Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500261 Pedagogia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequsit.
Aquesta assignatura, obligatòria de tercer curs del grau de pedagogia, pretén formar professionals de l’orientació que desenvolupen la seva feina en col·laboració amb el professorat i altres professionals de l’orientació per a l’ocupació.
Es presenten i fonamenten els principals recursos per a afavorir els processos de desenvolupament professional que afavoreixin la realització persona a llarg termini (educació secundària obligatòria), a mig termini (educació secundària postobligatòria) i a curt termini (context sociocomunitari).
El procés orientador al llarg de l'educació primària, secundària obligatòria i postobligatòria, a l’educació superior i en els programes i accions d’orientació per a l’ocupació seran els focus per a conèixer i dominar programes, tècniques i recursos en el marc de l’orientació professional, de les transicions de l’educació al treball i en el mercat laboral al llarg de la vida.
L'assignatura ha de permetre que l'alumnat parteixi d’una anàlisi crítica de la realitat sòcio-professional a partir de la qual poder desenvolupar accions d’orientació professional en contextos educatius, formatius i sociocomunitaris diversos fonamentats en una orientació no discriminatòria per raó de gènere, raça o edat, fomentant la inclusió professional de les persones orientades.
L’assignatura d’Orientació Professional, conjuntament amb la d’Orientació Escolar fonamenta la menció de quart curs anomenada “Orientació Educativa”.
Aquesta assignatura, continuació de la d’Orientació Escolar a la titulació, ha de presentar l’emmarcament teòric i pràctic suficient per poder proporcionar pautes d’acció orientadora a les persones que es graduen en Pedagogia.
1.- Orientació Professional: Concepte i límits
2.- Continguts d’Orientació Professional
2.1.- El rendiment educatiu i l’assoliment de les competències per a l’aprenentatge al llarg de la vida i per a l’ocupabilitat.
2.2.- Autoestima acadèmica i professional.
2.3.- Coneixement de l’entorn acadèmic i professional.
2.4.- Maduresa professional.
2.5.- Presa de decisions i participació: balanç de competències i projectes professionals.
2.6.- Les transicions: de l’escola al treball i les transicions en el mercat laboral
2.7.- La preparació del projecte professional i de vida.
2.8.- El procés d’inserció sociolaboral
2.9.- Aspectes transversals: el gènere, les TIC, ...
3.- Programes i guies d’Orientació Professional
3.1.- Programa d’Autoestima Professional.
3.2.- Guia de coneixement de l’entorn.
3.3.- Programa d’Orientació Professional i gènere.
3.4.- El projecte professional.
3.5.- Els Itineraris Personals d’Inserció.
4.- Tècniques i recursos en Orientació Professional
4.1.- Disseny i aplicació de Programes d’Orientació.
4.2.- Eines per a l’atenció directa individual: assessorament sòcio-dinàmic i metodologia enfocada en solucions.
4.3.- Anàlisi holística del perfil de la persona participant.
4.4.- El diagnòstic d’ocupabilitat: entrevista i informe d’ocupabilitat.
5.- Actualització del/de la professional de l’orientació
5.1.- Fonts documentals i recursos a la xarxa
5.2.- Accions d’intercanvi científic i professional
5.3.- Associacions i entitats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats destinades a la verificació i qualificació dels assoliments. | 0 | 0 | 13, 19 |
Classes magistrals en gran grup | 30 | 1,2 | 6, 10, 13, 19, 20 |
Seminaris, treball participatiu, i presentacions dels i les estudiants. | 15 | 0,6 | 6, 10, 13, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball no presencial. | 30 | 1,2 | 6, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 7 |
L’alumnat és el protagonista en el procés d’ensenyament – aprenentatge, i sota aquest principi s'ha planificat una metodologia activa, participativa i fonamentada en la investigació (ABI) que inclou les següents activitats d’ensenyament i aprenentatge:
1. Dirigides, presencials en gran grup:
2. Supervisades. En els seminaris l’alumnat durà a terme activitats pràctiques, de manera parcialment autònoma, ja que disposaran del guiatge i l’assessorament del professorat. Tant les activitats pràctiques com el desenvolupament d’un treball descriptiu i d’anàlisi d’un programa o acció d’orientació, o l'elaboració d'informes prospectius d'una professió a partir de l'anàlisi de dades quantitatives i la revisió d'articles científics d'actualitat, són activitats supervisades pel professorat. Aquestes activitats seran objecte d'avaluació formativa.
3. Autònomes: l’alumnat disposarà d’espais de treball autònom individual, en parella i en petit grup (màxim 3) per elaborar un treball, acabar les pràctiques i els exercicis proposats, recerca, lectura i anàlisi d'articles científics. Amb la seva execució els estudiants podran adquirir les competències de manera autoregulada. Aquestes activitats seran objecte d'avaluació formativa.
4. Activitats d'avaluació: destinades a la verificació i qualificació dels assoliments a partir de treballs i proves escrites. Totes les activitats que realitzen els estudiants per poder superar l’assignatura esdevenen activitats d’avaluació.
En totes les activitats es treballarà el compromís ètic i els principis deontològics relacionats amb la funció orientadora. S'inclourà la perspectiva de gènere en les anàlisis i reflexions. Tanmateix, inclouran components de recerca aplicats a l'orientació professional.
Aquesta assignatura contempla el desenvolupament de pràctiques inclusives en: l’ús de material audiovisual, les presentacions dissenyades per presentar els continguts, l’accessibilitat dels materials en format ppt, la metodologia participativa i el procés d’acció tutorial i d’orientació individual per poder resoldrequalsevol qüestió relacionada amb l’assignatura. Tanmateix, en les activitats que l’alumnat haurà de compartir amb la resta del grup classe i incorporar la perspectiva inclusiva.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova de síntesi final. Activitat individual. Entrevista d'orientació a una persona en el seu últim any d'estudis (ESO, Batxillerat, Cicles formatius, Universitat, Formació ocupacional) i respondre a preguntes sobre el procés orientador | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Pràctica 2. Activitat individual. Elaboració d'un Projecte Professional i de Vida. Dos exercicis: Exercici A: EI mercat laboral de la professió de pedagog/a. Exercici B: El projecte professional i de vida | 35% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16, 19, 20, 21 |
Pràctica 3. Treball grupal. quatre exercicis: estudi de casos, treballs pràctics, simulacions i altres activitats programades | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22 |
Avaluació continuada
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella d’avaluació. Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascuna de les activitats avaluatives amb un 5.
Les pràctiques, casos i activitats estaran distribuïts al llarg de tota l’assignatura, temporitzades en la data d’inici de la pràctica i la data de lliurament. La pràctica 1 no és puntuable però sí obligatòria per lliurar el 04/03/2025. La pràctica 2 que si és puntuable es lliura el 15/04/2025. La pràctica 3, també puntuable, es lliurarà el 20/05/2025. La prova de síntesi final (entrevista i resolució d’un cas real) es farà el 27/05/2025.
Totes les activitats avaluatives es poden recuperar. La recuperació es realitzarà el 17/06/2025.
La nota final de l’assignatura serà la mitjana ponderada de les notes de les tres evidències. S’aprovarà l’assignatura amb una puntuació mínima de 5. Es considerarà no presentat quan no es lliurin totes les activitats avaluatives.
Les activitats, casos i exercicis estaran distribuïts al llarg de tota l’assignatura, temporitzades en la data d’inici i de lliurament. La devolució i el seguiment de les activitats que formen part de la qualificació es realitzarà 15 dies després del seu lliurament. L’alumnat que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establertper aquesta assignatura i que es consigna en el programa d'aquesta.
El percentatge d’avaluació individual de l’assignatura és del 65%. Tot i que hi hagi activitats a realitzar en petits grups les qualificacions seran individuals, de manera que no necessàriament tots els membres del grup han de ser avaluats amb la mateixa qualificació.
Els resultats de l’avaluació seran comentats grupalment i/o individual. Per tal de garantir un feedback efectiu i formatiu es facilitaran les rúbriques utilitzades a l’alumnat en les que podran visualitzar el model de la bona execució de cada activitat. La retroacció de cada activitat a l’alumnat incorpora el feedback rebut per tal que pugui millorar-les.
Alumnat repetidor
L’alumnat que repeteix l’assignatura haurà de lliurar les evidències avaluatives programades per l’avaluació continuada, l’assignatura no contempla per aquest alumnat la realització d’una prova de síntesi final. Aquest alumnat també podrà sol·licitar avaluació única.
Avaluació única
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de presentar obligatòriament les activitats avaluatives en la data indicada i no tindrà retorn valoratiu d’aquestes durant el procés de desenvolupament de l’assignatura.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
En el cas de l’avaluació única els resultats de l’avaluació seran comentats individualment.
Per a l’avaluació continuada i única
S’avaluarà la competència investigadora que es requereix pel desenvolupament de cadascuna de les activitats avaluatives i que es concretarà en el programa.
Si l’alumnat no lliura alguna de les evidències d’avaluació obligatòries la nota final de l’assignatura serà no avaluable.
Per aprovar aquesta assignatura, cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. Per tant, es valorarà que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Tanmateix, haurà de mostrar actituds d’escolta activa, participació, empatia i respecte al llarg del curs.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnatha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits.
Per aquest motiu, abans de lliurar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint l'última versió de la normativa APA i d'acord amb la documentació que es resumeix en fonts de la UAB:
https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdf
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
També es valorarà l’actitud mostrada per l’alumnat, i per això es tindran en compte competències transversals com: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil i de l'ordinador adequat.
Es pot consultar el document “Criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació” aprovat per la COA a 28 de maig de 2015 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html), i també la Normativa d’Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html).
Per últim, la còpia o plagi de material,tant en el cas de treballs, pràctiques o exàmens implica una qualificació final de 0 de l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).
Arnau-Sabatés, L., Marzo, M.T., Jariot, M. i Sala-Roca, J. (2013). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood. European Journal of Social Work, 17(2), 252-265. https://doi.org/10.1080/13691457.2013.802227
Castro Ruíz, R. M. . (2021). Una aproximación al concepto de orientación socio-ocupacional. Revista Gestión Y Finanzas, 3(5). https://revistas.ut.edu.co/index.php/gestionyfinanzas/article/view/2575
Corominas, E.; Álvarez González, M. y Bisquerra, R. (2008). Tests de orientación profesional. http://www.emagister.com/universidades.
Doncel Abad, D., San Román Gago, S. y Vecina Merchante, C. (2019). Orientación Académica y Profesional: percepción del mercado de trabajo desde las Consejerías de Educación españolas. Educação e Pesquisa, 45, https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945188063
Donoso, T i Figuera, P. (2007) Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11, vol 5(1), 103-124. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?153
Donoso-Vàzquez, T. i Sánchez-Martí, A. (2013). Orientación educativa y profesional. Estudio de casos. Barcelona: Publicaciones del Instituto Superior de Estudios Psicológicos. Recuperat de: https://www.isep.es/wp-content/uploads/2018/01/Libro-Orientacion.pdf
Echeverría, B. (Coord.) (2008). Orientació professional. Barcelona: UOC.
Figuera Gazo, P. & Romero Rodríguez, S. (2013). La investigación sobre orientación profesional en revistas Internacionales. Revista Contrapontos - Eletrônica, 13(2), 74-83. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/28454/La_investigacion_sobre_orientacion_profesional.pdf;jsessionid=72AFDBB6F0A04A7B925DD190CBC66680?sequence=1
Flores Buils, R., Gil Beltrán, J.M., Caballer Miedes, A. & Martínez Martínez, M.A. (2012). Temáticas de investigación en orientación vocacional. Revista de Orientación Educacional, 26(49), 75-88. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4554497.pdf
Funes, J. (2009). L’acompanyament de nois i noies adolescents en les seves transicions quan s’acaba l’escolaritat secundària obligatòria. Diputació de Barcelona [en línia]. http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/acompanyament.asp
García-Botero, L., Álvarez-Maestre A.J, Pérez-Fuentes, C.A, Cabral Rodriguez, C-M., Aguilar-Barreto, A.J. (2022). Revisión sistemática: criterios de calidad en el proyecto de programas de orientación vocacional. Psicologia escolar e educacional, 26. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392022-235549
Jariot, M., Arnau, L., Sala, J. i Marzo, M. (2015). Guia per al desenvolupament de competències d’empleabilitat per a joves. Estratègies d’intervenció per a professionals. http://ddd.uab.cat/pub/worpap/2015/132068/guiaprofessors_a2015.pdf
Jariot Garcia, M., Sala Roca, J., Arnau Sabatés, L. & Marzo Arpon, T. (2021). Análisis del modelo teórico del test situacional de desarrollo de competencias básicas de empleabilidad: la perspectiva de los trabajadores. Revista de Pedagogia Social, 37, 23-38. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.37.01
Martínez, M. (2009a). La orientación y la tutoría en la universidad en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista FUENTES, 9, 78 – 97. http://www.revistafuentes.es/numeros_anteriores/articulo.php?vid=9&id_articulo=4
Martínez, M. (2009b). Competencias, Orientación yTIC. Educaweb, 183. http://www.educaweb.com/noticia/2009/02/09/competencias-orientacion-tic-13467.html
Martínez, M. (2010). L’orientació a les xarxes locals de transició escola – treball. Diputació de Barcelona [en línia] http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/orientacio.asp
Martínez, M. (2011). La tutoría y la orientación en las prácticas profesionalizadoras. Guías Práxis FP. Barcelona: Wolters Kluwer. Pp. 1 – 28.
Martínez, M. (2022). Que vols ser? Orientació amb joves per a un futur verd i compromès. Vic: Eumo
Martínez, M. I Pinya, C. (2012). Els instituts escola. Aspectes Curriculars, organitzatius i d’orientació. Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. Documents nº 21. http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Consell%20superior%20d%27avalua/Pdf%20i%20altres/Static%20file/documents21.pdf
Martínez, M. i Arnau, L. (2015). Després de l'ESO que puc fer? Diagnosi i propostes per a l'orientació educativa de 12 a 16 anys. Informes Breus, 56. Barcelona: Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/publicacions/613.pdf
Martínez-Roca, C. (2015). Orientación, desarrollo de competencias y factores contextuales de riesgo para el empleo. Tesis doctoral. Barcelona: UAB. http://www.tdx.cat/handle/10803/370112
Martínez-Roca, C.; Martínez, M.; Pineda, P. (2014). El rol de la orientación profesional en el desarrollo de competencias para una empleabilidad socialmente justa. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Recuperat de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814046631
Marzo, M., Sala, J., Arnau, L. i Jariot, M. (2015). Guia per al desenvolupament de competències d’empleabilitat per a joves estratègies d’intervenció per a les famílies. http://ddd.uab.cat/pub/worpap/2015/132066/guiapares_a2015.pdf
Padilla Carmona, M. T. (2002). La rejilla de constructos personales: un instrumento para el diagnóstico y la orientación. @gora. Revista científica Digital, 2. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/3452/b1576042x.pdf?sequence=1
Planas, J.A. (coord.), Cobos, A. y Gutiérrez-Crespo, E. (2012). La orientación profesional y la búsqueda de empleo. Experiencias innovadoras y técnicas de intervención que facilitan la inserción laboral. Barcelona. Graó.
Romero Rodríguez, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15 (2). 337-354. https://doi.org.10.5944/reop.vol.15.num.2.2004.11637
Sala Roca, J., Jariot Garcia, M., Arnau Sabatés, L. & Doval, E. (2021). Test situacional desarrollo de las competencias básicas de empleabilidad: validación de un instrumento psicoeducativo para la intervención socioeducativa. Revista de Pedagogia Social, 37, 39-53. http://doi.org.10.7179/PSRI_2021.37.02
Salvà Mut, F. (2008). Inserción sociolaboraly colectivos en exclusión y riesgo de exclusión. Formación XXI. Revista de formación y empleo. http://formacionxxi.com/porqualMagazine/do/get/magazine/2012/04/text/xml/20.xml.html#/porqualMagazine/do/get/magazineArticle/2008/06/text/xml/Itinerarios_de_insercion_sociolaboral.xml.html
Santana Vega, L., García, F. y Medina, P. (2019). Proyecto de vida y toma de decisiones del alumnado de Formación Profesional. Rev. complut. educ. 30(2), 423-440. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57589ARTíCuloSSobrado, L.M., y Cortés, A. (Coords.) (2009). Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas. Madrid: Biblioteca Nueva
Vega, A. (Coord.) (2007). Mujer y educación. Una perspectiva de género. Málaga: Aljibe.
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 311 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |