Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ètica per a l'enginyeria

Codi: 103817 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501233 Gestió aeronàutica OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Ricardo Manresa Robledo
Correu electrònic:
antonio.manresa@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha cap.


Objectius

Aquesta assignatura dona les pautes per descobrir i gestionar les implicacions socials i la polivalència de les tecnologies. Inicialment, s'introdueixen els conceptes bàsics relatius a moralitat, ètica i responsabilitat. Es mostra com la pràctica professional posa de relleu la importància de l'anàlisi en la presa de decisions, per tal de reconèixer les situacions complexes i destriar les conseqüències de les possibles alternatives. Es presenten els marcs ètics fonamentals, els codis deontològics associats a les professions i els compromisos globals per a un desenvolupament humà just, pacífic i sostenible.

Competències

  • Actuar amb ètica i professionalitat.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Identificar, desenvolupar o adquirir, i mantenir els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats tàctiques i operatives inherents a les activitats del transport aeri.
  • Participar en la gestió dels recursos humans, aplicant adequadament els diferents conceptes implicats: psicologia aplicada a les organitzacions, comunicació interna i externa de l'empresa, aspectes econòmics i aspectes legals.
  • Prendre decisions en la selecció de projectes d'inversió.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les alternatives possibles i les conseqüències socials en la valoració dels projectes d'inversió.
  2. Assumir la responsabilitat social, ètica i professional que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  3. Contribuir al benestar de la societat i al desenvolupament sostenible.
  4. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  5. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  6. Donar resposta als conflictes de caràcter ètic presents en la gestió de les activitats pròpies del transport aeri.
  7. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  8. Resoldre els conflictes ètics que puguin sorgir en un entorn de treball cooperatiu.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  10. Treballar de manera autònoma.

Continguts

L'assignatura introdueix quins són els punts de vista principals sobre la tecnologia i quina responsabilitat tenen els professionals respecte a l'exercici de la seva professió. Es presenten els marcs ètics principals que ens poden ajudar en l'anàlisi de situacions on apareixen conflictes ètics. Es descriu com s'enfoca l'ètica en els estudis tècnics i com s'han instaurat els codis deontològics en diferents professions relacionades amb l'enginyeria. S'estudien casos d'àmbits conflictius per tal d'identificar les conseqüències de les possibles vies d'actuació. El temari està estructurat de la forma següent:

1. Elements Fonamentals de l'Ètica

1.1           Importància de l’Ètica i l’esperit crític al món professional

1.2           Alguns estudis que avalen la importància de l’Ètica i l’esperit crític.

1.3           Concepte, orígens i elements que la integren

1.4           Fonamentació i relacions amb altres disciplines

1.5           Relativisme moral

1.6           Teories ètiques,

1.7           Àmbits de l’ètica. Ètica aplicada

2           ÈTICA APLICADA A LA CIÈNCIA I LA TECNOLOGIA

2.1           Exploració de la neutralitat en la ciència i la tecnologia

2.2           Racionalitat instrumental

2.3           Avaluació de les tecnologies

2.4           Responsabilitat moral en la ciència i la tecnologia

2.5           Deures derivats de la ciència i la tecnologia

3           ÈTICA PROFESSIONAL

3.1           Trets i dimensions de les professions. Responsabilitat professional.

3.2           Codis deontològics i ètica professional

3.3           Conflictes entre estàndards

3.4           Conflictes d’interès

3.5           Ètica en la recerca

4           DIMENSIÓ GLOBAL DEL DESENVOLUPAMENT

4.1           Crisi ecològica i social

4.2           Desenvolupament sostenible

4.3           Globalització

4.4           Economia i sostenibilitat

4.5           Agenda 2030: oportunitats i límits


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de seminaris 6 0,24 5, 4, 7, 6, 9, 2, 10
Classes de teoria 13 0,52 1, 7, 6, 8, 9, 2, 10
Pràctiques 6 0,24 3, 5, 4, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Treballs tutoritzats 8 0,32 3, 5, 4, 7
Tipus: Autònomes      
Preparació i estudi 14 0,56 1, 5, 4, 7, 10
Preparació proves d'avaluació 4 0,16 1, 3, 5, 4, 7, 6, 8, 9, 2, 10
Pràctiques 18 0,72 1, 3, 5, 4, 7, 6, 8, 9, 2, 10

L'assignatura consta d'una part teòrica, una de part pràctica i una de treball personal de l'alumne.

S'imparteixen un total de 25 hores presencials per a l'alumne que es distribueixen segons mostra la taula d'activitats formatives. La dedicació total de l'alumne és de 75 hores, per tant, hi ha una dedicació no presencial de 50 hores.

 

ACTIVITATS FORMATIVES

Sessions de teoria

Sessions magistrals on es desenvolupament en el grup els continguts bàsics que l'estudiant ha de menester per a introduir-se en els temes que configuren el programa. Alhora, es podran indicar les vies possibles per a completar o aprofundir la informació rebuda en aquestes sessions. Durant aquestes classes es podran fer activitats d'aprenentatge en grup en les quals es demanarà la participació de tots els estudiants.

 

Sessions de pràctiques

Activitats en equip on s'estudien casos de conflictes o reptes ètics utilitzant els conceptes vistos a teoria. A partir del diàleg en el grup es plantegen les diferents vies d'actuació que permet el cas i les conseqüències previsibles. Els equips preparen una presentació en la qual s'exposa el cas a la resta dels estudiants, es descriuen les accions considerades i les conclusions a què s'ha arribat. Al principi de la presentació es lliura un informe escrit on es resumeix la presentació.

 

Sessions de seminaris/debats/problemes

En aquestes sessions es revisa en comú un escrit acadèmic o un tema que tothom ha tingut ocasió de llegir i analitzar prèviament. L'objectiu és induir la participació activa a través de la proposta, crítica, o defensa raonada, d'opcions a seguir o mesures a adoptar. Es podran formar grups de diàleg que hauran d'exposar el text analitzatdes d'una perspectiva ètica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats tutoritzades realitzades a l'aula 0,3 4 0,16 1, 5, 4, 7, 6, 8, 9, 2, 10
Prova final de validació 0,4 1 0,04 1, 3, 5, 4, 7, 6, 8, 9, 2, 10
Pràctiques 0,3 1 0,04 1, 3, 5, 4, 7, 6, 8, 9, 2, 10

Es tindran en compte tant els coneixements adquirits amb relació als objectius fixats en l'assignatura com el grau en què s'han assolit les habilitats i competències que es volien desenvolupar.

 

a)            Procés i activitats d’avaluació programades

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

- Activitat A, Presentació d'un cas pràctic, val el 25% sobre la qualificació final.

                Aquesta activitat implicarà una presentació oral i la presentació d’un informe.  Haureu de fer grups de entre 3 a 6 persones durant la primera setmana de curs. El límit d’alumnes per grup dependrà del número d’alumnes matriculats. És molt important formar els grups durant la primera setmana. A la tercera setmana tothom haurà de lliurar l’informe i començaran les presentacions. Els detalls dels temes assignats es donaran el primer dia de classe i al Campus Virtual.

- Activitat B, Tests sobre les lectures, val el 25% sobre la qualificació final.

                Durant la setmana 8, 9, 10 o 11 si el calendari ho permet farem un test, sobre una lectura sobre un article que parli sobre Ètica. La lectura s’especificarà al Campus Virtual.

- Activitat C, Prova de síntesi final, val el 50% sobre la qualificació final.

És un examen que abastarà els quatre temes delcurs i les pràctiques presentades pels alumnes.

                - Activitat D, Participació a classe, val 10% sobre la qualificació final.

Es valorarà la participació activa als debats, assistència, etc. Si treus un 0 es pot treure perfectament un 10 a l’assignatura, però pot ajudar a superar l’assignatura o treure Matrícula d’Honor.

 

Per poder aprovar l’assignatura, mitjançant l’avaluació continuada, caldrà treure una nota igual o superior al 50% a les activitats A i B. I una nota igual o superior al 40% a l’activitat C. La nota de l’expedient serà la menor de totes.

Les activitats A i B  són no recuperables, per tant suspendre-les amb una nota inferior al 50% , suposa no aprovar l’assignatura.

 

b) Programació d’activitats d’avaluació

El calendari de les activitats d’avaluació es donarà el primer dia de l’assignatura, sempre que sigui possible i es farà pública a través del Campus Virtual. Es preveu el següent calendari:

- Activitat A:

setmana 1: Crear grups.

setmana 2-3: Treball en grup; Fer informe.

Setmana 4 a 16: Presentacions de cada grup (1dia) ; Anar a les presentacions dels companys (tots els dies)  

- Activitat B:

                setmana 8,9 ,10 o 11: Control.

- Activitat C:

                Al finalitzar el curs durant el calendari de avaluacions.

                Al finalitzar les avaluacions, durant el calendari de recuperacions.

 

c) Procés de recuperació

L'estudiant té dret a una recuperació de la prova final, si no ha aprovat l'assignatura en l'avaluació continuada. Només es recuperarà la activitat C, la Prova de Síntesis Final.  S’avalua tot amb els mateixos percentatges que l’avaluació continuada i es requereixen els mateixos criteris per superar l’assignatura. 

 

d) Procediment de revisió de les qualificacions

Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'alumnat podrà revisar l’activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat

 

e) Qualificacions

- Matrícules d’honor. Pel que fa les matrícules d'honor es seguirà la normativa de la UAB. Concretament:

"6. La menció de matrícula d'honor es podrà atorgar a l'estudiant que tingui una qualificació igual o superior a 9,0. El nombre de matrícules d'honor que s'atorguin no podrà ser superior al 5% de persones matriculades en una assignatura o en un mòdul en el períodeacadèmic corresponent, excepte si el total de persones matriculades és inferior a 20. En aquest cas es podrà atorgar una sola matrícula d'honor. Es podrà concedir una matrícula d'honor addicional per arrodoniment de la fracció resultant de l'aplicació del 5% d'estudiants matriculats en l'assignatura." A part de la nota obtinguda, es valorarà especialment l'assistència regular a les sessions, així com la participació, activa i enriquidora, duta a terme en les activitats.

- Un estudiant es considerarà no presentat si no ha lliurat ni l’activitat A, ni la B, ni la C.

 

f) Conseqüències de les irregularitats comeses pels estudiants: còpia, plagi, ...

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa

acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero. Per exemple, plagiar, l’engany, presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup (aplicat a tots els membres, no solament als que no han treballat),  l’ús no autoritzat de la IA (p. ex, Copilot, ChatGPT o equivalents), copiar o deixar copiar una activitat d'avaluació, etc., implicarà suspendre l’assignatura amb un zero. En aquest cas l’assignatura no serà recuperable.

 

g) Avaluació dels estudiants repetidors

Els estudiants amb segona matrícula seran avaluats de la mateixa manera que els estudiants que es matriculen per primera vegada.

 

h) Avaluació única

Aquesta assignatura nopreveu el sistema d’avaluació única.

 

 

Bibliografia

Bilbao, Galo; Fuertes, Javier y Guibert, José Mª (2006). Ética para ingenieros. Desclée De
Brouwer.
Bynum, Terrell Ward and Rogerson, Simon (eds.) (2004). Computer Ethics and
Professional Responsibility. Blackwell Publishing.
Harris, Charles E.; Pritchard, Michael S.; Rabins, Michael J.; James, Ray and Englehardt,
Elaine (2018). Engineering Ethics: Concepts & Cases. Cengage Learning.
Ibarra, Andón y Olivé, León (eds.) (2003). Cuestiones éticas en ciencia y tecnología en el
siglo XXI. Biblioteca Nueva. (accessible en línia, UAB)
https://cutt.ly/qnTRvr3
Pieper, Annemarie (1991). Ética y moral. Una introducción a la filosofía práctica. Crítica.
Xercavins, Josep; Cayuela, Diana; Cervantes, Gemma i Sabater Assumpta (2005).
Desarrollo sostenible. Edicions UPC (accessible en línia, UPCommons).
https://upcommons.upc.edu/handle/2099.3/36752


Programari

No en cal.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 11 Català segon quadrimestre tarda