Logo UAB

Economia de l'Empresa

Codi: 103744 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502904 Direcció Hotelera FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Eduardo Cesar Rodes Mayor
Correu electrònic:
eduardo.rodes@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Ningú.


Objectius

Aquesta assignatura és la primera de les que s'inclouen en el Grau de Direcció Hotelera sobre direcció i gestió d'empreses. L'assignatura s'inicia amb el concepte, elements i classes d'empreses. A continuació, s'estudien la funció i tasques directives. Els aspectes relatius a l'estratègia empresarial es tracten a continuació i es desenvolupen a partir de l'anàlisi estratègica (tant interna com externa) i de les tipologies estratègiques (tant en el nivell competitiu com en el nivell corporatiu). Al llarg de l'assignatura es posa l'accent en les empreses o organitzacions que estan relacionades amb les diverses activitats hoteleres. Així mateix, es combinen els continguts teòrics amb diverses activitats pràctiques.

En finalitzar l'assignatura l'alumne serà capaç de:

 

1. Comprendre els aspectes fonamentals relacionats amb l'empresa i la funció directiva, amb especial èmfasi en les diverses empreses hoteleres.

 

2. Conèixer i entendre els conceptes i les tècniques relatives a la direcció estratègica de l'empresa i la seva aplicació a la direcció hotelera.

 

3. Emprenedoria i innovació. Per fomentar l'esperit emprenedor dels estudiants, es treballarà i discutirà sobre l'orientació emprenedora en el marc de la funció directiva i l'estratègia empresarial. Així mateix, durant el curs s'analitzarà algun cas pràctic que tracti la creació i desenvolupament d'una empresa de l'àmbit turístic. Finalment, la realització del treball sobre una empresa hotelera real per part dels estudiants inclourà l'anàlisi de la seva creació i posterior evolució.

 


Competències

  • Definir i aplicar la direcció i gestió (management) dels diferents tipus d'organitzacions al sector de l'hoteleria i la restauració.
  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics de l'allotjament i la restauració en totes les dimensions, departaments, activitats i àrees en el context del sector turístic.
  • Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  • Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els elements que regeixen l'activitat dels sectors de l'hoteleria i la restauració i la seva interacció amb l'entorn, així com l'impacte que tenen en els diferents subsistemes empresarials del sector.
  • Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
  2. Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Distingir, identificar i aplicar els conceptes de la direcció estratègica als productes de les empreses d'allotjament i restauració.
  5. Distingir, identificar i aplicar les estratègies, les estructures i els processos referents als recursos humans de les empreses d'hoteleria i restauració.
  6. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Gestionar i organitzar el temps.
  8. Identificar la base teòrica i conceptual de l'estratègia de l'empresa turística.
  9. Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
  10. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  11. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  12. Treballar en equip.

Continguts

1. L'empresa.

1.1. Concepte d'empresa.

1.2. Elements i funcions de l'empresa. La creació de valor i els beneficis de l'empresa.

1.3. Classes d'empreses. Les empreses hoteleres.

 

2. La funció directiva.

2.1. Concepte i classes de direcció.

2.2. Tasques fonamentals de direcció

2.3. Direcció i emprenedoria. El perfil emprenedor des d'una perspectiva de gènere.

 

3. L'estratègia de l'empresa.

3.1. Concepte i elements de l'estratègia.

3.2. Diferents nivells de l'estratègia.

3.3. El procés de formulació de l'estratègia.

 

4. Anàlisi interna.

4.1. Anàlisi funcional.

4.2. La cadena de valor.

4.3. Anàlisi dels recursos i les capacitats.

4.4. Recursos financers i decisions d'inversió.

 

5. Anàlisi de l'entorn.

5.1. Anàlisi de l'entorn general.

5.2. Anàlisi de l'entorn específic i operatiu.

5.3. Tendències actuals a l'entorn social en empreses hoteleres.

 

6. Estratègies competitives.

6.1. Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu i posicionament.

6.2. Estratègies competitives genèriques.

6.3. Estratègies segons el cicle de vida del sector.

 

7. Estratègies corporatives.

7.1. Direccions del desenvolupament estratègic.

7.2. Estratègies de diversificació i d'integració vertical.

7.3. Estratègies d'internacionalització i cooperació.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 35 1,4 2, 1, 4, 8, 6
Discussió i resolució casos 10 0,4 11, 5, 3, 8, 7, 6, 9, 10, 12
Presentació de treballs 1 0,04 11, 5, 3, 4, 8, 7, 6, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 11, 8
Tipus: Autònomes      
Elaboració de Treballs 25 1 11, 5, 3, 4, 8, 7, 6, 9, 12
Estudi 58 2,32 11, 5, 3, 4, 8, 7, 6, 9, 12
Resolució de Casos 4 0,16 11, 5, 3, 4, 8, 7, 6, 9, 12

Idioma d’impartició: Castellà.
 

Durant el curs es combinaran les classes de caràcter teòric (classes magistrals) amb les sessions de pràctiques (casos pràctics), durant les quals es fomentarà la participació i el treball en equip per part dels estudiants. Així mateix, els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre una empresa turística real, en el marc del qual duran a terme un treball de camp i una presentació pública dels continguts més rellevants.

PLANIFICACIÓ DE LA DOCENCIA

 

SETMANA

TEMA

METODE

HORES

1, 2

L'empresa

Classe magistral i casos pràctics

1, 2

3, 4

La funció directiva

Classe magistral i casos pràctics

3, 4

5, 6

L'estratègia de l'empresa

Classe magistral i casos pràctics, tutories

5, 6

7, 8

Anàlisi interna

Classe magistral i casos pràctics

7, 8

9, 10

Anàlisi de l'entorn

Classe magistral i casos pràctics

9, 10

11, 12

Estratègies competitives

Classe magistral i casos pràctics

11, 12

13, 14

Estratègies corporatives

Classe magistral i casos pràctics, tutories

13, 14

15

Treballs en grup

Presentacions

15

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Discussió de casos pràctics i participació 15 4 0,16 11, 5, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 12
Exàmen teòric part 1 30 1 0,04 5, 4, 8, 7
Exàmen teòric part 2 30 1 0,04 4, 8, 7
Presentació treball d'anàlisi de una empresa 25 1 0,04 11, 1, 3, 4, 6, 10

L'avaluació de l'assignatura s'efectuarà mitjançant la realització de dues proves escrites (cadascuna explica un 30% de la nota final), així com a través de la realització i presentació del treball d'anàlisi d'una empresa hotelera (25%) i de la discussió de casos pràctics al llarg del curs (15%). Condició sine qua non per obtenir l'acreditació de l'assignatura: serà necessari haver aprovat (amb nota major o igual a 5) tant els exàmens com el treball en grup.

Avaluació única.

De no seguir l'avaluació continuada o suspendre-la en les dates oficials establertes es podrà realitzar una avaluació única. Aquesta avaluació s'efectuarà mitjançant la realització d'una prova escrita amb dues parts (cadascuna explica un 30% de la nota final), així com a través de la realització i presentació del treball d'anàlisi d'una empresa hotelera (40%).

Reavaluació.

Està dirigida als alumnes que a l'avaluació única hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 i menor que 5. La qualificació d'aquesta reavaluació no superarà el 5 com a nota final. La modalitat d'examen de reavaluació es definirà pel professorat de l'assignatura.

 

La recuperació de l’assignatura per avaluació única serà el mateix que el de la resta d’alumnat i per presentar-se a la reavaluació serà necessari que aquest hagi obtingut com a mínim un 3,5 en el conjunt de les evidències de les que consti l’avaluació única.

 

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de lameitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

Material docent en format digital que estarà disponible al Campus Virtual i en els següents llibres:

 

Besanko, David, David Dranove, Mark Shanley i Scott Shaefer (2017), Economics of Strategy, 7.ª Ed. John Wiley and Sons, Nueva York

Brealy, Richard i Myers, Stephen (2020): Principios de Finanzas Corporativas. McGraw-Hill.

Enz, Cathy (2009) Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases, 2da. Ed.,John Wiley and Sons, Nueva Jersey.

Grant, Robert M. (2022): Contemporary Strategy analysis. Editorial Wiley, Hoboken, New Jersey.

Martín Rojo, Inmaculada (2020): Dirección y gestión de empresas del sector turístico. 6ª Edición. Ediciones Pirámide, Madrid.

Veciana, José Mª. (1999): Función directiva. Servicio de Publicaciones de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).


Programari

Full de càlcul (MS Office Excel)

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt