Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502501 Prevenció i Seguretat Integral | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura no te prerequisits
• Adquirir, manejar i aprofundir concepte de risc de l'especialitat de la seguretat, risc ergonòmic, risc psicosocial i risc higiènic i dels seus respectius models de caràcter sectorial des d'una perspectiva tècnica i jurídica-pericial.
• Desenvolupar el raonament i anàlisi crítica de l'alumne que li permeti avaluar els riscos segons el sector.
• Analitzar i adequar de forma eficient les estratègies d'anàlisi de riscos utilitzant models de risc segons el sector que correspongui.
• Dissenyar línies d'acció i actuació que permetin la planificació d'estratègies per a la prevenció de riscos dins l'àmbit laboral.
• Desenvolupar i aplicar els coneixements i habilitats adquirides en la teoria i en les pràctiques a casos reals concrets.
Unitat Didàctica 1
INTRODUCCIÓ ALS MODELS SECTORIALS DE RISCOS
1. Introducció
1.1 Els sectors econòmics i l'accidentalitat associada.
1.2 La regulació en Prevenció de Riscos Laborals
1.3 La importància de la normativa tècnica en la identificació i avaluació del risc (normes ISO, EN, UNE, ...) i dels criteris del INSSBT (Guies Tècniques i Notes Tècniques de Prevenció)
1.4. Les guies i protocols privats sectorials.
1.5. Exigències específiques sectorials d'avaluacions de risc
Unitat Didàctica 2
MODELS D'AVALUACIÓ DE RISC APLICABLES ALS SECTORS
2.1.Modelo general d'avaluació dels riscos laborals
2.1 El Pla de Prevenció
2.2.La Avaluació General de Riscos (EGR)
2.2.Estructuración dels mètodes de d'avaluació de riscos
2.2.1.Métodos simplificats d'avaluació de riscos
2.2.2.Métodos complexos d'avaluació de riscos. (I la seva vinculació a la Seguretat Industrial)
2.2.3.Métodos complexos d'avaluació de riscos laborals específics: Higiene industrial, Ergonomia i Psicosociologia Aplicada
Unitat Didàctica 3
SECTOR PRIMARI O AGROPECUARI
3.1 La mineria
3.2 La pesca
3.3.La agricultura
3.4.La ramaderia
Unitat Didàctica 4
SECTOR SECUNDARI O INDUSTRIAL
4.1.La construcció
4.2.La indústria química
4.3.La indústria siderúrgica i metal·lúrgica
4.4.La indústria manufacturera
4.4 La indústria alimentària
4.5.Les arts gràfiques
4.6.La indústria tèxtil (i del calçat)
Unitat Didàctica 5
SECTOR TERCIARI O DE SERVEIS
5.1.La hostaleria i el turisme
5.2.El comerç
5.3.Administración i oficines
5.4.La neteja
5.5.La docència
5.5.Otros riscos del sector serveis, transport, ...
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes amb suport TIC i Avaluació | 16 | 0,64 | 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de suport a la realització el treball pràctic i teòric (sessions Webex i Fòrums). Resolució de dubtes. Seguiment dels exercicis; Atenció a l'Aula Moodle | 24 | 0,96 | 2, 4, 8, 6, 17, 16, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Resolució de casos pràctics. Realització de treballs. Estudi personal | 110 | 4,4 | 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15 |
Llengua de docència: Espanyol.
Tenint en compte que la modalitat d'aquest ensenyament és a distància (on line), la metodologia docent estarà composta del següent conjunt d'activitats:
Disponibilitat al web (aula Moodle) de les unitats formatives que contenen el contingut bàsic de la matèria a treballar.
Desenvolupar en l'assignatura.
Aquestes unitats en pdf., Contenen enllaços a documents (d'accés lliure) consultables a la xarxa i que faciliten informació addicional a l'alumne sobre el contingut de l'assignatura.
Seguiment amb suport TIC
Vídeo Classes programades en el calendari.
Proves d'Avaluació Continuada - 3 PAC's
Prova d'Avaluació Escrita presencial que tindrà lloc presencialment a l'Escola En la data marcada en el calendari del segon semestre.
Participació de l'alumne en debats en els fòrums, sobre la base de casos o problemes presentats, en els quals pugui aplicar els coneixements adquirits al llarg del desenvolupament de l'assignatura.
S'utilitzarà habitualment la plataforma de l'Aula Virtual de la UAB per al contacte ordinari amb els alumnes, revisió d'apunts, presentació i lliurament de treballs d'avaluació contínua
Les tutories amb el professorat es concertaran per correu electrònic
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita presencial d'Avaluació Contínua | 50% | 0 | 0 | 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 17, 16, 15 |
Proves d'Avaluació Continuada teoricopràctiques individuals | 30% | 0 | 0 | 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15 |
Treball específic preferiblement en grup, que desenvolupa un aspecte específic del contingut de les unitats. | 20% | 0 | 0 | 7, 2, 5, 1, 9, 4, 8, 6, 13, 14, 12, 11, 10, 3, 17, 16, 15 |
Avaluació Continuada
L'alumnat realitzarà tres proves d'avaluació continuada (PAC) que lliurarà a través de l'aula *Moodle.
L'alumnat realitzarà una avaluació final mitjançant prova escrita sobre la matèria tractada en la data marcada en el calendari del segon semestre.
Per a aprovar l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua, la mitjana de les PAC i la Prova Escrita d'Avaluació Continuada ha de ser de 5 punts.
En cas de no lliurar alguna de les PAC, o no participar en els fòrums, l'avaluació contínua es considerarà com no avaluable.
Avaluació única
L'alumnat que opti per l'avaluació única realitzarà una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran i/o s'avaluaran de les *PECs de l'assignatura (50%)
La data per a aquesta prova i el lliurament del treball de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Avaluació de l'alumnat en segona convocatòria o més
L'alumnat que repeteixi l'assignatura ha de realitzar les proves i exàmens programats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula *Moodle.
Examen de Recuperació
En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada en l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa.
Per a participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.
Canvi de data d'una prova o examen
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai *Moodle de Tutorització *EPSI.
Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a Coordinació del Grau
Revisió
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.
Consultar la Normativa d'Avaluació de la *EPSI.
Altres consideracions - Plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.
Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.
ALONSO GARCÍA, Ángel. (1988) Conceptos de organización industrial. 1ª Edición. Marcombo. Barcelona
CALATAYUD SARTHOU, A. et al. Evaluación y control de los riesgos laborales. (2006) Tirant lo Blanch, Valencia
CARRILLO DONAIRE, Juan A. (2000) Derecho de la Calidad y de la Seguridad Industrial. Marcial Pons
CORTÉS, J. M. (2000) Técnicas de prevención de riesgos laborales. Ed. Tébar Flores, Madrid
COBO SÁNCHEZ, D. (2004) Introducción a la prevención de riesgos laborales. ISTAS, Madrid.
DURÁN, F. (2001). Informe sobre riesgos laborales y su prevención. La seguridad y salud en el trabajo en España. Estudio para la elaboración de un informe sobre riesgos laborales y su prevención. Presidencia de Gobierno, Madrid
FERNANDEZ MARCOS, L. (2000) El ámbito natural de la evaluación de riesgos en la normativa preventiva. Aranzadi Social, pág. 631-646
GARCÍA NINET,J.L. (Dir.). (2005) Manual de prevención de riesgos laborales (Seguridad, Higiene y salud en el trabajo), Atelier, Barcelona
MELIÁ NAVARRO, José Luis.(2007) El factor humano en la seguridad laboral. Lettera, Bilbao
MÉTAYER, Y; HIRSCH, L. (2007). Primeros pasos en la gestión de riesgos. AENOR, Madrid
MOLES PLAZA, Ramón Jordi. Derecho y calidad. El régimen jurídico de la normalización técnica. (2001) Ariel Derecho
MUÑOZ RUIZ; Ana Belén. (2009) El sistema normativo de prevención de riesgos laborales, Lex Nova, Valladolid
OIT. Proyecto de directrices técnicas de la OIT sobre sistemas de gestión de la seguridad y salud en el trabajo, Ginebra, 2001
OIT. Trabajo sin riesgo y cultura de la seguridad. Informe de la OIT presentado con ocasión del Día Mundial sobre la Seguridad y la Salud en el Trabajo 2004
OIT. La prevención: una estrategia global. Informe de la OIT para el Día mundial sobre la seguridad y la salud en el trabajo 2005. Ginebra, 2005
RUBIO ROMERO, J.C. (2004) Métodos de evaluación de riesgos laborales. Diaz de Santos, Madrid, 2004
SALA FRANCO, Tomás. Derecho de la prevención de riesgos laborales. 3ªEd. Tirant lo Blanch, Valencia, 2007
TARRÉS VIVES, Marc. Normas técnicas y ordenamiento jurídico. Valencia, Tirant lo Blanch, Valencia, 2003
Esta asigantura utilizará el software básico del paquete de office 365
Los trabajos, ejercicios de participación, PEC's y otros documentos se entregarán siempre en pdf.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |