Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics, però per garantir el bon seguiment de la matèria i l'assoliment dels resultats d'aprenentatge plantejats, és molt recomanable que l'alumnat hagi superat l’assignatura obligatòria de tercer curs “Reproducció Animal” i tingui uns coneixements previs sobre la reproducció en mamífers (gametogènesi, fecundació, desenvolupament embrionari preimplantacional).
També és aconsellable que l’alumnat hagi cursat o estigui cursant l'assignatura optativa de “Ciència de l’Animal de Laboratori”.
D'altra banda, donat que la majoria de les fonts d'informació estan en anglès, és recomanable que l’alumnat tingui coneixements d'aquest idioma.
L'assignatura pretén aportar a l'alumnat coneixements actualitzats sobre les metodologies i procediments de reproducció assistida que s'utilitzen en animals de laboratori, així com sobre les seves aplicacions pràctiques adreçades a la creació, expansió, recuperació, manteniment i conservació de soques i línies de ratolí, rata i hàmster. Aquests coneixements seran aplicables en el futur per l’alumnat tant en un context de recerca bàsica com pel treball en instal·lacions de cria o ús d’animals d’experimentació.
En aquest context, els principals objectius formatius de l'assignatura són que l’alumnat, en finalitzar l’assignatura, sigui capaç de:
- Descriure les tècniques de reproducció assistida i els procediments de manipulació in vitro dels gàmetes i embrions d'animals de laboratori.
- Aplicar aquestes tecnologies per la creació i gestió de línies i soques d'animals de laboratori.
PROGRAMA DE TEORIA
BLOC I: INTRODUCCIÓ
Tema 1. Recerca amb animals de laboratori: Generalitats.
Tema 2. Reproducció i cria dels animals de laboratori.
BLOC II: TÈCNIQUES DE REPRODUCCIÓ ASSISTIDA
Tema 3. Recuperació i cultiu d'embrions preimplantacionals.
Tema 4. Recuperació de gàmetes.
Tema 5. Inseminació artificial i producció d’embrions in vitro.
Tema 6. Transferència d’embrions i trasplantament d’ovaris.
BLOC III: CRIOPRESERVACIÓ DE GÀMETES I D’EMBRIONS
Tema 7. Principis generals de la criopreservació de cèl·lules.
Tema 8. Criopreservació de gàmetes i d’embrions.
BLOC IV: PRODUCCIÓ D’ANIMALS GENÈTICAMENT MODIFICATS
Tema 9. Tècniques de modificació genètica d'animals de laboratori.
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
Obtenció i cultiu in vitro d’embrions preimplantacionals.
Obtenció i maduració d’oòcits in vitro.
Manipulació d'embrions: partició embrionària.
Criopreservació d’embrions.
Transferència d'embrions a femelles receptores.
Obtenció d’espermatozoides i valoració de paràmetres espermàtics.
Criopreservació d’espermatozoides.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 12 | 0,48 | 1 |
Pràctiques de laboratori | 13 | 0,52 | 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Autoaprenentatge i estudi | 40 | 1,6 | 1 |
Resolució d'un cas pràctic | 6 | 0,24 | 1 |
L'assignatura consta de classes teòriques i de pràctiques al laboratori. A continuació es descriu la organització i la metodologia que es seguirà en aquests dos tipus d’activitats formatives.
Classes de teoria
El contingut del programa de teoria serà impartit principalment pel professorat, en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades a classe pel professorat estaran prèviament disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. S'aconsella que l’alumnat consulti de forma regular els llibres recomanats a l'apartat de Bibliografia d'aquesta guia docent i les publicacions recomanades al final de cadascun dels temes, per tal de consolidar i clarificar, si és necessari, els continguts explicats a classe. També és aconsellable que l’alumnat consulti els enllaços que es proporcionaran al Campus Virtual i al llarg de cada tema.
A més de l'assistència a les classes, el seguiment de l'assignatura també implicarà un paper actiu de l'alumnat, que haurà de desenvolupar algunes parts del programa de teoria pel seu compte. Aquest treball d’autoaprenentatge es podrà realitzar de forma individual o en petits grups de treball, i es centrarà principalment en consolidar coneixements bàsics (alguns ja tractats en altres assignatures del grau) o complementar la informació rebuda a classe amb lectures o visualitzacions de vídeos.
D’altra banda, el professorat proposarà un cas pràctic que l’alumnat haurà de lliurar resolt al final de l‘assignatura. El cas estarà basat en alguna situació que requereixi l’aplicació de les tècniques de reproducció assistida per tal de recuperar, mantenir o gestionar alguna soca o línia d’animals de laboratori. L’objectiu d’aquesta activitat és que l’alumnat traslladi els coneixements adquirits al llarg de l’assignatura a una situació real i sigui capaç de decidir quina o quines actuacions són les més adequades per resoldre el cas proposat. L’alumnat haurà de realitzar aquest treball en grups de 2 i cada grup haurà de lliurar al professorat un informe escrit (seguint les pautes que es proporcionaran) en la data indicada a l’inici de curs.
Pràctiques de laboratori
L’assignatura té un caràcter molt pràctic i més de la meitat de les hores presencials (13 h) està dedicada les pràctiques de laboratori. Les pràctiques estan dissenyades perquè l’alumnat dugui a terme algunes de les metodologies bàsiques explicades a classe i complementi així la formació teòrica rebuda amb un vessant aplicat. L’assistència a les classes pràctiques és obligatòria i qualsevol absència haurà de ser degudament justificada.
Les pràctiques es duran a terme en grups de 2 i, al llarg de les diferents sessions, caldrà respondre un qüestionari amb els resultats obtinguts, que cada grup lliurarà al final de les pràctiques.
El Guió de Pràctiques estarà disponible al Campus Virtual. A cada sessió de pràctiques, és obligatori que l’alumnat porti la seva pròpia bata i el guió de pràctiques.
Prèviament a l’inici de les pràctiques l’alumnat haurà de completar el qüestionari de seguretat i de bioseguretat als laboratoris, o bé documentar que l'ha superat amb anterioritat.
Tutories
A petició de l‘alumnat, es realitzaran tutories individuals adreçades a resoldre dubtes dels continguts de teoria i de pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cas pràctic | 10 | 0 | 0 | 1 |
Prova de continguts teòrics | 50 | 2 | 0,08 | 1 |
Qüestionari de pràctiques | 40 | 0 | 0 | 1 |
L’avaluació de l’assignatura constarà de les següents activitats:
Per tal de poder optar a superar l'assignatura, l’alumnat haurà de realitzar obligatòriament totes les activitats d’avaluació indicades i haurà d’haver assistit a totes les sessions de pràctiques. L’alumnat superarà l’assignatura si la qualificació de la prova de continguts teòrics és igual o superior a 3,5 punts i la qualificació global de l’assignatura (mitjana ponderada de totes les activitats d’avaluació) és igual o superior a 5 punts.
En cas que l’alumnat obtingui una qualificació inferior a 3,5 punts en la prova de continguts teòrics, haurà de realitzar una prova de recuperació. Només podrà optar a la prova de recuperació l’alumnat que hagi realitzat prèviament la prova de continguts teòrics i no hagi arribat a la qualificació mínima requerida. Si la qualificació obtinguda en la prova de recuperació fos inferior a 3,5 punts, l’alumnat no podrà superar l’assignatura i rebrà una qualificació final de l’assignatura de màxim 4 punts independentment de la nota mitjana obtinguda amb les qualificacions de la resta d’activitats d’avaluació de l’assignatura.
Atès que no s’exigeix una nota mínima per a la resta d’activitats d’avaluació (cas pràctic i informe de pràctiques), no serà possible la recuperació d’aquestes activitats.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
L’alumnat obtindrà la qualificació de “No Avaluable” quan el conjunt de les activitats d’avaluació realitzades tinguin un pes inferior al 67% en la qualificació final de l’assignatura.
En el cas de l’alumnat que hagi de repetir l’assignatura, es mantindrà la nota del qüestionari de pràctiques del curs anterior (sempre que hagin realitzat totes les sessions de pràctiques). La resta d’activitats d’avaluació hauran de realitzar-se de nou.
Benavides FJ, Guénet JL. Manual de Genética de Roedores de Laboratorio. Universidad de Alcalá y SECAL. 2003.
https://secal.es/wp-content/uploads/2014/10/00-GENETICA-indice.pdf.pdf
Hedrich HJ (Ed). The Laboratory Mouse. Elsevier Academic Press. 2nd Edition, 2012.
https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/book/9780123820082/the-laboratory-mouse
Larson MA. Transgenic mouse. Methods and Protocols. Humana Press. 2020.
https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007%2F978-1-4939-9837-1
Behringer R, Gertsenstein M, Nagy K, Nagy A. Manipulating the mouse embryo. A Laboratory Manual. Cold Spring Harbor Laboratory Press. 4rth Edition, 2014.
Nakagata N. Reproductive Engineering Techniques in Mice. Technical Manual. Cosmo Bio Co. 3rd Edition, 2015.
https://www.cosmobiousa.com/pages/reproductive-engineering-techniques-in-mice
Pease S, Saunders TL. Advanced Protocols for Animal Transgenesis. An ISTT Manual. Springer. 2011.
https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007/978-3-642-20792-1
Suckow MA, Hankenson FC, Wilson RP, Foley PL (Eds). The Laboratory Rat. Elsevier Academic Press. 3rd Edition, 2019.
https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/book/9780128143384/the-laboratory-rat
Suckow MA, Stevens KA, Wilson RP (Eds). The Laboratory Rabbit, Guinea Pig, Hamster, and other Rodents. Elsevier Academic Press. 1st Edition, 2012.
Wassarman PM, Soriano PM. Guide to Techniques in Mouse Development. Part A. Elsevier Academic Press. 2010.
Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia específica per cada tema, en forma d’articles científics i enllaços.
No s'utilitzarà programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |