Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Donat que el contingut de l’assignatura és eminentment pràctic, no hi ha cap requisit indispensable. Tanmateix es recomana haver cursat l’assignatura de Biologia Cel·lular (o equivalent) en cursos anteriors. També és recomanable el coneixement de la llengua anglesa, per tal de poder aprofundir en la bibliografia subministrada.
CONTEXTUALITZACIÓ:
L'assignatura de Cultius Cel·lulars en Recerca Biomèdica s'imparteix en el 2on semestre del 5è curs de la titulació de Veterinària a la Facultat de Veterinària. Aquesta és una assignatura amb un cert grau d'especialització, en la que es pretén que l'alumnat adquireixi unes nocions bàsiques per iniciar-se en les metodologies utilitzades en la manipulació i el cultiu de cèl·lules eucariotes de mamífers. Per això és una assignatura amb un component pràctic important.
Aquest bloc de lliçons pretén aportar a l’alumnat de Veterinària, coneixements sobre les tècniques bàsiques de cultiu de cèl·lules animals, tant pel que fa als seus fonaments teòrics com a la pràctica de les mateixes. També s’inclouen altres tècniques per al seguiment o la caracterització de les cèl·lules en cultiu, com les tècniques de microscòpia de contrast de fases i de fluorescència i les tècniques per a la immunodetecció fluorescent de proteïnes. Es tracta de tècniques molt útils en la en la recerca i en indústries derivades, com ara la farmacèutica, que es fan servir, per exemple, en la caracterització cel·lular, en la detecció d’efectes citotòxics i mutagènics de diversos compostos (medicaments, additius, etc.) o ens els assajos in vitro d’inflamació.
OBJECTIUS:
1) Conèixer els origens dels cultius cel·lulars, els requeriments i les tècniques bàsiques emprades al laboratori de cultius per iniciar, mantenir i caracteritzar un cultiu cel·lular.
2) Conèixer l'equipament i material bàsic d'un laboratori de Cultius Cel·lulars
3) Conèixer les metodologies bàsiques utilitzades en un laboratori de Cultius Cel·lulars per la implementació, el manteniment i la caracterització d'un cultiu de cèl·lules animals.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d'aquests continguts.
PROGRAMA DE TEORIA
1. Introducció als cultius cel·lulars: Repàs bàsic de biologia cel·lular: orgànuls i funcions de la cèl·lula. Història dels cultius cel·lulars. Aplicacions dels cultius cel·lulars. Avantatges/Inconvenients dels cultius cel·lulars.
2. Equipament i asèpsia: Sala o laboratori de cultius, equipament de laboratori, equipament de cultius, cabines de flux, cabinets de seguretat biològica, tècnica asèptica.
3. Establiment d’un cultiu cel·lular: Tipus de cultius: monocapa, suspensió, 3D. Aïllament de teixits, cultiu d’explants, cultiu primari, separació de cèl·lules: centrifugació, citometria, matrius, magnetisme. Requeriments cel·lulars: medi, components del medi, control del pH, creixement cel·lular, subcultius, recompte cel·lular, control de la viabilitat, proliferació cel·lular, principis de criopreservació: medis de congelació, crioprotectors i taxa de refredament. Establiment d’una línia cel·lular.
4. Línies cel·lulars mortals i immortals: cultiu primari, transformació, immortalització, cèl·lules mare: tipus, cultiu, diferenciació, aplicacions. Hibridomes: cèl·lules immortals i síntesi d’anticossos.
5. Transfecció: transfecció, transducció i transformació. Transfecció vírica. Transfeccions químiques i físiques. Avantatges i inconvenients.
6.Caracterització cel·lular: morfologia cel·lular, tipus de microscòpia, microscòpia fluorescent. Caracterització del DNA: hibridació in situ fluorescent (DNA i RNA), aplicacions, extracció de DNA, PCR, seqüenciació. Caracterització proteica: immunodetecció fluorescent de marcadors proteics, western blot.
1. Manteniment i subcultiu de línies cel·lulars. Control del creixement de les cèl·lules en cultiu in vitro. Control de la morfologia.
2. Fixació i marcatge de cèl·lules per immunofluorescència. Caracterització cel·lular mitjançant anticossos.
3. Assaigs de citotoxicitat: Control de la viabilitat i la proliferació cel·lular i assaig de toxicitat: apoptosi i dany en el DNA.
4. Congelació i descongelació de línies cel·lulars.
5. Discussió dels resultats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Pràctiques | 16 | 0,64 | 2, 3 |
Classes de Teoria | 10 | 0,4 | 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració i presentació Informe de Pràctiques | 3 | 0,12 | 1, 2 |
Estudi individual | 42,5 | 1,7 | 1, 3 |
Presentació d'un article científic i avaluació companys | 2 | 0,08 | 1, 2 |
*La metodologia proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
L’assignatura de Cultius Cel·lulars en Recerca Biomèdica consta de classes teòriques i de classes pràctiques al laboratori.
1- Pràctiques al laboratori: L'alumnat realitzarà un total de 4 sessions de pràctiques de 4h cadascuna. Aquestes sessions es faran durant la mateixa setmana. En aquestes pràctiques es cultivaran, subcultivaran, congelaran i descongelaran cèl·lules, es caracteritzaran les mateixes i s’avaluarà l’acció i els efectes de components citotòxics.
L'alumnat treballarà individualment o en grups de 2 (en funció de la mida del grup) i, al final de cada dia de pràctiques, haurà d'omplir un full de laboratori amb els resultats obtinguts aquell dia. Cada dia haurà de resoldre un breu qüestionari de pràctiques o presentar un exercici relacionat amb la pràctica realitzada.
Per poder assistir a pràctiques cal que l'alumnat justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat de Biociències.
2- Presentació i discussió d’un article relacionat amb els cultius cel·lulars en la recerca biomèdica: L'alumnat triarà un dels articles relacionats amb les tècniques de cultius cel·lulars (ofert pel professorat al Campus Virtual) i l’haurà de presentar breument a classe, contextualitzant-lo dins dels continguts de l’assignatura. L'alumnat treballarà en grups de 2 ó 3 persones per preparar la seva presentació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació Pràctica | 50% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3 |
Avaluació Teòrica | 50% | 1 | 0,04 | 1, 3 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Per aprovar l'assignatura de Cultius Cel·lulars en Recerca Biomèdica es requereix una nota mínima de 5 sobre un màxim de 10 punts. El bloc teòric representa el 50% i el bloc pràctic representa el 50% de la nota restant. La nota mínima per fer mitjana entre els dos blocs ha de ser igual o superior a 4. Les activitats d'avaluació programada són:
1. Pràctiques al laboratori (35%): L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. La no assistència a una o a dues sessions redueix la nota de pràctiques un 25% i un 50% respectivament. La no assistència a 3 o més sessions de pràctiques sense justificar implica un NO PRESENTAT d'aquest bloc. La nota de les pràctiques al laboratori s'obtindrà a partir dels resultats obtinguts dels qüestionaris i exercicis de pràctiques i representarà el 35% de la nota (8%CT02+9%CT04+8%CE04.26). En cas que els exercicis que es facin en parelles la nota serà la mateixa pels dos components del grup.
2. Presentació i discussió d’un article relacionat amb els cultius cel·lulars en la recerca biomèdica (15%): La presentació tindrà lloc el darrer dia de classe i l’assistència de tots l'alumnat és obligatòria. La no assistència redueix la nota de pràctiques un 25%. La nota de la presentació i discussió d’un article relacionat amb els cultius cel·lulars en la recerca biomèdica s'obtindrà a partir de la presentació de l’article que serà avaluat pel professorat i pels companys/es. Durant les presentacions, tant el professorat (70%) com l'alumnat (30%) avaluarà les presentacions. En total, la qualificació obtinguda representarà el 15% de la nota final (9%CT02+8%CT04+8%CE04.26). L’objectiu d’aquesta presentació és:
-Fer un resum entenedor dels objectius i resultats presentats a l’article de recerca triat.
-Fer una petita discussió i extraure conclusions contextualitzant l’article en el temari de l’assignatura.
-Ser capaç d’avaluar les presentacions dels companys/es i fer preguntes sobre les seves presentacions tenint en compte el temari de l’assignatura.
EXAMEN FINAL:
ALTRES CONSIDERACIONS
BIBLIOGRAFIA
R.I. Freshney. Culture of Animal Cells: A manual of basic technique 6th Edition. John Wiley & Sons, 2010.
WEBS:
http://bcs.wiley.com/he-bcs/Books?action=index&bcsId=5959&itemId=0470528125
https://www.youtube.com/results?search_query=gibco+cell+culture
No hi ha requeriments de programari específic per a aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |