Logo UAB

Estàndard Oral i Escrit de la Llengua Espanyola

Codi: 103870 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Emma Gallardo Richards
Correu electrònic:
emma.gallardo@uab.cat

Equip docent

Matthias Ulrich Raab
Antinea Ravarotto
Yurena Gutierrez Gonzalez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És necessari un nivell d'espanyol de nadiu per poder seguir l'assignatura (C1-C2).


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és perfeccionar la capacitat d'anàlisi i producció de textos per als mitjans de comunicació tant en la seva varietat oral com escrita. Al final del curs, l'alumnat ha de conèixer les principals característiques d'una sèrie de models textuals, la qual cosa li permetrà aplicar aquests coneixements a la composició de textos en espanyol.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM10 (Competència) Avaluar els missatges persuasius en les dues llengües oficials per seleccionar formes idònies d'expressió oral i escrita i evitar usos discriminatoris del llenguatge.
  2. KM12 (Coneixement) Identificar els recursos lingüístics i expressius de les llengües catalana i espanyola per a l'elaboració de missatges persuasius orals i escrits.
  3. SM11 (Habilitat) Construir textos en les llengües catalana i espanyola que s'adeqüin a les estructures pròpies dels missatges publicitaris i de les relacions públiques, respectant el llenguatge inclusiu.

Continguts

Tema 1. Oralitat i escriptura en els textos publicitaris i de les relacions públiques. Manifestacions de la llengua oral i de la llengua escrita en diferents formats. Recursos lingüístics per a l'elaboració de textos. Norma i ús en els diferents textos publicitaris i de les relacions públiques. Alguns dels problemes normatius de l'espanyol.

Tema 2. Les unitats textuals: enunciats i paràgrafs. Constituents de l'enunciat, concordança i ordre de paraules. Tipus de paràgraf. Ús dels connectors i d'elements referencials.

Tema 3. Procediments de creació textual. Factors lingüístics i extralingüístics: la variació i la creativitat. Denotació i connotació. Creació d'enunciats publicitaris i retòrica.

Tema 4. Articulació, problemes de pronúncia i característiques pròpies de la llengua oral en els àmbits de la publicitat i les relacions públiques. Els trets prosòdics: velocitat d'elocució, les pauses i distribució dels accents en l'enunciat. Patrons melòdics i modalitat oracional en espanyol.

Tema 5. La presentació oral. Recursos lingüístics per a presentacions orals. Preparació d'intervencions orals. Recursos orals per a la presentació oral. La comunicació no verbal.

 

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 15 0,6 CM10, KM12, SM11, CM10
Pràctiques d'aula i seminaris 33 1,32 CM10, KM12, SM11, CM10
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 CM10, KM12, SM11, CM10
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi dels textos i documents, preparació i realització de treballs 87,5 3,5 CM10, KM12, SM11, CM10

La metodologia emprada a les activitats formatives dirigides combina les classes teòriques (per a l'exposició i reflexió a partir dels continguts del curs) amb les activitats pràctiques/seminaris, que requereixen la participació activa de l'alumnat individualment i en grup.

En les activitats formatives de tipus autònom l'alumnat haurà de realitzar la lectura, l'anàlisi i la síntesi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i realitzar els treballs pràctics assignats pel professorat.

L'alumnat comptarà amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials com a activitats formatives supervisades.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Carpeta de seguiment 10% 0,5 0,02 CM10, KM12, SM11
Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs 40% 3,5 0,14 CM10, KM12
Treball de comprensió de les lectures obligatòries 10% 0,5 0,02 CM10, KM12
Treball pràctic d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit 20% 1 0,04 CM10, KM12, SM11
Treball pràctic d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral 20% 1,5 0,06 CM10, KM12, SM11

AVALUACIÓ CONTÍNUA:

L'alumnat haurà de realitzar al llarg del curs les següents proves i intervencions:

  • Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit (20 %).
  • Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral (20 %).
  • Pràctiques de comprensió de les lectures obligatòries (10 %).
  • Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40 %).
  • Carpeta de seguiment de l'alumne: intervencions i aportacions a l'aula (10 %).

Les característiques de cadascuna de les pràctiques s'especificaran durant el curs i podran consultar-se en el Moodle.

Per superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les proves i lliurar-les en el termini fixat. S'ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. Per a calcular la nota final s'aplicaran els percentatges indicats més amunt. Per a aprovar l'assignatura, és necessari que la suma ponderada de totes les activitats d'avaluació sigui, com a mínim, un 5.

Els estudiants que no hagin obtingut un 5 en la suma ponderada de totes les activitats hauran de presentar-se obligatòriament a la recuperació. Totes les proves són recuperables, excepte la carpeta de seguiment. La màxima puntuació que pot aconseguir-se en la recuperació de cada part és 5, però en la nota final figurarà la mitjana obtinguda després d'aplicar els percentatges. El professorat indicarà quines activitats d'avaluació han de recuperar

L’alumnat  tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Es considerarà "No avaluat" quan l'estudiant només hagi realitzat una de les pràctiques/proves. L'elaboració de més d'una pràctica/prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.

Per tenir dret a la revisió extraordinària, l'alumnat ha d'haver realitzat la revisió ordinària.

En cas de segona matrícula, l’alumnat ha de seguir l’avaluació ordinària de l’assignatura.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

L'alumnat haurà de realitzar les següents proves:

• Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres de la llengua escrita (25%).
• Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres de la llengua oral (25%).
• Prova de comprensió de les lectures obligatòries (10%).
• Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40%).

El dia de les proves teòriques i de l'entrega de les pràctiques s'indicarà al Moodle a principi de curs.

Les condicions per aprovar i revaluar l'assignatura són les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació contínua.

 

ADVERTIMENTS:

Les faltes d'ortografia, així com els errors a la puntuació, la morfosintaxi i el lèxic es penalitzen amb -0,2 punts cadascuna. Amb més de 15 faltes o errors gramaticals la prova es considerarà suspesa amb un 0 i haurà de repetir-se en la recuperació.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat, ús indegut d'intel·ligència artificial...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Sempre que l'eina d'antiplagi URKUND indiqui més d'un 85% de plagi, la qualificació final d'aquesta activitat serà un 0 i no hi haurà possibilitat de recuperació. Això s'aplicarà a tots els estudiants implicats al plagi.


Bibliografia

Bibliografia bàsica
  • BRIZ, Antonio (coord.) (2008): Saber hablar, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • HERNÁNDEZ GUERRERO, José Antonio y María del Carmen GARCÍA TEJERA (2004): El arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna, Barcelona: Ariel.
  • REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2019): Libro de estilo de la lengua española: según la norma panhispánica, Madrid: Planeta.
  • REGUEIRO RODRÍGUEZ M.ª Luisa y Daniel M. SÁEZ RIVERA (2013): El español académico. Guía práctica para la elaboración de textos académicos, Madrid, Arco/Libros.
  • REYES, Graciela (1998): Cómo escribir bien español, Barcelona: Arco/Libros
  • SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (coord.) (2006): Saber escribir, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • SANZ ÁLAVA, Inmaculada (2007): El español profesional y académico en el aula universitaria. El discurso oral y escrito, Valencia: Tirant lo Blanc. 
  • SERAFINI, M. Teresa (2007): Cómo se escribe, Barcelona: Paidós.
  • VAN DIJK, Teun A. (2000) (comp.): Estudios sobre el discurso: una introducción multidisciplinaria, Barcelona: Gedisa.
 
Bibliografia específica
 
Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fonamentals per al seguiment del curs.

Programari

No requerit.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 51 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 53 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Espanyol primer quadrimestre tarda