Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Encara que no hi ha prerequisits oficials, és fonamental haver adquirit prèviament els coneixements de les assignatures: Fonaments de Processos, Operacions Bàsiques, Química dels Aliments, Microbiologia dels Aliments. També seria convenient haver adquirit prèviament els coneixements de les següents assignatures: Mètodes de Processament d’Aliments I, Bioquímica I i II, Reactors, Instrumentació i Control.
Els continguts pràctics de l’assignatura es troben a Pràctiques de Planta Pilot, i l’estudiant hauria de cursar simultàniament ambdues assignatures per aprofitar millor l’aprenentatge.
L'assignatura de tercer curs "Mètodes de Processament D’Aliments II" s'imparteix en el segon semestre del grau de Ciència i Tecnologia dels Aliments de la UAB.
L'objectiu formatiu general de l'assignatura és proporcionar a l'alumne les capacitats transversals i específiques dels aspectes teòrics de diferents processos tecnològics emprats habitualment a la indústria alimentària, amb la finalitat de conservar i transformar els aliments, sense entrar a detallar el processament d'aliments en concret, ja que aquest estudi es realitza, amb major grau d'aprofundiment, en les assignatures optatives de quart curs que es refereixen a les tecnologies de primeres matèries específiques.
D'altra banda, l'ensenyament d'aquesta assignatura també es centrarà en els aspectes industrials dels processos, ja que altres matèries com "Fonaments de Processos" i "Operacions Bàsiques", ambdues impartides durant el segon curs, ja cobreixen àmpliament els coneixements bàsics relacionats amb aquests.
Cal ressaltar que aquesta assignatura es una continuació del contingut teòric presentat en l'assignatura "Mètodes de Processament d’Aliments I" que s'imparteix durant el primer semestre del tercer curs i que els aspectes pràctics s'aborden en l'assignatura del segon semestre de tercer curs titulada "Pràctiques de Planta Pilot".
Així, "Mètodes de Processament d’Aliments II" constitueix una assignatura integradora dels coneixements adquirits anteriorment, amb l'objectiu fonamental de completar aquests coneixements aprofundint en els aspectes teòrics de processos industrials.
Els objectius específics de l'assignatura són:
Aplicar els coneixements sobre el processament d'aliments per assegurar la qualitat i la seguretat dels productes de la forma més respectuosa possible amb el medi ambient.
Bloc 1. Processos d'eliminació de calor
Tema 1. Ingenieria del fred.
Tema 2. Refrigeració. Equips.
Tema 3. Congelació. Equips.
Bloc 2. Processos d'aplicació de calor
Tema 4. Efecte dels tractaments sobre els microorganismes i els components dels aliments.
Tema 5. Pasteurització i esterilització.
Tema 6. Processos tèrmics en discontinu.
Tema 7. Processos tèrmics en continu.
Tema 8. Escalfament dielèctric, òhmic i infraroig.
Tema 9. Enfornat i torrat.
Tema 10. Fregit i cocció.
Bloc 3. Processos de fermentació i tecnologia enzimàtica
Tema 11. Processos de fermentació.
Tema 12. Processos biològics de conservació d'aliments. Bioconservació.
Tema 13. Biotecnologia, producció i ús d'enzims.
Bloc 4. Tecnologies emergents de processament d'aliments
Tema 14. Mètodes no termics de processament mínim.
Tema 15. Alta pressió.
Tema 16. Mètodes combinats en la conservació d'aliments.
Bloc 5. Envasat, emmagatzematge i distribució
Tema 17. Envasat i materials d'envasament.
Tema 18. Equips i sistemes d'envasament.
Tema 19. Aplicació d’atmosferes modificades i controlades
Tema 20. Envasos actius i intel·ligent.
Bloc 6. processos complementaris
Tema 21. Control de processos.
Tema 22. Aplicació de recobriments.
Tema 23. Producció d'aigua.
Tema 24. Destil lació d'aliments
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 50 | 2 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Presentació de casos | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3 | 0,12 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autónom, treball d´autoaprenentatge i elaboració de casos | 86 | 3,44 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Aquesta assignatura és eminentment teòrica, ja què els continguts pràctics corresponents (pràctiques de planta pilot, pràctiques de laboratori, seminaris i tallers de problemes) s'imparteixen en la seva totalitat en l'assignatura "Pràctiques de Planta Pilot".
Per tant, en aquesta assignatura s'utilitzarà la següent metodologia docent:
1. Classes teòriques. Les classes teòriques, que consistiran en classes expositives (magistrals) participatives amb suport de TIC i debat en grup, permetran a l'alumne adquirir els coneixements científics i tècnics propis de l'assignatura.
2. Autoaprenentatge supervisat. El professor proposarà als alumnes 2 casos pràctics sobre el quals hauran de treballar de manera supervisada fins a obtenir els resultats d'aprenentatge establerts. En una sessió presencial inicial, el professor exposarà el cas i la dinàmica de resolució del mateix als alumnes. Al llarg del temps que els alumnes destinaran a treballar el cas, el professor oferirà sessions de tutoria. Després del treball per part dels alumnes, aquests hauran de presentar un informe i/o realitzar una breu exposició oral, que serà avaluada pel professor.
3. Treball autònom de l'alumne. El treball autònom de l'alumne consistirà en l'estudi personal del material impartit a les classes teòriques, la lectura comprensiva de textos i la recerca de material bibliogràfic, el que permetrà a l'alumne comprendre i assimilar els continguts teòrics abordats en l'assignatura així com associar i relacionar els conceptes estudiats amb els seus aspectes pràctics i aplicats, impartits a l'assignatura "Pràctiques de PlantaPilot".
4. Tutories. Sessions concertades per a resolució de dubtes, correcció d'errors i discussions sobre aspectes específics d'especial dificultat per a l'alumne.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continua | 10% | 2 | 0,08 | 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Avaluació de casos | 20% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Primer examen parcial | 38% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Segundo examen parcial | 32% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
L'avaluació de les activitats formatives programades seran avaluades mitjançant:
1. Avaluació contínua. L'alumne haurà d'estar preparat per respondre a petits qüestionaris de quatre o cinc preguntes de resposta múltiple que es realitzaran mitjançant l'eina de campus virtual, i que seran anunciats degudament pel professor. Aquest mètode d'avaluació representarà un 10% de la nota final de l'assignatura.
2. Avaluació de casos. Les tasques dels estudiants (informes, presentacions orals, etc.) en relació amb cadascun dels casos plantejats a l'assignatura, seran avaluats pel professor. L'avaluació dels casos representarà un 20% de la nota final de l'assignatura.
3. Exàmens. Els exàmens representaran un 70% de la nota final de l'assignatura. Quan s'hagi completat aproximadament la meitat del temari, es realitzarà un examen parcial. En finalitzar la matèria es realitzarà el segon examen parcial. Tots dos exàmens parcials poden constar de preguntes de resposta múltiple, preguntes curtes i preguntes llargues. Els alumnes que no hagin superat qualsevol dels dos parcials amb un 5 (sobre 10) hauran de recuperar aquells parcials que no han estat superats. Els exàmens de recuperació permetran aprovar el parcial corresponent amb una nota màxima de 5 sobre deu (i.e., en un examen de recuperació no es podrà obtenir una nota superior a cinc sobre deu en cap cas). Les notes dels dos parcials de teoria faran mitjana ponderada (nota mitjana de teoria) amb un pes en funció del nombre d'hores de classe que hagin estat emprades en la impartició dels mateixos.
La puntuació final de l'assignatura s'obtindrà mitjançant la mitjana ponderada de les qualificacions dels diferents mètodes d'avaluació descrits (teoria-70%; casos-20%; avaluació continua-10%). L'assignatura s'aprovarà amb una qualificació mitjana igual o superior a 5 (sobre 10) sempre que s'hagi obtingut almenys un 5 de nota mitjana de teoria així com un 4 en la avaluació contínua i en els casos. En cas que la nota de l’avaluació contínua o dels casos sigui inferior a 4, caldrà una nota mínima mitjana de teoria de 5,5. Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.
Els estudiants que decideixin acollir-se a una avaluació única hauran de presentar una sol·licitud motivada al centre. L'avaluació única consistirà a realitzar un examen oral que inclourà preguntes d'aplicació dels continguts en forma de resolució de casos de qualsevol part del temari. La nota obtinguda suposarà el 100% de la nota de l'assignatura, sent necessari obtenir un 5 (sobre 10) per a superar l'assignatura. L'avaluació única es realitzarà en la data fixada. Per a una avaluació única s'aplicarà el mateix reglament i procediment de recuperació que per a una avaluació contínua. No realitzar els exàmens d'avaluació única implica suspendre 'assignatura.
Bibliografia bàsica (els llibres subratllats són els de referència)
Bibliografia complementària
Recursos d’internet
Microsoft Office
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |