Logo UAB

Direcció i Gestió de la Restauració I

Codi: 103731 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502904 Direcció Hotelera OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
José Luis García Victorino
Correu electrònic:
joseluis.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No son necessaris 


Objectius

Al finalitzar l’assignatura l’alumne/a haurà de/d’ ser capaç de:

 

  1. Conèixer l’estructura d’un departament de A&B així com les competències, habilitats i tasques de cada un dels perfils laborals que l’integren.
  2. Gestionar i controlar els costos de manera efectiva del Departament de A&B o d`una empresa de restauració.
  3. Familiaritzar-se amb la gestió e implantar models efectius de gestió i control.
  4. Identificar l’itinerari d’informació i de treball en un departament de F&B.
  5. Gestionar i ser capaç de dur a terme els diferents serveis de restauració prestats en un establiment hoteler.
  6. Saber determinar els procediments necessaris i adaptar-los a les expectatives del client, les particularitats del capital humà i els recursos materials disponibles.
  7. Prendre decisions i dissenyar estratègies per el desenvolupament i millora del departament.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Aplicar els conceptes relacionats amb la creació i la posada en marxa, l'adquisició, el manteniment i la conservació d'equipaments d'instal·lacions hoteleres i de restauració en condicions de sostenibilitat energètica i viabilitat econòmica.
  • Aplicar la normativa de prevenció i seguretat integral als establiments del sector de l'hoteleria i de la restauració.
  • Demostrar que coneix el sistema de producció i el procediment operatiu del servei de restauració.
  • Demostrar que coneix i entén els principis bàsics de la nutrició humana i les repercussions que té sobre la salut, així com la seva aplicació a l'alimentació.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els fonaments bàsics de seguretat i higiene alimentària, així com les normatives de caràcter nacional i europeu que han de complir els establiments i les activitats del sector.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar l'estructura del sector.
  2. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  3. Conèixer i aplicar la normativa bàsica que han de complir els establiments hotelers en matèria de seguretat i higiene alimentàries.
  4. Conèixer l'estructura i la gestió del departament, així com les competències i les habilitats dels perfils professionals que integren l'àrea de restauració.
  5. Conèixer les normes higièniques i de manipulació d'aliments i com s'han d'aplicar.
  6. Conèixer les pautes essencials per a l'ambientació i promoció.
  7. Desenvolupar ofertes alimentàries equilibrades per a diferents col·lectius.
  8. Desenvolupar petits plans d'actuació en matèria de prevenció i seguretat.
  9. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  10. Estructurar les diverses fases d'obertures d'establiments.
  11. Gestionar i organitzar el temps.
  12. Identificar els sistemes de prevenció i seguretat del sector de l'hoteleria i de la restauració.
  13. Identificar i conèixer els diferents tipus de servei i punts de venda dels serveis de restauració d'un establiment hoteler.
  14. Identificar les necessitats nutritives humanes.
  15. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  16. Treballar en equip.

Continguts

  1. Classificació de les empreses de Restauració canal HORECA.
  2. La restauració en l`empresa Hotelera.
  3. Comercialització en restauració

               3.1 Pla de màrqueting d`una empresa de restauració.

               3.2 Públic objectiu i segmentació de mercats.

               3.3 Planificació i disseny de l'oferta.

               3.4 El CRM en restauració.

               3.5 Internet i la restauració.

               3.6 Les franquícies en restauració.

  1. Gestió de la producció

               4.1 Control dels processos de compres, emmagatzematge i distribució.

               4.2 Vendes i control de la producció.

                  4.2.1 Normalització de processos.

                  4.2.2 Control de vendes en restauració.

              4.3 Gestió informatitzada de empreses de restauració.

              4.4 El pressupost en restauració.

              4.5 Gestió mediambiental.

  1. Creació del departament de F&B dintre d`un Hotel

              5.1 El desdejuni hoteler.

              5.2 Restaurants en hotels: tendències per sectors.

              5.3 Bars i cafeteria.

              5.4 Convencions i banquets.

              5.5 El servei d'habitacions.

              5.6 Neveres (minibars) i distribució automàtica (vending).

              5.7 La restauració en els programes all inclusivament.

  1. Creació d`un model de Gestió per  una empresa de restauració.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 45 1,8 1, 2, 15, 9, 13, 12, 10, 3, 6, 5, 4
Resolució de problemes 15 0,6 1, 2, 15, 9, 13, 14, 11, 10, 3, 6, 4, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 2, 7, 12, 14, 6
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 31 1,24 1, 2, 15, 9, 7, 13, 12, 14, 11, 10, 3, 6, 5, 4

Idioma d'impartició: Castellà 


• Sessions de classes magistrals
. Exposició del contingut teòric del programa de forma clara, sistemàtica i organitzada per part del professor (els alumnes tindran al CAMPUS VIRTUAL el temari basic dels temes). Es fomentarà, en tot moment, la participació de l’alumnat a l’aula; es valoraran les seves aportacions, reflexions i dubtes. Es reforçarà l’aprenentatge amb la projecció de vídeos didàctics i lectura d’articles relacionats amb el temari i la presentació de casos pràctics per part dels alumnes.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats Aula 15% 7 0,28 1, 2, 9, 13, 11, 10, 4
Examen teòric 50% 2 0,08 1, 2, 15, 9, 7, 8, 13, 12, 14, 11, 10, 3, 6, 5, 4, 16
Treballs pràctics 35% 40 1,6 1, 2, 15, 9, 7, 13, 12, 14, 11, 10, 6, 5, 4, 16

DOS OPCIONS D’AVALUACIÓ

A ) CONTINUA AMB PROVA D’AVALUACIÓ FINAL (AC): 

El sistema d’avaluació s’organitza amb la presentació d’activitats autònomes (pràctiques, comprensió de textos individuals, treballs de grup i/o individuals, exposicions a l’aula, exercicis avaluadors -si s’escau-, etc.) més la prova final d’avaluació contínua d’interrelació i comprensió dels temes i conceptes teòrics treballats.

El professor titular de la matèria establirà al principi de curs la relació d’activitats a realitzar, dates i periodicitat del lliurament, avaluacions, etc. amb el percentatge d’incidència sobre la nota final de tots els continguts objecte d’avaluació continua, així com el corresponent al de la prova final d’avaluació contínua.

Per poder seguir correctament aquest sistema d`avaluació continua es requereix un mínim del 80% d`entregues de les activitats i tasques encomenades en la periocitat establerta pel professor abans de la prova final d`avaluació continua. 

Els alumnes que no superin l’assignatura, mitjançant l’avaluació contínua, passaran a ser avaluats pel sistema d’avaluació única, no tenint en compte cap de les notes obtingudes amb anterioritat.

 

B) AVALUACIÓ ÚNICA: Examen final (tota la matèria).

Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre. 

Alumnes que no hagin seguitl’avaluació continua  amb opció de presentar-se a l’examen final (prèvia petició d’avaluació única a gestió acadèmica en els períodes que el calendari acadèmic-administratiu indiqui):

Hauran de lliurar abans de la data d’aquest examen, les activitats, tasques o treballs corresponents dins del períodes que s’estableixin. 

El calendari de lliurament, continguts i altres informacions al respecte, es publicaran al Campus Virtual de l’assignatura.

Activitats lliurades 30%

Examen Final 70%

Nota.- per poder aplicar aquests percentatges caldrà obtenir una qualificació mínima d’un 4 sobre 10 en cada part.

 

RE-AVALUACIÓ:

Només alumnes que a l’avaluació final hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 i menor de 5. La qualificació d’aquesta re-avaluació no superarà el  5 com a nota final.

Modalitat d’examen a definir pel professorat de l’assignatura.

Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre. 

 

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.

 


Bibliografia

FELIPE GALLEGO, JESÚS. DIRECCIÓN ESTRATÉGICA EN LOS HOTELES DEL SIGLO XXI. McGraw Hill Interamericana. Madrid, 1996

ROCHAT, MICHEL. MÁRKETING Y GESTIÓN DE LA RESTAURACIÓN.     Editorial Gestion 2000. Enero, 2001

MESTRES, JUAN R. TÉCNICAS EN GESTIÓN Y DIRECCIÓN HOTELERA. Editorial Gestion 2000. Barcelona, 2003

BIOSCA, DOMENEC. COMO DIRIGIR CON ÉXITO UN RESTAURANTE. Ediciones CDN, Madrid 1993

ORIOL AMAT i FERNANDO CAMPA, CONTABILIDAD, CONTROL de GESTIÓN y FINANZAS de HOTELES. Editorial PROFIT. Barcelona, 2011.

MELLADO, SERGIO, HABITACIONES EN LA CARTA. LA DIRECCION DE F&B EN UNA CADENA HOTELERA. Independently published. Diciembre, 2020


Programari

Apps gratuïtes per IOS i Android 
 
Hotel Empire Tycoon. Joc/Simulador de Gestió i administració Hotelera
Idle Restaurant Tycoon. Joc/Simulador de Gestió i administració de restaurants

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt