Logo UAB

Psicologia del Treball

Codi: 103502 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Enrique Baleriola Escudero
Correu electrònic:
enrique.baleriola@uab.cat

Equip docent

Maria Teresa Lara Vila
Sergi Serrano González

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver cursat anteriorment l'assignatura de Psicologia del Grau de RRLL. A més, la docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible


Objectius

És una assignatura de segon curs, de caràcter més especialitzat, com a continuació de l'assignatura de Psicologia de primer curs.

L'objectiu general és comprendre la relació entre els processos psicosocials bàsics que es donen en les organitzacions i que es treballen a l'assignatura, les seves conseqüències sobre el comportament i els resultats socioeconòmics, i conèixer alguns processos d'intervenció en l'àrea dels RR.HH.

Els objectius específics són:

  • Conèixer els nous models teòrics en Psicologia Social de les Organitzacions.
  • Conèixer els processos psicosocials bàsics en les organitzacions i les eines per la seva anàlisi, diagnòstic i intervenció.
  • Conèixer algunes estratègies de desenvolupament planificat en les organitzacions.
  • Saber elaborar un informe d'una organització en què es descriguin les seves característiques bàsiques.
  • Saber dur a terme el disseny d'un projecte d'intervenció en una organització.
  • Saber identificar els estils de lideratge dels responsables d'un grup o unitat organitzativa, a partir de l'anàlisi dels seus comportaments i de les característiques del grup.
  • Aplicar coneixements teòrics a casos pràctics per a la seva resolució.
  • Dissenyar eines d'avaluació i intervenció.

Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Dissenyar un manual d'acollida i documentar un pla de formació per als col·lectius que estan al propi càrrec en relació amb les necessitats que tinguin.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Elaborar projectes de comunicació interna per als grups laborals.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Proposar solucions als conflictes laborals i a les situacions que puguin provocar-los a través de la mediació i de la negociació.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  3. Comprendre el desenvolupament de les organitzacions.
  4. Conèixer el desenvolupament d'un manual d'acollida.
  5. Conèixer els elements bàsics de la gestió dels recursos humans.
  6. Conèixer els elements i els factors clau en el desenvolupament dels equips.
  7. Conèixer les estratègies en la presa de decisions.
  8. Entendre i relacionar la formació i els plans de carrera en les organitzacions.
  9. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  10. Reconèixer el grup com a sistema clau dins d'una organització.
  11. Reconèixer els fonaments i les tècniques de negociació.
  12. Reconèixer les situacions de conflicte i saber trobar-hi solucions
  13. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  14. Saber les vies necessàries per reclutar i seleccionar personal.
  15. Saber utilitzar les eines i la metodologia adequada en matèria de gestió de recursos humans.
  16. Treballar de manera autònoma.
  17. Treballar en equip.

Continguts

  1. Introducció: Dels models clàssics a les noves orientacions.
  2. Teories i Intervencions en Psicologia del Treball.
  3. Els processos psicosocials complexos en les organitzacions
  4. Eines i tecnologies en la Psicologia del treball
  5. Reptes de la Psicologia del Treball

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de situacions reals 15 0,6 5, 3
Classes magistrals 19,5 0,78 5, 14
Resolució de casos pràctics 18 0,72 13, 5, 4, 14, 8, 3
Tipus: Supervisades      
Elaboració del projecte 11,5 0,46 1, 13, 5, 4, 14, 9, 8, 3, 17
Seguiment d'informes del projecte 5 0,2 5, 9, 2, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Anàlisi de casos pràctics amb plataforma simulació d'empreses 35 1,4 1, 13, 9, 16
Estudi 20 0,8 9, 2, 16
Lectura de textos 5 0,2 9, 2, 16
Recerca bibliogràfica 10 0,4 9, 2, 16
Redacció d'informes 5 0,2 1, 13, 9, 16

La metodologia docent d’aquesta assignatura és variada i definida en funció dels objectius proposats:

- Classes magistrals per a la millor comprensió de conceptes, ja que s’ampliaran les explicacions amb exemples i es buscarà la participació

- Pràctiques a l’aula amb l’objectiu d'entendre i exemplificar els conceptes treballats a cada sessió.

- Projecte transversal que permet la incorporació de tota la informació treballada i la seva millor assimilació, a la vegada que possibilita l’aprenentatge de les competències establertes en l’assignatura.

- Resolució de casos pràctics a través d’un entorn virtual de simulació d’organitzacions.

S'ha dissenyat un entorn virtual que simula una organització on es plantegen diferents processos o demandes en què l'alumnat haurà d'intervenir i prendre decisions. Mitjançant aquest espai virtual, l’alumnat  podrà obtenir la informació que requerirà per a cobrir les demandes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 30 1,5 0,06 5, 4, 14, 12, 2, 8, 3
Treball grupal: treball d'un cas 40 4,5 0,18 1, 13, 15, 5, 4, 6, 14, 7, 9, 11, 10, 8, 16, 17
Treball individual: anàlisi de casos 30 0 0 5, 4, 14, 12, 2, 8, 3

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà mitjançant un procés d’avaluació contínua, on l’alumnat anirà presentant el producte de les diferents tasques explicades a classe en les dates fixades i de forma contínua anirà rebent un feedback sobre el seu procés d’aprenentatge per part del professor.

L'avaluació continuada té 3 objectius fonamentals:

1)     Monitoritzar el procés d'ensenyament-aprenentatge, permetent tant a l'alumnat com al professorat conèixer com es van assolint les competències i posar les eines necessàries per corregir-les si s'escau.

2)     Incentivar l'esforç continuat.

3)     Verificar que l'alumnat ha assolit les competències determinades en aquesta matèria.

Códi Evidència Denominació Pes Format Autoria Via Setmana
Av1
Examen d'alternativa múltiple sobre els continguts del programa de teoria
30% Escrit Individual Presencial Segon període avaluatiu
Av2 Informe individual: anàlisi de casos 30% Escrit  Individual Presencial Entre les setmanes 7 i 10
Av3 Treball grupal: caso pràctic 40% Escrit Grupal Presencial Entre les setmanes 10 i 12

Reavaluació: La reavaluació serà a partir d'un tres en la nota final del curs (mitjana de totes les evidències lliurades al llarg del curs). Com hi ha una part individual i una en grup en aquesta assignatura, la reavaluació de cadascuna de les dues parts serà diferent. D'una banda, la reavaluació de la part individual consistirà en un examen final. Per l'altra, en la part en grup, els treballs que no superin el 5, hauran de ser repetits.

Plagi: El plagi està totalment prohibit. Per a poder valorar l'evolució de l'aprenentatge dels estudiants és indispensable que els treballs siguin versions originals. Les activitats avaluables que no respectin aquesta premissa bàsica, atès que farien impossible l'avaluació en termes d'aprenentatge de l'estudiant, comportarien qualificar la prova amb un suspens. Així aquell treball o activitat avaluable de l'assignatura on s'hagi comès plagi serà suspesa automàticament. A més, qualsevol treball que contingui un fragment de text que reprodueixi un altre fragment de text sense fer referència a la font original (ja sigui una altra prova o publicació), també serà considerat plagi.

Avaluació única: Les persones que hagin justificat aquesta modalitat d'avaluació disposen de tres activitats: 1 prova escrita (50%) i una activitat pràctica consistent en un projecte (50%). La reavaluació serà específica per a cadascuna de les dues parts. Les persones que s'acullin a aquesta avaluació han de comunicar-ho al professorat de l'assignatura a l'inici del curs.


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Alcover, Carlos María. (2004). Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: Mcgraw-Hill.

Blanch, J. M. (2012). Trabajar y Bienestar. Barcelona: UOC.

Dolan, Simon L.; Schuler, Randall; Jackson, Susan; i Valle, Ramón. (2003). La gestión de los Recursos Humanos (3ª Ed.). Madrid: McGraw Hill.

Foucault, M. (2009). Nacimiento de la biopolítica: curso del Collège de France (1978-1979).  Akal.

Gálvez, A. i Tirado, F. (2012) Capitalismo y trabajo. Problemàtiques socials del món contemporani. Barcelona: Editorial UOC.

Garrido, A. (coord.). (2004). Sociopsicología del Trabajo. Barcelona: Editorial UOC.  

García-Ramos, T., Díaz-Juarbe, R., i Santiago-Estrada, S. (2013). Historicidad crítica de la psicología industrial/organizacional: hacia una nueva psicología del trabajo y las organizaciones. Psicología desde el Caribe, 30(1), 146-176. Retrieved June 25, 2023, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2013000100008&lng=en&tlng=es.

Han, B. C. (2014). Psicopolítica: neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.

Köhler, H. i Martín, A. (2005). Manual de sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Delta.

Martínez-Tur, Vicente; Ramos, José i Moliner, Carolina. (2015). Psicología de las organizaciones. Madrid: Síntesis.

Román Onsalo, Marisa; Alfaro de Prado, Ana María; Rodríguez, Lucía i Leal Millán, Antonio Genaro (coord.) (2001) El factor humano en las Relaciones Laborales. Manual deDirección y Gestión. Madrid: Ed. Pirámide.

Romero Caraballo, M. (2017). Significado del trabajo desde la psicología del trabajo. Una revisión histórica, psicológica y social. Psicología desde el Caribe34(2), 120-138. https://doi.org/10.14482/psdc.33.2.72783

Selva,C. i Tresserra, O. (2014). Flexibilidad global, sinécdoque de progreso. Athenea digital, 14(2).  

Saura, G., & Bolívar, A. (2019). Sujeto académico neoliberal: Cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación17(4), 9-26.

Tirado, F., Gálvez, A. i Baleriola, E. (2017). Las organizaciones en el siglo XXI. Un enfoque psicosocial y político. Barcelona: Editorial UOC.

Tirado, F., Baleriola, E. i Gálvez, A. (2017). Critical Management Studies. Hacia unas organizaciones más éticas y sostenibles. Barcelona: Editorial UOC.

Zuboff, Soshana. (2020). La Era del Capitalismo de la Vigilancia. Paidós.

 

Bibliografia complementaria:

Gasalla, José María. (2005). La nueva dirección de empresas y el directivo. Madrid:Pretics Hall.

Gómez Mejia, Luis; Balkin, David; Cardy, Robert. (1999). Gestión de RR.HH. Madrid: Ed. Prentice Hall.

Martín-Quirós, María Angustias y Zarco, Victoria (2009). Psicología del trabajo, de las organizaciones y de los Recursos Humanos. Un área abierta a la reflexión. Madrid: Ed. Pirámide

Myers, David G. (1987). Psicología Social. México: MacGraw Hill. 

Martín, Antonio. (1995). Flexibilidad y relaciones laborales. Estrategias empresariales y acción sindical. Madrid: Consejo Económico y Social.


Programari

No cal programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda