Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La llengua del curs (teoria i seminari) es l'espanyol.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Objectius generals:
1. Aplicar els coneixements sobre la investigació criminal a la pràctica professional pública o privada.
2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general respostes als problemes de criminalitat utilitzant els coneixements sobre la investigació criminal a la pràctica professional.
Objectius específics:
1.1. Conèixer el concepte de seguretat i els mètodes d’anàlisis del risc en l’àmbit de la seguretat pública i privada.
1.2. Aplicar els medis i procediments científics orientats a la prevenció del delicte en l'àmbit de la seguretat pública i privada.
1.3. Entendre les idees bàsiques dels informes d’inspeccions tècnic–policials.
1.4. Aconseguir un coneixement bàsic i transversal sobre certes disciplines relacionades amb l'activitat investigadora.
1.5. Conèixer les principals tipologies delictives i les seves implicacions pràctiques.
1.6. Estudiar els conceptes de Policia Judicial en el marc del sistema de seguretat públic i les principals fonts d'informació.
Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l'assignatura. Trobarem tres blocs diferenciats de continguts acadèmics: els conceptuals, els de tipus procedimental i els actitudinals. Una vegada presentada la taxonomia dels continguts, aquests els dividirem en dos tipus, els teòrics que desenvoluparan els conceptes bàsics de manera ordenada, per tal que l’alumne pugui adquirir una visió global, ample i coherent de la temàtica a tractar; i els pràctics on l'alumne pugui relacionar els continguts teòrics amb la pràctica professional de la criminalística i la seguretat pública o privada. Els continguts de l’assignatura quedarien estructurats en dos grans blocs de coneixement interrelacionats entre ells. a) Bloc Teòrico-Preventiu:
b) Bloc de criminalística forense teòric/pràctic en els àmbits:
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
ABP | 39 | 1,56 | 16, 1, 2, 5, 12, 13, 7, 10, 11, 20, 3, 21, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Aprenentatge colaboratiu | 82 | 3,28 | 16, 13, 17, 18, 19 |
Mètode del cas | 24 | 0,96 | 16, 2, 5, 12, 13, 7, 10, 20, 3, 21, 17, 18, 19 |
La metodologia de les classes està fonamentada en el model de l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP), l’aprenentatge cooperatiu i el mètode del cas.
Les sessions de treball podran ser teòriques, pràctiques o mixtes.
Les classes teòriques es fonamentaran en exposicions orals per part del professor complementades amb recursos didàctics audiovisuals (PWP, vídeos, etc.) noves tecnologies (TIC), així com de bibliografia bàsica recomanada. En funció de l’espai on s'imparteixin les classes (aula ordinària o aula especial) es portaran a terme activitats diferenciades de treball en grup.
Els crèdits pràctics consistiran en el seguiment de casos reals de delinqüència i el seu abordatge preventiu, on els alumnes hauran de concloure amb les seves propostes d’intervenció al respecte. Es facilitarà als alumnes una guia pràctica d’aquests exercicis. De forma general i sintètica, el desenvolupament del programa incorporarà la combinació d’exposicions dels temes per part del professor i dels alumnes, aquesta última per potenciar la capacitat d'exposició oral davant d'una audiència, distribuïts en grups i/o seminaris, i l’ús de recursos varis de la tecnologia actual. La modalitat presencial permetrà els plantejaments teòrics de l’assignatura mitjançant les exposicions i l’anàlisi dels temes per part del professor i dels alumnes, així com el plantejament d’altres procediments com ara dinàmiques de grup, plenaris, grups cooperatius, etc. Les sessions pràctiques, per a les que s’utilitzaran els horaris reservats a l’assignatura, es portaran a terme mitjançant el treball individual i grupal.Finalment, en el treball individual i de grup es requerirà la utilització de l’eina Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
ABP | 20 | 1 | 0,04 | 16, 17, 18, 19 |
Estudi de Cas | 30 | 1 | 0,04 | 16, 1, 2, 5, 12, 13, 7, 10, 11, 20, 3, 21, 17, 18, 19 |
Portfoli | 50 | 3 | 0,12 | 16, 1, 2, 9, 6, 5, 8, 12, 13, 10, 4, 14, 15, 3, 21, 18 |
1. Sistema d'avaluació
Partirà d'un criteri basat en l'avaluació continua, fet que fa preceptiu l'assistència a classe i que permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l'alumne ha assolit.
Es valoraran criteris generals com el nivell de participació de l'alumne, la capacitat de relacionar els contingut conceptuals amb els procedimentals, emmarcat tot, pels valors deontològics de la professió. Una alta participació incrementarà la nota final en 0,5 punts, mentre que una participació mitjana sols eleva la nota final 0,25 punts.
L'avaluació estarà constituïda per tres puntuacions avaluatives. Una primera que consisteix en la confecció telemàtica de un portafoli on quedarà recollit tot el contingut treballat a l'assignatura mitjançant l'explicació del professor, visualització de documents gràfics, lectures, conclusions de treballs grupals, etc. que hauran de ser complementats amb les referències bibliogràfiques obligatòries. El portafoli consisteix en un treball redactat on l'alumne demostra haver incorporat tots el continguts de l'assignatura i sabe redactar un portafoli coherent i suficient. El portafoli no podrà consistir en un exercici de copiar i enganxar contingut de les presentacions sinó que haura de ser un treball de redacció i anàlisis. El portafoli constituirà el 50% de la qualificació final. Una segona activitat avaluativa serà un treball final de curs que el seu contingut serà consensuat amb el professor de l'assignatura, el treball constituirà el 30% de la qualificació final i un ABP que valdrà un 20%.
Per superar l'assignatura caldrà haver superat satisfactòriament les tres activitats avaluatives.
El contingut avaluable és tot l'impartit en classe, incloses les presentacions avaluatives, amb especial referència a la bibliografia obligatòria:
I en tot cas les següents obres:
Anadón, M.J. (2010). Manual de Criminalística y ciencias forenses. E. Tébar.
Ibañez, J. (2012). Técnicas de investigación criminal. Publicaciones del Ministerio del Interior. Ed. Dykinson.
Moreno, F.X. yAznar, M. (2020). Los rasgos biológicos no humanos en la escena del crimen. Anuario Internacional de Criminología y Ciencias Forenses, 5, 221-228.
2. Ponderació de les activitats:
Treball final (estudi del cas): 30 %
Prova teòrico-pràctica: Portfoli 50 %
ABP: 20 %
3. Condicions mínimes per a poder superar l'assignatura
Participar activament en les classes i en els treballs grupals, així com confeccionar els treballs individuals o de grup.
4. Requisits per a superar l'assignatura
Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tres activitats avaluatives que conformen l’avaluació.
5. Recuperacions
Atenent a la metodologia avaluativa utilitzada fonamentada en exposicions i continguts teòric-pràctics, si un alumne no supera alguna de les tres activitats tindrà la possibilitat de recuperar-la mitjançant la presentació a un examen tipus test de 20 preguntes amb 4 opcions de resposta on les respostes incorrectes descompten.
6. Altres aspectes a considerar:
Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si escau.
Segons la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari, l'avaluació correspondrà a un NP. Les absències només es podran justificar per motius de malaltia o altres de força major o per raons acadèmiques previament autoritzades pel professorat.
Es lliurarà als alumnes els resultats de la correcció de les evidències avaluatives en un termini màxim de 30 dies.
7. Puntualitat
Les classes comencen i acaben puntualment. Excepte causa justificada, no s’admet l’entrada a l’aula una vegada començada la classe, ni la sortida abans de la seva finalització.
8. Supòsit "No avaluable".
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable
9 Avaluació única
No obstant, l'alumnat pot optar per un sistema d'avaluació única. L'alumnat que opti per aquest sistema serà avaluat sobre la base d’una prova final en la que ha de demostrar que ha adquirit el conjunt de competències de l’assignatura. Aquesta prova consistirà en un examen tipus test de entre 20 i 40 preguntes amb 4 opcions de resposta on les preguntes incorrectes descompten 1/4 d'un punt. (és a dir, 0,25). La prova tindrà una duració màxima de 60 minuts. A començament de curs s'indicarà el material per preparar la prova.
BIBLIOGRAFÍA DE CONSULTA I AMPLIACIÓ:
Anadón, M.J. (2010). Manual de Criminalística y ciencias forenses. E. Tébar.
Angoso, A. et al. (2012) Ciencias de la investigación Criminal. CISE.
Antón, F. (2005). Iniciación a la dactiloscopia y otras técnicas policiales. Tirant lo Blanch.
Barberá, A. (1998). Policía Científica. Tirant lo Blanch.
Bosquet, S. (2015). Criminalística forense. Tirant lo Blanch.
Buquet, A. ( 2011). Manuel de criminalistique moderne et de police scientifique. PUF.
Cornazo, M.P. et alt. (2017). Química Forense. U.N.E.D.
García, N. (2003). Libertad Vigilada: El espionaje de las comunicaciones. Ediciones B.
Giménez-salinas, A., González, J.L. (2015). Investigación Criminal: Principios, técnicas y aplicaciones. LID Editorial.
Graham, I. (1996). Investigación Criminal. Ed. Edelvives.
Gutiérrez, A. , Lopez, C. (2018). Monográfico de Derecho Criminológico. SECCIF.
M.A.P.F.R.E. (2005). Guía para las investigaciones sobre incendios y explosiones. M.A.P.F.R.E.
Moreno, F.X. y Aznar, M. (2020). Los rasgos biológicos no humanos en la escena del crimen. Anuario Internacional de Criminología y Ciencias Forenses, 5, 221-228.
Moreno, F.J. & Aznar, M. (2019). ¿Es posible contaminar con rastros biológicos la escena del crimen para inculpar un inocente? Quadernos de Criminología, 47, 30-37
Moreno, F.J. (2014). El hurto hormiga. Revista VSXXI, 18, 18 - 19.
Moreno, F.J. (2014). Psicópatas. Revista VSXXI, 16, 15 – 19
Moreno, F.J. (2014). Cataluña, a la cabeza del femicidio. Revista VSXXI. 10, 17-20.
Moreno, F.J. (2014). Cuando los niños se convierten en un deseo sexual. Revista VSXXI, 8, 18-23.
Moreno, F.J. (2014). El suicidio, una conducta en incremento. Revista VSXXI, 7, 20-25.
Moreno, F.J. (2014). El perfil del violador. Revista VSXXI, 6, 23-28.
Moreno, F.J. (2014). Drogas Emergentes. Revista VSXXI, 13, 44 – 46.
Moreno, F.J (2013). Burundanga la droga de los violadores. Revista VSXXI, 1, 12-17
Moreno, F.J. (2013). Carteristas y su modus operandi. Revista VSXXI, 3, 34 - 36.
Moreno, F.J. (2010). Reorientación actual en el consumo de sustancias psicotrópicas: la etnobotánica. Revista del Colegio Oficial de Psicólogos de Cataluña, 226, 18–22.
Moreno, F.J. (2006). Perfil psicológico de los pedófilos. Revista psicología jurídica.org., 54, 16-19
Moreno, F.J. (2003). Psicópatas infantojuveniles. Revista del Colegio Oficial de Psicólogos de Cataluña, 184, 15 – 20.
Peña, A. (1970). Técnicas de la inspección ocular en el lugar del delito. Gráficas Valencia.
Rámila, J. (2010). La ciencia contra el crimen. Nowtilus.
Rodriguez, A (coord.) (2013) La investigación policial y sus consecuencias jurídicas. Dykinson.
Sánchez, M. (2008). Manual para el director de seguridad. ETSA.
No hi ha un programa específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | anual | tarda |