Aprenentatge Integrat en Medicina I
Codi: 103633
Crèdits: 4
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2502442 Medicina |
OB |
1 |
Equip docent
- Carles Gil Giro
- Pere Jordi Fàbregas Batlle
- Enrique Claro Izaguirre
- Gianluigi Caltabiano
- Enric Serra Bou
- Eva De Cardona Recasens
- Maria Puigdomenech Poch
- Alejandro Fernández León
- Gemma Domenech Gomez
- Itziar Salaverria Frigola
- Angel Guerra Moreno
- Carlos Alberto Acosta Rizo
- Maria Terradas Ill
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Estudiants matriculats a PCA II de segon curs, si us plau inscriviu-vos a les visites als CAP en torn de tarda, per evitar absències a les sessions d'aprenentatge basat en casos d'AIM I. Al·legar una visita coincident de PCA II no es considerarà causa justificada eximent de l'absència a una sessió de treball de casos, afectant per tant la nota.
Objectius
Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.
Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.
Finalment, en els darrers anys les facultats de medicina líders han rebaixat la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants -una aproximació més efectiva per l’adquisició de competències.
Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:
- Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.
- Oferir una primera experiència per desenvolupar competències d'aprenentatge i de treball col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.
A més, l’assignatura assumeix les següents competències transversals:
- Comunicar de manera clara a reunions o congressos mèdics.
- Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.
- Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements.
Competències
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
- Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
- Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
- Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
- Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
Resultats d'aprenentatge
- Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
- Analitzar críticament un article científic en anglès.
- Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
- Aplicar correctament les tècniques estadístiques per obtenir valors de referència i comparar-los amb els resultats de proves analítiques de pacients.
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
- Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
- Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
- Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
- Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
- Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
- Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
- Utilitzar les normes del sistema Vancouver en la redacció d'informes de recerca.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
- Utilitzar les tècniques estadístiques adequades per estudiar el valor semiològic de les proves analítiques.
Continguts
L'assignatura està estructurada en dos mòduls:
1- Competències bàsiques
- Competències de treball en equips col·laboratius
- Competències de presentació oral de resultats mèdics
- Competències de cerca d'informació a les bases de dades mèdiques
2- Aprenentatge integrat basat en casos mèdics
- Aplicació de les competències adquirides al mòdul 1 a la resolució de dos casos mèdics
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Treball en equip col·laboratiu a l'aula |
24,5
|
0,98 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Investigació individual i estudi; discussions col·laboratives fora de l'aula; elaboració dels informes escrits i les presentacions orals |
70,5
|
2,82 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
AIM I és una assignatura singular pel que fa a la metodologia d'aprenentatge i l'avaluació d'aquest aprenentatge:
- L'assignatura és de 4 ECTS, la qual cosa comporta una càrrega de treball total per l'estudiant de 100 hores. La presencialitat és més baixa que a la resta d'assignatures, limitada a 18,5 hores de sessions de treball col·laboratiu i a 6 hores de presentacions i defensa dels resultats d'aprenentatge.
- Per tant, cal entendre que el gruix de l'aprenentatge es fa en treball autònom fora de l'aula: no és una càrrega de treball desproporcionada sinó una distribució diferent a l'habitual.
- Els resultats d'aprenentatge s'avaluen a partir de la seva presentació i defensa. No hi ha exàmens. Per això cal entendre que aquestes sessions (AIM2.3 i AIM3.3) tenen rang d'avaluació, exigint per tant els mateixos rigor, dedicació i temps de preparació que els requerits per la preparació d'un examen.
Activitats formatives i metodologia docent
1- Mòdul de competències bàsiques:
- Activitats supervisades: treball en equip col·laboratiu a l'aula, interactuant amb el tutor o la tutora. Sessions AIM1.
2- Mòdul d'aprenentatge integrat basat en casos mèdics:
- Activitats supervisades: treball en equip col·laboratiu a l'aula interactuant amb la tutora o el tutor, posant en pràctica les competències adquirides al mòdul 1 per tal d'assolir la comprensió dels casos mèdics plantejats i per autoavaluar críticament l'adequat funcionament de l'equipde treball. Sessions AIM2.1, AIM2.2, AIM3.1 i AIM3.2.
- Activitats autònomes: treball autònom fora de l'aula. Investigació individual en preparació de la següent sessió presencial; discussions col·laboratives de l’equip fora de l'aula per l'elaboració i assaig de les presentacions orals de resultats d'aprenentatge avaluats. Constitueix el gruix de la càrrega docent de l'assignatura. Entre sessions AIM2 i AIM3.
- Activitats d’avaluació: presentacions orals i defensa dels resultats de l’aprenentatge i defensa; autoavaluació crítica i avaluació creuada. Sessions AIM2.3 i AIM3.3.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
2 presentacions i defenses orals dels resultats d'aprenentatge (sessions AIM2.3 i AIM3.3) |
60% |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
8 informes escrits avaluats (sessions AIM2 i AIM3) |
40% |
4
|
0,16 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Les competències assolides al mòdul de competències bàsiques s’avaluaran sobre la qualitat del treball portat a terme al mòdul d'aprenentatge basat en casos.
Les evidències d'aprenentatge comprendran, per a cadascun dels dos casos mèdics plantejats:
- Informes escrits: glossari terminològic, hipòtesi diagnòstica raonada i preguntes inicials
- Informes escrits: objectius d'aprenentatge i diagnòstic final
- Informes escrits: autoavaluació crítica del funcionament de l'equip de treball
- Presentació i defensa oral dels resultats d’aprenentatge
Pel que fa a la presentació dels resultats d'aprenentatge, les diferents parts de la presentació es sortejaran entre els membres de l'equip abans de començar. La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, ja que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura, el treball en equip col·laboratiu, depèn de la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant.
Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria a les 6 sessions d'aprenentatge basat en casos (sessions AIM2 i AIM3). Atès que les sessions són de treball en equips col·laboratius estables al llarg del quadrimestre, no té sentit compensar una ausència assistint el dia d'un altre grup. Les absències a les sessions de treball 1 i 2 de cadascun dels casos, no justificades documentalment per causa de força major, reduiran la nota del cas en 1/3. L'absència a lessessions3de cada cas implicarà un zero en la nota d'aquell cas.
Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5,0 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.
Aquesta assignatura no ofereix avaluació única.
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no participi a les proves avaluades, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Comportaments no ètics: D'acord a reglament UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació. Si s'esdevé una segona irregularitat la seva nota final serà un 0 i se n'informarà la Coordinació del Grau en Medicina i el Deganat de la Facultat de Medicina.
Bibliografia
A l'inici de cada mòdul es facilitaran articles i recursos en línia específics.
Programari
Disponible online.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
101 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
102 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
103 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
104 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
105 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
106 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
107 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
108 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
109 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
110 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
111 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
112 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
113 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
114 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
115 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
116 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
117 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
118 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
101 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
102 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
103 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
104 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |