Logo UAB

Treball de Final de Grau

Codi: 103958 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Paz Torres
Correu electrònic:
olga.paz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a matricular-se del TFG cal complir dos requisits:

1er) Tenir superades totes les assignatures del primer curs del grau

2on) Haver superar un mínim de 2/3 dels crèdits de la titulació (160 ECTS)

 

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

 


Objectius

D'acord amb l' article 12.7 del Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre, per el que s'estableixen els ensenyaments universitaris oficials, el Treball de Fi de Grau ha d'estar orientat a l'avaluació de les competències associades al títol.

El TFG té uns elements propis basats en l'avaluació de les competències en les quals s'enmarca el Grau de Relacions Laborals, sent el principal objectiu formatiu de l'assignatura que l'estudiant relacioni de manera transversal les diverses matèries del grau. Per altra banda, es tracta d'una assignatura que avalua en una part molt substancial la capacitat de treball autònoma per part de l'estudiant.

El gruix de les diferents activitats formatives del TFG s'agrupa sota 4 més específiques: Activitats dirigides, supervisades, autònomes i, finalment, activitats d'avaluació. El pes de l'activitat autònoma, com s'ha descrit abans, és determinant.

La Facultat de Dret concedeix la màxima importància acadèmica al TFG i estima que és un mitjà adequat per incrementar la qualitat i l'exigència en el graus que té assignats la Facultat. 

 


Competències

  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Assessorar organitzacions sindicals i empresarials i els seus afiliats.
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer les qüestions laborals i de la seguretat social i aplicar la legislació i els criteris jurisprudencials als supòsits que es presentin a la pràctica.
  • Relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball, i les dinàmiques i les polítiques de les relacions laborals.
  • Respectar el secret professional.
  • Respectar els usos i els costums socials.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els conceptes teòrics en relació amb el mercat de treball, al disseny del projecte.
  2. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  3. Crear el treball de final de grau partint de les matèries jurídiques que han estat presents en la formació teòrica del grau.
  4. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  5. Desenvolupar estratègies organitzatives innovadores per activar els recursos humans en l'organització.
  6. Elaborar el treball de grau en el camp del dret del treball i de la seguretat social.
  7. Incorporar els elements jurídics que han estat presents en les matèries de grau en l'elaboració del treball de final de grau.
  8. Incorporar, en el treball de final de grau, les qüestions laborals i de la seguretat social, i l'aplicació de la legislació i els criteris jurisprudencials.
  9. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  10. Organitzar i planificar el treball de grau tenint en compte les polítiques de les relacions laborals.
  11. Planificar, amb una perspectiva transversal, la solució de problemes i situacions complexos i construir, a partir de la resolució d'aquests, noves idees o conceptes.
  12. Produir projectes innovadors per a una organització sindical o per a una associació empresarial.
  13. Projectar, a partir dels fonaments teòrics de l'organització del treball humà, una idea o un concepte que servirà de base al treball de final de grau. Projectar una idea o un concepte relacionat amb l'organització del treball humà en el treball de final de grau.
  14. Reconèixer els indicadors de les demandes del mercat laboral i prendre decisions d'acord amb les demandes laborals.
  15. Respectar el secret professional.
  16. Respectar els usos i els costums socials.
  17. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  18. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  19. Treballar de manera autònoma.
  20. Treballar en equip.

Continguts

 
Es tracta d'un treball en què l'alumnat ha de fer una investigació sobre un tema rellevant en l'àmbit de les relacions laborals, acordat amb el seu director/a.
 
El treball ha de partir d'unes preguntes bàsiques sobre el tema acordat amb les que es fixi la hipòtesi, plantejar una metodologia apta per analitzar-la, sintetitzar els resultats de la recerca realitzada i finalitzar amb unes conclusions.
 
El sistema d'assignació del TFG es concreta en 1) la reunió informativa que es realitza a principis de curs des de la coordinació acadèmica de l'assignatura i 2) el document amb les indicacions per a la realització del TFG, que es publica a través de la pàgina web de la Facultat i a l'aula moodle corresponent.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tutories 12 0,48 1, 3, 5, 11, 8, 7, 9, 10, 12, 6, 13, 14, 15, 16, 2, 17, 18, 4, 19
Tipus: Supervisades      
Preparación defensa 3 0,12 1, 3, 5, 11, 8, 7, 9, 10, 12, 6, 13, 14, 15, 16, 2, 17, 4, 19
Tipus: Autònomes      
Elaboració del TFG 285 11,4 1, 3, 5, 11, 8, 7, 9, 10, 12, 6, 13, 14, 15, 16, 2, 17, 18, 4, 19

El TFG és un treball de recerca o investigació inèdit en què el/l’alumne/a haurà de fer una investigació sobre un tema rellevant en les Relacions Laborals acordat amb el tutor/a. El TFG ha de ser consensuat i tutoritzat pel tutor/a. Un treball no reconegut per aquest equivaldrà a un no presentat, previ informe del tutor/a facilitat a la Coordinació. L'asignació del tutor/a es realitzarà a través d'un sistema únic i objectiu del que s'informarà a la primera reunió informativa. 
 
El seguiment i documentació dels TFGs es realitzarà a través de l’aplicació habilitada a aquest efecte (actualment tfe.uab.cat). Professor i alumne hauran de complimentar les dades sol·licitades a la mateixa, especialment pel que fa a la realització i contingut de les tutories i les entregues parcials i finals del treball.
 
El director/a del TFG un cop rebuda la sol·licitud a instància de l'alumnat durà a terme 4 tutories obligatòries que seran obligatòries per ambdues parts: 
1ª tutoria: un cop realitzada l’assignació de directors, l’alumne/a ha de posar-se, durant el mes d’octubre, en contacte amb el director/a del treball per fixar una tutoria inicial. A la tutoria inicial el director fixarà el tema amb l'alumnat i suggerirà un mínim de bibliografia per començar a treballar. 
2ª tutoria (finals de gener):el lliurament  haurà de contenir, com a mínim, un índex o sumari provisional, l’objectiu del treball i el desenvolupament d’algun dels seus apartats en una extensió mínima d’unes 4.000 paraules.
3ª tutoria (finals de març: segon lliurament.
4ª tutoria: al maig, abans del lliurament definitiu, el/la director/a suggerirà les modificacions finals.
La persona encarregada de la direcció del TFG en cada un dels dos lliuraments parcials haurà de aportar un retorn a l’alumne/a ja sigui per escrit o a través d’una tutoria en el termini màxim de 15 dies. Aquestes tutories hauran de ser individuals.
Les tutories i lliuraments parcials son obligartories per superar l'assignatura i hauran de ser documentats a l’aplicació informàtica habilitada.  
 
Serà obligatori que l’alumnat realitzi,  en el termini que s'indiqui, el curs telemàtic que ofereix el servei de biblioteques sobre com realitzar un treball de fi d’estudis.
 
Els TFGs podran realitzar-se, d'acord amb el Director/a, seguint algun d’aquests 4 models:
Article científic. Treball monogràfic de recerca amb format clàssic.
Dictamen jurídic en el que l’alumne/a haurà de respondre una o varies questions jurídiques.
Anàlisis jurisprudencial sobre l’estat d’una qüestió, institució o problemàtica jurídica.
Resolució d’un cas pràctic o Treball de camp i recerca qualitativa/quantitativa. 
En qualsevol de les modalitats el treball de recerca tindrà una extensió aproximada de 14.000 paraules, amb un marge de ± 500 paraules, annexos a part. Llevat que l’alumne/a ho justifiqui en el treball s’haurà de treballar amb un mínim de 15 sentencies i 5 articles doctrinals o monografies. 
Es obligatori que es realitzi un resum executiu on es reflecteixin, a judici de l’alumne, els elements més rellevants del seu treball. Aquest resum tindrà una extensió màxima de 1.500 paraules.
El director del treball haurà de realitzar un informe del TFG seguint el model que s’elabori per la Facultat en el que s’avaluarà el treball final, el seu desenvolupament i seguiment i el resum o informe executiu.
L’informe del director, el TFG i el resum o informe executiu seran lliurats, de forma prèvia a la a seva defensa, als i a les membres del tribunal on s’hagi de defensar. La no entrega de qualsevol d’aquests elements en el termini previst al calendari determinarà, llevat de causa de força major, a valorar pel Deganat, que el treball es consideri com a no presentat.
 
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
 
 
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació resum executiu 10% 0 0 5, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 2, 17, 20
Defensa oral del TFG 40% 0 0 1, 3, 5, 11, 8, 7, 9, 10, 12, 6, 13, 14, 4, 19
Elaboració del TFG 40% 0 0 1, 3, 5, 11, 8, 7, 9, 10, 12, 6, 13, 14, 15, 16, 2, 17, 18, 4, 19
Seguiment i evolució TFG 10% 0 0 3, 7, 2, 17, 18

Dins del termini previst, l'alumnat haurà de presentar el seu TFG. També dins del termini previst, el/la director/a del TFG haurà de presentat un informe d'avaluació en el que es farà una valoració qualitativa del treball realitzat per l'alumnat que s' inclourà en el full de seguiment.
 
El TFG és una assignatura d'avaluació continuada la qual cosa implica que s'inicia el procés que comença amb la primera tutoria d’octubre amb el professor/a tutor/a. En el supòsit que s'opti per deixar el TFG a partir d'aquell punt, la nota final serà de suspens. També la nota final serà de suspens si no es compleix el cronograma de tutories plantejat a l’apartat de metodologia.
 
Es considerarà no presentat l’alumne que no hagi fet l’elecció del director/a en el termini establert a l’efecte. 
 
En les dates previstes, aquells alumnes que hagin de defensar oralment el TFG davant del Tribunal disposaran  d'un temps màxim de 20 minuts. El Tribunal decidirà la nota final sobre la base de: l'informe del director, l'informe del ponent del Tribunal i la valoració de la presentació oral realitzada.
 
Avís: La còpia o el plagi en la realització del TFG (detectat en qualsevol moment del procés de realització del TFG)  comporta la qualificació de 0
(suspens) en la qualificació final de l’assignatura atès que desvirtua l’autoria del treball.
 

 Aquesta assignatura, per les seves característiques, no preveu el sistema d'avaluació única.

 

 

 

 


Bibliografia

Bibliografia:
 
M. Teresa Icart Isern y Anna M. Pulpón Segura (coords.), Cómo elaborar y presentar un proyecto de investigación, una tesina y una tesis, | Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, 2012.
Virginia Ferrer, Moisés Carmona y Vanessa Soria, El Trabajo de fin de grado : guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores /, McGraw Hill, 2013
Norman K. Denzin e Yvonna S. Lincoln (coords.), Manual de investigación cualitativa ;  Gedisa, 2012.
Eusebi Coromina, Xavier Casacuberta, Dolors Quintana , El Treball de recerca : procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos,  Universitat de Vic | 2000
Josep M. Mestres, Manual d'estil : la redacció i l'edició de textos / ...,Universitat Pompeu Fabra | 2007 | 3a ed. actualitzada i ampliada.  
Marta Estella Clota, Les Referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs, Universitat Autònoma de Barcelona, Gabinet de Llengua Catalana, 1994
Maria Teresa Serafini,  Cómo redactar un tema : didáctica de la escritura, Paidós | 1989
 


- TFG Treball Final de Grau (GI-Ides)-Unitat d'Innovació Docent en Educació Superior de la UAB: https://grupsderecerca.uab.cat/gi-ides-tfg/biblio

 

Recursos disponibles a la Biblioteca

 

A més a més de les referències anteriors, la bibliografia del TFG és l'específica que recomani el/la tutor/tutora de cada treball.

 


Programari

No es requereix cap tipus de programari. 


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.