Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs, però es parteix de la idea que els estudiants han realitzat l'assignatura de Teories de la Comunicació com a pas previ per poder realitzar l'assignatura de Mètodes de Recerca en Comunicació.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
a) Explicar les diferents formes d'aproximació al coneixement científic i els mètodes i tècniques quantitatius i qualitatius aplicats a l'anàlisi de la comunicació i el periodisme.
b) Exposar i explicar les estratègies més adequades per a la planificació i disseny de la investigació en comunicació i periodisme.
Tema 1 Introducció a la investigació en comunicació i periodisme 2. El camí de la investigació, la seva importància, oportunitat i eficàcia. 3. Paradigmes i teories: les principals orientacions en comunicació 4. La investigació en comunicació i les seves demandes socials. 5 Centres d'investigació en comunicació. 6. Publicacions especialitzades i recursos en xarxa
Tema 2 El procés d'investigació i les seves etapes. La seva aplicació a la investigació en comunicació. 1. Investigació quantitativa i qualitativa. 2. Organització, planificació i procés del treball científic: etapes i fases del procés d'investigació. 3. Delimitació de l'objecte i de l'àmbit disciplinari. 4. Elaboració de l'estratègia d'investigació. 5. El projecte d'investigació: estructura i continguts.
Tema 3 Les tècniques d'investigació per l'anàlisi de la comunicació. Tècniques quantitatives I. Les bases de dades i els programes d'anàlisi de la investigació per Internet.
Tema 4 L'aplicació de les tècniques quantitatives a la investigació en comunicació. II 1. L'experiment. 2. L'anàlisi de contingut. 3. L'enquesta
Tema 5 L'aplicació de les tècniques qualitatives a la investigació en comunicació.1. L'entrevista en profunditat i les històries de vida. 2. Les tècniques de grup: grups de discussió, grups focals, mètode Delphi. 3. L'observació participant i no participant.
Programació de l'assignatura
El calendari detallat amb el contingut de lesdiferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 6, 8, 14 |
Laboratori | 22 | 0,88 | 5, 6, 7, 8 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 5, 6, 7, 8, 12, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 42 | 1,68 | 5, 6, 7, 8, 12, 14 |
La metodologia docent consistirà en activitats dirigides presencials, activitats supervisades i treball dirigit i autònom.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 prova de contingut | 20% | 1 | 0,04 | 5, 10, 11, 14, 22, 25 |
1 prova de contingut | 20% | 1 | 0,04 | 5, 10, 11, 14, 22, 25 |
3 Treballs pràctics | 30 % | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Treball de recerca | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents: Procés de recuperació
|
BERGER, Arthur Asa (2016) Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks. Sage.
BORGATTI, Stephen. P., EVERETT, Martin G.; JOHNSON,Jefrrey C. (2013). Analyzing Social Networks. London: Sage.
CORBETTA, Piergiorgio (2007) Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw Hill.
DOMÍNGUEZ, Marius y SOLSONA, Montserrat. (2003) Tècniquesd’investigació social quantitatives. Barcelona, Edicions Universitat de Barcelona.
IGARTUA, Juan José (2006) Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, Bosch
JENSEN, Klaus (ed.) (2016). La comunicación y los medios. Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. México: Fondo de Cultura Económica.
LIS, Irene y PATRICIA, Mariana. (2018) Investigaciones en comunicación en tiempos de big data: sobre metodologías y temporalidades en el abordaje de redes sociales. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15, 25-43
MEDINA, Alfons i BUSQUET, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC
SIMELIO, Núria; GINESTA, Xavier; SAN EUGENIO, Jordi y CORCOY, Marta (2019) Journalism, transparency and citizen participation: a methodological tool to evaluate information published on municipal websites. Information, Communication & Society. 22 (3), 369-385
VILCHES, Lorenzo (coord.) (2011) La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona, Gedisa
Programari d'edició de text: Word o similar.
Programari d'anàlisi de dades: PSPP o similar.
Programari d'anàlisi de xarxes socials: Netlytic, NodeXL o similar.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 23 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 22 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 23 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |