Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Pel bon seguiment de l’assignatura és imprescindible una competència lingüística i lectora òptima d’acord al nivell dels estudis universitaris. La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Idiomes: teoria (castellà); seminari 11 (castellà); seminari 12 (castellà).
Donar a l'alumnat les eines bàsiques per a poder comprendre el món del Dret a partir de l'exposició i anàlisi de diferents perspectives i aproximacions. Proposar l'anàlisi del Dret i altres sistemes normatius i la relació que tenen amb l'Estat, la societat, els drets humans i l'ètica.
1. Formes d’aproximació al Dret: Ciència del Dret, Sociologia del Dret i Filosofia del Dret.
2. Dret i moral.
3. Dret i societat.
4. Dret, poder i Estat
5. Concepcions del Dret: Jusnaturalisme, Juspositivisme, Realisme jurídic.
6. Teoria de la norma jurídica.
7. Sistema i ordenament jurídic.
8. Fonts del Dret.
9. Conceptes jurídics fonamentals.
10. La interpretació jurídica.
11. L'aplicació del Dret.
12. L'argumentació jurídica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació exercici pràctiques | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 |
Preparació treball en grup | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 6 |
preparació exàmens | 46 | 1,84 | 1, 5, 7, 9 |
La docència de l’assignatura i la formació de l’alumnat es fonamenta en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1 Classes magistrals: on l’alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l’estudiant i estan concebudes com una exposició per establir els referents conceptuals en cada tema.
1.2. Seminaris: on l’alumnat, en grups reduïts, analitza juntament amb el professorat casos pràctics prèviament elaborats. En supòsits concrets, els casos s’elaboraran a classe. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació dels conceptes explicats a les classes teòriques.
1.3. Avaluació: activitats d'avaluació continuada i examen final
2. Activitats supervisades:
Es tracta d’activitats que l’alumnat desenvolupa en aula, amb la supervisió i suport del professorat. Es tracta de l’elaboració d’algun supòsit pràctic en aula.
3. Activitats autònomes:
3.1. Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula.
3.2. Cerca de bibliografia i materials instrumentals per a la resolució dels casos pràctics. En algun o alguns casos els estudiants hauran de fer la cerca autònoma de la documentació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a l'aula | 10% | 0 | 0 | 1, 6, 7, 8, 9 |
Examen | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Pràctiques | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
1. Model d’avaluació.
El 80% d'assistència és condició per superar l'assignatura.
L'avaluació contínua de l'assignatura es realitza comptabilitzant: les notes dels exàmens (50%), les pràctiques (40%) i l'assistència i participació en l'aula (10%).
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
2. Examen Final de l'Assignatura (compartit a avaluació única i contínua) i requisits per a superar.
L'examen consta de dues parts:
- Una part corresponent a un examen tipus test. La nota mínima per aprovar aquesta part és 5 sobre 10. Hi podria haver penalització per les respostes del test incorrectes.
- Una part escrita de desenvolupament. L'alumnat haurà de desenvolupar almenys dues de les preguntes proposades.
Només l'alumnat que superi aquestes notes mínimes podrà aprovar l'examen, sempre que la nota final d'aquest sigui igual o superior a 5 sobre 10.
Aquesta nota final serà la mitjana de la nota test i desenvolupament.
3.Recuperacions.
L’alumnat que no superi l’avaluació contínua o noaprovi l’examen final tindrà l’oportunitat de revaluació en una segona data d’examen. Aquest segon examen tindrà les mateixes condicions formals i de valoració explicades per al primer examen.
A l'alumnat d'avaluació única se li aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
4. Conductes fraudulentes.
Si un alumne copia o intenta copiar a l’examen suspendrà l’assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la revaluació.
Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l’assignatura i la pèrdua del dret a la revaluació. Tanmateix, emprar eines com Chat GPT o similars.
5. Puntualitat.
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.
6. Seminaris.
Les pràctiques que es realitzen als seminaris es faran col·lectivament durant les sessions específicament previstes en el marc dels temes que conté el programa de l'assignatura. Aquestes pràctiques impliquen un treball continuat de l'alumnat. Per a cada seminari es facilitaran amb anterioritat els materials que l'alumnat haurà de treballar prèviament a través del Campus Virtual.
L'alumnat haurà de lliurar dos treballs individuals de pràctiques:
- Un primer exercici avaluable, escrit i individual d'anàlisi sobre un dels temes de pràctiques tractats durant les sessions del seminari. Aquest exercici haurà de superar-se obligatòriament amb un 5 sobre 10. L'alumnat que no superin aquesta nota mínima obligatòria podran reavaluarla part pràctica mitjançant una pregunta específica a l'examen final sobre un dels temes tractats en el seminari.
- Un segon exercici que es durà a terme col·lectivament i que constarà: i) un debat en grup sobre un dels temes que es proposin per part dels docents. Es farà i organitzarà una lliga interna de debat iuna fase final de debat. Cada grup haurà de defensar un posicionament determinat sobre un dels temes proposats; ii) presentació per grups de debat de les conclusions d'un dels temes tractats durant la fase interna i final.
Els treballs escrits en els quals es detecti un ús inadequat de cites i textos i particularment es detecti plagi o no pugui justificar arguments emprats en la seva pràctica, seran avaluats amb la nota de 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a revaluar.
7. Participació.
Atès que l'assistència a classe és obligatòria, la participació exigeix, en primer lloc que l'alumne hagi assistit a totes les classes, excepte adequada justificació. L'alumnat que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà ser avaluat. Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.
A més es valorarà l'actitud de l'alumnat i la seva participació activa en el desenvolupament de les classes.
L'alumnat que amb caràcter reiterat hagin de ser advertit pel professorat per no guardar silenci durant les classes o mantenir una actitud que suposi interrupcions i inconvenients per al desenvolupament normal de les classes podran ser penalitzats amb una reducció de la seva qualificació final resultant dels tres apartats anteriors.
8. Cronograma d'activitats.
El primer dia de curs l'alumnat tindrà disponible (a l'espai de l'assignatura al campus virtual) un cronograma de les activitats teòriques i pràctiques a realitzar durant el curs que estarà organitzat setmanalment.
9. L'avaluació única constarà de: primera activitat (25%), segona activitat (25%) i activitat comuna, idèntica a l'examen final d'avaluació contínua (50%). La prova s'ha de reparar amb la bibliografia obligatòria de l'assignatura.
En cas d'avaluació única, s’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
Bibliografia obligatòria
Añón, M. José, et. al. (2021). Teoría del derecho (2a ed.). Tirant lo Blanch (versió electrònica disponible a la biblioteca de la UAB).
Bibliografia complementària
Atienza, M. (2012). El sentido del derecho (2a ed.). Ariel.
Atienza, M. (2017). Filosofía del derecho y transformación social. Trotta.
Atienza, M. (2015), El derecho como argumentación. Ariel.
Casanovas, P. (2017). Sub lege pugnamus. De la gran guerra a les grans dades. Publicacions de la Universitat de Barcelona.
Casanovas, P. & Moreso, J.J. (2020). El ámbito de lo jurídico. Lecturas de pensamiento jurídico contemporáneo. Ed. Olejnik.
Calvo García, M. (2000). Teoría del derecho (2a ed.). Tecnos.
Calvo García, M. & picontó, T. (2017). Introducción y perspectivas actuales de la sociologíajurídica. Editorial UOC.
De Lucas, J. (coord) (1997). Introducció a la teoria del dret (3a ed.). Tirant lo Blanc.
Dworking, R. (2012). Los derechos en serio. Ariel.
De Sousa Santos, B. (2009). Sociología jurídica crítica. Para un nuevo sentido común en el derecho. Trotta.
Freeman, M. D. A. (2011). Lloyd’s introduction to jurisprudence (8a ed., Reimpr.). Sweet & Maxwell.
Moreso, J. J. & Vilajosana, J. M. (2004). Introducción a la teoría del derecho. Marcial Pons.
Puigpelat, F. (Coord.) (1996). Teoria del dret. Universitat Oberta de Catalunya.
Riddall, J. G. (2008). Teoría del derecho. Gedisa.
Rodríguez-Palop, M. E. (2010), La nueva generación de derechos humanos. Dykinson.
Ruiz-Resa, J. (2017). Teoría del derecho. Tirant lo Blanc (versió electrònica disponible a la biblioteca de la UAB).
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |