Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s'acabarà el grau.
Per poder matricular el Treball de Fi de Grau, cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis.
El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball de recerca i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al grau d'Educació Social.
El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.
El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d'un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.
El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de la titulació d'Educació Social.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessió Plenària | 2 | 0,08 | 6, 3, 2, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 1, 4, 5, 6, 3, 2, 9, 8, 17, 7, 16, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 142 | 5,68 | 1, 4, 5, 19, 6, 3, 2, 9, 8, 11, 12, 17, 7, 16, 10, 14, 15, 18, 13 |
L’aula virtual habilitada és la Plataforma del TFE (https://tfe.uab.cat), l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, la figura tutora i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.
L’alumnat pot seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s'estableix a l'inici de curs.
La metodologia del treball es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom i d'activitats d'avaluació. L'activitat supervisada conté dos formats diferents de seminaris que tant poden ser en grup com individuals: els seminaris obligatoris i els seminaris d’ampliació. S’estableixen 4 seminaris obligatoris repartits en les diferents fases del procés. El primer seminari obligatori es recomana que sigui grupal. Els seminaris obligatoris són presencials. Només l’alumnat que estigui en programes de mobilitat pot realitzar tots els seminaris online. L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 4 hores més de seminaris d’ampliació, que es pactaran entre l'alumnat i la figura tutora. Considerant el caràcter autònom del treball, no es podran realitzar més de 4 hores de seminaris d’ampliació sense una justificació d’atenció a la diversitat.
L'elaboració del TFG es planteja com un procés continuat amb 3 fases diferents: una d'inici en la que s'especifica i es planteja el treball (amb una càrrega detreball aproximada per l'alumnat de 25 hores), una fase de desenvolupament (amb aproximadament 75 hores de càrrega), i una fase de finalització i tancament que comporta la presentació de l'informe (amb aproximadament 50 hores de càrrega).
El procés del TFG s'iniciarà amb una sessió plenària on s'explicaran els aspectes generals de l'elaboració del TFG.
Durant el procés cal fer:
Els seminaris, amb una durada de fins a 90 minuts, estan pensats com espai de discussió, resolució de dubtes i propostes per avançar en el treball. És recomanable que l’alumnat presenti el document de treball prèviament al seminari amb els avenços i dubtes per a què la figura tutora pugui preparar la trobada. El temps total de dedicació al conjunt dels seminaris obligatoris no hauria de superar les 8h de docència i, en el cas dels seminaris d'ampliació, no hauria de superar les 4h addicionals.
Durant aquest procés l'alumnat ha de els dos seguiments i un lliurament final (que es detallen en l’apartat d’Avaluació) obligatòriament en les dates establertes. Totes les entregues es faran per l'aula virtual habilitada és la Plataforma del TFE.
ORIENTACIÓ I TIPOLOGIA DEL TFG
L'alumnat pot triar entre dues tipologies diferents a l'hora d'enfocar i estructurar el TFG: l'opció professionalitzadora i l'opció investigadora (que pot ser de recerca de nivell bàsic sobre un tema o d'aprofundiment sobre un concepte teòric). Independentment de l'opció triada, pot consensuar amb la figura tutora entre presentar-lo en forma de memòria o en format d'article científic.
Tant si es fa en format memòria com en format article, ha de ser escrit en CATALÀ.
Tots els treballs han de presentar un apartat de referències (referenciades al text i citades segons la normativa APA). Per saber-ne més sobre com citar i elaborar la bibliografia consultar: https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdf
A) OPCIÓ PROFESSIONALITZADORA: Formulació d'un projecte d'intervenció / innovació en un context socioeducatiu particular. Aquesta modalitat de TFG permet considerar quatre tipologies de treballs:
En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en el mateix centre o institució on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l'anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut (ni parcial ni total). És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi i, per tant, un suspès al TFG.
B) OPCIÓ D'INVESTIGACIÓ:
FORMAT DE L'INFORME FINAL O MEMÒRIA DEL TFG (3a. evidència d'avaluació)
Independentment de l’opció de TFG triada, la 3a evidència d’avaluació, i que es correspon amb l’Informe o Memòria final del TFG, es pot presentar en dos formats diferents:
1.- FORMAT MEMÒRIA
L'estudiant que presenti el TFG en aquest format haurà de seguir els següents aspectes formals de presentació:
2.- FORMAT ARTICLE CIENTÍFIC
L'estudiant que triï presentar el TFG en aquest format haurà de seguir una política de presentació corresponent a una revista científica de l'àmbit educatiu amb revisió per parells, que seleccionaran conjuntament l'estudiant amb la figura tutora. Per fer-ho, es proposen les pautes genèriques següents:
En el cas que la figura tutora ho veiés factible, es pot animar a l'alumnat a publicar l'article en una revista. La figura tutora hauria, doncs, d'ajudar a l'estudiant en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida. La propietat intel·lectual del TFG serà de la persona autora del treball. En el cas que es procedeixi a la seva divulgació es requerirà el consentiment tant de la persona autora com de la figura tutora, que haurà de constar com a coautor/a en segon terme.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Desenvolupament | 35% | 0 | 0 | 1, 5, 19, 6, 3, 9, 8, 17, 7, 16, 10 |
Informe final | 50% | 0 | 0 | 1, 5, 19, 6, 3, 2, 9, 8, 11, 17, 7, 16, 10, 14, 15, 18, 13 |
Plantejament del projecte | 15% | 0 | 0 | 1, 4, 6, 3, 9, 12, 7, 16 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
L'avaluació del TFG es farà en base a 3 evidències d'avaluació:
Els seguiments i lliurament són obligatoris i no re-avaluables. S'ha de lliurar obligatòriament a través de l'espai virtual habilitat per la coordinació en els terminis establerts entre tutor/a i alumne/a. No es poden fer entregues un cop passada la data establerta.
Si l’alumne/a no entrega alguna de les evidències de plantejament o desenvolupament o la qualitat del treball és molt pobre tindrà una repercussió a la nota del lliurament final, en el criteri sobre seguiment del TFG que apareix en al rúbrica d'avaluaciuó de lliurament.
Les retroaccions de la figura tutora, també s’han d’enviar a través d’aquest espai com a molt tard 15 dies després de la data de tancament del lliurament en la convocatòria ordinària. Pels dos primers seguiments es disposarà d’una rúbrica d’avaluació qualitativa amb els criteris definits. Per l’avaluació final es disposarà d’una rúbrica per cada tipologia de TFG, d’on resultarà una nota numèrica de 0 a10. La figura tutora haurà d’incloure comentaris de feedback a tots 3 lliuraments. Tant les característiques dels documents comles rúbriques d'avaluació dels mateixos es publicaran a l'espai virtual.
Existeien tres supòsits que impliquen suspendre automàticament el TFG:
Per poder presentar el treball en la convocatòria de setembre cal que l'alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.
TRIBUNALS D'EXCEL·LENT / MATRÍCULA D'HONOR
Els tribunals es realitzaran:
- Convocatòria de febrer: al llarg de la setmana del 10 al 14 de febrer de 2025.
- Convocatòria de juny: al llarg de la setmana del 23 al 27 de juny de 2025.
- Convocatòria de setembre: 5 de setembre de 2025 (abans de les 14h).
L'horari general dels tribunals serà de 9:00 a 14:00 hores. Un cop es concreti l'alumnat que es presenta a cadascuna de les convocatòries (febrer, juny, setembre), la coordinació farà pública en els espais de comunicació (web de la Facultat i espai virtual) la relació de tribunals amb l'assignació de l'alumnat a cadascun d'aquests.
En relació a l'acte de defensa:
La bibliografia dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, la figura tutora orientarà amb bibliografia més específica. A nivell general es recomana:
Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Madrid: Pirámide.
Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V. (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill.
Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico DF: Limusa.
Mercader Rubio, I., Gutiérrez Ángel, N., & Pérez Esteban, M.D. (2023). Guía práctica para la elaboración de un trabajo fin de estudios (TFG y TFM) en el ámbito de la educación y la psicología. Edual.
Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2016). Trabajos de fin de Grado y
Postgrado. Madrid: ALJIBE
Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per a estudiants i professors. Vic: Eumo.
Villar, J.J. (2010). Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona: Astro Uno.
Es pot consultat també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.
CAP PROGRAMARI ESPECÍFIC
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.