Logo UAB

Models sectorials de risc

Codi: 104008 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rodriguez Lumbiarres
Correu electrònic:
jordi.rodriguez.lumbiarres@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no te prerequisits


Objectius

• Adquirir, manejar i aprofundir concepte de risc de l'especialitat de la seguretat, risc ergonòmic, risc psicosocial i risc higiènic i dels seus respectius models de caràcter sectorial des d'una perspectiva tècnica i jurídica-pericial.
• Desenvolupar el raonament i anàlisi crítica de l'alumne que li permeti avaluar els riscos segons el sector.
• Analitzar i adequar de forma eficient les estratègies d'anàlisi de riscos utilitzant models de risc segons el sector que correspongui.
• Dissenyar línies d'acció i actuació que permetin la planificació d'estratègies per a la prevenció de riscos dins l'àmbit laboral.
• Desenvolupar i aplicar els coneixements i habilitats adquirides en la teoria i en les pràctiques a casos reals concrets.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Treballar i aprendre de forma autònoma.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Aplicar una visió preventiva a l'àmbit de la seguretat.
  4. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  5. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  6. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  7. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  8. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  9. Identificar, desenvolupar o adquirir, i mantenir els principals recursos necessaris per donar resposta a les necessitats tàctiques i operatives inherents al sector de la prevenció i la seguretat integral.
  10. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  15. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  16. Treballar i aprendre de manera autònoma.
  17. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

Unitat Didàctica 1
INTRODUCCIÓ ALS MODELS SECTORIALS DE RISCOS
1. Introducció
1.1 Els sectors econòmics i l'accidentalitat associada.
1.2 La regulació en Prevenció de Riscos Laborals
1.3 La importància de la normativa tècnica en la identificació i avaluació del risc (normes ISO, EN, UNE, ...) i dels criteris del INSSBT (Guies Tècniques i Notes Tècniques de Prevenció)
1.4. Les guies i protocols privats sectorials.
1.5. Exigències específiques sectorials d'avaluacions de risc
Unitat Didàctica 2
MODELS D'AVALUACIÓ DE RISC APLICABLES ALS SECTORS
2.1.Modelo general d'avaluació dels riscos laborals
2.1 El Pla de Prevenció
2.2.La Avaluació General de Riscos (EGR)
2.2.Estructuración dels mètodes de d'avaluació de riscos
2.2.1.Métodos simplificats d'avaluació de riscos
2.2.2.Métodos complexos d'avaluació de riscos. (I la seva vinculació a la Seguretat Industrial)
2.2.3.Métodos complexos d'avaluació de riscos laborals específics: Higiene industrial, Ergonomia i Psicosociologia Aplicada
Unitat Didàctica 3
SECTOR PRIMARI O AGROPECUARI
3.1 La mineria
3.2 La pesca
3.3.La agricultura
3.4.La ramaderia
Unitat Didàctica 4
SECTOR SECUNDARI O INDUSTRIAL
4.1.La construcció
4.2.La indústria química
4.3.La indústria siderúrgica i metal·lúrgica
4.4.La indústria manufacturera
4.4 La indústria alimentària
4.5.Les arts gràfiques
4.6.La indústria tèxtil (i del calçat)
Unitat Didàctica 5
SECTOR TERCIARI O DE SERVEIS
5.1.La hostaleria i el turisme
5.2.El comerç
5.3.Administración i oficines
5.4.La neteja
5.5.La docència
5.5.Otros riscos del sector serveis, transport, ...


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes amb suport TIC i Avaluació 16 0,64 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització el treball pràctic i teòric (sessions Webex i Fòrums). Resolució de dubtes. Seguiment dels exercicis; Atenció a l'Aula Moodle 24 0,96 2, 4, 8, 6, 17, 16, 15
Tipus: Autònomes      
Resolució de casos pràctics. Realització de treballs. Estudi personal 110 4,4 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15

Llengua de docència: Espanyol.

Tenint en compte que la modalitat d'aquest ensenyament és a distància (on line), la metodologia docent estarà composta del següent conjunt d'activitats:

Disponibilitat al web (aula Moodle) de les unitats formatives que contenen el contingut bàsic de la matèria a treballar.

Desenvolupar en l'assignatura.

Aquestes unitats en pdf., Contenen enllaços a documents (d'accés lliure) consultables a la xarxa i que faciliten informació addicional a l'alumne sobre el contingut de l'assignatura.

Seguiment amb suport TIC

Vídeo Classes programades en el calendari.

Proves d'Avaluació Continuada - 3 PAC's

Prova d'Avaluació Escrita presencial que tindrà lloc presencialment a l'Escola En la data marcada en el calendari del segon semestre.

Participació de l'alumne en debats en els fòrums, sobre la base de casos o problemes presentats, en els quals pugui aplicar els coneixements adquirits al llarg del desenvolupament de l'assignatura.

S'utilitzarà habitualment la plataforma de l'Aula Virtual de la UAB per al contacte ordinari amb els alumnes, revisió d'apunts, presentació i lliurament de treballs d'avaluació contínua

Les tutories amb el professorat es concertaran per correu electrònic

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita presencial d'Avaluació Contínua 50% 0 0 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 17, 16, 15
Proves d'Avaluació Continuada teoricopràctiques individuals 30% 0 0 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15
Treball específic preferiblement en grup, que desenvolupa un aspecte específic del contingut de les unitats. 20% 0 0 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15

Avaluació Continuada

L'alumnat realitzarà tres proves d'avaluació continuada (PAC) que lliurarà a través de l'aula *Moodle.

L'alumnat realitzarà una avaluació final mitjançant prova escrita sobre la matèria tractada en la data marcada en el calendari del segon semestre.

Per a aprovar l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua, la mitjana de les PAC i la Prova Escrita d'Avaluació Continuada ha de ser de 5 punts.

En cas de no lliurar alguna de les PAC, o no participar en els fòrums, l'avaluació contínua es considerarà com no avaluable.

Avaluació única

L'alumnat que opti per l'avaluació única realitzarà una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran i/o s'avaluaran de les *PECs de l'assignatura (50%)

La data per a aquesta prova i el lliurament del treball de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

Avaluació de l'alumnat en segona convocatòria o més

L'alumnat que repeteixi l'assignatura ha de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula *Moodle.

Examen de Recuperació

En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada en l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa.

Per a participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.

Canvi de data d'una prova o examen

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai *Moodle de Tutorització *EPSI.

Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a Coordinació del Grau

Revisió

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.

Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.

Consultar la Normativa d'Avaluació de la *EPSI.

 

Altres consideracions - Plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.

Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.


Bibliografia

ALONSO GARCÍA, Ángel. (1988) Conceptos de organización industrial. 1ª Edición. Marcombo. Barcelona

CALATAYUD SARTHOU, A. et al. Evaluación y control de los riesgos laborales. (2006) Tirant lo Blanch, Valencia

CARRILLO DONAIRE, Juan A. (2000) Derecho de la Calidad y de la Seguridad Industrial. Marcial Pons

CORTÉS, J. M. (2000) Técnicas de prevención de riesgos laborales. Ed. Tébar Flores, Madrid

COBO SÁNCHEZ, D. (2004) Introducción a la prevención de riesgos laborales. ISTAS, Madrid.

DURÁN, F. (2001). Informe sobre riesgos laborales y su prevención. La seguridad y salud en el trabajo en España. Estudio para la elaboración de un informe sobre riesgos laborales y su prevención. Presidencia de Gobierno, Madrid

FERNANDEZ MARCOS, L. (2000)  El ámbito natural de la evaluación de riesgos en la normativa preventiva. Aranzadi Social, pág. 631-646

GARCÍA NINET,J.L. (Dir.). (2005) Manual de prevención de riesgos laborales (Seguridad, Higiene y salud en el trabajo), Atelier, Barcelona

MELIÁ NAVARRO, José Luis.(2007) El factor humano en la seguridad laboral. Lettera, Bilbao

MÉTAYER, Y; HIRSCH, L. (2007). Primeros pasos en la gestión de riesgos. AENOR, Madrid

MOLES PLAZA, Ramón Jordi. Derecho y calidad. El régimen jurídico de la normalización técnica. (2001) Ariel Derecho

MUÑOZ RUIZ; Ana Belén. (2009) El sistema normativo de prevención de riesgos laborales, Lex Nova, Valladolid

OIT. Proyecto de directrices técnicas de la OIT sobre sistemas de gestión de la seguridad y salud en el trabajo, Ginebra, 2001

OIT. Trabajo sin riesgo y cultura de la seguridad. Informe de la OIT presentado con ocasión del Día Mundial sobre la Seguridad y la Salud en el Trabajo 2004

OIT. La prevención: una estrategia global. Informe de la OIT para el Día mundial sobre la seguridad y la salud en el trabajo 2005. Ginebra, 2005

RUBIO ROMERO, J.C. (2004) Métodos de evaluación de riesgos laborales. Diaz de Santos, Madrid, 2004

SALA FRANCO, Tomás. Derecho de la prevención de riesgos laborales. 3ªEd. Tirant lo Blanch, Valencia, 2007

TARRÉS VIVES, Marc. Normas técnicas y ordenamiento jurídico. Valencia, Tirant lo Blanch, Valencia, 2003


Programari

Esta asigantura utilizará el software básico del paquete de office 365

Los trabajos, ejercicios de participación, PEC's y otros documentos se entregarán siempre en pdf.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre tarda