Logo UAB

Gestió Financera de l'Empresa Hotelera

Codi: 103742 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502904 Direcció Hotelera OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rizo Gubianas
Correu electrònic:
jordi.rizo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura Direcció Financera és una assignatura obligatòria que transmet els conceptes bàsics relacionats amb la gestió d'un negoci hoteler i amb la vinculació d'aquest negoci amb el món financer.  Direcció Financera vol donar les eines essencials per poder prendre decisions empresarials de forma racional. 

Darrere de l'assignatura Direcció Financera hi ha l'estudi de la informació comptable que proporciona l'empresa amb la finalitat d'utilitzar aquesta informació de la forma més eficient possible, és a dir, d'obtenir informació que ens permeti opinar sobre la gestió realitzada i sobre la situació actual del negoci hoteler. 

L'estudi d'aquesta assignatura comporta:

a) Comprendre millor la utilitat de la comptabilitat

b) Conèixer les diferencies entre les fonts de finançament.

c) Saber com actuar davant la possibilitat de realitzar una nova inversió

Per facilitar el procés d'aprenentatge és convenient que l'estudiant conegui la informació que ens proporciona la comptabilitat: el balanç, el compte de pèrdues i guanys i l'estat de fluxos d'efectiu. Fa falta doncs, haver cursat l'assignatura de comptabilitat.


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és donar a conèixer a l'estudiant:

Les principals tècniques que hi ha per prendre decisions sobre noves inversions i el seu finançament.

Amb l'estudi de l'assignatura l'estudiant ha de ser capaç de:

a) Extreure informació útil, per prendre decisions, del balanç i del compte de pèrdues i guanys i l'estat de fluxos d'efectiu.

b) Aplicar les principals tècniques existents per analitzar si una nova possibilitat d'inversió és viable o no.

c) Entendre la diferència entre les diferents fonts de finançament.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Demostrar que comprèn i aplica els recursos financers i l'anàlisi de la informació patrimonial, econòmica i financera en les empreses hoteleres i de restauració.
  • Demostrar que coneix el funcionament i la manera d'actuar dels diferents mitjancers financers, amb la finalitat de poder negociar de manera més eficaç.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els elements que regeixen l'activitat dels sectors de l'hoteleria i la restauració i la seva interacció amb l'entorn, així com l'impacte que tenen en els diferents subsistemes empresarials del sector.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Demostrar que es comprenen i s'apliquen els recursos financers i l'anàlisi de la informació patrimonial, econòmica i financera en les empreses hoteleres i de restauració.
  3. Demostrar que es coneix el funcionament i la manera d'actuar dels diferents mitjancers financers, amb la finalitat de poder negociar amb més eficàcia.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  6. Gestionar i organitzar el temps.
  7. Identificar les característiques específiques diferencials des del punt de vista financer dels diferents subsistemes empresarials del sector.
  8. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres negociant i gestionant conflictes.
  9. Proposar i aplicar un sistema d'informació financer i comptable que estudiï la formació interna de valor en l'empresa hotelera i de restauració.
  10. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  11. Treballar en equip.

Continguts

Primera Part: Anàlisi de la informació comptable

Tema 1. L'empresa i el director financer

Tema 2. Comptabilitat i finances

Tema 3. Anàlisi dels Estats Financers de l'Empresa: Balanç, PyG i EFE.

Segona Part: Tècniques per analitzar la viabilitat de les noves inversions

Tema 4. El valor dels diners en el temps

Tema 5. El Valor Actual Net (VAN) i la Taxa de Rendibilitat Interna (TRI)

Tema 6. Fonts de finançament: definició i classificació, curt i llarg termini, extern i intern


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6 1, 2, 3, 7, 5, 9
Presentació pública de treballs 2 0,08 1, 10, 2, 3, 7, 6, 5, 8, 9, 11
Resolució casos pràctics 14 0,56 1, 10, 2, 3, 4, 7, 6, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 10, 6, 5, 8, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 30 1,2 1, 10, 2, 3, 4, 7, 6, 8, 9, 11
Estudi 28 1,12 1, 10, 2, 3, 4, 7, 6, 8, 9, 11
Resolució casos pràctics 14 0,56 1, 4, 7, 6, 9

Idioma d'impartició: Català/castellà

La metodologia docent que s'utilitza en aquesta assignatura Direcció Financera:

Part teòrica

La metodologia docent que s'utilitza implica realitzar classes presencials i una elevada participació de l'estudiant. A través de les classes magistrals, el professor introduirà i definirà els conceptes i tècniques de l'assignatura. Els alumnes disposaran dels continguts bàsics de l'assignatura a través del Campus Virtual. L'estudiant haurà de consultar addicionalment els capítols de la bibliografia recomanada associada a cada capítol i es valoraran les seves aportacions, dubtes i reflexions durant la classe.

Part pràctica

La part pràctica de l'assignatura es desenvoluparà mitjançant la realització d'exercicis pràctics bé a l'aula o bé a la sala d'informàtica que s'hauran de resoldre en grup.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1er Examen (teoria i pràctica) 30% 2 0,08 2, 3, 7, 9
2n Examen (teoria i pràctica) 30% 2 0,08 2, 3, 7, 9
Exercicis i altres 15% 4 0,16 1, 10, 2, 3, 4, 7, 6, 5, 8, 9, 11
Trabajo 25% 4 0,16 1, 10, 4, 7, 6, 8, 9, 11

A)   AVALUACIÓ CONTÍNUA:

1-    Exàmens (60%)

Es realitzaran 2 proves escrites individuals sobre els continguts exposats en classe i les lectures realitzades pels estudiants, amb una ponderació equivalent del 60% de la nota final (30% cadascun). Cada prova es realitzarà al final de cada bloc temàtic.

Per poder fer la mitjana de les notes entre les dues proves, s'ha de tenir una puntuació mínima d'un 3,5.

Aquestes proves tenen com a finalitat avaluar els coneixements teòrics i pràctics dels continguts de l'assignatura.

2-    Exercicis i altres (15%)

La realització d'exercicis serà d'un total d'15% sobre la nota. L’avaluació serà explicada i detallada pel professor de l’assignatura el primer dia de classe.

3-    Treball pràctic (25%)

El treball es realitzarà en grup (mínim 4 màxim 5 persones).

Consistirà en l'anàlisi econòmica i financer dels Comptes Anuals d'una empresa real del sector hoteler

L'última setmana del curs es realitzaran les exposicions de cada grup.

La qualificació d'aquest treball pràctic serà d'un total de 25% sobre la nota

La nota que s'obté és la mateixa per tots els membres del grup que han participat en l'activitat.

L'assignatura s'aprova amb una nota final de 5.

Informació important

Per aprovar l’avaluació continuada i alliberar l’examen final l’estudiant haurà de tenir una mitjana mínima de:

-       Nota exàmens parcials: mínim de 5 en total, amb un mínim de 3,5 en un dels parcials

Si la mitjana que resulta dels exàmens parcials es aprovat (mínim 5) amb l’avaluació continuada, l’estudiant no haurà de presentar-se a l’examen FINAL  sempre que també es compleixi una de les següents condicions:

-       Exercicis a entregar i altres, mínim de 5.

-       O treball pràctic mínim de 5.

Si l’estudiant no supera un dels exàmens parcials, serà examinat només de la part no superada a l’examen FINAL segons el calendari oficial d’examens.

B)   AVALUACIÓ ÚNICA – EXAMEN FINAL

Els estudiants que no hagin aprovat l'assignatura per avaluació continuada o no l'han seguit, poden presentar-se a l'examen FINAL.

C)   RECUPERACIÓ

Només podran accedir a la recuperació aquells alumnes que en l'avaluació FINAL hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 però inferior a 5 . En cas d'aprovar la recuperació, la nota màxima a aplicar serà 5.

 

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

Richard A. Brealey, Stewart C. Myers, Franklin Allen (2015) Principios de finanzas corporativas [Recurs electrònic] / ISBN 9781456246266

 

Bibliografia complementària:

Brealey, R., S.C.Myers y F.Allen (2010). Principios de finanzas corporativas. 9ª edición. Madrid: McGraw-Hill (En inglés hay disponible la 10ª edición: Principles of Corporate Finance, McGraw-Hill, 2010).

Garrido, P.; Iñiguez, R. (2010): Análisis de estados contables. Elaboración e interpretación de la información financiera. Ediciones Pirámide.

Ross, S.A., R.W. Westerfield y J.Jaffe (2010). Modern Financial Management. 9ª edición. Nueva York: McGraw-Hill. (Edición en castellano: Finanzas corporativas, 9ª edición. México DF: McGraw-Hill, 2010)

 


Programari

El professor el comentarà en classe


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt