Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Aprenentatge Integrat en Medicina I

Codi: 103633 Crèdits: 4
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Garcia Quintana
Correu electrònic:
davidg.quintana@uab.cat

Equip docent

Carles Gil Giro
Pere Jordi Fàbregas Batlle
Enrique Claro Izaguirre
Gianluigi Caltabiano
Enric Serra Bou
Eva De Cardona Recasens
Maria Puigdomenech Poch
Alejandro Fernández León
Gemma Domenech Gomez
Itziar Salaverria Frigola
Angel Guerra Moreno
Carlos Alberto Acosta Rizo
Maria Terradas Ill

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Estudiants matriculats a PCA II de segon curs, si us plau inscriviu-vos a les visites als CAP en torn de tarda, per evitar absències a les sessions d'aprenentatge basat en casos d'AIM I. Al·legar una visita coincident de PCA II no es considerarà causa justificada eximent de l'absència a una sessió de treball de casos, afectant per tant la nota.


Objectius

Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.

Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.

Finalment, en els darrers anys les facultats de medicina líders han rebaixat la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants -una aproximació més efectiva per l’adquisició de competències.

Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:

  • Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.
  • Oferir una primera experiència per desenvolupar competències d'aprenentatge i de treball col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.

A més, l’assignatura assumeix les següents competències transversals:

  • Comunicar de manera clara a reunions o congressos mèdics.
  • Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.
  • Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements. 

Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
  2. Analitzar críticament un article científic en anglès.
  3. Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
  4. Aplicar correctament les tècniques estadístiques per obtenir valors de referència i comparar-los amb els resultats de proves analítiques de pacients.
  5. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  6. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  7. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  8. Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
  9. Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
  10. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  11. Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
  12. Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
  13. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  14. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  15. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  16. Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
  17. Utilitzar les normes del sistema Vancouver en la redacció d'informes de recerca.
  18. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  19. Utilitzar les tècniques estadístiques adequades per estudiar el valor semiològic de les proves analítiques.

Continguts

L'assignatura està estructurada en dos mòduls:

1- Competències bàsiques

  • Competències de treball en equips col·laboratius
  • Competències de presentació oral de resultats mèdics
  • Competències de cerca d'informació a les bases de dades mèdiques

2- Aprenentatge integrat basat en casos mèdics

  • Aplicació de les competències adquirides al mòdul 1 a la resolució de dos casos mèdics 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Treball en equip col·laboratiu a l'aula 24,5 0,98 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Autònomes      
Investigació individual i estudi; discussions col·laboratives fora de l'aula; elaboració dels informes escrits i les presentacions orals 70,5 2,82 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

AIM I és una assignatura singular pel que fa a la metodologia d'aprenentatge i l'avaluació d'aquest aprenentatge:

  • L'assignatura és de 4 ECTS, la qual cosa comporta una càrrega de treball total per l'estudiant de 100 hores. La presencialitat és més baixa que a la resta d'assignatures, limitada a 18,5 hores de sessions de treball col·laboratiu i a 6 hores de presentacions i defensa dels resultats d'aprenentatge.
  • Per tant, cal entendre que el gruix de l'aprenentatge es fa en treball autònom fora de l'aula: no és una càrrega de treball desproporcionada sinó una distribució diferent a l'habitual. 
  • Els resultats d'aprenentatge s'avaluen a partir de la seva presentació i defensa. No hi ha exàmens. Per això cal entendre que aquestes sessions (AIM2.3 i AIM3.3) tenen rang d'avaluació, exigint per tant els mateixos rigor, dedicació i temps de preparació que els requerits per la preparació d'un examen.

 

Activitats formatives i metodologia docent

1- Mòdul de competències bàsiques:

  • Activitats supervisades: treball en equip col·laboratiu a l'aula, interactuant amb el tutor o la tutora. Sessions AIM1. 

2- Mòdul d'aprenentatge integrat basat en casos mèdics:

  • Activitats supervisades: treball en equip col·laboratiu a l'aula interactuant amb la tutora o el tutor, posant en pràctica les competències adquirides al mòdul 1 per tal d'assolir la comprensió dels casos mèdics plantejats i per autoavaluar críticament l'adequat funcionament de l'equipde treball. Sessions AIM2.1, AIM2.2, AIM3.1  i AIM3.2.
  • Activitats autònomes: treball autònom fora de l'aula. Investigació individual en preparació de la següent sessió presencial; discussions col·laboratives de l’equip fora de l'aula per l'elaboració i assaig de les presentacions orals de resultats d'aprenentatge avaluats. Constitueix el gruix de la càrrega docent de l'assignatura. Entre sessions AIM2 i AIM3.
  • Activitats d’avaluació: presentacions orals i defensa dels resultats de l’aprenentatge i defensa; autoavaluació crítica i avaluació creuada. Sessions AIM2.3 i AIM3.3.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
2 presentacions i defenses orals dels resultats d'aprenentatge (sessions AIM2.3 i AIM3.3) 60% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
8 informes escrits avaluats (sessions AIM2 i AIM3) 40% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Les competències assolides al mòdul de competències bàsiques s’avaluaran sobre la qualitat del treball portat a terme al mòdul d'aprenentatge basat en casos.

Les evidències d'aprenentatge comprendran, per a cadascun dels dos casos mèdics plantejats:

  • Informes escrits: glossari terminològic, hipòtesi diagnòstica raonada i preguntes inicials
  • Informes escrits: objectius d'aprenentatge i diagnòstic final
  • Informes escrits: autoavaluació crítica del funcionament de l'equip de treball
  • Presentació i defensa oral dels resultats d’aprenentatge

Pel que fa a la presentació dels resultats d'aprenentatge, les diferents parts de la presentació es sortejaran entre els membres de l'equip abans de començar. La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, ja que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura, el treball en equip col·laboratiu, depèn de la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. 

Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria a les 6 sessions d'aprenentatge basat en casos (sessions AIM2 i AIM3). Atès que les sessions són de treball en equips col·laboratius estables al llarg del quadrimestre, no té sentit compensar una ausència assistint el dia d'un altre grup. Les absències a les sessions de treball 1 i 2 de cadascun dels casos, no justificades documentalment per causa de força major, reduiran la nota del cas en 1/3. L'absència a lessessions3de cada cas implicarà un zero en la nota d'aquell cas. 

Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5,0 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.

Aquesta assignatura no ofereix avaluació única.

Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no participi a les proves avaluades, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.

Comportaments no ètics: D'acord a reglament UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació. Si s'esdevé una segona irregularitat la seva nota final serà un 0 i se n'informarà la Coordinació del Grau en Medicina i el Deganat de la Facultat de Medicina.

 


Bibliografia

A l'inici de cada mòdul es facilitaran articles i recursos en línia específics.


Programari

Disponible online.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 101 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 102 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 103 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 104 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 106 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 109 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 110 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 111 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 115 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 116 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 117 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 118 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 101 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 102 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 103 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 104 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda