Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements en fisiología, bioquímica i productes alimentosos.
1.- Descriure els conceptes fonamentals, els fonaments històrics i les bases bibliogràfiques de nutrició humana.
2.- Demostrar que coneix les bases fisiològiques i bioquímiques del metabolisme de les diferents substàncies nutritives i les necessitats i recomanacions nutricionals.
3.- Identificar els diferents sistemes d'avaluació de l'estat nutricional de la població i els factors
4.- Interpretar la composició nutricional dels aliments i el seu paper en la salut dels individus.
5.- Identificar quines son les pautes alimentàries recomanades en l’individu sa, en les diferents etapes de la vida, en les diverses situacions fisiològiques i en les patologies amb implicacions nutricionals més freqüents.
6.- Estudiar les característiques nutricionals dels productes alimentosos destinats a col·lectius específics d’individus.
7.- Analitzar els efectes i la influència de la tecnologia alimentària en el valor nutricional dels aliments.
TEMA 1.- INTRODUCCIÓ. Conceptes bàsics. Bibliografia.
TEMA 2.- FISIOLOGIA DE LA NUTRICIÓ. Bases fisiològiques i bioquímiques. Digestió i absorció. Regulació hormonal. Processos metabòlics.
TEMA 3.- ENERGIA. Utilitat fisiològica. Contingut energètic dels aliments. Calorimetria directa i indirecta. Necessitats energètiques del cos humà. Tècniques de determinació. Repercussions en la salut.
TEMA 4.- AIGUA I ELECTRÒLITS. Concepte. Utilitat fisiològica. Característiques nutricionals. Repercussions en la salut.
TEMA 5.- MINERALS. Utilitat fisiològica. Característiques nutricionals. Metabolisme mineral i regulació.
TEMA 6.- VITAMINES. Utilitat fisiològica. Característiques nutricionals. Repercussions en la salut. Metabolisme i regulació.
TEMA 7.- HIDRATS DE CARBONI. Digestió i metabolisme. Necessitats i recomanacions. Fibra de la dieta. Característiques. Efectes beneficiosos i perjudicials. necessitats nutricionals. lnhibidors de la digestió dels midons.
TEMA 8.- PROTEÏNES. Qualitat de les proteïnes. Necessitats d'aminoàcids i proteïnes. Metabolisme proteic. Recomanacions.
TEMA 9.- LÍPIDS. Funcions nutricionals i metabolisme de les grasses. Colesterol.
TEMA 10.- ALCOHOL. Metabolisme. Repercussions a la salut. Aport calòric de l'alcohol.
TEMA 11.- SUBSTÀNCIES NO NUTRITIVES I ANTINUTRITIVES. Activitat i repercussions per a la salut.
TEMA 12.- AVALUACIÓ DE L'ESTAT NUTRICIONAL. Anàlisi epidemiològica dels estudis nutricionals. indicadors de salut. Mesures antropométriques i determinacions bioquímiques i clíniques.
TEMA 13.- COMPORTAMENT ALIMENTARI. Valor cultural i emotiu de l’aliment. Factors condicionants de l’alimentació.
TEMA 14.- GRUPS D’ALIMENTS. Característiques nutricionals i de consum dels diferents aliments. Consideracions més importants en nutrició aplicada.
TEMA 15.- RECOMANACIONS NUTRICIONALS. Revisió dels criteris sobre requeriments i recomanacions nutricionals. Polítiques alimentàries. Objectius nutricionals per a la població espanyola. Guies alimentàries. Pla de salut. Enquestes alimentàries.
TEMA 16.- TAULES DE COMPOSICIÓ D’ALIMENTS. Conceptes: aliment, nutrient, pes brut, pes net, pes cru, pes cuit, porció comestible. Característiques principals. Diferents tipus de taules.
TEMA 17.- ETIQUETATGE NUTRICIONAL. Característiques, interpretació i anàlisi de l’etiquetatge des del punt de vista nutricional.
TEMA 18.- CARACTERÍSTIQUES DELS ALIMENTS FUNCIONALS. Definició. Breu història. Modificacions respecte els seus aliments homòlegs en el mercat. Paper dins d’una alimentació saludable.
TEMA 19.- EQUILIBRI ALIMENTARI DE LA PERSONA ADULTA SANA. Interpretació i valoració de les recomanacions.Pautes d’alimentació saludable. Equilibri alimentari qualitatiu.
TEMA 20.- ALIMENTACIONS ALTERNATIVES. Tipus d’alimentació vegetariana. Consideracions nutricionals. Productes alimentosos relacionats.
TEMA 21.- PAUTES D’ALIMENTACIÓ RECOMANADES EN LES DIFERENTS ETAPES I SITUACIONS FISIOLÒGIQUES DE LA VIDA. Embaràs, alletament, menopausa, primera infància, escolar, adolescència, esport i envelliment. Productes alimentosos específics.
TEMA 22.- PAUTES ALIMENTÀRIES RECOMANADES EN ELS PROBLEMES DE SALUT PÚBLICA I PATOLOGIES DE MAJOR PREVALENÇA. Obesitat, Hipertensió arterial, Dislipèmies, Diabetis. Productes alimentosos adaptats a les diferents patologies.
TEMA 23.- ALTRES MALALTIES AMB IMPLICACIONS NUTRICIONALS. Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries, malalties renals, malalties òssies, malalties de l’aparell digestiu, osteoporosi, trastorns del comportament alimentari. Productes alimentosos adaptats a les diferents patologies.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques de fonaments de nutrició humana | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 19 |
Classes teòriques de nutrició humana | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 9, 11, 12, 17, 19 |
Pràctiques en aula d'informàtica | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 5, 19 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 7, 9, 11, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs pràctics de l'assignatura | 89 | 3,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treballs pràctics
1. Avaluació d’ingestes (AI)
2. Càlcul de necessitats (NN)
3. Programes informàtics (PI)
4. Resolució de problemes (RP)
5. Etiquetatge nutricional (EN)
6. Aliments funcionals (AF)
7. Aliments light (AL) |
Aula informàtica
Aula informàtica
Aula informàtica
Aula informàtica
Aula
Aula
Aula
|
1,5 hores
1,5 hores
3 hores
3 hores
3 hores
3 hores
2 hores |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació d'aliments i estratègies nutricionals | 15 % de la qualificació final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 12, 18, 19 |
Avaluació de l'aprenentatge en el desenvolupament dels casos pràctics | 10 % de la qualificació final | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 6, 19 |
Avaluació de l'estat nutricional | 15 % de la qualificació final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 6, 18, 19 |
Avaluació teòrica aplicada de Nutrició Humana | 30% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 4, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 17 |
Avaluació teòrica dels fonaments de la Nutrició Humana | 30% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15 |
L'avaluació de l’alumnat es farà en funció de la distribució següent:
1.- Proves teòriques..........................................................................60%
1.1.- Examen de fonaments de nutrició:..............................30%
1.2.- Examen de nutrició aplicada:......................................30%
2.- Proves practiques.........................................................................40%
2.1.- Assistència.............................................................10%
2.2.- Casos....................................................................30%
2.2.1- Presentació oral..........................................5%
2.2.2- Casos de fonaments de nutrició....................15%
2.2.1- Casos de nutrició aplicada...........................10%
NOTA: Cal superar l’examen teòric amb una nota mínima de 5 per poder aprovar l’assignatura.
Per realitzar l'avaluació, es faran dos exàmens teòrics amb preguntes tipus test.
Les proves pràctiques, seran derivades de:
L'alumnat que no superi l'assignatura haurien de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornaran a presentar els casos no superats. Una vegada avaluada l'assignatura s'indicarà a cada alumne quina és la part de l'assignatura que supera o la qual ha de recuperar, en el cas que sigui necessari.
L'alumnat que suspengui qualsevol de les avaluacions haurà de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornarà a presentar els casos no presentats. Aquesta nova avaluació serà al mateix temps que les avaluacions de recuperació.
L'alumnat que no participi en activitats avaluables que suposin al menys el 15% de la nota total, seranconsiderats com "No Avaluables".
Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única.
ASTIASARAN I, MARTINEZ JA. (1999) Alimentos: composición y propiedades. Madrid: Mc Graw-Hill Interamericana de España.
CERVERA P, CLAPES J, RIGOLFAS R. (2004) Alimentación y dietoterapia: nutrición aplicada en la salud y la enfermedad. 4ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana en España.
DUPIN H et al. (1992) La alimentación humana. Barcelona: Bellaterra.
HERNANDEZ M, SASTRE A. (1999) Tratado de Nutrición. Madrid: Díaz de Santos.
IRA FOX, S. (2003). Fisiología humana. 7ª Edición. McGraw-Hill Interamericana. Madrid.
MAHAN, L.K. y ESCOTT-STUMP, S. (2004). Nutrición y dietoterapia de Krause. McGraw-Hill Interamericana. 9ª Edición. México.
MARTÍNEZ, J.A. (2001). Fundamentos teórico-prácticos de nutrición y dietética. McGraw-Hill Interamericana. Madrid.
MATAIX J. (2002) Nutrición y Alimentación humana. Madrid: ERGON.
MUÑOZ M, ARANCETA J, GARCÍA-JALÓN I (eds.) (1999). Nutrición aplicada y dietoterapia. Navarra: EUNSA.
PEMBERTON, C. (1993). Manual de dietética de la Clínica Mayo. Medici. Barcelona.
ROBINSON. (2001). Bioquímca y valor nutritivos de los alimentos. Acribia, S.A.. Zaragoza.
SALAS J, BONADA A, TRALLERO R, SALÓ M.E. (2000). Nutrición y dietética clínica. Barcelona: Masson.
Sociedad Española de Nutrición Comunitaria (2004). Guía de la alimentación saludable. Madrid: SENC.
Sociedad Española de Nutrición Comunitaria (2001). Guías alimentarias para lapoblación española. Recomendaciones para una dieta saludable. Madrid: IM&C, SA.
Taules de composició dels aliments
FARRAN A, ZAMORA R, CERVERA P. Tablas de composición de alimentos del CESNID - Taules de composició d’aliments del CESNID. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, 2003. 247p. ISBN 84-8338-457-4
FAVIER J-C, et al. Répertoire général des aliments: Tables de composition = Composition tables. 2è. Edition revue et augmentée. Paris: Technique & Documentation: INRA: Ciqual-Regal, cop. 1995. XXVII, 897p. ISBN 2-85206-921-0
McCANCE RA, WIDDOWSON E, HOLLNDE B. The Composition of foods. Cambridge (etc.): Royal Society of Chemistry: Ministry of Agriculture, Fisheries and Food, 1994. XI, 462 p. ISBN 0-85186-391-4
MATAIX J. Tabla de composición de alimentos. 4ª ed. Granada: Instituto de Nutrición y Tecnología de alimentos: Universidad de Granada, 2003
MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO. Tablas de Composición de Alimentos Españoles. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Secretaría General Técnica. Centro de publicaciones. 1997
MOREIRAS O, et al. Tablas de composición de alimentos. 7ª ed. Madrid: Pirámide, 2003
SOUCI SW, FACHMANN W , KRAUT H. Food composition and nutrition tables; Die zusammensetzung der lebensmittel nährwert-tabellen; la composition des aliments tableaux des valeurs nutritives. 5th ed., rev. and completed. Medpharm: CRC Press, 1994.
VAN DEN BOOM A. Comer bien. Guía práctica de la composición de los alimentos. Madrid: Nuer Ediciones. 2000. 119p. ISBN 84-8068-065-2
S'utilitzarà el programa Nutritics de nutrició professional, per conèixer la composició dels diferents aliments i poder desenvolupar el treball d'autoavaluació nutricional.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |