Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits de matrícula és convenient que l'estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes corporals, particularment de les assignatures Biologia cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular, i Biofísica.
L'equip docent considera necessari haver cursat i assolit els coneixements i competències bàsiques de l'assignatura Fisiologia General de primer curs, així com de Fisiologia Mèdica I del primer semestre de segon curs.
L'assignatura Fisiologia Mèdica II es programa durant el segon semestre del segon curs del Grau de Medicina i desenvolupa el coneixement del funcionament normal dels següents sistemes de l'organisme humà: sistema nerviós i òrgans del sentits, sistema endocrí i sistema reproductor, i els mecanismes d'adaptació de l'organisme al medi ambient.
L'adquisició de les competències bàsiques de l'assignatura permetrà a l'estudiant comprendre la funció normal dels sistemes i afrontar amb una base suficient l'estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes de malalties que afecten als diversos sistemes de l'organisme humà durant els següents cursos.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
INTRODUCCIÓ A LA NEUROFISIOLOGIA
CIRCUITS NEURONALS
CONTROL SEGMENTARI DEL MOVIMENT I DE LA POSTURA
CONTROL SUPRASEGMENTARI DEL MOVIMENT I DE LA POSTURA
SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM
REGULACIÓ NERVIOSA DE LES FUNCIONS VISCERALS
INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA SENSORIAL
SENSIBILITAT SOMÀTICA I VISCERAL
SENSIBILITAT GUSTATIVA I OLFACTÒRIA
SENSIBILITAT AUDITIVA I VESTIBULAR
SENSIBILITAT VISUAL
ACTIVITAT ELÈCTRICA CEREBRAL. VIGÍLIA I SON
FUNCIONS SUPERIORS DEL SISTEMA NERVIÓS
SISTEMA ENDOCRÍ
INTRODUCCIÓ A L'ENDOCRINOLOGIA
HIPOTÀLEM I HIPÒFISI
GLÀNDULA PINEAL
SISTEMA DE L'HORMONA DE CREIXEMENT
HORMONES REGULADORES DEL METABOLISME DEL CALCI
SISTEMA DE LA PROLACTINA
EIX HIPOTÀLEM-HIPÒFISO-TIROÏDAL
PÀNCREES ENDOCRÍ
MEDUL·LA SUPRARENAL
EIX HIPOTÀLEM-HIPÒFISO-ESCORÇA SUPRARENAL
EIX HIPOTÀLEM-HIPÒFISO-GONADAL
SISTEMA REPRODUCTOR
SISTEMA REPRODUCTOR FEMENÍ
SISTEMA REPRODUCTOR MASCULÍ
FISIOLOGIA DE LA RESPOSTA SEXUAL
FECUNDACIÓ I GESTACIÓ
PART I LACTÀNCIA
INTEGRACIÓ I ADAPTACIÓ DE L'ORGANISME
REGULACIÓ DE LA TEMPERATURA CORPORAL
FISIOLOGIA DE L'EXERCICI
FISIOLOGIA DE L'ENVELLIMENT
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 21 | 0,84 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24 |
TEORIA (TE) | 52 | 2,08 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 23 | 0,92 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 90 | 3,6 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24 |
PREPARACIÓ DE CASOS I PRÀCTIQUES | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori:
Sessions de pràctiques per a l'observació i realització de procediments, l'aprenentatge pràctic de tècniques d'avaluació funcional i la seva aplicació mèdica. S'hi promou el treball en grup i l'autoaprenentage actiu.
Seminaris:
Presentació, discussió i treball sobre casos i problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l'assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos pràctics que es plantegen utilitzant l'aplicatiu moodle de l'assignatura i/o en els seminaris.
Docència tutoritzada:
Disponibilitat de tutories de suport per a l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes fisiològics i d'aplicació a la resolució de casos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: 2 proves d'ítems d'elecció múltiple i/o de preguntes escrites sobre el conceptes tractats a les classes teòriques (75%) i a les pràctiques de laboratori i d'aula (10%) | 85% | 8,5 | 0,34 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 22 |
Avaluacions in situ a les pràctiques i/o qüestionaris a l'espai virtual | 15% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Es valorarà l’adquisició de les competències descrites a l’assignatura, incloent l'aprenentatge de la Fisiologia de l'organisme humà, la capacitació general per distingir entre la normalitat i la disfunció i la capacitat d'integració de conceptes teòrics i pràctics.
L'avaluació de l'assignatura es basarà en el temari teòric i pràctic que consta en el Programa de la mateixa.
1. Model d’avaluació:
S’avaluarà cada bloc o sistema que integra el programa de l’assignatura individualment, tant del temari teòric com del pràctic (pràctiques de laboratori i d’aula).
Es consideren sistemes per l'avaluació a Fisiologia Mèdica II:
1) Sistema Nerviós i Òrgans dels Sentits
2) Sistema Endocrí i Reproductor / Integració i Adaptació de l'organisme
Per superar l’assignatura caldrà aprovar, en el mateix curs acadèmic, els dos sistemes amb una nota mínima de 5,0 en cadascun.
2. Avaluació continuada:
S’efectuaran dos exàmens parcials durant el curs, per avaluar els dos sistemes del programa.
1) Sistema Nerviós i Òrgans dels Sentits
2) Sistema Endocrí i Reproductor / Integració i Adaptació de l'organisme
L’avaluació continuada de cada sistema constarà de:
A. Examen d’:
- ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i d’aula.
La nota de l’examen parcial suposarà el 85% de la nota global del sistema.
B. Proves al llarg del curs sobre els coneixements impartits a les pràctiques de laboratori i d’aula. La nota d’aquestes proves serà el 15% de la nota final:
- Avaluacions in situ a les pràctiques i/o qüestionaris efectuats a l’espai Moodle, sobre els conceptes assolits durant aquestes
Per aprovar cada sistema caldrà treure un mínim de 5,0 en l’examen dels coneixements teòrics i pràctics de la matèria (apartat A) i un mínim de 5,0 en la nota global del sistema (85% examen parcial A + 15% qüestionaris B).
Per SUPERAR L’ASSIGNATURA caldrà haver aprovat els dos blocs de sistemes amb un mínim de 5,0 en cadascun. En aquest cas, la nota final serà la mitjana de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats.
3. Examen final de recuperació:
S'efectuarà un examen final de recuperació, al qual es podran presentar els/les alumnes que no hagin superat l’assignatura en l’avaluació continuada. Els/les alumnes només hauran de presentar-se als sistemes que no hagin superat en l’avaluació continuada del mateix curs acadèmic.
L’examen final de recuperació de cada sistema serà amb proves d’ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites. S’avaluarà els coneixements teòrics de la matèria (corresponents aproximadament al 75% de l'examen) i els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i d’aula (corresponents aproximadament al 25% de l'examen)
Per aprovar cada sistema caldrà treure un mínim de 5,0 en l’examen.
Per SUPERAR L’ASSIGNATURA caldrà tenir aprovats els dos sistemes amb un mínim de 5,0 en cadascun. En aquest cas, la nota final serà la mitjana de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats. En cas de no superar un dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà d’un 4,8.
Es considerarà com a “no avaluable” a qui no es presenti als exàmens parcials ni al final expressament programats
4. Procediment de revisió dels exàmens:
Els/les alumnes podran presentar reclamacions a l'enunciat de les preguntes durant les 24 hores següents a la realització dels exàmens presencials.
La revisió de les qualificacions s'efectuarà en el període que s'anunciarà juntament amb la publicació de les qualificacions dels exàmens parcials i final.
5. Avaluació única
Els/les alumnes es poden acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa de la Facultat. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.
L’avaluació única consistirà en proves efectuades, la mateixa data, per cadascun dels sistemes o blocs que composen l’assignatura.
Per l’avaluació de cada sistema o bloc s’efectuarà un examen consistent en preguntes d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i dels conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos, amb una ponderació aproximada del 75% i 25% de la nota global de cada sistema.
Per aprovar cada sistema caldrà obtenir un mínim de 5,0 en l’examen.
Per superar l’assignatura caldrà tenir aprovats els dos sistemes o blocs amb un mínim de 5,0 en cadascun. En aquest cas, la nota final serà la mitjana de les notes obtingudes en cada sistema. En cas de no superar algun dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8.
Es considerarà com a “no avaluable” a qui no es presenti als exàmens (global ni de recuperació) programats.
Examen de recuperació. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
La revisió de les qualificacions seguirà el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Hall JE, Guyton AC. Tratado de Fisiología Médica: Guyton & Hall, 14ª ed, Elsevier, 2021. https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200037060
Koeppen BM, Stanton B. Berne & Levy Physiology. 8th ed. Elsevier, 2024. https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20230011980
Purves D. Neuroscience. 6th ed. Sinauer, 2018.
Tresguerres JAF. Fisiología Humana. 4ª ed. Mc Graw Hill-Interamericana, 2014. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991006207539706709
No cal programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 110 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 119 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 120 | Català/Espanyol | tercer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |