Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És necessari haver cursat Estat Sòlid i Quàntica avançada.
L’objectiu d’aquesta assignatura és donar els fonaments per que l’estudiant pugui entendre la variació de les propietats físiques (electròniques, òptiques, tèrmiques i de transport) dels materials en la escala nanomètrica.
0. Introducció: Conceptes d’escala i dimensionalitat.
1. Mètodes d'obtenció de NANOCRISTALLS i MATERIALS nanocristal·lins
1.1. Nucleació i Creixement
1.2 A partir de fase vapor
1.3. A partir de fase líquida
1.4. A partir de fase sòlida
2. Propietats electròniques sota confinament.
Punts quàntics semiconductors. Model d’enllaços forts.
3. Propietats òptiques
3.1 Semiconductors: Excitons. Emissió i absorció de llum.
3.2 Partícules metàl·liques: Scattering Mie y Rayleigh. Plasmons.
4. Transport electrònic
Transport balístic. Formulisme de Landauer-Buttiker.
5. Propietats tèrmiques
5.1 Capacitat calorífica.
5.2 Temperatura i entalpia de fusió en nanopartícules.
5.3 Transport tèrmic: Teoria Cinètica. Equació de Boltzmann. Transport fonònic bal·lístic.
6. Fenómens termoeléctrics.
Depenent de la situació sanitaria, i la necessittat de fer docencia no presencial, pot modificar-se.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Problemes | 13 | 0,52 | 1, 3, 17, 21, 25, 24 |
Pràctiques | 6 | 0,24 | 1, 2, 6, 4, 13, 10, 16, 18, 20, 21, 26 |
classes magistrals | 28 | 1,12 | 2, 7, 11, 12, 14, 9, 19, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi: examens, elaboració informes, resolució problemes | 60 | 2,4 | 1, 2, 6, 27, 4, 7, 23, 11, 13, 15, 12, 14, 3, 10, 16, 17, 8, 9, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 24, 26 |
En aquest curs s’ofereix un ensenyament específic on hi hauran les diferents activitats formatives que es descriuen a continuació. Les hores de treball que s'especifiquen per a cada activitat formativa corresponen a un alumne promig. Naturalment, no tots els alumnes necessiten el mateix temps per a aprendre conceptes i dur a terme determinades activitats, de manera que la distribució de temps s'ha d'entendre com a orientativa. En aquesta assignatura s’intenta potenciar la participació activa de l’estudiant com una eina rellevant d’aprenentatge.
Activitats formatives dirigides:
Classes magistrals: classes en les que el professor de teoria explica els conceptes més rellevants de cada tema. Habitualment són classes de pissarra, malgrat que en algunes ocasions és fan classes amb programes d’ordinador. Els alumnes disposen d’apunts al campus virtual o de còpia de les transparències en format pdf amb antelació i dins el campus virtual de la UAB.
Classes de problemes: classes en les que el professor de problemes explica als alumnes com es resolen els problemes tipus de l’assignatura. El professor resoldrà en detall una llista de problemes seleccionats, i proposarà als alumnes una llista de problemes que s’han de lliurar de forma obligatòria doncs formen part de l’avaluació de l’assignatura.
Classes de discussió: Es recomana la lectura d’articles científics en relació directa a la temàtica de l’assignatura i es discuteix els seu contingut en classe.
Pràctiques de laboratori: Els alumnes realitzaren pràctiques de laboratori com una eina més d’aprenentatge.
Activitats formatives supervisades:
Tutories: en les hores d'atenció als alumnes, els professors estaran disponibles per a les consultes dels alumnes que tinguin dubtes en qualsevol dels temes del temari.
Activitats formatives autònomes:
Resolució de problemes i lliurament de problemes adicionals: l'alumne ha de resoldre els problemes de la llista que lliuren els professors i els adicionals que li demani el profesor de problemes o els que l'alumne vulgui fer pel seu compte per a preparar-se millor l'assignatura.
Estudi i preparació d'examens: Treball personal de l'alumne per tal d'adquirir els conceptes teòrics de l'assignatura i les habilitats per a la resolució de problemes.
Treballs: als estudiants se'ls sol·licitaran treballs que complementen els continguts de l'assignatura en certs temes, i aquesta activitat formarà part de l'avaluació de l'assignatura.
En cas de que la situació sanitaria ho requereixi, i es redueixi la presencialitat:
- Les sesions magistrals es penjaràn en format video per tal de ser visualitzades pels alumnos de forma remota.
- Els horaris presencials es detinaràn a la resolució de problemes, i a la realització de tutories específiques sobre el material teòric previament suministata.
- L'assistencia a pràctiques s'adatarà per tal de seguir les consideracions santàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada: Pràctiques, problemes, treballs | 30% | 34 | 1,36 | 1, 5, 6, 27, 4, 23, 13, 15, 3, 10, 16, 17, 8, 9, 18, 20, 21, 25, 24, 26 |
EXAMENS | 70% | 9 | 0,36 | 1, 2, 7, 11, 12, 14, 9, 19, 21, 22, 25 |
L'assignatura considerarà diferents tipologies d’activitats d’avaluació.
- Exàmens Parcials: Es faran varies proves de síntesi o parcials (més de dos) on s’avaluaran els coneixements teòrics de cadascún del blocs temàtics separadament. Aquestes proves es farán coincidir en calendari amb les dates reservades per examens parcials que ja hi son programaràn al llarg del semestre. El pes conjunt dels parcials sobre la nota final serà del 70%. Si qualsevol dels parcials, no supera la nota de 4 sobre 10, haurà de recuperarse a una avaluación final.
El pes relatiu de cada parcial es decidirà en funció del curs acadèmic i dels continguts donats, però en cap cas cap parcial representarà més del 50% de la nota final.
- Activitat de avaluació continua i pràctiques. Durant el curs es realitzaran diferents activitats d’avaluació continua que tindran un pes del 30% sobre la nota final. Aquestes activitats inclouran pràctiques al laboratori, la redacció dels informes, treballs monogràfics, presentacions i entrega de problemes tipus.
Recuperació. Hi haurà un examen final de recuperació on els alumnes es podran examinar-se dels blocs temàtics que tinguin suspesos.
Per tal de poder-se presentar a la recuperació, l’alumne s’ha haver avaluat com a mínim de 2/3 de les activitats d’avaluació total de l’assignatura. Les activitats d’avaluació continua tenen com a objectiu avaluar el seguiment diari de l’assignatura i per tant igual que en el cas de les pràctiques de laboratori no estan subjectes a recuperació.
Si la situació sanitaria ho requereix, s'adaptaran lesproves a un escenari no presencial.
AVALUACIÓ ÚNICA
Exàmens teòrics (70%).
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen sobre continguts dels diferents parcial desenvolupats durant el curs. Aquest examen tindrà un pes del 70% de la nota (equivalent al pes del parcials de l’avaluació ordinària) es programarà en la data del segon parcial amb horari estès. Si la nota d’aquest examen no arribes a 4 sobre 10, l’estudiant haurà de presentar-se a un examen de recuperació.
Pràctiques (15%) y Tasques d’avaluació continua (15%).
L’estudiant que s’hagi acollit a l’avaluació única haurà de realitzar les pràctiques obligatòries de l’assignatura, que tenen un pes del 15%. Es designarà un (o més) grups de pràctiques format exclusivament per alumnes d’avaluació única. Aquests alumnes hauran de fer les pràctiques de forma presencial durant la primera o segona sessió programada. Els informes de les dues pràctiques els lliuraran el mateix dia del examen de forma individual (dia programat per a 2on parcial). Aquest mateix dia els alumnes lliuraran les tasques individuals de resolució d’una sèrie de problemes seleccionats, 5%, i una presentació individual d’un article científic relacionat amb l’assignatura gravat en vídeo amb un pes del 10%.
La part de pràctiques i lliurament de tasques no és recuperable.
The physics of low-dimensional semiconductors. J. H. Davies. Cambridge University Press. 1998.
Electronic transport in mesoscopic systems, S. Datta, Cambridge University Press, 1995.
Nanoscale energy transport and conversion : a parallel treatment of electrons, molecules, phonons, and photons. G. Chen, Oxford University Press, 2005.
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |