Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OT | 4 |
2500786 Dret | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No és necessari cap requisit previ. S’aconsella repassar els continguts de les matèries històriques estudiades fins el moment, si s’escau.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L’assignatura proporciona els coneixements teòrics relatius a la construcció del sistema polític, jurídic i social de l’Espanya durant la Dictadura franquista i la Transició democràtica.
Els objectius de l’assignatura, per tant, són:
1) Tenir coneixements teòrics de l'etapa corresponent a la Dictadura franquista i comprendre l’anàlisi dels fets històrics.
2) Conèixer les realitats passades com a mètodes d’investigació crítics.
3) Comprendre els conceptes jurídics així com les institucions creades en el marc de cadascuna de les etapes històriques objecte d’estudi.
4) Demostrar l’adquisició de coneixements teòrics a través de la reflexió escrita i oral.
5) Introduir els conceptes de tècnica legislativa perquè els alumnes millorin en l'ús de la terminologia jurídica.
6) Explicar els conceptes jurídics i sociològics de l'àmbit de la justícia transicional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
DEBATS A L'AULA | 5 | 0,2 | 11, 4, 3 |
EXPOSICIÓ PROFESSORS | 7,5 | 0,3 | 1, 12, 4, 6, 15 |
INTRODUCCIÓ A LA TÈCNICA LEGISLATIVA | 5 | 0,2 | 11, 4 |
TREBALL EN GRUP | 5 | 0,2 | 4 |
Tipus: Supervisades | |||
DOCUMENTACIÓ I BIBLIOGRAFIA | 7 | 0,28 | 1, 12, 4, 15 |
TREBALL INDIVIDUAL | 8,5 | 0,34 | 1, 11, 12, 4, 6, 15 |
TUTORIES INDIVIDUALITZADES I LECTURES ORIENTADES | 7 | 0,28 | 1, 11, 4, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
CERCA D'INFORMACIÓ | 10 | 0,4 | 1, 12, 4, 6, 15 |
ESTUDI PERSONAL | 40 | 1,6 | 1, 12, 4, 6, 15 |
ORGANITZACIÓ MATERIALS | 10 | 0,4 | 1, 12, 4, 6, 15 |
PREPARACIÓ EXPOSICIONS | 40 | 1,6 | 1, 11, 12, 4, 6, 15 |
La metodologia es divideix en dues parts. En la primera, els alumnes exposaran (individualment o en grups de tres, segons el nombre de matriculats) lectures acadèmiques sobre el règim franquista i la transició democràtica. Aquests articles es relacionen amb diferents moments històrics de la dictadura del General Franco, amb la repressió, la incautació de béns, el paper dels moviments socials com a catalitzadors del canvi cap a la democràcia, entre d’altres.
La segona part consisteix en la formació de “partits polítics” i, a partir de les exposicions anteriors en tant que “supòsits de fet”, en la redacció d’una proposició de llei de memòria històrica, que proposi solucions als aspectes examinats, amb total llibertat en el contingut de la proposició. A més, els partits polítics també han de tenir el seu propi programa electoral. Amb aquesta activitat també s’introdueixen elements de tècnica legislativa que no s’estudien als Graus de Dret ni de Relacions Laborals. La creació de partits polítics permet a l’alumnat desenvolupar mecanismes de gestió de les discrepàncies per consensuar una postura comuna. La presentació de les proposicions de llei pels partits polítics i l’avaluació posterior s’ha dut a terme per els propis alumnes. Els mateixos alumnes han votat la proposició que més els hi ha agradat. El vot ha de ser numèric (0-10) i justificat, on només es pot assignar un número de valoració a cada una de les proposicions (per exemple no es poden votar dues proposicions amb un 9), i està vetat el vot de la proposició presentada pel seu propi partit. La proposició més votada pels alumnes és la que els seus proponents han obtingut la millor qualificació.
Els professors impartiran sessions relatives als fets històrico-jurídics del franquisme i la Transició, introduiran les lectures, detallaran els conceptes més importants de tècnica legislativa i els aspectes teòrics i pràctics de la justícia transicional.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
AVALUACIÓ DE LES EXPOSICIONS ORALS | 40% | 2 | 0,08 | 1, 9, 7, 8, 10, 13, 12, 4, 6, 5, 2, 14, 15, 16 |
DEBATS A L'AULA | 20% | 1 | 0,04 | 1, 11, 7, 10, 13, 12, 4, 6, 5, 2, 14, 3, 15, 16 |
TREBALL EN GRUP: EXPOSICIÓ DE LA PROPOSICIÓ DE LLEI DE CADA PARTIT POLÍTIC | 40% | 2 | 0,08 | 1, 11, 9, 7, 10, 13, 12, 4, 6, 5, 2, 14, 3, 15, 16, 17 |
S’aconsella als/les estudiants el seguiment de l’avaluació continuada amb assistència a classe (mínim del 80%) i realització de les activitats programades al llarg del curs (exposicions orals a l'aula, lectures, conferències, creació de partits polítics, etc.). Està previst un examen com a reavalució per als estudiants que no superin l'avaluació continuada.
Els alumnes hauràn d'exposar a classe un article d'un tema concret del temari, que serà assignat durant els primers dies de classe. Un grup de dos/tres alumnes haurà de llegir aquest mateix article i haurà de fer preguntes als alumnes que exposin oralment l'article. Serà avaluable tant l'exposició oral com les preguntes realitzades pel grup d'alumnes.
Els alumnes s'hauran d'agrupar per grups i crear un partit polític (redacció d'estatuts, programa electoral, etc) amb el que haura de redactar una proposició de llei que millori o solucioni un problema de justícia transicional dins de l'actual ordenament jurídic de l'Esta Espanyol.
Avaluació Única: s'haurà de fer un examen escrit sobre preguntes a desenvolupar sobre TOTES les lectures exposades a classe. L'alumne que esculli aquesta opció sabrà des de l'inici de curs quines lectures entraran a l'examen.
Obligatòria:
José BABIANO (Ed.) Del hogar a la huelga. Trabajo, género y movimiento obrero durante el franquismo, Madrid, Los Libros de la Catarata, 2007.
Eider DE DIOS FERNÁNDEZ, "Domesticidad y familia: ambiguedad y contradicción en los modelos de feminidadad en el franquismo" en Feminismo 23 (2014).
Maria Jesús ESPUNY TOMÁS, "Aproximación histórica al principio de igualdad de género (II): el empleo femenino después de la guerra" en Iuslabor 1 (2007).
Maria Jesús ESPUNY TOMÁS, "Aproximación histórica al principio de igualdad de género (III): las Reglamentaciones de trabajo, observatorios de la desigualdad" en Iuslabor 2 (2007)
Maria Jesús ESPUNY TOMÁS, "Aproximación histórica al principio de igualdad de género (y IV): de la Ley de contrato de trabajo de 1944 a las últimas disposiciones franquistas" en Iuslabor 1 (2008).
Recomanada:
Carme MOLINERO, Pere YSÀS, Productores disciplinados y minorías subersivas. Clase obrera y conflictividad laboral en la España franquista, Madrid, Siglo XXI, 1998.
Carme MOLINERO, Pere YSÀS, El règim franquista. Feixisme, modernització i consens, Vic, Eumo Editorial, primera edició, 1992.
Carme MOLINERO RUIZ, "Silencio e invisibilidad: la mujer durante el primer franquismo" en Revista de Occidente 223 (1999).
Carme MOLINERO RUIZ, "Mujer, represión y antifranquismo" en Historia del presente 4 (2004).
Carmen SARASUA/Carme MOLINERO, "Trabajo y niveles de vida en el franquismo: un estado de la cuestión desde una perspectiva de género" en Working Papers (UAB). Unitar d' Història Econòmica 3 (2008).
Daniel VALLÈS MUÑíO,"La privación de la libertad de los homosexuales en el franquismo y su asimilación al alta de la Seguridad Social, Iuslabor 1(2017).
Daniel VALLÈS MUÑÍO, "El TEDH no cuestiona la Ley de la Memoria Histórica, pero podría", Indret 4 (2015).
Daniel VALLÈS MUÑÍO, Les reparacions econòmiques pels danys derivats de la guerra civil española, tesi doctoral. Pot consultar-se al repositori.upf.edu/handle/10230/20496.
Cap.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |