
| Titulació | Tipus | Curs |
|---|---|---|
| 2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements en fisiología, bioquímica i productes alimentosos.
1.- Descriure els conceptes fonamentals, els fonaments històrics i les bases bibliogràfiques de nutrició humana.
2.- Demostrar que coneix les bases fisiològiques i bioquímiques del metabolisme de les diferents substàncies nutritives i les necessitats i recomanacions nutricionals.
3.- Identificar els diferents sistemes d'avaluació de l'estat nutricional de la població i els factors
4.- Interpretar la composició nutricional dels aliments i el seu paper en la salut dels individus.
5.- Identificar quines son les pautes alimentàries recomanades en l’individu sa, en les diferents etapes de la vida, en les diverses situacions fisiològiques i en les patologies amb implicacions nutricionals més freqüents.
6.- Estudiar les característiques nutricionals dels productes alimentosos destinats a col·lectius específics d’individus.
7.- Analitzar els efectes i la influència de la tecnologia alimentària en el valor nutricional dels aliments.
TEMA 1.- INTRODUCCIÓ. Conceptes bàsics. Bibliografia.
TEMA 2.- FISIOLOGIA DE LA NUTRICIÓ. Bases fisiològiques i bioquímiques. Digestió i absorció. Regulació hormonal. Processos metabòlics.
TEMA 3.- ENERGIA. Utilitat fisiològica. Contingut energètic dels aliments. Calorimetria directa i indirecta. Necessitats energètiques del cos humà. Tècniques de determinació. Repercussions en la salut.
TEMA 4.- AIGUA I ELECTRÒLITS. Concepte. Utilitat fisiològica. Característiques nutricionals. Repercussions en la salut.
TEMA 5.- MINERALS. Utilitat fisiològica. Característiques nutricionals. Metabolisme mineral i regulació.
TEMA 6.- VITAMINES. Utilitat fisiològica. Característiques nutricionals. Repercussions en la salut. Metabolisme i regulació.
TEMA 7.- HIDRATS DE CARBONI. Digestió i metabolisme. Necessitats i recomanacions. Fibra de la dieta. Característiques. Efectes beneficiosos i perjudicials. necessitats nutricionals. lnhibidors de la digestió dels midons.
TEMA 8.- PROTEÏNES. Qualitat de les proteïnes. Necessitats d'aminoàcids i proteïnes. Metabolisme proteic. Recomanacions.
TEMA 9.- LÍPIDS. Funcions nutricionals i metabolisme de les grasses. Colesterol.
TEMA 10.- ALCOHOL. Metabolisme. Repercussions a la salut. Aport calòric de l'alcohol.
TEMA 11.- SUBSTÀNCIES NO NUTRITIVES I ANTINUTRITIVES. Activitat i repercussions per a la salut.
TEMA 12.- AVALUACIÓ DE L'ESTAT NUTRICIONAL. Anàlisi epidemiològica dels estudis nutricionals. indicadors de salut. Mesures antropométriques i determinacions bioquímiques i clíniques.
TEMA 13.- COMPORTAMENT ALIMENTARI. Valor cultural i emotiu de l’aliment. Factors condicionants de l’alimentació.
TEMA 14.- GRUPS D’ALIMENTS. Característiques nutricionals i de consum dels diferents aliments. Consideracions més importants en nutrició aplicada.
TEMA 15.- RECOMANACIONS NUTRICIONALS. Revisió dels criteris sobre requeriments i recomanacions nutricionals. Polítiques alimentàries. Objectius nutricionals per a la població espanyola. Guies alimentàries. Pla de salut. Enquestes alimentàries.
TEMA 16.- TAULES DE COMPOSICIÓ D’ALIMENTS. Conceptes: aliment, nutrient, pes brut, pes net, pes cru, pes cuit, porció comestible. Característiques principals. Diferents tipus de taules.
TEMA 17.- ETIQUETATGE NUTRICIONAL. Característiques, interpretació i anàlisi de l’etiquetatge des del punt de vista nutricional.
TEMA 18.- CARACTERÍSTIQUES DELS ALIMENTS FUNCIONALS. Definició. Breu història. Modificacions respecte els seus aliments homòlegs en el mercat. Paper dins d’una alimentació saludable.
TEMA 19.- EQUILIBRI ALIMENTARI DE LA PERSONA ADULTA SANA. Interpretació i valoració de les recomanacions.Pautes d’alimentació saludable. Equilibri alimentari qualitatiu.
TEMA 20.- ALIMENTACIONS ALTERNATIVES. Tipus d’alimentació vegetariana. Consideracions nutricionals. Productes alimentosos relacionats.
TEMA 21.- PAUTES D’ALIMENTACIÓ RECOMANADES EN LES DIFERENTS ETAPES I SITUACIONS FISIOLÒGIQUES DE LA VIDA. Embaràs, alletament, menopausa, primera infància, escolar, adolescència, esport i envelliment. Productes alimentosos específics.
TEMA 22.- PAUTES ALIMENTÀRIES RECOMANADES EN ELS PROBLEMES DE SALUT PÚBLICA I PATOLOGIES DE MAJOR PREVALENÇA. Obesitat, Hipertensió arterial, Dislipèmies, Diabetis. Productes alimentosos adaptats a les diferents patologies.
TEMA 23.- ALTRES MALALTIES AMB IMPLICACIONS NUTRICIONALS. Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries, malalties renals, malalties òssies, malalties de l’aparell digestiu, osteoporosi, trastorns del comportament alimentari. Productes alimentosos adaptats a les diferents patologies.
| Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|
| Tipus: Dirigides | |||
| Classes teòriques de fonaments de nutrició humana | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 19 |
| Classes teòriques de nutrició humana | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 9, 11, 12, 17, 19 |
| Pràctiques en aula d'informàtica | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 5, 19 |
| Seminaris | 8 | 0,32 | 7, 9, 11, 17 |
| Tipus: Autònomes | |||
| Treballs pràctics de l'assignatura | 89 | 3,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treballs pràctics
|
1. Avaluació d’ingestes (AI)
2. Càlcul de necessitats (NN)
3. Programes informàtics (PI)
4. Resolució de problemes (RP)
5. Etiquetatge nutricional (EN)
6. Aliments funcionals (AF)
7. Aliments light (AL) |
Aula informàtica
Aula informàtica
Aula informàtica
Aula informàtica
Aula
Aula
Aula
|
1,5 hores
1,5 hores
3 hores
3 hores
3 hores
3 hores
2 hores |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
| Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|---|
| Avaluació d'aliments i estratègies nutricionals | 15 % de la qualificació final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 12, 18, 19 |
| Avaluació de l'aprenentatge en el desenvolupament dels casos pràctics | 10 % de la qualificació final | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 6, 19 |
| Avaluació de l'estat nutricional | 15 % de la qualificació final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 6, 18, 19 |
| Avaluació teòrica aplicada de Nutrició Humana | 30% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 4, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 17 |
| Avaluació teòrica dels fonaments de la Nutrició Humana | 30% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15 |
L'avaluació de l’alumnat es farà en funció de la distribució següent:
1.- Proves teòriques..........................................................................60%
1.1.- Examen de fonaments de nutrició:..............................30%
1.2.- Examen de nutrició aplicada:......................................30%
2.- Proves practiques.........................................................................40%
2.1.- Assistència.............................................................10%
2.2.- Casos....................................................................30%
2.2.1- Presentació oral..........................................5%
2.2.2- Casos de fonaments de nutrició....................15%
2.2.1- Casos de nutrició aplicada...........................10%
NOTA: Cal superar l’examen teòric amb una nota mínima de 5 per poder aprovar l’assignatura.
Per realitzar l'avaluació, es faran dos exàmens teòrics amb preguntes tipus test.
Les proves pràctiques, seran derivades de:
L'alumnat que no superi l'assignatura haurien de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornaran a presentar els casos no superats. Una vegada avaluada l'assignatura s'indicarà a cada alumne quina és la part de l'assignatura que supera o la qual ha de recuperar, en el cas que sigui necessari.
L'alumnat que suspengui qualsevol de les avaluacions haurà de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornarà a presentar els casos no presentats. Aquesta nova avaluació serà al mateix temps que les avaluacions de recuperació.
L'alumnat que no participi en activitats avaluables que suposin al menys el 15% de la nota total, seranconsiderats com "No Avaluables".
Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única.
ASTIASARAN I, MARTINEZ JA. (1999) Alimentos: composición y propiedades. Madrid: Mc Graw-Hill Interamericana de España.
CERVERA P, CLAPES J, RIGOLFAS R. (2004) Alimentación y dietoterapia: nutrición aplicada en la salud y la enfermedad. 4ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana en España.
DUPIN H et al. (1992) La alimentación humana. Barcelona: Bellaterra.
HERNANDEZ M, SASTRE A. (1999) Tratado de Nutrición. Madrid: Díaz de Santos.
IRA FOX, S. (2003). Fisiología humana. 7ª Edición. McGraw-Hill Interamericana. Madrid.
MAHAN, L.K. y ESCOTT-STUMP, S. (2004). Nutrición y dietoterapia de Krause. McGraw-Hill Interamericana. 9ª Edición. México.
MARTÍNEZ, J.A. (2001). Fundamentos teórico-prácticos de nutrición y dietética. McGraw-Hill Interamericana. Madrid.
MATAIX J. (2002) Nutrición y Alimentación humana. Madrid: ERGON.
MUÑOZ M, ARANCETA J, GARCÍA-JALÓN I (eds.) (1999). Nutrición aplicada y dietoterapia. Navarra: EUNSA.
PEMBERTON, C. (1993). Manual de dietética de la Clínica Mayo. Medici. Barcelona.
ROBINSON. (2001). Bioquímca y valor nutritivos de los alimentos. Acribia, S.A.. Zaragoza.
SALAS J, BONADA A, TRALLERO R, SALÓ M.E. (2000). Nutrición y dietética clínica. Barcelona: Masson.
Sociedad Española de Nutrición Comunitaria (2004). Guía de la alimentación saludable. Madrid: SENC.
Sociedad Española de Nutrición Comunitaria (2001). Guías alimentarias para lapoblación española. Recomendaciones para una dieta saludable. Madrid: IM&C, SA.
Taules de composició dels aliments
FARRAN A, ZAMORA R, CERVERA P. Tablas de composición de alimentos del CESNID - Taules de composició d’aliments del CESNID. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, 2003. 247p. ISBN 84-8338-457-4
FAVIER J-C, et al. Répertoire général des aliments: Tables de composition = Composition tables. 2è. Edition revue et augmentée. Paris: Technique & Documentation: INRA: Ciqual-Regal, cop. 1995. XXVII, 897p. ISBN 2-85206-921-0
McCANCE RA, WIDDOWSON E, HOLLNDE B. The Composition of foods. Cambridge (etc.): Royal Society of Chemistry: Ministry of Agriculture, Fisheries and Food, 1994. XI, 462 p. ISBN 0-85186-391-4
MATAIX J. Tabla de composición de alimentos. 4ª ed. Granada: Instituto de Nutrición y Tecnología de alimentos: Universidad de Granada, 2003
MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO. Tablas de Composición de Alimentos Españoles. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Secretaría General Técnica. Centro de publicaciones. 1997
MOREIRAS O, et al. Tablas de composición de alimentos. 7ª ed. Madrid: Pirámide, 2003
SOUCI SW, FACHMANN W , KRAUT H. Food composition and nutrition tables; Die zusammensetzung der lebensmittel nährwert-tabellen; la composition des aliments tableaux des valeurs nutritives. 5th ed., rev. and completed. Medpharm: CRC Press, 1994.
VAN DEN BOOM A. Comer bien. Guía práctica de la composición de los alimentos. Madrid: Nuer Ediciones. 2000. 119p. ISBN 84-8068-065-2
S'utilitzarà el programa Nutritics de nutrició professional, per conèixer la composició dels diferents aliments i poder desenvolupar el treball d'autoavaluació nutricional.
| Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
|---|---|---|---|---|
| (PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
| (PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
| (TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |