiques 24 0,96 3, 5, 1, 2, 6, 8, 10, 11, 12, 7, 18, 16, 17, 9, 20, 19
Tipus: Autònomes      
Estudi del material i realització de les pràctiques 116 4,64 4, 2, 10, 18, 16, 15, 14, 13

Amb l'objectiu d'assolir els objectius d'aprenentatge descrits en aquesta Guia desenvoluparem una metodologia que combini l'estudi individual, i la realització de casos pràctics, a més de les classes on el professor esbossi els principals punts de cada tema.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 50% 0 0 3, 4, 5, 1, 2, 10, 11, 16, 17, 15, 14, 13, 20
Treballs teòric-pràctics 50% 0 0 3, 4, 5, 1, 2, 6, 8, 10, 11, 12, 7, 18, 16, 17, 15, 14, 13, 9, 20, 19

L'alumnat realitzarà dues proves d'avaluació continuada (PAC) que lliurarà a través de l'aula moodle.

L'alumnat realitzarà una avaluació mitjançant prova escrita presencial sobre la matèria tractada que tindrà lloc en la data programada a l'Escola. Està prova podrà ser oral a criteri del professor.

Reavaluació:

En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada en l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació han de presentar la petició emplenant el document que trobareu a l'espai Moodle de Tutorització EPSI.

Plagi:

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificaciófinal d'aquesta assignatura serà 0 ". Les proves / exàmens podran ser escrits i / o orals a criteriodel professorat.

Alumnes que tornen a cursar l’assignatura:

En lo relatiu a aquells alumnes que han de tornar a cursar l’assignatura, cal subratyar que la metodología avaluativa es la mateixa que per la resta d’alumnes

 

Avaluació única: Els estudiants que optin per l'avaluació única faran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura, tant teòric com pràctic. La data per a aquesta prova serà la mateixa programada a l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada. L'alumnat que es vulgui acollir a l'avaluació única ho haurà de sol·licitar dins del termini oficial establert per fer-ho. En cas que no ho fes, perdrà l'oportunitat d'avaluació única. S'aplica el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

 


Bibliografia

Es facilitarà les lectures recomanades i obligatòries al llarg del semestre.

Basic bibliography:

ANTONIO V SEMPERA, “Detectives en las relacioneslaborales.” Ed. Lefebvre. ISBN: 978-84-15911-97-5

EDUARDO E. TALÉNS VISCONTI Y Ma ÁNGELES VALLS GENOVARD, La actividad de los detectives privados en el ámbito laboral. Ed. Bosch , ISBN: 978-84-9090-456-5

JOSE LUIS IBAÑEZ, Todo lo oye, todo lo ve, todo lo sabe. Ed. Espasa.

MARI ANGELES VALLS GENOVARD, La prueba de detective privado en los procesos de familia, Ed. Bosch ISBN: 978-84-9090-737-5

JOSE MANUEL FERRO VEIGA, Investigación del fraude interno y externo en el ámbito corporativo e institucional. Ed. Liber Factory. ISBN: 978-84-9949-044-1

 


Programari

Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'Office 365

Einas OSINT


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda